XrnlSNc.png


Zo een heel onbekend album dat echt wel goed is. Staat wel niet op Spotify.

Dromerig post-industrial Cocteau Twins achtige muziek uit 1986 en mega obscuur.

Vandaag ook nog eens Loop en Spacemen 3 luisteren denk ik. Misschien nog wat A.R. Kane, Jesus and Mary Chain en Sonic Youth
 
Laatst bewerkt:
Ik ben drie nummers ver geraakt, dan moest ik denken aan Tame Impala en heb ik het afgezet. Er komt nog een herkansing. :unsure:
 
Ik begrijp de vergelijking, al zie ik niet direct waarom dat niet goed zou zijn. Ik ben wel fan van Tame Impala, nogal laat ontdekt (afgelopen editie Pukkelpop) en nog geregeld naar geluisterd sinds dan.

Deze al 3x opgezet en nog steeds haal ik er dreamy plezier uit. Voorlopig mijn favoriete Gizzard album sinds FFF, maar ihet zou wel eens kunnen dat ik deze sneller beu word dan de rest.

Top 3: Shanghai, Blue Morpho en Catching Smoke.
 
Na jaren mij eraan te storen voor god weet welke reden eindelijk eens opgezocht wat "shoegaze" betekent. Ik denk dat ik het als benaming nu zelfs nog meer haat. Oud aan het worden zeker. Qua muziek zit er ironisch genoeg wel veel dat mij aanspreekt.
Nieuwe King Gizzard past wel in deze thread?


Ik ben na een luisterbeurt al helemaal verkocht. Who else become a butterfly?
Verkocht @ Shanghai.
 
Na jaren mij eraan te storen voor god weet welke reden eindelijk eens opgezocht wat "shoegaze" betekent. Ik denk dat ik het als benaming nu zelfs nog meer haat. Oud aan het worden zeker. Qua muziek zit er ironisch genoeg wel veel dat mij aanspreekt.

Verkocht @ Shanghai.
De term werd denk ik uitgevonden voor My Bloody Valentine en ze vonden het zelf ook belachelijk. Los daarvan is het een heerlijk genre en is de wall of sound live keer op keer een ervaring.
 
De term werd denk ik uitgevonden voor My Bloody Valentine en ze vonden het zelf ook belachelijk. Los daarvan is het een heerlijk genre en is de wall of sound live keer op keer een ervaring.
My Bloody Valentine is één van mijn favoriete bands. Slowdive ook. De grootste gitaristen voor mij zijn Neil Halstead, Robin Guthrie en Kevin Shields. Kevin Shields en Robin Guthrie zouden naar eigen zeggen shoegaze apart hebben ontwikkeld, maar met een vergelijkbaar resultaat. Maar de gitaarriffs zijn heel herkenbaar bij hen. Mijn favoriete stemmen zijn Elizabeth Fraser, Hope Sandoval, Rachel Goswell en Bilinda Butcher.

Shoegaze is denk ik mijn favoriete genre. Het is een beetje de akoestische versie van drum&bass, gezien drum&bass mijn liefde had vroeger.


Misschien een rare vergelijking, maar in MBV hoor je de dnb sound soms naar het einde toe op het laatste album, zoals hier bijvoorbeeld. Bij dit nummer moet ik ook altijd denken aan een vliegtuig die passeert in de lucht.


Hier hoor je dat ook een beetje. Eigenlijk mijn favoriet nummer van dat album.


Ook een goed nummer met die dnb invloed.

A Primary Industry/Ultramarine dat nooit echt doorbrak, zijn bijvoorbeeld ook meer de elektronische toer opgegaan. Shoegaze staat nu niet bekend om hun intelligente lyrics bijvoorbeeld. Dat heeft het eigenlijk gemeen met elektronische muziek. Ik vind het eigenlijk een rockgenre dat zo apart is dat het nooit daar echt thuishoort, en meer gemeen heeft met elektronische muziek. Veel shoegaze leunt veel dichter ook aan bij dub, ambient en dergelijke.


Hier hoor je dat ook wel een beetje.

Je hebt bijvoorbeeld ook Seefeel en Flying Saucer Attack enzovoort, dat ook al dichter bij het elektronische aanleunt.

Of de glitchgaze band Sweet Trip


Opnieuw hoor je de DNB. Wat ik trouwens ook goed vind (en hier hoor je dat in het midden) zijn die meer laidback momenten maar die vaak als outro worden gebruikt. My Bloody Valentine doet dat vaak (luister naar de outro van To Here Knows When of Swallow). Dat zijn de mooiste momenten. Sweet Trip doet dat ook, zoals bijvoorbeeld bij Chapters ook. En dat draagt bij aan de dromerige sfeer/mood.


Hier hoor je ook die drum&bass invloeden al in.


In Nova hoor je dat ook goed. Die typische dnb sound zit daar enorm in verwerkt, samen met de shoegazeriffen (meer zoals die van Guthrie) met als focus het creëren van sfeer en mood en meer een hypnotische staat. Eigenlijk heel atmosferisch gericht. Pas op... er zijn nog groepen, liedjes, genres die niet met shoegaze verwant zijn die dat ook kunnen.

Eigenlijk heeft shoegaze veel meer gemeen met het elektronische dan rock, ook al is het natuurlijk een rockgenre.

Acid house bvb. heeft ook heel veel gemeen met shoegaze. Nog eens toevallig uit dezelfde tijd ook gecreëerd.
 
Laatst bewerkt:
Al die bands van op RYM al gecheckt die shoegaze zijn en nog niet begonnen aan het meesterwerk van Have A Nice Life, @Lakigigar ?

Ik zie trouwens de link tussen shoegaze en drum 'n bass niet. Het is niet dat er amen breaks in zitten ofzo?
 
Al die bands van op RYM al gecheckt die shoegaze zijn en nog niet begonnen aan het meesterwerk van Have A Nice Life, @Lakigigar ?

Ik zie trouwens de link tussen shoegaze en drum 'n bass niet. Het is niet dat er amen breaks in zitten ofzo?
Ik weet niet. Een keer geluisterd maar voor een of andere reden was de geluidskwaliteit slecht. Veel te stil. Ook geen idee of het mijn ding is.
 

!!!

(ik denk toch dat hij hier past, maar mag denk ik wel naar metalen of stoner/doom gecrosspost worden? :unsure: )
Past hier eigenlijk wel goed. :unsure: Gisteren al eens beluisterd en aangenaam verrast!

Waar ik volledig van weggeblazen ben is de nieuwe Beach House, ze releasen hun dubbel LP binnenkort maar de eerste drie delen zijn al uit als EP. Alledrie supersterk materiaal, echt een aanrader.
 
Terug
Bovenaan