Seriereview: een ode aan Band of Brothers

1 september 1939: Duitsland valt Polen binnen. Deze datum markeert het begin van een van de donkerste pagina’s in de wereldgeschiedenis: de Tweede Wereldoorlog. Bijna zes jaar lang teisterde dit conflict de wereld. Hoewel de Tweede Wereldoorlog geen populair filmonderwerp was tijdens de naoorlogse periode, beschikken we vandaag over een immens aanbod aan oorlogsfilms. Denk aan Dunkirk (2017) van Christopher Nolan, Schindler’s List (1993) van Steven Spielberg, The Thin Red Line (1998) van Terrence Malick, … om maar enkele van de vele topproducties op te noemen. Met haar cast, locaties en verhaal behoort Band of Brothers dan ook helemaal in het lijstje van topproducties. Daarbij is de tiendelige miniserie goed voor bijna tien uur kijk‘plezier’.

Aan zij die Band of Brothers nog niet gezien hebben of twijfelen om deze serie te herbekijken, volgt nu een betoog om dit wel te doen. Hoewel Band of Brothers al teruggaat tot 2001, blijft het tot op heden een van de beste series die gemaakt werden – de serie behaalt zelfs 9,4 sterren op IMDb, wat extreem hoog is -. Verder sleepte de miniserie ook talloze prijzen in de wacht. Zo viel Band of Brothers verscheidene keren in de prijzen bij de Primetime Emmy Awards voor haar regie, cast, cinematografie, … de Golden Globes, de AFI Awards, … Kortom, de tiendelige reeks is een van de beste miniseries die ooit gemaakt werd en wordt vandaag nog steeds de hemel in geprezen. Toen ik deze parel dus terugvond op Streamz, bleek bingewatchen de enige optie te zijn.

1664914965685.png


Een serie als geen ander

Band of Brothers brengt het verhaal van de Amerikaanse militairen in de Easy Company. De groep militairen staat gekend voor haar moed, maar ook voor de zware verliezen die zij tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben geleden. De serie toont het volledige parcours dat de Easy Company heeft afgelegd vanaf de start van hun opleiding tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. Na twee jaar trainen, sluiten de soldaten zich op 6 juni 1944, D-day, aan bij de oorlog. Via parachutes landen ze in Normandië binnen de vijandelijke linies. Meteen worden de soldaten geconfronteerd met de realiteit van de oorlog. Het ruwe weer, de haat naar de vijand toe, de angst om te sneuvelen, verdriet om de gesneuvelden en de dood zelf worden al snel de normaalste zaak. De Easy Company trekt vervolgens doorheen Frankrijk, Nederland, België en tenslotte Duitsland waar ze uiteindelijk Hitlers Adelaarsnest in Berchtesgaden betreden.

De interviews laten je als kijker toe om te zien hoe deze mannen decennia later op de gebeurtenissen terugkijken.


Door de manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht, slaagt de serie erin om een continue sfeer van spanning en angst over te brengen. De horror van de oorlog wordt niet enkel gevoelsmatig overgebracht, maar ook via de beelden. IJzingwekkende gevechtsscènes, zoals de Slag om de Ardennen, en de gruwel van de concentratiekampen zijn op spectaculaire wijze verfilmd. Verder omvat elke aflevering interviews met de overlevenden van de Easy Company. De mannen vertellen hierbij kort hoe zij de Tweede Wereldoorlog beleefd hebben. Deze fragmenten voegen zeker een extra laag toe aan de serie. Deze interviews laten je als kijker toe om te zien hoe deze mannen decennia later op de gebeurtenissen terugkijken. Soms met een lach, maar meestal met een traan. De namen van deze soldaten worden pas in de laatste aflevering onthuld. Dit maakt het in de eerste afleveringen moeilijk om te weten welk personage in de serie gebaseerd is op welke overlevende. Naarmate de afleveringen vorderen, wordt het wel mogelijk om de verhaallijnen te verbinden aan de juiste persoon. Voeg aan al deze elementen de muziek toe - het valt dan ook niet te verbazen dat ook de muziek in de prijzen viel - en er ontstaat een heel krachtig verhaal.

