Sociale Media: Rechten, Plichten en Censuur

Merkel is niet tegen het verwijderen van Trump van Twitter op zich, maar wel dat het Twitter zelf is die dit heeft beslist en niet een onafhankelijke rechter.

Probleem daarbij is natuurlijk dat je enerzijds die bedrijven dwingt om stappen te ondernemen tegen fake news en hate speech, maar dat je dan uitzonderingen maakt voor politici wat betreft de zwaarste sanctie wanneer zij (op dagelijkse basis) de regels aangaande fake news en hate speech overtreden. Dan creëer je de facto een tweeklassenjustitie.

Ofwel leg je de techbedrijven bepaalde huisregels op die de gebruikers moeten naleven, en waarbij de techbedrijven zelf de controle en de sancties moeten uitvoeren, eventueel met een onafhankelijk ombudssysteem en controlemechanisme erboven. Ofwel haal je dat volledig uit hun handen, maar wie precies moet dat dan doen? Legt dan elk land zijn eigen regels op die het social media kanaal moet volgen? Waardoor bijvoorbeeld in land x je wel Trump nog kan volgen en in land y niet? En zou land y dat dan wel kunnen, want Trump is inwoner van land z? Enfin ...

Zou het bijvoorbeeld geen idee zijn om een onderscheid te maken tussen anonieme accounts en geverifieerde accounts. Het probleem met fake news en hate speech is anders voor bvb de bots die automatisch allerlei berichten de wereld in sturen en het fake news/hate speech die een verkozen president van de VS de wereld instuurt. Je zou kunnen zeggen dat de sociale media zelf moeten modereren als het bvb over de toevloed aan fake accounts gaat maar dat accounts waarbij de identiteit van de poster vaststaat op basis van een verificatieprocedure en waarbij de poster dus rechtstreeks gerechtelijk aangepakt kan worden als ie dingen zegt die wettelijk niet mogen, dat Twitter daar niet in moet/mag tussenkomen.

Je zou dan natuurlijk nog steeds een onderscheid moeten maken tussen democratische landen met een goed werkend rechtssysteem en andere zodat je landen als China die bevoegdheid niet geeft en zodat niet iedereen gewoon via Russische zogezegd geverifieerde accounts posts.

Voor de geverifieerde accounts zou Twitter (e.a) dan gewoon als een platform gelden waar ze geen enkele verantwoordelijk hebben voor de inhoud terwijl dat voor andere accounts wel het geval zou zijn. Het is ook geen clearcut oplossing maar het zou, in ruil voor het opgeven van privacy, je vrijheid van meningsuiting wel beter garanderen en de macht wat weghalen van de de bedrijven.

De vraag is ook in hoeverre het ok is om bedrijven als Twitter te gaan opleggen dat ze dingen moeten publiceren, ik kan me voorstellen dat er heel wat inhoud is die wettelijk perfect ok is maar die je als bedrijf toch liever wegdoet, om dat als wetgever te blokkeren is ook niet niks.
 
Mijn mening is ook dat 'mijn kant' (links/progressief/liberaal wat dan ook) hier nogal erg licht over gaat. Je hoeft er voor mijn part geen recht op vrije meningsuiting bij te betrekken. Gewoon al het feit dat sociale media zodanige macht kunnen uitoefenen en daar ook niet voor terugdeinzen zolang het hun aandelenkoers niet al te veel aantast, vind ik enorm griezelig. Je hoeft maar een figuur als Rupert Murdoch te hebben die op slinkse wijze een monopolie weet uit te bouwen op sociale media en daar gelijkaardige tactieken toepast op alles wat te progressief is... Vage criteria als 'oproepen tot geweld' zijn zeer handig om dingen die je niet leuk vindt te verwijderen van je platform.
Ik sluit me hier bij aan, hoewel ik wel een tegenstander ben van Trump die het presidentschap heeft herleid tot een reality show ben ik er niet zo van overtuigd dat het een goede stap is van de social media.
 
