Sterrenrestaurants

Sir kwinten was al gereserveerd voor over een paar maand. Benieuwd hoeveel extra het gaat kosten...

Hoeft niet per se meer te gaan kosten uiteraard, maar zelfs al is dat het geval: 't is de ervaring eh :)

Ik wist wel niet dat je ineens van 0 naar 2 sterren kon gaan.

Dacht altijd ster per ster.

Ik vermoed dat de voorgeschiedenis hier wel een rol speelt, al is het volgens mij geen expliciete regel dat je per jaar maar per ster kan switchen.
Pure-C is er zo een tijdje terug twee tegelijk verloren, en de Hertog Jan in Botanic is als ik me niet vergis ook van "niets" direct naar 2 sterren gegaan.

Heel benieuwd trouwens naar La Marine, een nieuwe 3-sterren in Frankrijk op Noirmoutier (omgeving Nantes, volledig eiland-wise geinspireerd op wat l'Atlantique serveert), en naar Cyril Attrazic in l'Aubrac (2 sterren, ook heel lokaal gebaseerd) doet. Tijd dus om deze zomer niet alleen Italië te doen, maar ook wat tussenstops te maken in la douce France.
 
Binnenkort naar Horseele. Iemand daar ervaring?

Ja. Al 3 keer gaan eten (2x lunch en 1 x degustatie menu) Zeer zeer lekkere en verfijnde keuken hoor. Voor ons is Danny Horseele nog altijd een van de beste chefs van België en wij hebben al zeer veel sterrenzaken bezocht. Qua prijzen valt het daar ook zeer goed mee.
 
Toch blij dat ik hof van cleve nog eens heb kunnen meepikken voor Peter stopte. Wat een ervaring man...

Kan ik enkel en alleen maar beamen. Een unieke belevenis.

Heeft er iemand ervaring met Zilte en The Jane in Antwerpen? Nuance staat in april op de planning. We verkennen nu een beetje de provincie Antwerpen.
 
Laatst bewerkt:
Toch blij dat ik hof van cleve nog eens heb kunnen meepikken voor Peter stopte. Wat een ervaring man...

Niet dat ik de trol wil uithangen, maar zo omver geblazen was ik niet. Ok het eten is klassiek en zeer goed. Niets op aan te merken. Maar qua bediening is het gewoon al bijna te klinisch, we misten een persoonlijke touch. Het kader ... ge zit maar in een saaie oude hoeve eh. Maar goed smaken verschillen. :)

Qua ervaring en totaalervaring staat bij mij Bartholomeus (en Steirereck, Oostenrijk) op nummer 1.

Kan ik enkel en alleen maar beamen. Een unieke belevenis.

Heeft er iemand ervaring met Zilte en The Jane in Antwerpen? Nuance staat in april op de planning. We verkennen nu een beetje de provincie Antwerpen.

Nuance vond ik erg goed. Héél leuk kader waar je zit en aangename bediening.
The Jane - bezocht toen het één ster had - was lekker en indrukwekkend interieur. Maar de service liet steken vallen (eten voor uwe drank) en 't was daar ook luidruchtig.
 
Heeft er iemand ervaring met Zilte en The Jane in Antwerpen? Nuance staat in april op de planning. We verkennen nu een beetje de provincie Antwerpen.

The Jane - bezocht toen het één ster had - was lekker en indrukwekkend interieur. Maar de service liet steken vallen (eten voor uwe drank) en 't was daar ook luidruchtig.

Onlangs een plekje bij The Jane kunnen strikken dankzij de Yeat app. Ik vond het echt top: fantastisch eten en erg gemoedelijke sfeer voor een twee sterren-zaak. De muziek staat wel iets luider, maar dat past imo bij die gemoedelijke/relaxte sfeer (wat mij persoonlijk meer aanspreekt dan een erg stijve omgeving). Op de bediening had ik ook niets aan te merken (paste opnieuw in het concept: supervriendelijk en correct, maar toch gemoedelijk). De locatie/het interieur is ook al de moeite op zich.

