Structureel Thuiswerken

Of doen wat hij nu doet: zoveel mogelijk thuiswerken. Als hij daar geen probleem mee heeft, ideaal.
En zijn klacht over (te klein) scherm, slechte bureau en slechte bureaustoel gaan wel meer doorwegen dan vettig keyboard & muis... En om dan als alternatief van werk te veranderen voor te stellen terwijl thuiswerken een optie is, is ook een beetje belachelijk :p
'tis persoonlijk maar ik vind een vuil toetsenbord/muis erger dan een slechte bureaustoel :unsure:

Zelf keyboard/muis meenemen als eenvoudige oplossing of wisselen van job. Veel valt er dan niet te doen.
En dan moeten er dus lockers zijn waar je alles kan achterlaten. Wat ook zeker niet overal zo is.
Of elke keer met een halve valies naar het werk geraken...

Mijn huidige klant probeert echt een goeie werkomgeving te maken. Er zijn plekken genoeg, redelijk goed voorziene bureaus, lockers voor persoonlijke spullen, ... Maar zelfs dan nog is thuisomgeving hier veel beter (deftige koffie, voetensteun, groter scherm, ...).
Het is gewoon niet mogelijk om in een open landschap dezelfde ergonomie te bieden dan iemand met een eigen bureau thuis.

En dan heb ik het nog niet over het gebrek aan vergaderruimtes en dus teamsmeetings in een open ruimte...

Waarom zouden ze een vast bureau voorzien voor wie amper 1a2 dagen op kantoor werkt.

Hier krijgen degene die vaak naar kantoor komen een vaste plek de rest is flex desk.
Ik werk maar 1 a 2 dagen op kantoor omdat ik geen vaste bureau heb én het materiaal op niks trekt.
Moest ik een eigen bureau hebben zou ik wel 4 dagen naar kantoor gaan.

(Moest ik kinderen hebben, zou de balans ongetwijfeld wel anders liggen.)

/end rant
Denk je dat? Mijn collega's met kinderen werken juist het liefst van thuis om de kinderen 's morgens op een normaal uur naar school te kunnen doen in plaats van ze om 7u al in de vooropvang te droppen omdat ze de trein moeten halen. 's Avonds laat je kleine kinderen ook niet tot 18u in de opvang zitten omdat je pas om 16u45 de trein kan nemen in Brussel.

Denk je dat? Mijn collega's met kinderen werken juist het liefst van thuis om de kinderen 's morgens op een normaal uur naar school te kunnen doen in plaats van ze om 7u al in de vooropvang te droppen omdat ze de trein moeten halen. 's Avonds laat je kleine kinderen ook niet tot 18u in de opvang zitten omdat je pas om 16u45 de trein kan nemen in Brussel.
Doe ik hier ook zo. Door het thuiswerken kunnen wij de dochter gewoon aan school afzetten en gaan halen op het normale uur. Er moet nog wat bijgewerkt worden als ze slaapt, maar dat is véél makkelijker dan vroeger.

De echte klacht imo toch eerder het bestaan van flexplekken en de smerigheid van het materiaal dat dit met zich meebrengt dan gewoon werken van op kantoor.

Hier een eigen afsluitbare bureau met een afzonderlijke vergadertafel dat e.e.a. toch een stuk vergemakkelijkt vergeleken met werken van thuis. Ik ben 90 a 95% van de tijd dan ook gewoon op kantoor te vinden.

Het is natuurlijk wel een beetje de kip of het ei. Mensen werken liever van thuis omdat ze geen eigen bureau(ruimte) hebben op kantoor, maar anderzijds wil de werkgever daar liever niet investeren omdat er zoveel van thuis gewerkt wordt of omdat er gewoonweg geen plaats meer is.

Zelf keyboard/muis meenemen als eenvoudige oplossing of wisselen van job. Veel valt er dan niet te doen.
Het probleem is dat mensen die zelf hun toetsenbord meebrengen meestal het luidste mechanische toetsenbord meebrengen dat ze konden vinden. Ik heb hier soms ook iemand langs me zitten die zijn eigen mechanische toetsenbord meebrengt. Voor mij genoeg reden om buiten te gooien. :unsure:

Het probleem is dat mensen die zelf hun toetsenbord meebrengen meestal het luidste mechanische toetsenbord meebrengen dat ze konden vinden. Ik heb hier soms ook iemand langs me zitten die zijn eigen mechanische toetsenbord meebrengt. Voor mij genoeg reden om buiten te gooien. :unsure:
Als je een mechanisch keyboard meeneemt naar het werk ben je gewoon een eikel :p

Vandaag naar het kantoor gegaan ondanks het feit dat de teammeeting afgelast was. Algemene verbazing dat ik de moeite deed om op te dagen :p

Ik zie wel dat het serieus impact heeft op o.a de nood aan verlof bijvoorbeeld. Ik werk hier nu sinds augustus vorig jaar en ik mag doen wat ik wil qua waar ik werk. Nog geen dag verlof genomen en waarschijnlijk behalve de paar weken in juli die ik moet nemen als de kinderen thuis zijn heb ik daar eigenlijk geen nood meer aan.

Vandaag naar het kantoor gegaan ondanks het feit dat de teammeeting afgelast was. Algemene verbazing dat ik de moeite deed om op te dagen :p

Ik zie wel dat het serieus impact heeft op o.a de nood aan verlof bijvoorbeeld. Ik werk hier nu sinds augustus vorig jaar en ik mag doen wat ik wil qua waar ik werk. Nog geen dag verlof genomen en waarschijnlijk behalve de paar weken in juli die ik moet nemen als de kinderen thuis zijn heb ik daar eigenlijk geen nood meer aan.
De tijd dat je een dag verlof moest opofferen omdat de loodgieter langs kwam voor het onderhoud van je ketel is inderdaad voorbij.