[/QUOTE]
Als Merkel het geen probleem vindt,
Zou het bijvoorbeeld geen idee zijn om een onderscheid te maken tussen anonieme accounts en geverifieerde accounts. Het probleem met fake news en hate speech is anders voor bvb de bots die automatisch allerlei berichten de wereld in sturen en het fake news/hate speech die een verkozen president van de VS de wereld instuurt. Je zou kunnen zeggen dat de sociale media zelf moeten modereren als het bvb over de toevloed aan fake accounts gaat maar dat accounts waarbij de identiteit van de poster vaststaat op basis van een verificatieprocedure en waarbij de poster dus rechtstreeks gerechtelijk aangepakt kan worden als ie dingen zegt die wettelijk niet mogen, dat Twitter daar niet in moet/mag tussenkomen.
Ik versta je redenering wel, maar ik denk niet dat je een populair platform kan verbieden dat ze bepaalde zaken niet willen op hun forum. Want het effect van het verwijderen van bepaalde posts 1 jaar na datum is héél beperkt. De moeite die je als gebruiker (bvb homo) moet doen om een homo-vijandige post te laten verwijderen via de rechtbank is héél veel tegenover het nut. Dat Twitter zoiets dan verbiedt lijkt me perfect verdedigbaar, ook al is het van een geverifieerde account.

Het probleem bij Trump is trouwens dat hij quasi niet voor de rechtbank KAN gedaagd worden, dus zo'n twitterbeleid heeft weinig nut.
 
Ik denk wel dat het duidelijk is nu dat indien je als bedrijf een terdege groot aandeel van de publieke plaats opeist er andere regels mogen komen.
Het privebedrijf argument dekt al enkele jaren de lading niet meer.
 
Mijn mening is ook dat 'mijn kant' (links/progressief/liberaal wat dan ook) hier nogal erg licht over gaat. Je hoeft er voor mijn part geen recht op vrije meningsuiting bij te betrekken. Gewoon al het feit dat sociale media zodanige macht kunnen uitoefenen en daar ook niet voor terugdeinzen zolang het hun aandelenkoers niet al te veel aantast, vind ik enorm griezelig. Je hoeft maar een figuur als Rupert Murdoch te hebben die op slinkse wijze een monopolie weet uit te bouwen op sociale media en daar gelijkaardige tactieken toepast op alles wat te progressief is... Vage criteria als 'oproepen tot geweld' zijn zeer handig om dingen die je niet leuk vindt te verwijderen van je platform.
Ik sluit me hier bij aan, hoewel ik wel een tegenstander ben van Trump die het presidentschap heeft herleid tot een reality show ben ik er niet zo van overtuigd dat het een goede stap is van de social media.

Ik ben hier ook mee akkoord: 100% tegenstander van Trump en zijn manier van 'politiek' doen, maar deze beslissing vind ik een slippery slope
 
Je zou kunnen zeggen dat de sociale media zelf moeten modereren als het bvb over de toevloed aan fake accounts gaat maar dat accounts waarbij de identiteit van de poster vaststaat op basis van een verificatieprocedure en waarbij de poster dus rechtstreeks gerechtelijk aangepakt kan worden als ie dingen zegt die wettelijk niet mogen, dat Twitter daar niet in moet/mag tussenkomen.
Als dat geverifieerd account mensen oproept om kost wat kost te verhinderen dat Joe Biden president wordt en een evenement aanmaakt om samen te komen op de dag van de inauguratie, 500m achter het podium? Laten staan want achteraf kunnen die gerechtelijk worden aangepakt?

Als ik morgen een sociaal netwerk bouw waarop mensen zich niet kunnen verifiëren, en dat wordt een van de grootste sociale netwerken ter wereld, mag ik dan zomaar vanalles verwijderen want het zijn allemaal anonieme accounts?

Mag Loser mijn low quality / low effort posts niet verwijderen op beyondgaming.be als ik mij geïdentificeerd heb?

Begin maar eens met de grens te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem bij Trump is trouwens dat hij quasi niet voor de rechtbank KAN gedaagd worden, dus zo'n twitterbeleid heeft weinig nut.
Dit is helemaal geen probleem. Er zijn geldige redenen waarom een president/verkozene in bepaalde mate over immuniteit beschikt. Twitter heeft met deze actie het belang ervan nogmaals geïllustreerd.
 