Ervoor ook al 2x getafeld bij untitled, het restaurant/de eetbar in de bovenverdieping van The Jane. Een totaal andere ervaring natuurlijk, maar qua eten 100% mijn meug (veel Aziatische invloeden, perfecte afwisseling qua smaak en textuur,..). Ook gewoon een erg fijn kader met dezelfde aangename sfeer dan in The Jane (maar nog wel wat relaxter, je zit ook aan een bar natuurlijk). Als je geen zin hebt om 4 a 5 uur te tafelen, enorme aanrader.

In Antwerpen staan op mijn wishlist: Misera, Bistrot du Nord en 't Fornuis (benieuwd of dat laatste gaat bevallen, blijkbaar hate it or love it).
 
Wij hebben er al aan getwijfeld om te gaan eten in 't Fornuis, maar op recensie sites staat er vaak te lezen dat er wat 'vaagheid' is over de prijzen van het eten en drinken. Transparant zijn over de prijzen is toch wel iets wat wettelijk verplicht is denk ik.
 
Iemand al eens gaan eten bij de Dôme in Antwerpen?


Dat restaurant heeft toch al héél lang een ster ... maar ge hoort er niets van. Op Tripadvisor wat wisselende ervaringen.
 
Niet dat ik de trol wil uithangen, maar zo omver geblazen was ik niet. Ok het eten is klassiek en zeer goed. Niets op aan te merken. Maar qua bediening is het gewoon al bijna te klinisch, we misten een persoonlijke touch. Het kader ... ge zit maar in een saaie oude hoeve eh. Maar goed smaken verschillen. :)

Qua ervaring en totaalervaring staat bij mij Bartholomeus (en Steirereck, Oostenrijk) op nummer 1.



Nuance vond ik erg goed. Héél leuk kader waar je zit en aangename bediening.
The Jane - bezocht toen het één ster had - was lekker en indrukwekkend interieur. Maar de service liet steken vallen (eten voor uwe drank) en 't was daar ook luidruchtig.


Bartholomeus vind ik wel zeer duur geworden. We zijn er af en toe gaan eten voor ze met hun nieuw concept zijn begonnen. Toen waren ze een van de betaalbaarste twee sterrenzaken, nu zijn ze een van de duurste restaurants van België geworden. Bart Desmidt is een fantastische en vriendelijke chef en z'n vrouw, de gastvrouw in de zaak ook.
 
Niet dat ik de trol wil uithangen, maar zo omver geblazen was ik niet. Ok het eten is klassiek en zeer goed. Niets op aan te merken. Maar qua bediening is het gewoon al bijna te klinisch, we misten een persoonlijke touch. Het kader ... ge zit maar in een saaie oude hoeve eh. Maar goed smaken verschillen. :)

Qua ervaring en totaalervaring staat bij mij Bartholomeus (en Steirereck, Oostenrijk) op nummer 1.



Nuance vond ik erg goed. Héél leuk kader waar je zit en aangename bediening.
The Jane - bezocht toen het één ster had - was lekker en indrukwekkend interieur. Maar de service liet steken vallen (eten voor uwe drank) en 't was daar ook luidruchtig.

Bij ons was het goede mix tussen stijf en persoonlijk, maar ik kan begrijpen wat je zegt. Het kader is zeer klassiek, misschien zelfs wat saai.

Boury is trouwens een absolute aanrader.
 
Kan ik enkel en alleen maar beamen. Een unieke belevenis.

Heeft er iemand ervaring met Zilte en The Jane in Antwerpen? Nuance staat in april op de planning. We verkennen nu een beetje de provincie Antwerpen.

Nuance is en blijft tot nader order onze absolute nummer 1, met Zilte op een goeie 2de plaats.

Zilte denk ik op de vorige bladzijde nog beschreven, Nuance is gewoon heerlijk klassiek (zonder saai te worden) en alleen al diens begeleidend brood is iets waarvoor we er wekelijks zouden gaan :D. Ook de chefs in beide locaties zijn heel vlot en aangenaam in omgang.

Jane was voor ons een absolute tegenvaller. Top-locatie, maar zijn 2 sterren niet waard (laat staan de "if you don't reserve 3 months ahead you're not there"-situatie). Bediening was inderdaad apart, en het eten was ons dan weer iets te onsamenhangend (ging letterlijk alle kanten op). Niet van plan er nog et gaan dus, terwijl Zilte en Nuance elk ons vlotjes 2 keer per jaar mogen ontvangen.
 
