Sterrenrestaurants

Hier al gedaan:
Bartholomeus (**) : waanzinnig lekker, heel pure keuken, Bart is gigantisch lachen.
Nuance (**) in de lunchformule. Ook heel erg lekker, maar die gaat meer de moleculaire kant op (zonder overdrijven). Je merkt dat het een jongere ploeg is door het experimenteren, ook zeker een aanrader.
De Jonkman (**) lekker maar geen wow gevoel. Zou altijd Bartholomeus nemen boven deze.

Publiek (*) ook hier een jonge keukenploeg, heel ongedwongen. Leuk zitten ook.
Boo Raan (*) een beetje een vreemde eend in de bijt. Dit is echt op en top een Thai. Zowel qua gerechten als qua sfeer. Maar ongelofelijk lekker en totaal niet duur. Zit wel altijd volboekt :p
Herbrecht Robbrecht (*) lekker van eten, maar ongelofelijk achterhaald qua stijl. Vond ik enorm stijf, wel al 10 jaar geleden, maar dus niet meer geweest sindsdien.
Airrepublic (*) voor mij dé teleurstelling. Bediening trok op niets, eten was cva at best. Helemaal zijn geld niet waard.

Algemeen zou ik aanraden om (als je kan) de lunchformule eens mee te proberen pikken. Algemeen heel erg betaalbaar en een mooie weergave van wat hun stijl qua koken is. Het echt stijve is er wel uit bij de meeste sterrenrestaurants heb ik de indruk, en al zeker bij de jongere chefs. Die hebben ook veel meer die wereldinvloed op hun keuken en is dus echt wel tof.
 
Bartholomeus** : al paar keer gaan eten, zeer lekker en zeer puur in zijn eenvoud

Sel Gris: op 5 km van hierboven, zelfde keuken maar een ster minder

En dan de Antwerpse restaurants met een ster of 2: The Jane, Het Gebaar, Kommilfoo, d’Essensi, Fornuis en Bistro du Nord

En dan eervolle vermelding, Troubadour in Berchem. De chef John weigert al jaren een ster omdat hem dan zijn prijzen moet opslaan, echte belevenis om daar te gaan eten. Hij komt de menu voorstellen in plat Antwerps en enorm aangename kerel.
 
Als je toch zoveel betaalt dan hoop ik dat je ergens zit met een adembenemend zicht op de zee of bergen of zo. Ik ga liever naar zulke restaurants in Spanje, Italië of Turkije.. In België is dat puur ripp off.
Wat is dit nu weer? Als je op restaurant gaat, dan ga je toch voor het eten en bediening en niet voor het uitzicht?
Als ik uitzicht wil dan ga ik wel gaan wandelen in een of ander natuurpark. Dat kost bovendien niks.
 
Wat is dit nu weer? Als je op restaurant gaat, dan ga je toch voor het eten en bediening en niet voor het uitzicht?
Als ik uitzicht wil dan ga ik wel gaan wandelen in een of ander natuurpark. Dat kost bovendien niks.
Niet per se. Kijk eens, al die toeristen hier geven tips aan mekaar over restaurants met de beste uitzicht in New York.
Dus blijkbaar zijn er mensen die hier toch belang aan hechten.
Er is niks zo lelijks als een restaurant in een herenhuis imho.
Mij gaat het om de totaalervaring: eten, bediening én sfeer/uitzicht.
 