Ik denk wel dat het duidelijk is nu dat indien je als bedrijf een terdege groot aandeel van de publieke plaats opeist er andere regels mogen komen.
Het privebedrijf argument dekt al enkele jaren de lading niet meer.
meer openbaarheid over wat ze verwijdert: correct.
ander regels in de zin van "er mag minder verwijderd worden": niet correct (want wat wordt dan nu teveel verwijdert?)
andere regels in de zin van bvb van snelrecht op berichten (via arbitrage) met een "three strikes = a ban" of "elke niet-geverifieerde account kan vlug geband worden"? ja.
 
Dit is helemaal geen probleem. Er zijn geldige redenen waarom een president/verkozene in bepaalde mate over immuniteit beschikt. Twitter heeft met deze actie het belang ervan nogmaals geïllustreerd.
Tuurlijk zijn er geldige reden. Net zoals er geldige redenen zijn waarom je als je dit toepast, niet kan eisen dat enkel berichten verwijderd kunnen worden na uitspraak van de rechtbank.
 
Ik blijf toch wat verveeld zitten met die censuur op social media, hoor.
Dat geldt ook met heel het coronavirus de voorbije weken/maanden.

Nu zie ik dat een post van Thierry Baudet verwijderd is van Linkedin. Waarin hij zegt:

"Lockdowns werken niet, mondkapjes evenmin. 98% van de mensen krijgen corona zonder ernstig ziek te zijn. We moeten de 2% kostbaren beschermen. Ziekenhuizen opschalen, hogere salarissen maar de rest van het land moet VRIJ."

Gaan we nu echt alles wat we kunnen en niet strookt met een bepaalde narrative verwijderen/een caution bij plaatsen?

Mind you, dit komt van iemand die hier al sinds maart de lockdown ligt te verdedigen en vaak strenger dan nodig ze heeft toegepast.
Ja, ik vind dat ze wel werken en je zal veel virologen, wetenschappers vinden die ook vinden dat ze wel werken (gelukkig)

Maar waarom moeten we mensen met een andere mening in hemelsnaam monddood gaan proberen maken? Iedereen heeft voor mij het recht om te spreken.
Je mag dan nog zeggen dat het niet "de waarheid" is, maar gaan we er dan vanuit dat wij (ja inclusief ik in deze) de waarheid in pacht heeft, net als de wetenschap.
Wie zegt dat we binnen 50-100 jaar niet op deze beslissingen die we nu maken niet terugkijken en zeggen dat we verkeerd waren? Idem voor de election fraud, hoor.
En dat elke tegenstander die het aankaartte aan de kant werd gezet en monddood gemaakt waar dat kon (en vnl dan door social media).

Als maatschappij zijn we nog altijd vooruit geraakt door kritisch te denken en andere meningen toe te laten. Als we gaan afglijden naar een maatschappij waarin er één waarheid is die toegelaten is om te uiten begint het toch maar gevaarlijk te worden.

En natuurlijk hebben al die privé bedrijven het recht om mensen van hun platforms af te halen én natuurlijk moet de overheid niet ingrijpen in de vrije markt.
Maar er wordt ook wel, soms terecht, aangehaald dat er op vele vlakken een dubbele standaard is. Dat màg ook hé.

Heb ik het antwoord op hoe je met zoiets omgaat? Nee, dat heb ik niet.
Maar het kan toch wel eens zijn dat we binnen een afzienbare tijd op deze periode én oa de ban van Trump gaan terugkijken met héél andere ogen.
Denk dat we wel iets verder mogen en moeten nadenken dan gewoon "censuur!!!" te roepen of dit af anderzijds te doen als een bedrijf dat gewoon haar Terms & Conditions uitvoert.
 
Tuurlijk zijn er geldige reden. Net zoals er geldige redenen zijn waarom je als je dit toepast, niet kan eisen dat enkel berichten verwijderd kunnen worden na uitspraak van de rechtbank.
Klopt, maar daar zit het volgende probleem: Twitter heeft namelijk ook een impliciete, politionele bevoegdheid die ze op dit moment zelf invult en zonder dat ze zich hiervoor aan iemand moet verantwoorden.

