Lakigigar

Well-known member
Niet zeker of het een goede topic titel is, maar sinds het geen enkele zin heeft om een apart topic te creeren voor een heleboel genres, moeten we wel inventief zijn. Maar als jullie een opmerking hebben dat een genre er niet bijpast, shoot. Daarnaast aanverwanten zijn ook welkom.


Prachtig liedje. Originele versie is ook mooi, maar dit shoegaze/neo-psychedelia/dream pop nummer vind ik een van de beste nummers ooit.


Braziliaans neo-psychedelisch nummer. Warme taal dat portugees!


Nog zo een dream pop / synthpop nummer uit Polen waar het voor mij echt allemaal goed zit
 
Je kan zo geen thread starten zonder dat er iets van the Jesus and Mary Chain in staat.
new wave: check
psychedelia: check check
shoegaze: check check check

Dit komt uit het Psychocandy, hun meesterwerk uit 1985.


 
Nog zo'n groep die de nodige vakjes aantikt is de Cocteau Twins.

De zangeres van deze groep is Elizabeth Fraser, ze zong ook bij het collectief " This mortal coil" waar ze zingt op het bekendste nummer van deze groep, Song to the siren, een lied geschreven door Tim Buckley, vader van Jeff Buckley.

 
1 van de andere songs die This Mortal Coil coverden, is I come and stand at every door van The Byrds, en dan zitten we terug bij de Psychedelica. ;)


De versie van This Mortal coil is terug te vinden op het prachtige album "blood" uit begin jaren 90.
De meeste nummers op dat album zijn covers, en ze brachten ook een album uit met alle originele versies:

 
't Is maar mijn gedacht maar ambient en glitch mogen wel ergens anders. Bvb. Brian Eno, Autechre of Fennesz passen totaal niet bij wat hier al gepost is. Dat hoort bij de beats/experimental thread.

Shoegaze, neo-psychedelic, gothic en dream pop zou hier wel samen kunnen. Daar is nog geen thread over.


Ik weet dat het soms allemaal heel dicht bij mekaar ligt maar dit gaat wel héél erg breed imo.
 
I agree, en bij gothic denk ik al helemaal aan iets anders maar dat kan ook aan mij liggen. Die zou ik persoonlijk de punk- en core-toestanden thread zetten, ze zijn daar ook fan van schmink, haarverf en lelijke kledij. :unsure:
 
't Is maar mijn gedacht maar ambient en glitch mogen wel ergens anders. Bvb. Brian Eno, Autechre of Fennesz passen totaal niet bij wat hier al gepost is. Dat hoort bij de beats/experimental thread.

Shoegaze, neo-psychedelic, gothic en dream pop zou hier wel samen kunnen. Daar is nog geen thread over.


Ik weet dat het soms allemaal heel dicht bij mekaar ligt maar dit gaat wel héél erg breed imo.
Idd, ik ben aan het nadenken over structuur. Want onder beats/experimentele elektronica vallen glitch en ambient. Psychedelica is een breed containerbegrip met wel wat aanhangers hier, dus daar kan je ook iets mee.

Give me five minutes en ik smijt hier een voorstel.
 
Wanneer je het over shoegaze/dream pop e.d. hebt kan neo-psychedelia er wel bij, denk ik. Worden toch vaak in één adem genoemd.
edit: toch wanneer we het over die specifieke 'sound' hebben die vooral in de jaren '80 voorkwam.
 
Ja, maar die neopsychedelica is voor sommige dan ook King Gizzard of godbetert, Tame Impala. Oude The Verve valt wel onder die strekking.
 
Ik zou het zo simpel mogelijk proberen houden.
De metalthread is wellicht het beste voorbeeld, die heet toch ook niet Trash/NWOBHM/Death/Powermetal/Glamrock/TRVEKVLT ?
 
Je kan natuurlijk alles onderverdelen in nichegroepjes, dan hou je een heleboel threads over waar twee posts instaan en dan naar de achtergrond verhuizen.
Als je kijkt wat er in de jaren 80 in de platenwinkels in de New Wave platenbakken lag, dan gaat dat bijna even breed als de categorieën die hierboven vermeld staan. ;)
 
Topic: Shoegaze, dream pop, synths & waves
Hieronder vallen alles van dreamy gitaren, gaande van my bloody valentine, over cocteau twins tot Talking Heads toe.

Topic: Psychedelica: old and new
Thread rond alles dat acid-induced muziek is. Gaande van The Byrds tot King Gizzard.

Ambient, glitch, IDM in het beats topic.
 
speciaal voor Deckard (en voor mijzelf)
James samen met Brian Eno met JAM J uit het beste album uit mijn platenkast: WAH WAH
Past voor mij perfect in deze thread. (y)
 
Fak, die overlap met psychedelica zal er sowieso zijn. Spacemen 3 valt voor mij daaronder.

giphy.gif
 
Topic: Shoegaze, dream pop, synths & waves
Hieronder vallen alles van dreamy gitaren, gaande van my bloody valentine, over cocteau twins tot Talking Heads toe.

Topic: Psychedelica: old and new
Thread rond alles dat acid-induced muziek is. Gaande van The Byrds tot King Gizzard.

Ambient, glitch, IDM in het beats topic.
ok goed voorstel, dan ga je me veel zien in die drie threads.
 
Terug
Bovenaan