Sociale Media: Rechten, Plichten en Censuur

YouTube van Trump is ook afgesloten.

De discussie lijkt mij dus ook inderdaad meer over de macht van de social media te gaan.
Dusver kan de president van de VS, die meer dan 70 mio kiezers vertegenwoordigt, niet op Facebook, Instagram, Youtube en definitief niet op Twitter.
En de nieuwere social media platforms die een tegenantwoord moeten bieden op bovenstaanden zijn uit al de stores gehaald.

Daar staan we dus.

Als Google, Apple en co dus morgen beslissen dat een bepaalde mening/persoon monddood moet gemaakt worden dan kunnen ze dat bijna volledig alleen dus met enkele drukken op de knop.
 
Gisteren heb ik ontdekt hoe en waar Anti-Trust wetgevingen zijn ontstaan en waarom.
Dat was blijkbaar omdat er teveel grote monopolies waren die er toe hebben bijgedragen dat Hitler aan de macht kon komen.
Dat stelde hun in staat een monopolie te nemen op het publieke debat en opnie. Allez ja, vanwaar kennen we dat... The irony is stronk
En sinds Reagan is er blijkbaar quasi geen regulering meer.

Blij dat Trump weg is, hoop dat de Democraten de strijd tegen de big tech monopolie ook verder zullen voeren, maar iets zegt me dat ze dat niet gaan doen, of er gewoon niet in slagen.


==> De minireportage van CNBC rond het topic.

De beelden van de horingen van die CEO's van deze zomer zeiden ook veel, die bedrijven moeten opgebroken worden. Grootste criminelen van de afgelopen 20 jaar. Bill Gates was een heilige tov hen.
 
Gisteren heb ik ontdekt hoe en waar Anti-Trust wetgevingen zijn ontstaan en waarom.
Dat was blijkbaar omdat er teveel grote monopolies waren die er toe hebben bijgedragen dat Hitler aan de macht kon komen.
Dat stelde hun in staat een monopolie te nemen op het publieke debat en opnie. Allez ja, vanwaar kennen we dat... The irony is stronk
En sinds Reagan is er blijkbaar quasi geen regulering meer.

Blij dat Trump weg is, hoop dat de Democraten de strijd tegen de big tech monopolie ook verder zullen voeren, maar iets zegt me dat ze dat niet gaan doen, of er gewoon niet in slagen.


==> De minireportage van CNBC rond het topic.

De beelden van de horingen van die CEO's van deze zomer zeiden ook veel, die bedrijven moeten opgebroken worden. Grootste criminelen van de afgelopen 20 jaar. Bill Gates was een heilige tov hen.

Antitrust wetgeving in de VS is heel wat ouder dan fascisme dus dat kan alleszins niet de echte reden geweest zijn. tegenwoordig gaat het er vooral over dat een vrije markt enkel tot de meeste welvaart leidt als de concurrentie vrij kan spelen. Dan worden bedrijven gedwongen prijzen zo laag mogelijk te houden, de kwaliteit zo hoog mogelijk en hebben ze een incentive om te innoveren. Bij monopolies kunnen producenten een veel groter deel van de economische meerwaarde, die anders bij consumenten terecht komt, naar zich toe trekken.

De reden waarom we big tech graag zouden opsplitsen is weliswaar ook ten dele ingegeven door te geconcentreerde macht, niet louter economisch.
 
Antitrust wetgeving in de VS is heel wat ouder dan fascisme dus dat kan alleszins niet de echte reden geweest zijn. tegenwoordig gaat het er vooral over dat een vrije markt enkel tot de meeste welvaart leidt als de concurrentie vrij kan spelen. Dan worden bedrijven gedwongen prijzen zo laag mogelijk te houden, de kwaliteit zo hoog mogelijk en hebben ze een incentive om te innoveren. Bij monopolies kunnen producenten een veel groter deel van de economische meerwaarde, die anders bij consumenten terecht komt, naar zich toe trekken.

De reden waarom we big tech graag zouden opsplitsen is weliswaar ook ten dele ingegeven door te geconcentreerde macht, niet louter economisch.
Ja ik weet het dat het ouder is blijkbaar. Mis begrepen dan. Maar toch zegt het iets over onze huidige maatschappij dat Hilter ook aan de macht is gekomen ten tijde van een absolutie monopoly van de belangrijkste industrieën van die tijd. Vind ik he.

Ook economisch hoor. Instagram wou niet verkopen aan Facebook. De maker ervan heeft dat getuigd en dat is besproken in het Congres.
Basically zei Zuck the Cuck : Euhm verkopen of je bent onze concurent , wink wink. En hij zei dat hij voelde dat dat een dreigement.
En zo zijn er massaal veel klachten van startups. Amazon doet net hetzelfde, die pikken gewoon broncode van applicaties die op hun servers gehost worden en voegen het toe aan hun eigen aanbod. Enzovoort.
Ook wordt uw smartphone gebruikt om uw gebruik te analyseren zodat ze kunnen monitoren welke concurrenten ze in de gaten moeten houden.
Echt crazy hoeveel macht ze hebben.