Offline: vrijheid van meningsuiting wordt gedefinieerd en beschermd door de nationale wetten binnen democratieën

Online: vrijheid van meningsuiting wordt gedefinieerd door een Terms of Service, geschreven door, te interpreteren door en naar wil aan te passen door tech reuzen, met geen enkel (wettelijk) recht om in beroep te gaan tegen deze beslissingen?
 
Klopt, maar daar zit het volgende probleem: Twitter heeft namelijk ook een impliciete, politionele bevoegdheid die ze op dit moment zelf invult en zonder dat ze zich hiervoor aan iemand moet verantwoorden.
Mijn papa had die bevoegdheid ook, en zo lang ik onder zijn dak wou wonen had ik mij aan zijn regels te houden. Toen ik verhuisde, kon ik doen wat ik wou.

Achteraf bekeken ben ik 20 jaar lang gecensureerd geweest.
 
Ik blijf toch wat verveeld zitten met die censuur op social media, hoor.
Dat geldt ook met heel het coronavirus de voorbije weken/maanden.

Nu zie ik dat een post van Thierry Baudet verwijderd is van Linkedin. Waarin hij zegt:

"Lockdowns werken niet, mondkapjes evenmin. 98% van de mensen krijgen corona zonder ernstig ziek te zijn. We moeten de 2% kostbaren beschermen. Ziekenhuizen opschalen, hogere salarissen maar de rest van het land moet VRIJ."

Gaan we nu echt alles wat we kunnen en niet strookt met een bepaalde narrative verwijderen/een caution bij plaatsen?

Mind you, dit komt van iemand die hier al sinds maart de lockdown ligt te verdedigen en vaak strenger dan nodig ze heeft toegepast.
Ja, ik vind dat ze wel werken en je zal veel virologen, wetenschappers vinden die ook vinden dat ze wel werken (gelukkig)

Maar waarom moeten we mensen met een andere mening in hemelsnaam monddood gaan proberen maken? Iedereen heeft voor mij het recht om te spreken.
Je mag dan nog zeggen dat het niet "de waarheid" is, maar gaan we er dan vanuit dat wij (ja inclusief ik in deze) de waarheid in pacht heeft, net als de wetenschap.
Wie zegt dat we binnen 50-100 jaar niet op deze beslissingen die we nu maken niet terugkijken en zeggen dat we verkeerd waren? Idem voor de election fraud, hoor.
En dat elke tegenstander die het aankaartte aan de kant werd gezet en monddood gemaakt waar dat kon (en vnl dan door social media).

Als maatschappij zijn we nog altijd vooruit geraakt door kritisch te denken en andere meningen toe te laten. Als we gaan afglijden naar een maatschappij waarin er één waarheid is die toegelaten is om te uiten begint het toch maar gevaarlijk te worden.

En natuurlijk hebben al die privé bedrijven het recht om mensen van hun platforms af te halen én natuurlijk moet de overheid niet ingrijpen in de vrije markt.
Maar er wordt ook wel, soms terecht, aangehaald dat er op vele vlakken een dubbele standaard is. Dat màg ook hé.

Heb ik het antwoord op hoe je met zoiets omgaat? Nee, dat heb ik niet.
Maar het kan toch wel eens zijn dat we binnen een afzienbare tijd op deze periode én oa de ban van Trump gaan terugkijken met héél andere ogen.
Denk dat we wel iets verder mogen en moeten nadenken dan gewoon "censuur!!!" te roepen of dit af anderzijds te doen als een bedrijf dat gewoon haar Terms & Conditions uitvoert.
Goh. Je praat over het feit of we maar '1 waarheid' gaan toelaten, terwijl er in principe ook maar 1 waarheid is. Ik vind het hoogst ergerlijk dat bepaalde mensen met een gigantische verantwoordelijkheid hun onwaarheden verkondigen op sociale media. Thierry Baudet zegt in die post dat lockdowns en mondkapjes niet werken. Dat is gewoon niet waar. Dat zijn leugens. Dat is geen 'vorm van waarheid'. Je gaat me niet zeggen dat Thierry zelf niet weet dat lockdowns en mondkapjes wel degelijk werken. Die man weet goed genoeg dat ze werken. Hij wilt gewoon die bepaalde mensen aanspreken en opjutten en publiek ronselen.