Hier ook wel fan van goed gaan eten!

stuk of 20 sterren zaken gedaan denk ik tot nu toe. Op the jane, pure c en disfrutar na wel allemaal 1 ster zaken. Vind het verschil in prijs vaak té groot om 2 ster te doen.

echt een favoriete zaak heb ik niet maar er zijn altijd wel bepaalde gerechten die mij nog lang zullen bij blijven als herinnering aan die zaak :)
 
Nog een tip voor de Bourgondiërs onder ons. Twee jaar enkele dagen in Restaurant de Nederlanden - Vreeland gaan overnachten. Restaurant met enkele prachtige kamers, mooie uitvalbasis om met de fiets Utrecht of Amsterdam te bezoeken en dan iedere avond te tafelen in het restaurant (één ster * 17/20 Gault-Millau). Je kan dan ook perfect wijn drinken zonder je zorgen te maken over een Bob.
Ik denk dat dat op 1350 EUR uit kwam voor drie nachten (je kan dat natuurlijk ook voor één nacht boeken). Het ontbijt was ook echt fenomenaal goed. Ik heb zelf nog nooit zo goed gegeten. Terwijl ik al wel eens in een drie sterren restaurant ben beland voor mijn werk.

Ik heb niet direct weet van een hotel/restaurant volgens deze formule in België... Anders mag je dat ook met me delen...
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip voor de Bourgondiërs onder ons. Twee jaar enkele dagen in Restaurant de Nederlanden - Vreeland gaan overnachten. Restaurant met enkele prachtige kamers, mooie uitvalbasis om met de fiets Utrecht of Amsterdam te bezoeken en dan iedere avond te tafelen in het restaurant (één ster * 17/20 Gault-Millau). Je kan dan ook perfect wijn drinken zonder je zorgen te maken over een Bob.
Ik denk dat dat op 1350 EUR uit kwam voor drie nachten (je kan dat natuurlijk ook voor één nacht boeken). Het ontbijt was ook echt fenomenaal goed. Ik heb zelf nog nooit zo goed gegeten. Terwijl ik al wel eens in een drie sterren restaurant ben beland voor mijn werk.

Ik heb niet direct weet van een hotel/restaurant volgens deze formule in België... Anders mag je dat ook met me delen...
Le Fox in De Panne.
Al goede dingen van gehoord maar zelf nog niet geweest.
 
Nog een tip voor de Bourgondiërs onder ons. Twee jaar enkele dagen in Restaurant de Nederlanden - Vreeland gaan overnachten. Restaurant met enkele prachtige kamers, mooie uitvalbasis om met de fiets Utrecht of Amsterdam te bezoeken en dan iedere avond te tafelen in het restaurant (één ster * 17/20 Gault-Millau). Je kan dan ook perfect wijn drinken zonder je zorgen te maken over een Bob.
Ik denk dat dat op 1350 EUR uit kwam voor drie nachten (je kan dat natuurlijk ook voor één nacht boeken). Het ontbijt was ook echt fenomenaal goed. Ik heb zelf nog nooit zo goed gegeten. Terwijl ik al wel eens in een drie sterren restaurant ben beland voor mijn werk.

Ik heb niet direct weet van een hotel/restaurant volgens deze formule in België... Anders mag je dat ook met me delen...


Nog nooit geweest maar is favoriete restaurant van mijn collega. En die doet wel wat resto's op een jaar.
 
Er zijn tegenwoordig veel zaken die overnachtings arrangementen aanbieden hoor :) la butte aux bois in lanaken ook met la source als resto erbij.
K probeer altijd met een overnachting vlakbij. Niks zo ambetant als ni kunnen drinken dan. Deel vd beleving imo ;)
 
Bij Table de Maxime (**) kan je ook overnachten. Zeker een aanrader en gelijkaardige prijs als vele 1-ster restaurants.
 
Als de mogelijkheid er is: Meneer in Wetteren, soort van privé restaurant van Bistro Gustaaf, al 2 keer gaan eten en fantastisch lekker.