Wij hebben er al aan getwijfeld om te gaan eten in 't Fornuis, maar op recensie sites staat er vaak te lezen dat er wat 'vaagheid' is over de prijzen van het eten en drinken. Transparant zijn over de prijzen is toch wel iets wat wettelijk verplicht is denk ik.

Fornuis was voor ons een goede mevaller in elk geval (en helemaal niet duur). Niet van weggeblazen, maar oerdegelijk en gewoon lekker.

Meest onduidelijke was voor ons dat die kerel gewoon geen menu heeft (as in, geen menukaart, at all), maar gewoon aan de tafel komt staan en opsomt wat ie in aanbieding heeft. Opletten geblazen dus om te kiezen :D.
 
Bartholomeus vind ik wel zeer duur geworden. We zijn er af en toe gaan eten voor ze met hun nieuw concept zijn begonnen. Toen waren ze een van de betaalbaarste twee sterrenzaken, nu zijn ze een van de duurste restaurants van België geworden. Bart Desmidt is een fantastische en vriendelijke chef en z'n vrouw, de gastvrouw in de zaak ook.
Maar ook gewoon een van de beste restaurants van België. Zo belachelijk duur zijn ze toch niet voor een 2*?
Hertog Jan, dàt is duur.
 
Fornuis was voor ons een goede mevaller in elk geval (en helemaal niet duur). Niet van weggeblazen, maar oerdegelijk en gewoon lekker.

Meest onduidelijke was voor ons dat die kerel gewoon geen menu heeft (as in, geen menukaart, at all), maar gewoon aan de tafel komt staan en opsomt wat ie in aanbieding heeft. Opletten geblazen dus om te kiezen :D.

Merci voor de info. Nuance en Zilte staan zeker nog op onze to do lijst, dit jaar maken we er nog 'werk' van. Nuance ligt niet ver van Mechelen, Zilte pal in Antwerpen. Ideaal om er een weekendje van te maken.

Ja veel info geeft 't Fornuis niet op de website. The Jane blijft voor ons een twijfelgeval, we willen het eens doen maar of het de 'hype' waard is ..
 
Maar ook gewoon een van de beste restaurants van België. Zo belachelijk duur zijn ze toch niet voor een 2*?
Hertog Jan, dàt is duur.

Misschien maak ik te vaak de vergelijking met het vroegere restaurant, voor hun verbouwingen, het is toch redelijk duurder geworden hoor. Hertog Jan jaren geleden eens bezocht in Zedelgem. Lekker maar niet omvergeblazen en de bediening stelde teleur.
 
Ja veel info geeft 't Fornuis niet op de website.

Net nog eens gaan kijken en idd, maar dat is dus ook letterlijk hoe die beleving daar ter plekke gaat :D

Op zich een klein restoke, maar Segers staat daar dus elke avond zelf. Voor ons ging dit à la:
- Segers komt aan de tafel staan, heet ons welkom en na 5 woorden geen en weer doet hij plots een opsomming
- Wij luisteren geboeid, in de veronderstelling dat hij zij menu gewoon opsomt
- Kerel stopt met praten, en kijkt ons aan
- We "Whut?"
- Hij "heh?"
:biglaugh:
Heeft hij dus mooi mogen herhalen, aangezien we daar den draad al kwijt waren.

Verder gaat die kerel slapen om 22h ergens, en zorgt zijne maitre voor de rest van de avond.
Is intussen wel al een jaarke of 6 geleden denk ik, maar was toen voor 4 man geen 600€ als ik me goed herinner, dus meer dan schappelijk.
 
Net nog eens gaan kijken en idd, maar dat is dus ook letterlijk hoe die beleving daar ter plekke gaat :D

Op zich een klein restoke, maar Segers staat daar dus elke avond zelf. Voor ons ging dit à la:
- Segers komt aan de tafel staan, heet ons welkom en na 5 woorden geen en weer doet hij plots een opsomming
- Wij luisteren geboeid, in de veronderstelling dat hij zij menu gewoon opsomt
- Kerel stopt met praten, en kijkt ons aan
- We "Whut?"
- Hij "heh?"
:biglaugh:
Heeft hij dus mooi mogen herhalen, aangezien we daar den draad al kwijt waren.