Het is een zeer moeilijke kwestie inderdaad, waar trek je de lijn? Ik vind het alleszins eng dat tegenwoordig mensen zo vlot leugens en samenzweringstheorieën geloven. En dat mensen met politieke macht (vooral aan de rechterkant) deze promoten.
Wat doe je daar aan? Ieder weldenkende mens weet dat dat onwaarheden zijn. Helaas zijn er zoveel mensen die fictie niet kunnen onderscheiden van realiteit want hey, het staat op het internet dus het moet wel waar zijn. Het lijkt me alsof heel veel mensen de basisskill 'kritisch lezen/denken' niet onder de knie hebben. Hoe bescherm je die mensen voor hunzelf? Hoe zorg je ervoor dat al die conspiracy theories niet als algemeen goed worden beschouwd? Veel politiekers beseffen nu maar al te goed dat ze zo makkelijk mensen kunnen opzwepen met de meest onwaarschijnlijke verhalen. Ik heb alleszins geen antwoord op al deze dilemma's. Het is een hoogst ongebruikelijke tijd, en het doet me pijn om zoveel frustratie en valse informatie te zien.

Ben ik opgelucht dat Donald Trump zijn sociale media kwijt is? Als ik daar eerlijk over mag zijn, ja. Dat doet me deugd.
Is het een gevaarlijk precedent? Dat ook zeker wel.
 
Laatst bewerkt:
Mijn papa had die bevoegdheid ook, en zo lang ik onder zijn dak wou wonen had ik mij aan zijn regels te houden. Toen ik verhuisde, kon ik doen wat ik wou.

Achteraf bekeken ben ik 20 jaar lang gecensureerd geweest.
Ja maar we zitten nu in een situatie dat uw papa een huisbaas is en 99% van de woningen opgekocht heeft. Verhuis maar en ga ergens op den boerenbuiten wonen met uw eigen regeltjes. 99% van de mensen heeft die luxe niet. Tenzij ze conformeren aan de geldende regels.
 
Offline: vrijheid van meningsuiting wordt gedefinieerd en beschermd door de nationale wetten binnen democratieën

Online: vrijheid van meningsuiting wordt gedefinieerd door een Terms of Service, geschreven door, te interpreteren door en naar wil aan te passen door tech reuzen, met geen enkel (wettelijk) recht om in beroep te gaan tegen deze beslissingen?
Je maakt altijd een gigantische redeneringsfout. Ik heb ook offline enkel een vrijheid van meningsuiting in de publieke ruimte, niet in de private ruimte. Ik kan niet eisen dat de krant een zoekertje van mij opneemt die tegen hun regels gaat. Ik kan niet eisen dat ik in de delhaize mijn mening mag geven, ik kan niet eisen dat ik in de kerk (evengoed of zelfs meer "publiek" zoals twitter) mijn ding mag gaan doen zoals ik wil.

Vrijheid van meningsuiting is het recht om je ding te zeggen. Dat is zowel online als offline beschermd.

Vrijheid om op elk medium je ding te zeggen is een ander iets. Daar is Twitter wat mij betreft minder groot probleem, want er zijn ondanks het gewicht van Twitter voldoende andere mogelijkheden. Hét probleem zou zijn indien Telenet, Proximus of een andere grote service provider véél beperkingen oplegt voor wat je kan zeggen via hun kanalen. Die hebben wél een quasi-monopolie.
 
Ik snap eerlijk gezegd die spagaat-houding niet dat, indien de censuur uitgeoefend wordt door een privé bedrijf, of het platform is gratis, het eigenlijk geen censuur genoemd mag worden. Wat maakt het verschil? Een term verandert toch niet navenant het statuut of het betaalmodel van het machtsorgaan dat de censuur uitoefent?
Dat is helemaal geen spagaat. Een overheid mag niet bepalen dat een bepaalde politiek ongewenst is, dat is wat censuur is. Ik mag mijn politieke mening en overtuiging hebben, ik mag opkomen en mensen mogen op mij stemmen. En daar mag een zittende partij niks aan veranderen.

Maar het is ook niet meer dan dat. Het is geen vrijgeleide om overal en op elke manier te mogen zeggen wat er in je opkomt. Met andere woorden: Het wordt alleen maar een spagaat als je het verkeerd invult om mee te beginnen. Want er wordt nooit aan een bepaalde politieke strekking het bestaansrecht ontzegd door de heersende politiek, en dat is het enige waar dat om gaat.

