Album of the week sonhos tomam conta - hypnagogia (2021)

Lakigigar

Well-known member
Een album kiezen voor album of the week is misschien een erg lastige opdracht, gezien ik niet echt een albumluisteraar ben en verder toch heel veel muziek zou kunnen aanraden of leuk vind. Maar soms is het ook wel moeilijk om te weten of die muziek ook voor iemand anders zou liggen. Zo zijn er veel keuzes. Normaal zou ik A Primary Industry - Ultramarine (de Loveless before Loveless) aanraden, maar ik vind het behoorlijk vervelend dat die niet op Spotify staat, dus daar heb ik dan toch van afgezien. Wel wou ik een album aanraden dat past in dit seizoen, misschien niet (te) lang was, en ook wel representatief is voor mijn persoonlijke smaak, maar mogelijk ook kan aansluiten bij een deel van de smaak van anderen hier. Spontaan dacht ik aan Parannoul en heel wat Japanse shoegazebands zoals My Dead Girlfriend, Kinokoteikoku, yuragi. In feite kon ik ook A Sunny Day in Glasgow of dreampunk/ambient bad 2 8 1 4 aangeraden hebben. Zelfs aan Blankenberge heb ik even gedacht. Genoeg opties zelfs als ik wat filter op het seizoen. De meeste van die albums zijn wel wat aan de lange kant. Maar de lengte van het album dat ik zal aanraden valt al bij al behoorlijk mee en is de standaardlengte voor een album.

Uiteindelijk moet je dus wel iets kiezen en besloot ik voor deze act te kiezen van sonhas tomam conta wat ik persoonlijk een heel mooi album vind, en het dichtste in de buurt komt als ik me "dromerige metalmuziek" moet voorstellen, hoewel velen me direct zullen corrigeren met dat dit geen metal is, maar toch heb ik het meest die associatie bij die album. Het is muzikaal een heel interessant project en een heel mooi album dat voor mij zeker en vast geslaagd is. In feite situeert het zich op dezelfde golflengte ongeveer als andere emogaze bands zoals Asian Glow en Parannoul. Dus als je dit goed vind, raad ik je zeker aan om meer te luisteren, en ook van die groepen. Ik heb ook nog niet alles beluisterd verder. Ook My Dead Girlfriend laat ik vallen gezien ik dat een iets hardere variant van de Japanse shoegaze groepen vind, met vooral harder gitaarwerk. Tot zover de aanraders.


En mocht je meer willen, laat ik nog even het spotify-account van deze artiest na, want zij heeft tal van interessante afspeellijsten.

Sonhos tomam conta is een Braziliaans project van één Braziliaanse vrouw. In het project combineert ze invloeden van blackgaze met invloeden van emo en in dit album ook invloeden van dreampunk, een off-shoot van vaporwave dat in tegenstelling tot vaporwave wat in vergelijking met vaporwave nog meer focust op een dromerige sfeer, en waarbij voor de esthetiek ook inspiratie wordt gezocht in steden, Blade Runner, andere filmsoundtracks, en oost-Aziatische cinema zoals de films van Kar-wai Wong.

De titel Hypnagogia wijst op de status waar je je in bevindt tussen het in slaap vallen en het nog steeds wakker zijn, maar bewust die status op te roepen is niet eenvoudig, en dat tracht het album min of meer wat te doen; een poging om je een idee te geven van hoe het is in deze status van bewustzijn

GxPHXDu.png




Voor de rest ga ik je niet langer oponthouden want ik ben wellicht aan de late kant met het voorstellen van het album, dus bovenstaand heb je de link op Spotify, en ook het album op YouTube, en ik ben benieuwd of dit de mensen hier kan bekoren en wat ze ervan vinden.
 
De blackgaze invloed haal ik ze zo uit. Me like. Zoals je zelf omschrijft: dromerige maar ook esthetische metalmuziek. Straks misschien eens beluisteren in hypnagogische toestand in de zetel. Bij momenten lijkt het alsof Circle of Ourobouros en Kikagaku Moyo een kindje hebben gemaakt, met daarover wat extra "gaze" en dreampop.
 
Laatst bewerkt:
Buiten M83, Explosions in the Sky en If Anything Happens To The Cat ken ik niets van dromerige muziek al spreekt het me wel geweldig aan, een genre waar ik me zeker eens in moet verdiepen.

Vind dit een zeer sterk album dat ook goed gemixt werd, toch niet altijd even vanzelfsprekend voor minder bekende artiesten.

Als ik naar zo'n muziek luister zal het wel terug een volledig album moeten zijn want losstaande nummers van dit genre kan ik moeilijk plaatsen in mijn eigen lijst.
 
Buiten M83, Explosions in the Sky en If Anything Happens To The Cat ken ik niets van dromerige muziek al spreekt het me wel geweldig aan, een genre waar ik me zeker eens in moet verdiepen.