En in het geval van Big Tech moeten we ook niet blind zijn voor de politieke macht dat ze hebben, ook al zijn het "prive" bedrijven...
 
En zo zijn er massaal veel klachten van startups. Amazon doet net hetzelfde, die pikken gewoon broncode van applicaties die op hun servers gehost worden en voegen het toe aan hun eigen aanbod. Enzovoort.


En in het geval van Big Tech moeten we ook niet blind zijn voor de politieke macht dat ze hebben, ook al zijn het "prive" bedrijven...
Een mooi voorbeeld van hoe Amazon te werk gaat: https://slate.com/technology/2013/1...-bezos-went-thermonuclear-on-diapers-com.html
 
YouTube censureert het channel van Trump nog minstens een week extra.
Ze verlengen dat nu plots om onrusten in de toekomst te vermijden.

Dus: nadat je je "straf hebt uitgezeten" word je toch langer gestraft want je zou toch maar eens iets mis kunnen doen.

Na maandenlange rellen over het hele land zijn ze wel héél erg alert bij deze. Benieuwd of ze bij gelijkaardige rellen evenzeer zo hard gaan optreden.
 
Zou dit het einde van de social media kunnen betekenen? Gaan we terug naar de tijd dat iedereen zijn eigen website hoste?
 
YouTube censureert het channel van Trump nog minstens een week extra.
Ze verlengen dat nu plots om onrusten in de toekomst te vermijden.

Dus: nadat je je "straf hebt uitgezeten" word je toch langer gestraft want je zou toch maar eens iets mis kunnen doen.

Na maandenlange rellen over het hele land zijn ze wel héél erg alert bij deze. Benieuwd of ze bij gelijkaardige rellen evenzeer zo hard gaan optreden.
Ge moogt die accountblocks van Trump echt niet zien als straf.
Dat is allemaal ook als voorzorg gedaan en terecht, imo.
Onder dat mom: zeker in de eerste week van Biden's termijn nog efkes af laten (en zéker vandaag!)
Daarna kan dat weer online, wat mij betreft.
 
Zou dit het einde van de social media kunnen betekenen? Gaan we terug naar de tijd dat iedereen zijn eigen website hoste?
Ook voor social media had je portaal en communitysites, dus dit zal altijd wel blijven bestaan in 1 of andere vorm. Momenteel zijn het facebook en twitter die de markt domineren, maar indien deze zouden wegvallen (door een schandaal/regulatie/mismanagement/veranderende doelgroepen) zal een ander platform deze leemte wel vullen. Zie bv naar de opkomst van tiktok het afgelopen jaar, die bij de jongste generatie intussen de vervanger voor snapshat/instagram aan het worden is.
 
damn net een filmpje willen bekijken op youtube waar blijkbaar een leeftijdsbeperking opstond.
Gelieve uw leeftijd te confirmeren door
A: uw kredietkaartgegevens door te sturen
B: uw identiteitskaart door te sturen.
Beide kan 3 dagen duren eer de gegevens verwerkt zijn...
How about no...
https://www.theverge.com/2020/9/22/...ng-rollout-kids-content-monetization-creators
Kunt ge niet gewoon een account aanmaken? Ik heb nergens last van age-restrictions op mijn gmail hoor.
 
Deze regeling komt vanuit de EU.

YouTube’s post also notes that for people in countries in the European Union, there may be a few additional steps the new rules require. In line with upcoming regulations like the EU’s Audiovisual Media Services Directive (AVMSD), some European users may be asked to provide additional evidence of their age. Effectively, if the systems can’t verify that someone is over the age of 18, they may be asked to “provide a valid ID or credit card to verify their age,” according to the post. It’s a one-time process, and YouTube is supposed to delete the information after it’s sent. The process was built to adhere to Google’s privacy and security principles, YouTube says.


Uit de AVMSD:

The amended Directive would introduce an obligation on Member States to ensure that, within their field of responsibility, video-sharing platform providers put in place, preferably through co-regulation, appropriate measures to: i) protect minors from harmful content; and ii) protect all citizens from incitement to violence or hatred. The proposal sets out what those measures can entail, as appropriate in an individual case. The system would be compatible with the liability exemption for hosting service providers set out in Article 14 ECD, in as far as that provision applies in a particular case, because these obligations relate to the responsibilities of the provider in the organisational sphere and do not entail liability for any illegal information stored on the platforms as such.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1464618463840&uri=COM:2016:287:FIN

Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Van de ene kant moet je natuurlijk kinderen niet zonder toezicht op Youtube (of het internet in het algemeen) later. Van de andere kant is het onvermijdelijk dat dat gebeurt, dus vond de EU het belangrijk genoeg om daar iets aan te doen. Persoonlijk heb ik als minderjarige veel 18+ materiaal gezien en ik denk niet dat ik daar slechter door af ben. Maarja, ik denk niemand dat ooit van zichzelf denkt, en het is niet omdat ik (denk dat ik) er geen last van heb gehad dat dat voor anderen ook zo is.