De tijd dat je een dag verlof moest opofferen omdat de loodgieter langs kwam voor het onderhoud van je ketel is inderdaad voorbij.
Dat, maar ook ik heb die nood aan verlof veel minder als ik om 4 uur gedaan heb en dan ook gewoon thuis ben en niet in de file moet gaan staan, stressen om huishouden in orde te hebben, etc

Ik heb dat duidelijk gemerkt dat mijn stress niveau compleet afhangt van de rompslomp rond het werk, niet het werk zelf (meestal)

Productiviteit en teamsfeer mijn kl*ten ja. Het gaat puur over (midden) management dat bang is om zijn controletaken -en daarmee bestaansreden - te verliezen. Precies alsof je productiever wetkt door al dat geroddel aan de koffiezet of die kakafonie in een open kantoorlandschap.

Dat er goede afspraken gemaakt moeten worden is wel juist.
Of de harde realiteit dat er minder output is omdat de mensen die vroeger al eens een uurtje meer werkten want ze moesten niet pendelen, dit thuiswerk nu als een verworven recht zien waarin ze de tijd krijgen om hun huishouden te doen.

En zoals altijd zijn goed presterende individuen de dupe van het feit dat beleid nu eenmaal een grote groep personen moet reguleren.

Als je werknemers niet kan vertrouwen om thuis even productief te zijn als op kantoor (rekening houdend met de gewonnen woon-werk reistijd, dus ze kunnen al eens wat tijd verliezen thuis en toch even productief zijn), dan zit je met een probleem...
Je kan mensen vertrouwen, maar zonder controle loopt het gegarandeerd mis.
Woon-werk verkeer is privé tijd

Telewerk bouw je helemaal amper een relatie op met je collega’s. In een job waar je individual contributor bent en je werkt niet afhangt van anderen kan dat misschien niet uitmaken, maar anders lijkt mij dat toch vrij cruciaal.

Je kan mensen vertrouwen, maar zonder controle loopt het gegarandeerd mis.
Woon-werk verkeer is privé tijd

Telewerk bouw je helemaal amper een relatie op met je collega’s. In een job waar je individual contributor bent en je werkt niet afhangt van anderen kan dat misschien niet uitmaken, maar anders lijkt mij dat toch vrij cruciaal.

Natuurlijk, je moet aan de hand van het geleverde werk zien of mensen er geen misbruik van maken.
Woon-werk is privé tijd maar het is wel tijd die je wint als je minder vaak naar je werk moet rijden; als dat een uur per dag winst is, moet je al serieus wat efficiëntie verliezen thuis om dat uur weer kwijt te zijn.

Hier is het dan weer omgekeerd. Ik heb bij mijn huidige klant 2 top kleur gecalibreerde 27" schermen staan, 3D muis, een goede workstation (doe veel renders etc dus dit is wel handig), en dan van die mooie houte bureaus. Echter is dat laatste eigenlijk een ergonomisch minpunt. Ze bedoelen het goed, maar een standaard sit-stand desk was en goedkoper geweest, en beter voor zithouding etc.

Verder heb ik nog een Logitech G915 (toetsenbord) mee, exact dezelfde als op het thuiskantoor en dan nog mijn Senheiser PCX550's voor te callen etc (echte aanrader btw).

Echter zit bij deze klant thuiswerk er helemaaaal niet in. Ik forceer het eens als ik ziek ben, maar verder dan dat lukt me niet.

Of de harde realiteit dat er minder output is omdat de mensen die vroeger al eens een uurtje meer werkten want ze moesten niet pendelen, dit thuiswerk nu als een verworven recht zien waarin ze de tijd krijgen om hun huishouden te doen.

En zoals altijd zijn goed presterende individuen de dupe van het feit dat beleid nu eenmaal een grote groep personen moet reguleren.
Wat is het verschil tussen op kantoor werken en tijdens je koffiemoment een kwartier roddelen met de collega's of thuiswerken en tijdens dat de koffiezet loopt of je water kookt even snel de afwasmachine leegmaken?

Mensen gaan altijd het maximale uit de situatie halen ze. Niet iedereen kan acht uur per dag 100% productief zijn. Onder al die managers wordt er ook volop geprofiteerd.
En hoeveel zelfstandigen of KMO-leiders zijn er wel niet die tegen thuiswerk zijn -want dan doet het personeel niks- maar wel tegelijkertijd van alles op kosten van de zaak zetten, maar het in feite enkel voor in hun privé-situatie gebruiken. Maar ja, de werknemer die eens eens tijdens zijn uren de afwasmachine leegmaakt of de was insteekt is de grote profiteur... :thumb:

Pendelen hoeft geen probleem te zijn als je in de trein kan werken. In m'n vorige job moest ik 2 dagen per week (maandag en donderdag) naar kantoor. Ik werkte gewoon in de trein (+/- 40 minuutjes onderweg, dus ongeveer anderhalf uur per pendeldag onderweg) en kon daardoor vrijdag tegen de vroege middag al stoppen. Dat voelde zalig.

Had wel het geluk dat ik een abonnement voor eerste klasse had en altijd maar eerst de trein opstapte na 9 uur, waardoor ik altijd in alle rust op de trein kon zitten/werken. Als je om pakweg 8 uur opstapt richting Brussel kan ik me voorstellen dat dat veel moeilijker lukt.

Terug
Bovenaan