De overheden kunnen wel eisen van oa Facebook en Twitter dat er openheid komt, dat ze hun maatschappelijke taken en plichten gaan volbrengen. Maar dan zit je eerder te pleiten voor dingen waar ik al heel lang een groot voorstander van ben, maar waar ik ook heel veel tegenargumenten van heb gelezen, vooral van de kant die graag de "vrijheid van meningsuiting" wenst te blijven misbruiken.

Iets meer ontopic over de politiek in de VS, is toch misschien wel de impeachment. De eerste president ooit die 2x impeached gaat worden. Ik ben wel niet overtuigd van de redenen, eerlijk gezegd. Ik vind het heel iffy dat de bepaling erin zou komen dat hij nooit meer mag opkomen, en dat ze het boeltje zouden laten liggen tot ze een meerderheid hebben. Dat vind ik dan weer veel meer ruiken naar censuur dan wat er met Twitter gebeurt. Natuurlijk, met recht en reden als hij echt heeft opgeroepen tot geweld, dat is onvergefelijk. Onvergefelijk. Maar berecht hem daarvoor, in plaats van zo'n rare bepaling.
 
Goh. Je praat over het feit of we maar '1 waarheid' gaan toelaten, terwijl er in principe ook maar 1 waarheid is. Ik vind het hoogst ergerlijk dat bepaalde mensen met een gigantische verantwoordelijkheid hun onwaarheden verkondigen op sociale media. Thierry Baudet zegt in die post dat lockdowns en mondkapjes niet werken. Dat is gewoon niet waar. Dat zijn leugens. Dat is geen 'vorm van waarheid'. Je gaat me niet zeggen dat Thierry zelf niet weet dat lockdowns en mondkapjes wel degelijk werken. Die man weet goed genoeg dat ze werken. Hij wilt gewoon die bepaalde mensen aanspreken en opjutten en publiek ronselen.

Het is een zeer moeilijke kwestie inderdaad, waar trek je de lijn? Ik vind het alleszins eng dat tegenwoordig mensen zo vlot leugens en samenzweringstheorieën geloven. En dat mensen met politieke macht (vooral aan de rechterkant) deze promoten.
Wat doe je daar aan? Ieder weldenkende mens weet dat dat onwaarheden zijn. Helaas zijn er zoveel mensen die fictie niet kunnen onderscheiden van waarheid want hey, het staat op het internet dus het moet wel waar zijn. Het lijkt me alsof heel veel mensen de basisskill 'kritisch lezen/denken' niet onder de knie hebben. Hoe bescherm je die mensen voor hunzelf? Hoe zorg je ervoor dat al die conspiracy theories niet als algemeen goed worden beschouwd. Veel politiekers beseffen nu maar al te goed dat ze zo makkelijk mensen kunnen opzwepen met de meest onwaarschijnlijke verhalen. Ik heb alleszins geen antwoord op al deze dilemma's. Het is een hoogst ongebruikelijke tijd, en het doet me pijn om zoveel frustratie en valse informatie te zien.

Ben ik opgelucht dat Donadl Trump zijn sociale media kwijt is? Als ik eerlijk over mag zijn, ja. Dat doet me deugd.
Is het een gevaarlijk precedent? Dat ook zeker wel.
Nein, gerade Tatsachen gibt es nicht, nur Interpretationen.
 
Mijn papa had die bevoegdheid ook, en zo lang ik onder zijn dak wou wonen had ik mij aan zijn regels te houden. Toen ik verhuisde, kon ik doen wat ik wou.

Achteraf bekeken ben ik 20 jaar lang gecensureerd geweest.
Als je niet beter kan dan dit soort simplistische en kromme analogieën bewijst dat alleen maar mijn gelijk.

