Review: Company of Heroes Collection

Het recente nieuws rond de situatie in Israël, de oorlog in Oekraïne en de aanslag in Brussel hebben ons helaas weer doen inzien dat oorlog van alle tijden is. De mensheid lijkt maar niet te leren uit de fouten en de daarbij horende gruwel uit het verleden. Een verleden dat ook in de nieuwe release van de Company of Heroes Collection op Nintendo Switch aan bod komt. Deze collectie bundelt de eerste Company of Heroes real-time strategy game met de uitbreidingen Opposing Fronts en Tales of Valor, maar dan in een mobieler consolejasje. Zeventien jaar na dato zoeken wij voor jou uit of de epische Tweede Wereldoorlog-veldslagen van deze RTS-klassieker nog steeds overeind blijven.

De eerste Company of Heroes veroverde in 2006 de harten van pc-gamers. Reviewers en gamers loofden de RTS-titel omwille van het feit dat “ontwikkelaar Relic Entertainment de gamer een ervaring bood midden in het hart van de Tweede Wereldoorlog, met een twist in een RTS-genre dat je moeilijke keuzes op het strijdveld voorschotelde en je hart meer dan eens raakte”. Ontwikkelaar en uitgever Feral Interactive brengt nu het eerste deel en zijn uitbreidingen Opposing Fronts en Tales of Valor naar de Nintendo Switch, zo’n anderhalf jaar later nadat ze dit kunstje uitvoerden op iOS.

CompanyOfHeroes_1.jpg

Omaha bitch

Het verhaal van Company of Heroes start op 6 juni 1944. In een openingsscène die aan de film Saving Private Ryan of de twee iconische Medal of Honor-games (Allied Assault en Frontline) doet denken, volg je de Able-compagnie van het Amerikaanse leger. Onder leiding van kapitein MacKay en sergeant Conti gaan ze de bestorming tegemoet van het gekende Omaha Beach in Normandië. Doorheen de campagne van Company of Heroes, die vijftien missies telt, sta je mee aan het roer van wat die eerste missie allemaal teweegbrengt en word je ook meegevoerd langs veertien andere sleutelmomenten die de Able-compagnie in Normandië tot een goed einde hoopt te brengen.

De openingsscène van Company of Heroes doet je denken aan de beginsequentie van de film Saving Private Ryan.


De expansie Opposing Fronts bevat twee campagnes: één campagne (bestaande uit negen missies) is gebaseerd op de Bevrijding van Caen waar je de Engelse troepen dient aan te voeren, de andere campagne (acht missies) focust zich op het terugdringen van geallieerden tijdens Operatie Market Garden met de Duitse Panzer-elitetroepen. Uitbreiding Tales of Valor biedt je drie extra campagnes: Tiger Ace, Causeway en Falaise Pocket.

CompanyOfHeroes_2.jpg

Waanzin

De openingsscène van hierboven vermeld is een som die meer is dan zijn factoren: visueel knappe cinematics, geweldig sound design en je wordt meteen in de actie gedropt door de moeiteloze overgang van cutscene naar gameplay. De kogels lijken van overal te komen op Omaha Beach en je voelt je ei zo na even haastig als de actoren die via het ijskoude water het belegerde strand moeten betreden. De tristesse, angst en waanzin druipt van het scherm en er bekruipt je al snel het gevoel dat hier veel slachtoffers zullen vallen.

Dat gevoel van onbehagen laat je gedurende de campagnes van Company of Heroes nooit los. Zeker wanneer je met je troepen compleet omsingeld bent door de vijand, ben je opgejaagd als een malle en zucht je merkbaar opgelucht wanneer je de missie tot een goed eind hebt gebracht.

Soms zijn er minder intensieve missies die een meer tactische benadering vereisen, maar ook daar voel je je tijdens het spelen nooit echt op je gemak. Neen, dit is duidelijk geen typische RTS waarin je eerst je gebouwen neerplant en grondstoffen oogst om wanneer je voldoende hebt verzameld, dan pas de vijand te bekampen. Oorlog blijft kleven aan je ziel, en dat weet Company of Heroes als geen ander te tonen door de persoonlijkheid van de verhalen en de verschrikking die een dodelijk slachtoffer teweegbrengt.