Verder gaat die kerel slapen om 22h ergens, en zorgt zijne maitre voor de rest van de avond.
Is intussen wel al een jaarke of 6 geleden denk ik, maar was toen voor 4 man geen 600€ als ik me goed herinner, dus meer dan schappelijk.

Is inderdaad zeer schappelijk qua prijs. M'n schoonouders willen nog eens op uitstap gaan met de kinderen, kans is reeël dat we m'n vrouw en ik dan eens gaan lunchen. Op't gemakje sporen naar Antwerpen, lekker lunchen, zonder zorgen een glaasje drinken meer moet dat niet zijn. Die klassieke keuken kan me wel bekoren hoor. Het vroegere De Karmeliet in Brugge, Le Fox in De Panne dat binnenkort de deuren sluit, De Slagmolen in Opglabbeek ja fantastisch.

Volgende week gaan we op kosten van een firma waar m'n vrouw vaak mee samenwerkt gaan eten in La Rigue (voorlopig nog geen ster). Ben eens benieuwd. Je zou haast beginnen denken dat er een soort haatcampagne tegen Peter Goossens aan de gang is als je de vele reviews leest
 
Maar ook gewoon een van de beste restaurants van België. Zo belachelijk duur zijn ze toch niet voor een 2*?
Hertog Jan, dàt is duur.
laatste keer dat ik naar Bartholomeus geweest ben waren we € 700 kwijt met 2 personen, waarvan mijn vrouw enkel een aperitief gedronken heeft en voor de rest quasi niets van alcohol. Dat vind ik toch al stevig hoor. Grootste probleem was niet echt het eten maar de (heel) dure wijnkaart. Nu goed, hij is van 50 couverts naar een stuk of 18 gegaan, dus dat heeft uiteraard zijn weerslag op de prijs, maar toch. Het oude concept was iets waar we een keer of drie zijn gaan eten, in de huidige formule zie ik me er niet snel opnieuw naartoe gaan. Het blijft enorm lekker en het is een waanzinnig goeie gastheer, maar toch..

Nuance in Duffel is top trouwens @fermette-Vlaming , ligt wel heel erg ver van de klassieke keuken. Ik vond het beter dan De Slagmolen.
Over La Rigue heb ik zelf nog niet veel goeie dingen gehoord van de mensen die ernaar toe gegaan zijn, dus laat het hier zeker weten :)
 
laatste keer dat ik naar Bartholomeus geweest ben waren we € 700 kwijt met 2 personen, waarvan mijn vrouw enkel een aperitief gedronken heeft en voor de rest quasi niets van alcohol. Dat vind ik toch al stevig hoor. Grootste probleem was niet echt het eten maar de (heel) dure wijnkaart. Nu goed, hij is van 50 couverts naar een stuk of 18 gegaan, dus dat heeft uiteraard zijn weerslag op de prijs, maar toch. Het oude concept was iets waar we een keer of drie zijn gaan eten, in de huidige formule zie ik me er niet snel opnieuw naartoe gaan. Het blijft enorm lekker en het is een waanzinnig goeie gastheer, maar toch..

Nuance in Duffel is top trouwens @fermette-Vlaming , ligt wel heel erg ver van de klassieke keuken. Ik vond het beter dan De Slagmolen.
Over La Rigue heb ik zelf nog niet veel goeie dingen gehoord van de mensen die ernaar toe gegaan zijn, dus laat het hier zeker weten :)

Bij Bartholomeus waren we 750 EUR kwijt en we hebben ons volledig laten gaan. En dat was inclusief een bijhorend glas wijn van 46 EUR geloof ik. We hebben wel de koffie gratis gekregen, ter compensatie omdat zijn dampkap kapot was en er lichte geur was ... wat absoluut niet stoorde. Maar het concept is super. Veel persoonlijk contact.

La Rigue ... errm niet m'n ding. Vorig jaar in het najaar geweest. Service trok op geen zak en als ge met 2 gaat, is uw tafeltje zo gepropt tussen de rest van de tafels dat ge bijna op de schoot van uwe buur zit. De prijzen zouden we nu wel zijn gezakt, maar ik pas.

Alez 'k heb als verrassing voor moederdag in mei al een tafeltje gereserveerd bij Julien. Ik ben benieuwd :)
 
Terug
Bovenaan