Vind dit een zeer sterk album dat ook goed gemixt werd, toch niet altijd even vanzelfsprekend voor minder bekende artiesten.

Als ik naar zo'n muziek luister zal het wel terug een volledig album moeten zijn want losstaande nummers van dit genre kan ik moeilijk plaatsen in mijn eigen lijst.
Dit zijn wel albums die niet echt apart te luisteren vallen vind ik. Maar als dromerige muziek iets is waar je je in wilt verdiepen, zeker doen. Op zich de holy trinity van shoegaze is My Bloody Valentine (harder), Slowdive (trager, meer dream poppy, meer CT-invloed) en Ride (meer aansluitend bij Britpop, dus Oasis-Blur dat later volgt). Persoonlijk hoort Cocteau Twins tot die trinity en niet Ride maar bon. Cocteau Twins is ook de grootste invloedsbron. Verder heb je Sonic Youth, The Jesus and Mary Chain, A.R. Kane die ook als invloedsbron gelden, en heb je groepen die nauw verwant zijn met shoegaze zoals early Low, Spacemen 3, Spiritualized, Mazzy Star, alsook de nugaze scene of de scene waar men met elektronica experimenteert (A Primary Industry/Ultramarine, Love Spirals Downwards, Seefeel, Flying Saucer Attack). In de nu gaze scene verspreidt de movement zich ook naar Amerika, met onder meer M83, Sweet Trip, The Radio Dept., The Knife als verwante groepen. Er wordt met andere genres geexperimenteerd zoals post-punk (Have a Nice Life) en metal met de ontwikkeldende blackgaze met Alcest, Jesu, Deafheaven, misschien Boris, met nu dus ook doorgaans meer emo-invloeden omdat shoegazemuziek of dromerige muziek toch vaker samengaat met introvertie als persoonlijkheidskenmerk en escapisme en ook wel melancholie, het verlangen naar een gevoel dat er niet is of lang geleden geweest is.

In elektronische muziek vind ik de meer dromerige varianten eigenlijk vaporwave en chillwave. Bij vaporwave heb je off-shoot dreampunk en bij chillwave bijvoorbeeld ook de donkere variant: witch house. Persoonlijk vind ik drum & bass ook dromerig, net zoals neo-psychedelia of hypnagogic pop (wat eigenlijk ook chillwave is eigenlijk) en aanverwanten. Ambient pop of ambient vind ik ook goed werken.

Dream pop of shoegaze komt ook wel voort vanuit Cocteau Twins die een gothic origin hebben (zij werden geïnspireerd door Siouxsie and the Banshees), en ethereal wave / darkwave en neoclassical darkwave zoals This Mortal Coil of iets als Dead Can Dance stamt daar ook vanaf.


Dit is een mooie tip van mij, en eigenlijk is dit shoegaze maar dan eerder wat als men Garlands van Cocteau Twins als inspiratiebron gebruikte in plaats van de latere albums van de CT, want er zit nog veel meer de gothic origin in en het gitaarwerk dat typisch is voor post-punk.
 
Laatst bewerkt:
Hét album dat door de luidsprekers galmt als je door Aziatische straten met neonlicht wandelt, in de kletsende regen. Dan kijk ik naar de titel van het tweede nummer en klopt het nog bijna.
Best song = last song. Wat niet wegneemt dat de rest meer dan redelijk was.
De rustige stukken schoten er bovenuit. Het is wel het type muziek waar ik screams en een versneld tempo bij kan verdragen. Misschien heeft het ook met de opbouw van dit album te maken.
 
Ben er een eerste keer door maar het zal nog wat luisterbeurten nodig hebben om alles goed in te nemen (ook eens opleggen op koptelefoon). Heel dreamy, me likey.
 
Nog niet volledig geluisterd maar dat tweede nummer was al wel best in orde, de hardere stukken waren welgekomen. Voorlopig voelt het niet erg uniek aan, iets dat ik met dit genre wel vaker heb. Maar goed, de rest van het album moet nog komen.
 
Het is een beetje ondankbaar misschien voor een album in deze periode (al heb ik zelf er nog voor gekozen om te ruilen). Ik hoop dat er nog zullen zijn die dit zullen ontdekken. :)
 
Afgelopen week heb ik ook geen tijd gehad om deze AOTW op te leggen. Ben er nu een eerste keer door. Leuk album. Deed me denken aan vroege Black Heart Rebellion (RIP). Voorlaatste nummer had een supernice finale imo
 