CompanyOfHeroes_3.jpg

Veelzijdig controleschema

Door de toegankelijke en zeer duidelijke trainingsmodus merk je snel dat een RTS niet onmogelijk is op console. Door dubbele functies voor de standaard buttons en schouderknoppen op je controller ben je na enkele uurtjes Company of Heroes vlot vertrokken en klinkt de roep om een muis en toetsenbord al minder fel. Zeker omdat de ontwikkelaar de limieten van een controller kent. Een goed voorbeeld hiervan is hoe ze het selecteren van je troepen aanpakken. In plaats van soldaten individueel te selecteren, selecteer je hier telkens troepen in groep, wat de mogelijke frustratie tot een minimum beperkt. Ook kan je tactische rustmomenten inlassen door het spel op pauze te zetten of het keuzewiel met vaardigheden op te roepen, wat de actie ook pauzeert.

Het is aan de Company of Heroes Collection duidelijk te zien dat ontwikkelaar Feral Interactive zijn expertise van de iOS-versie heeft toegepast op deze titel.


Akkoord, je handelingen kan je minder snel uitvoeren en over de map scrollen gaat een heel pak langzamer. Ook wanneer het zeer hectisch is op het slagveld, is het een tikkeltje te omslachtig om je verschillende troepen telkens aan te sturen via de schouderknoppen. Maar het is er duidelijk aan te zien dat ontwikkelaar Feral Interactive zijn expertise heeft gebruikt bij en na de lancering van de collectie op iOS-toestellen en bij deze versie op Nintendo Switch heeft toegepast.

CompanyOfHeroes_4.jpg

Geen online strijdmakkers

Na al deze lovende commentaar moet ik ook eerlijk bekennen dat deze titel niet alles in huis heeft om een oordeel als must-play te rechtvaardigen. De ontwikkelaar had gerust een nieuw likje verf mogen gebruiken om de ingame cutscenes op te poetsen, want buiten de openingsscènes (die wel de tand des tijds overleven) zit je precies naar een eerste generatie PlayStation 2-game te kijken. De graphics tijdens de gameplay blijven wel mooi overeind, al moet je ook hier geen wonderen verwachten.

Een groot gemis zijn ook de online functionaliteiten. Deze titel biedt namelijk geen online gameplay, wat altijd welkom is bij een RTS nadat je de campagnes hebt uitgespeeld. Zo valt de Skirmish-spelmodus volledig in het water, want na enkele potjes tegen de CPU heb je het buiten de verhaallijnen al snel gehad. Jammer, want zo kan je de levensduur van de Company of Heroes Collection toch verlengen.

Gelukkig is er toch nog wat extra levensduur te vinden in het herspelen van de campagnes op een hogere moeilijkheidsgraad of wanneer je ook alle subdoelstellingen wenst te voltooien binnen een bepaalde missie. Feral Interactive heeft al laten weten dat ze in de toekomst online co-op zullen toevoegen aan de game, maar daardoor voelt het huidige product onaf aan en dat is spijtig.

Conclusie

De Company of Heroes Collection op Nintendo Switch bewijst dat oerdegelijke gameplay na enkele decennia nog steeds als een huis overeind blijft. Het gevoel van middenin een verschrikkelijke oorlog te zitten is altijd beklemmend dichtbij en de wanhoop bij de veldslagen druipt ervan af in dit oorlogspektakel. Helaas kunnen de cutscenes een opfrissingsbeurt gebruiken en is het ontbreken van enige online functionaliteiten voor een RTS een groot gemis. Hierdoor heb je een smakelijke titel achter de kiezen, maar blijf je toch met honger achter.

Pro

  • Sterke gameplay verliest nog steeds niets van zijn krachten
  • Beklemmende en authentieke sfeer op het slagveld
  • Inventieve besturing
  • Meer dan voldoende singleplayer content
  • Indrukwekkend sound design

Con

  • Graphics (zeker in cutscenes) niet altijd even overtuigend
  • Multiplayer ontbreekt
8

Over

Beschikbaar vanaf

12 oktober 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Feral Interactive
  2. Relic Entertainment

Uitgever

  1. Feral Interactive
 
Terug
Bovenaan