En natuurlijk hebben al die privé bedrijven het recht om mensen van hun platforms af te halen én natuurlijk moet de overheid niet ingrijpen in de vrije markt.
Het probleem is dat die vrije markt niet bestaat. Je ziet dat aan de manier waarop de doelpalen van de apologisten de laatste jaren verschoven zijn en je kan die oneindig blijven opschuiven:

- Het begon toen Twitter de berichten van de POTUS begon te vlaggen als onbetrouwbaar .... niets aan de hand 'want Twitter heeft niemand de mond gesnoerd, Trump kan nog steeds posten'
- Dan werden opeens wel de posts van de Trump administratie medewerkers verwijderd ... maar ook dat was opnieuw oké 'want inbreuk ToS en het was niet Trump zelf'
- Nu is Trump permanent geband .... maar dat is nog steeds oké 'want hij kan nog steeds een ander kanaal gebruiken'
- Dan werd rechts / conservatief kanaal Parler uit de Google play / AppleiOS store gehaald ... maar nog steeds oké want je kan je eigen Download server opzetten?
Je eigen zoekmachine maken?
Je eigen OS bouwen?
Je eigen smartphone manufacturen?

Geen enkel probleem, vrije markt! 🤣

Dat is helemaal geen spagaat. Een overheid mag niet bepalen dat een bepaalde politiek ongewenst is, dat is wat censuur is.
De enige reden dat je zo kan redeneren is omdat je op voorhand 'censuur' definieert dat hier enkel sprake van kan zijn wanneer een overheid dit toepast. Dit is niet correct. Eender welk orgaan dat de macht heeft om te censureren, en dat ook doet, censureert.
 
Als je niet beter kan dan dit soort simplistische en kromme analogieën bewijst dat alleen maar mijn gelijk.


Het probleem is dat die vrije markt niet bestaat. Je ziet dat aan de manier waarop de doelpalen van de apologisten de laatste jaren verschoven zijn en je kan die oneindig blijven opschuiven:

- Het begon toen Twitter de berichten van de POTUS begon te vlaggen als onbetrouwbaar .... niets aan de hand 'want Twitter heeft niemand de mond gesnoerd, Trump kan nog steeds posten'
- Dan werden opeens wel de posts van de Trump administratie medewerkers verwijderd ... maar ook dat was opnieuw oké 'want inbreuk ToS en het was niet Trump zelf'
- Nu is Trump permanent geband .... maar dat is nog steeds oké 'want hij kan nog steeds een ander kanaal gebruiken'
- Dan werd rechts / conservatief kanaal Parler uit de Google play / AppleiOS store gehaald ... maar nog steeds oké want je kan je eigen Download server opzetten?
Je eigen zoekmachine maken?
Je eigen OS bouwen?
Je eigen smartphone manufacturen?

Geen enkel probleem, vrije markt! 🤣

Maar dat is ook mijn punt, voor een deel, hé. Je kan niet zo maar simpel er aan voorbij gaan dat die bedrijven op zich uiteraard enorm veel invloed hebben en dat we op een slippery slope zitten.
Maar ik wil ook niet dat overheid zich moeit in hoe privé bedrijven hun business runnen. Daarom, ik heb het antwoord ook niet maar wat er de laatste weken/maanden aan het gebeuren is zomaar afdoen als privé-bedrijven die hun beleid voeren zoals ze dat willen en daar nergens graten inzien dat vind ik ook veel te lichtzinning.
 
De enige reden dat je zo kan redeneren is omdat je op voorhand 'censuur' definieert dat hier enkel sprake van kan zijn wanneer een overheid dit toepast. Dit is niet correct. Eender welk orgaan dat de macht heeft om te censureren, en dat ook doet, censureert.

Hè? Nu ben je het wel aan het omkeren, hè. De enige reden dat JIJ de kromme redenering kunt maken van een spagaat, is omdat je een andere definitie gebruikt dan de rest van de wereld als het gaat om censuur. Die ontstaan is vanuit de definitie van vrijheid van meningsuiting. JIJ geeft er je eigen betekenis aan, absolute vrijheid van meningsuiting (die niet eens absoluut is, maar bon), en censuur kan ook vanuit privé. Ja, als je het zo verwringt, heb je gelijk dat Twitter aan censuur doet. Maar volgens elke andere definitie in de wereld, gebaseerd op het ontstaan, de geschiedenis en de wisselwerking van verschillende rechten (vrijheid van meningsuiting is niet het enige, en kan indruisen tegen andere), klopt het niet.
 
Terug
Bovenaan