1664915027462.png


Een boek, een podcast en heel wat budget

Een budget van honderdtwintig miljoen dollar – dit is meer dan honderdeenentwintig miljoen euro – en een productieduur van drie jaar maken dat Band of Brothers een serie is om U tegen te zeggen. Elke aflevering kostte zo gemiddeld twaalf miljoen dollar. Het budget liet overigens toe om op heel wat locaties te filmen waaronder Normandië, Nederland en Bastogne. Minstens even waardevol zijn de namen die hebben bijgedragen aan deze serie. Onder andere Tom Hanks en Steven Spielberg gingen aan de slag als executive producers. De cast bevat dan weer namen zoals Damian Lewis, Scott Grimes, Ron Livingston, Donnie Wahlberg en Mark Huberman. Ook de huidige A-acteurs James McAvoy en Tom Hardy vertolkten toen twee kleinere rollen in Band of Brothers.

Waar het boek eerder naar non-fictie neigt, valt de miniserie onder fictie.


Band of Brothers is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen E. Ambrose. Waar het boek eerder naar non-fictie neigt, valt de miniserie onder fictie. Het boek gaat bovendien gedetailleerder in op de getuigenissen van de overlevenden. Voor zij die zich graag wat verdiepen in het echte verhaal van de Easy Company, kan het boek hier een mooie aanvulling vormen op de serie. Ambrose ging hiervoor uitgebreid te werk. Hij verzamelde brieven, dagboeknotities en interviewde de soldaten van de Easy Company om zo een beeld te kunnen schetsen van hun ervaringen. Tot slot bestaat er ook een podcast die simpelweg kan teruggevonden worden onder ‘Band of Brothers Podcast’. De podcast is ontstaan ter ere van de twintigste verjaardag van de miniserie. Hierin worden de afleveringen besproken en komen de cast en crew aan het woord om hun ervaringen te delen.

Conclusie

Band of Brothers is en blijft na meer dan twintig jaar een van de beste series die er bestaat. De vele awards, de adembenemende gevechtsscènes en het krachtige en unieke verhaal zijn maar enkele van de redenen waarom. Gedurende tien uren ga je door een emotionele rollercoaster die je spanning, angst, verdriet en vreugde brengt. Elke aflevering bevat interviews met de overlevenden, iets wat ikzelf een geweldige toevoeging vind. Het brengt meer diepgang in het verhaal en creëert ook een gevoel van realisme. Kortom, ik zou de miniserie zeker aanraden aan zij die deze nog niet gezien hebben. Aan zij die de serie al gezien hebben: herbekijken is de boodschap. De serie krijgt zonder twijfelen een 10/10.

Pro

  • Prachtige muziek
  • Krachtig verhaal
  • Spectaculaire gevechtsscènes
  • Interviews met de overlevenden
  • Toffe extra’s: een boek en podcast

Con

  • Ik had graag van de eerste aflevering de naam van de geïnterviewden gekend
10

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

5 oktober 2022

Genre

  1. Drama
  2. Historisch
  3. Oorlog

Speelduur

60 minuten

Regie

David Frankel, Mikael Salomon, Tom Hanks, David Leland ...

Cast

Scott Grimes, Damian Lewis, Ron Livingston, Shane Taylor ...

Uitgever

HBO
 
Ik snap je punt mbt de namen, maar dat werd - dacht ik - bewust gedaan om ervoor te zorgen dat je niet weet wie het overleeft en je dus telkens op het puntje van je stoel zit als er een gevechtsscène is.

Voor de rest absoluut terecht de review, is van het beste dat er is :)
 
Redactie
@horste: ik snap inderdaad dat ze om die reden besloten hebben om de namen weg te laten. Mijn ervaring was dat ik wel na een viertal afleveringen de verhalen kon beginnen linken aan de personen zelf waardoor die spanning 'weg' was. Daardoor zou ik het handiger gevonden hebben om van in het begin de namen te weten zodat ik wat meer kon letten op mogelijke gelijkenissen tussen de persoon en het personage. Maar bon, ik ben aan het muggenziften want de serie is gewoonweg een geweldige verwezenlijking in alle opzichten 😊
 
Ik ga toch nooit meer vergeten:

I Treasure a remark to my grandson who asked, "Grandpa were you a hero in the war?"
Grandpa said, "No.... but I served in a company of heroes”.
- Mike Ranney

De emotie die toen zichtbaar was.
 
Terug
Bovenaan