Van de nog andere kant denk ik ook niet dat dit zo'n groot probleem is, als het gewoon ter leeftijdsverificatie is en ze zouden je gegevens zogezegd verwijderen. Maar het is wel weer een stap dichterbij vermindering van anonimiteit en privacy op het internet en da's iets wat toch wringt.
 
Deze regeling komt vanuit de EU.




Uit de AVMSD:


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1464618463840&uri=COM:2016:287:FIN

Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Van de ene kant moet je natuurlijk kinderen niet zonder toezicht op Youtube (of het internet in het algemeen) later. Van de andere kant is het onvermijdelijk dat dat gebeurt, dus vond de EU het belangrijk genoeg om daar iets aan te doen. Persoonlijk heb ik als minderjarige veel 18+ materiaal gezien en ik denk niet dat ik daar slechter door af ben. Maarja, ik denk niemand dat ooit van zichzelf denkt, en het is niet omdat ik (denk dat ik) er geen last van heb gehad dat dat voor anderen ook zo is.

Van de nog andere kant denk ik ook niet dat dit zo'n groot probleem is, als het gewoon ter leeftijdsverificatie is en ze zouden je gegevens zogezegd verwijderen. Maar het is wel weer een stap dichterbij vermindering van anonimiteit en privacy op het internet en da's iets wat toch wringt.
Dit is inderdaad een probleem die steeds vaker de kop zal opsteken. Technisch valt dit relatief eenvoudig op te lossen (bv. via een e-id die clientside een verificatiesleutel genereerd waar serverside enkel de leeftijd mee gecheckt kan worden), maar naar praktische implementatie zijn daar nog te veel hindernissen (elvendertig e-id varianten) en er is weinig incentive (voor big tech is het gebrek aan anonimiteit net een voordeel).
 
Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Van de ene kant moet je natuurlijk kinderen niet zonder toezicht op Youtube (of het internet in het algemeen) later. Van de andere kant is het onvermijdelijk dat dat gebeurt, dus vond de EU het belangrijk genoeg om daar iets aan te doen. Persoonlijk heb ik als minderjarige veel 18+ materiaal gezien en ik denk niet dat ik daar slechter door af ben. Maarja, ik denk niemand dat ooit van zichzelf denkt, en het is niet omdat ik (denk dat ik) er geen last van heb gehad dat dat voor anderen ook zo is.

Van de nog andere kant denk ik ook niet dat dit zo'n groot probleem is, als het gewoon ter leeftijdsverificatie is en ze zouden je gegevens zogezegd verwijderen. Maar het is wel weer een stap dichterbij vermindering van anonimiteit en privacy op het internet en da's iets wat toch wringt.
Mij lijkt het weer zo een gevalletje van de door de EU opgelegde regels (met de nobele insteek) op een intelligente manier aanpakken zodat ze er toch nog profijt aan doen.
Niemand kan het zeggen dat Google die data niet kan of gaat misbruiken.
 

de cancel culture continues
Die vergelijkt de kritiek op “they stole the election” en COVID-19 ontkennen met jood zijn in WO II ... Daar zou ik als familie-entertainment bedrijf ook geen nieuw contract aan geven en met een eigen serie bombarderen tot rolmodel.
 
Die vergelijkt de kritiek op “they stole the election” en COVID-19 ontkennen met jood zijn in WO II ... Daar zou ik ook geen nieuw contract aan geven.

Klopt toch niet?

"De Joden werden in de straten geslagen. Niet door Nazi’s, maar door hun buren. Zelfs door kinderen. Omdat de geschiedenis is aangepast, beseffen de meeste mensen niet dat de Nazi’s duizenden Joden alleen maar konden oppakken omdat de regering ervoor zorgde dat hun eigen buren hen gingen haten, enkel en alleen omdat ze Joden zijn. Ik zie niet in hoe dat anders is dan iemand haten voor zijn of haar politieke opvattingen."

Ik volg haar man redelijk nauw op (één van de beste Muay Thai vechters uit de VS vandaar), ja dat zijn mensen die tegen lockdowns ed zijn.
Maar so what? Mensen mogen toch nog hun mening uiten? En dit komt van iemand die al 1 jaar zich meer dan streng aan de regels houdt hé.

En als het gaat over de holocaust minimaliseren omwille van politieke redenen dan kan ik wel 90% van Hollywood opnoemen die te pas en te onpas mensen met Hitler vergelijken of de burgers met Joden hoor.
 
Terug
Bovenaan