Slipcursus - ervaringen?

Ik vond dat saai, maar achteraf bekeken ben ik daar ook met de instelling naartoe gegaan dat dat een driftcursus ging zijn :unsure:

Voor mensen die niet echt bezig zijn met auto's uit interesse lijkt me dat wel zeer nuttig te zijn hoe uw wagen zich gedraagt als je de controle verliest en hoe je deze (hopelijk) terug onder controle kan krijgen.
 
Ooit gedaan als teambuilding.
Ik vond het wel interessant om te leren hoe een wagen met en zonder esp/abs reageert.
Ook goed om te ervaren dat wanneer ge bruusk moet remmen, alles dichtslaan en abs zijn werk laten doen de beste reactie is.

Ook zot om te voelen dat, zonder esp weliswaar, ge zelfs niet meer dan 40 moet rijden om al de controle te verliezen.

Los van het leerrijke, ook gewoon tof om eens gecontroleerd onnozel te doen met een auto die niet van u is.
 
Ik heb dat gedaan en vond het heel nuttig. Was ergens in Eindhoven.
Maar, je moet wel met de ingesteldheid gaan dat je een veiligheidstraining volgt en niet "Fun" op zich. Anders ga je bedrogen uitkomen.

Zeker enkele nuttige dingen geleerd en was ook met "koprol simulator" om te leren hoe je uit een gekanteld voertuig geraakt Enzo.
 
Ik vond dat ook wel interessant, wel na de eerste demonstratie "dit is hoe de auto reageert als hij slipt" een kwartier moeten bekomen... NIET aan te raden om dat te ervaren als je snel wagenziek wordt! 🙈

Maar na de theorie volgt de praktijk en wanneer je net niet moet proberen slippen, geven ze wel goed aan wat JOUW werkpunt is.
 
Nog geen slipcursus gedaan maar in het verleden zelf al mogen ondervinden wat een wagen zonder ABS en ESP doet als die begint te slippen...meermaals :unsure:
Mijn eerste 2 wagens hadden niets van dat al, de eerste had zelfs geen servo stuur.
 
Mijn oude BMW 3 heeft mij in 2012 eens op slipcursus gestuurd gratis en voor niets. Ik heb toen geleerd dat slecht weer + tramsporen + een schokdemper die het begeeft echt een afschuwelijke combinatie is en met Ariel krijg je daadwerkelijk alle vlekken uit wit ondergoed.
Idem ditto, slecht weer + gladde kasseien + bocht van 90° + splinternieuwe 318.
 
Heb ik ook al gedaan.
Het was een voorwaarde van mijn verzekeraar om op jonge leeftijd een M3 op mijn naam te mogen verzekeren.
Ik kreeg ook nog een korting op mijn verzekeringspremie door die cursus. is al wel +15 jaar geleden.
 
bmw slipcursus+ecodriving cursus gedaan via het werk, was wel interessant om eens te voelen wat de verschillen zijn met ESP/ABS aan of uit en hoe de auto reageert.
het ecodriving daarentegen was gewoon oersaai, en ze geven je dan tips die je in het "normaal" verkeer niet eens kunt toepassen.
 
bmw slipcursus+ecodriving cursus gedaan via het werk, was wel interessant om eens te voelen wat de verschillen zijn met ESP/ABS aan of uit en hoe de auto reageert.
het ecodriving daarentegen was gewoon oersaai, en ze geven je dan tips die je in het "normaal" verkeer niet eens kunt toepassen.
Nu ben ik wel benieuwd wat voor tips dat zijn.
 
Opa stijl aanhouden. Wagen een km op voorhand laten uitrollen, idem met bergaf rijden. Verder u pedaal nooit te veel induwen… 0-100 in 20sec ofzo
En dat leren ze u in hun eco-training? Want dat is ook gewoon niet juist...
Nu dat "uitrollen" is wel iets dat je in praktijk kan toepassen. Hoe vaak ik wel mensen niet gas zie geven tot ze moeten beginnen remmen om in de file aan een rood licht te gaan staan...
 
Nu ben ik wel benieuwd wat voor tips dat zijn.
Ik heb die cursus ook gratis gehad bij mijn BMW bedrijfswagen in 2016, en dat nam een volledige dag in beslag. Dat was toen (en blijkbaar nu nog steeds) op de terreinen van rijschool Mercator in Rotselaar, maar officieel wel via BMW georganiseerd: https://www.bmw.be/nl/topics/fascination-bmw/bmw-driving-experience/inleiding.html

Eerst ontbijt met theoretische les over ESP, ABS, BMW techniek in het algemeen, en daarna praktijk op de terreinen achteraan. Genre: noodstop rechtdoor in 't nat. Bocht van 180 graden maken op nat wegdek, eerst standaard en daarna met DSC OFF zonder de controle te verliezen (was lachen want iedereen faalde compleet natuurlijk). Toen was dat met F20 1-reeksen op semi slicks, maar die zijn ondertussen vervangen door de 3-reeks omdat de huidige 1-reeks geen RWD meer is.

Dan in de namiddag cursus ecodriving met je eigen bedrijfswagen. Eerst moest je een lus van 30km rijden op de openbare weg (gemengd binnendoor + autosnelweg) in je gebruikelijke rijstijl, met de reiscomputer eerst gereset om uw gemiddeld verbruik te berekenen. Daarna terug binnen theoretische les over ecodriving en de bijhorende Eco knop in de BMW. Dan terug praktijk op de openbare weg door diezelfde lus te rijden, maar nu met de tips toegepast.

Op het einde moest iedereen dan het verbruik voor en na meegeven. Er was er toch ene in geslaagd om bij ecodriving 1L/100km meer te verbruiken. :tongue:
 
Via skylimitevents, zelf wel nog niet gedaan.
https://www.skylimitevents.com/sect...5d6ae4e6/skylimit-drift-day-eigen-wagen-.html

Kzou liever wel es op een afgelegen terrein zaken willen uitproberen. Maar vind dat hier maar es in dat overbevolkt stukje Vlaanderen :unsure:
Dan ga je beter naar Weeze in duitsland, daar ligt een oude militaire luchtmachtbasis die geregeld gebruikt wordt om driftdays op te organiseren.
Ik ging wel altijd op dagen georganiseerd door bimmerboard, iets rustiger en praktisch allemaal bmw liefhebbers.

Veel leuker dan driften tussen kegeltjes.
Ga je van de baan, is de kans op brokken wel groter.
guess how I know :unsure:
 
Idem ditto, slecht weer + gladde kasseien + bocht van 90° + splinternieuwe 318.
Zelfde maar dan als jonge 18-19 jarige, kletsnat, kletskop banden, muziek keiluid, 90° bocht, auto van jaren 80 zonder servo of andere truukjes, plankgas geven bij de lichten met een diesel slowpoke maar toch tappenerende banden, bij het draaien de zijkant raken van de borduur... waarna je die links u terwijl jij zit te driften en te sliden zich ziet inhouden en afstand houden...

en wanneer je het wiel daarna onder controle hebt... die u ziet inhalen terwijl ze een duimpje geven en uw hart staat te ontploffen in uw borstkas omdat je u juist aan het bedenken bent hoe je dat ooit thuis zou uitgelegd krijgen... waarna je daarna in slakkenmodus rijdt.

Raad zelf maar of je denkt of dit ooit thuis besproken werd.

:p
 
Terug
Bovenaan