werken als data scientist

pvalue

New member
Dag allen,

zijn er hier leden die werken als data scientist? Zo ja, welke opleiding hebben jullie gevolgd en zouden jullie mij aanraden om te volgen? Ik ben recent afgestudeerd als industrieel ingenieur informatica en was zelf aan het overwegen om een 1 jarige master in statistical data analysis aan de universiteit Gent te volgen. Is iemand bekend met deze opleiding?

Alvast bedankt.
 
Ik ben afgestudeerd met een Master of Statistics aan de KUL. In die tijd (2015) was 'data science' nog iets volstrekt nieuw in de bedrijfswereld en dus Informatica-opleidingen waren hier nog niet op afgestemd. Vandaag is het volgens mij mogelijk om binnen de Informatica - en ingenieursopleidingen trajecten gericht op data science te volgen.

Elke master in een STEM-richting is op zich voldoende om een carrière in data science aan te vatten. Met de combinatie Industrieel Ingenieur Iinformatica en Statistical Data Analysis zit je zeker gebeiteld hoor. Met enkel Industrieel Ingenieur Informatica misschien iets minder omdat de meeste van mijn collega's toch Burgerlijk Ingenieur waren.
 
Data science is heel breed, en vaak synoniem voor iemand die niks meer doet dan alleen data-analyse. Ik vermoed dat je tijdens je studies wel wat statistiek en tenminste wat van traditioneel programmeren en ML hebt gezien? Dat is voor bijna alle eerste jobs meer dan voldoende.
Ik heb het programma van die master 'statistical data analysis' eens bekeken, en dat is voor een groot stuk, afhankelijk van de major, toch soort van 'advanced' econometrie. Als handelsingenieur ben ik grote fan van econometrie, maar regressiemodellen als DiD of Tobit ga je buiten wetenschappelijk onderzoek echt nooit tegenkomen. En in andere sectoren waar er veel 'quants' werken is dat altijd maar heel selectie. Bv. quants in de financiële sector zijn bijna alleen bezig met returns te berekenen en tijdsreeksanalyse (waar het in hun geval (G)ARCH-modellen zijn al wat de klok slaat).

Dus het grootste gedeelte van wat je zal zien in die master ga je nooit nodig hebben. Je hebt al een redelijk technische master, focus nu gewoon op specifieke (data) skills. Een starter die al heel goed kan werken in Python en/of R (en een grote basiskennis heeft van statistiek) lijkt me toch het meest interessant.
 
Ik werk als data scientist. We hebben in ons team een beetje vanalles: mensen met een bedrijfseconomische achtegrond, bio-ingenieurs,industrieel inginieurs, burgies, computationele taalkundigen etc. Iedereen brengt een iets anders in de projecten op basis van hun domeinkennis / achtergrond. Nu als je toch gaat verdere studeren, volgens mij is dat éénjarig programma zwakker dan resp. statistics en AI aan de KUL, heb ze alle drie eens doorgenomen en zelf AI gevolgd.

In zekere zin ook akkoord met @Muñoz, maar ik denk dat hij te kort door de bocht gaat. Véél "data science" jobs zijn inderdaad data analyse en niks anders, maar je hoeft dan ook maar één job uit te voeren. Er zijn genoeg bedrijven dat eerder het type machine learning engineer zoeken en daar is die kennis een vereiste. Zelf had ik daar altijd naar gevraagd tijdens het solliciteren en enkel iets genomen waar modelleren in voorkomt en nee gezegd tegen de rest :)
 
Terug
Bovenaan