Dit zijn wel albums die niet echt apart te luisteren vallen vind ik. Maar als dromerige muziek iets is waar je je in wilt verdiepen, zeker doen. Op zich de holy trinity van shoegaze is My Bloody Valentine (harder), Slowdive (trager, meer dream poppy, meer CT-invloed) en Ride (meer aansluitend bij Britpop, dus Oasis-Blur dat later volgt). Persoonlijk hoort Cocteau Twins tot die trinity en niet Ride maar bon. Cocteau Twins is ook de grootste invloedsbron. Verder heb je Sonic Youth, The Jesus and Mary Chain, A.R. Kane die ook als invloedsbron gelden, en heb je groepen die nauw verwant zijn met shoegaze zoals early Low, Spacemen 3, Spiritualized, Mazzy Star, alsook de nugaze scene of de scene waar men met elektronica experimenteert (A Primary Industry/Ultramarine, Love Spirals Downwards, Seefeel, Flying Saucer Attack). In de nu gaze scene verspreidt de movement zich ook naar Amerika, met onder meer M83, Sweet Trip, The Radio Dept., The Knife als verwante groepen. Er wordt met andere genres geexperimenteerd zoals post-punk (Have a Nice Life) en metal met de ontwikkeldende blackgaze met Alcest, Jesu, Deafheaven, misschien Boris, met nu dus ook doorgaans meer emo-invloeden omdat shoegazemuziek of dromerige muziek toch vaker samengaat met introvertie als persoonlijkheidskenmerk en escapisme en ook wel melancholie, het verlangen naar een gevoel dat er niet is of lang geleden geweest is.

In elektronische muziek vind ik de meer dromerige varianten eigenlijk vaporwave en chillwave. Bij vaporwave heb je off-shoot dreampunk en bij chillwave bijvoorbeeld ook de donkere variant: witch house. Persoonlijk vind ik drum & bass ook dromerig, net zoals neo-psychedelia of hypnagogic pop (wat eigenlijk ook chillwave is eigenlijk) en aanverwanten. Ambient pop of ambient vind ik ook goed werken.

Dream pop of shoegaze komt ook wel voort vanuit Cocteau Twins die een gothic origin hebben (zij werden geïnspireerd door Siouxsie and the Banshees), en ethereal wave / darkwave en neoclassical darkwave zoals This Mortal Coil of iets als Dead Can Dance stamt daar ook vanaf.


Dit is een mooie tip van mij, en eigenlijk is dit shoegaze maar dan eerder wat als men Garlands van Cocteau Twins als inspiratiebron gebruikte in plaats van de latere albums van de CT, want er zit nog veel meer de gothic origin in en het gitaarwerk dat typisch is voor post-punk.
Die Primary Industry klinkt ook heel vet!
 
Het is een beetje ondankbaar misschien voor een album in deze periode (al heb ik zelf er nog voor gekozen om te ruilen). Ik hoop dat er nog zullen zijn die dit zullen ontdekken. :)
Ja, heb er de afgelopen week geen tijd voor kunnen vrijmaken om het deftig te beluisteren. Nu maak ik er werk van. Ik zit nog maar aan het eerste nummer, maar liking what I'm hearing.
 
Ben er een tweede keer aan het doorgaan, deze keer met koptelefoon. Pakt nog beter dan de eerste luisterbeurt, ook omdat ik wat meer heb opgezocht over de mentale staat van de artieste.

Het doet wel raar om te luisteren naar een album waarvan de maker zo openlijk praat over zelfmoordgedachten en het feit dat ze denkt er niet lang meer te zijn.

Het album doet me bij momenten denken aan één van mijn favoriete whatevergaze platen (deze stond ook op de shortlist voor mijn aotw): The Angelic Process - Weighing Souls With Sand

Is een pak zwaarder dan dit album, maar is misschien ook je ding @Lakigigar .
 
had niet verwacht dat ik dit goed zou vinden, al is die witte ruis wel opvallend na een aantal tracks.
op zich is het een waas van een album, ik herinner mij vooral de rustige tussenstukken, de cymbalen en de tempochanges.
de stem is speciaal, maar eigenlijk nog redelijk rustgevend, past wel. degelijk contrast met de wat agressievere stukken.

technisch stoort mij de mix een klein beetje, hoewel nog steeds goed, zijn die cymbalen precies niet volledig mee in de waas-preset opgenomen en is het geheel precies sterk gedowntuned, daardoor klinkt het misschien wat te fel op de achtergrond.
 
Ja, heb er de afgelopen week geen tijd voor kunnen vrijmaken om het deftig te beluisteren. Nu maak ik er werk van. Ik zit nog maar aan het eerste nummer, maar liking what I'm hearing.
Idem, gisteren wel wat snippets beluisterd en dat klonk zeker niet slecht.

Straks de loopschoenen eens aan met de goeie IEMs en eens luisteren!
 
Goeie keuze @Lakigigar! Ik heb het natuurlijk wel voor zo'n muziek, bands als Alcest, HANL,Deafhaven, Wolves In The Throne Room ... passeren hier wel vaak de revue dus dat dit mijn ding is, zal niemand verbazen!

Wat ik wel eens zou willen weten, hoe je in godsnaam bij een obscure Braziliaanse Blackgaze band terecht band gekomen. :D
 
Terug
Bovenaan