Anobesia in Affligem, geen ster maar eveneens heel lekker en lekkere wijnen
 
Er zijn tegenwoordig veel zaken die overnachtings arrangementen aanbieden hoor :) la butte aux bois in lanaken ook met la source als resto erbij.
K probeer altijd met een overnachting vlakbij. Niks zo ambetant als ni kunnen drinken dan. Deel vd beleving imo ;)
Kan ik ook wel volgen, ik zou het zonde vinden de aangepaste wijnen terzijde te laten en in te wisselen voor glazen water of softdrink. Al zijn er heus wel wat zaken die moeite steken in boeiende alcoholvrije alternatieven die heel wat karakter hebben. Dat maakt het dan weer interessant voor de ongelukkige die bewust onbezopen bestuurder mag zijn.
 
Kan ik ook wel volgen, ik zou het zonde vinden de aangepaste wijnen terzijde te laten en in te wisselen voor glazen water of softdrink. Al zijn er heus wel wat zaken die moeite steken in boeiende alcoholvrije alternatieven die heel wat karakter hebben. Dat maakt het dan weer interessant voor de ongelukkige die bewust onbezopen bestuurder mag zijn.

idd al zou ik enkel opteren voor alcoholvrij als het écht niet anders kan :p ik heb wijn ook leren ontdekken door zo’n zaken te bezoeken. Ik weet nog dat ik nooit fan was van rode wijn tot ik voor de eerste keer naar een sterrenzaak ging dankzij jong keukengeweld. het risico genomen om toch die rode wijn als pairing te kiezen en sindsdien meer en meer rood leren appreciëren. De dag van vandaag zou in zelfs liever een goede rode prefereren over een witte en vind ik het zelfs jammer als er ergens een menu is waar geen gerecht bijzit met een rood wijntje 😅
 
Hoe voel het daar mee @MaTi ?
Heel goed. Enkel vond mijn wederhelft dat niet zo maar dus geleerd dat gastronomisch niet te vaak op de planning moet staan. Zij houdt liever van het gekende.

We hebben 2.5 uur getafeld maar het voelde allemaal heel vlot aan. We zaten buiten op het terras waar het aangenaam vertoeven was. De menu wat nu op de website staat, was toen ook de standaardmenu. Voor mij was alles lekker. De bediening was vlot en vriendelijk. De kok is tot aan de tafel gekomen maar ik wist niet wat zeggen.

Het enige wat ik tegen volgende keer wil leren, is hoe ge dat eet. Alles apart of alle smaken samen in uw mond steken. Daar ben ik nog niet uit :)
 
Het enige wat ik tegen volgende keer wil leren, is hoe ge dat eet. Alles apart of alle smaken samen in uw mond steken. Daar ben ik nog niet uit :)
Uiteindelijk doet ge daarmee wat ge zelf wilt. Persoonlijk probeer ik alles eerst een stukje apart, om dan te combineren.
 
Wat is dit nu weer? Als je op restaurant gaat, dan ga je toch voor het eten en bediening en niet voor het uitzicht?
Als ik uitzicht wil dan ga ik wel gaan wandelen in een of ander natuurpark. Dat kost bovendien niks.
Geen idee maar als ik kan kiezen tussen (zoals enige tijd terug) een lekker restaurant met uitzicht op de haven van Valletta enerzijds en dan een muur/fort van honderden jaren oud anderzijds dan doet mij dat toch meer dan wanneer ik binnen zit met zicht op WC enerzijds en een koppel met drie irritante kinderen anderzijds.

Ga je op restaurant voor het uitzicht? T zal normaal niet de prioriteit mogen geven. Maar is het uitzicht onbelangrijk? Ook niet imo.
 
Table 22 in Welle: niet zo goed, toch niet voor €125 pp
Zuur geld:
- hapje om te delen €16 en bitterweinig
- vol-au-vent op de kaart :laugh:
- 2 garnaalkroketten €21 niets speciaals
- cola en water en dergelijke €3
- tafel stond schuin (zoals op terras van een bruin café)
- king Krab veel geld en weinig op bord
- warme stoffen zetels en geen airco = warm!
- dame blanche €10 en niets speciaals

Morgen A Priori in Haaltert 🙌
 
Terug
Bovenaan