Samenwerken met Indische IT/Engineering bedrijven

TuLA

Active member
Ik weet dat dit een geladen topic en wellicht zullen er zijn die dit als racistische bestempelen en weet ik veel wat. Maar ik vroeg me toch nog af wat andere hun meningen/ervaringen zijn met het samenwerken met Indische bedrijven.

Ik heb tot nu toe met 3 verschillende teams gehad waar mensen van India inzitten. En om eerlijk te zijn ik ben echt niet content van geen enkele... wat ik zelf hard vind maar dat is wel hoe ik het ervaar. De mensen waar ik tot nu toe heb mee moeten samenwerken verliep zoooo moeizaam en ik moest hun alles met handen en voeten uitleggen. Ook zaken die voor de meeste van ons logisch zijn en simpel op te lossen zijn is voor hun niet mogelijk. Moest ik dit nu met één team ervaren hebben zou ik nog zoiets hebben van: "ja pech", maar ik heb nu al met 3 verschillende teams gewerkt voor 3 verschillende klanten en dat blijft gewoon hetzelfde.

Ik wil nu echt niet aan India-bashing doen of .... maar het is enorm frustrerend want in the end verwacht de baas wel resultaten. En momenteel is het aan ons om dit dan op te lossen wat voor ons meer workload geeft.




AGAIN vooraleer ik de stempel van racist krijg of dit of dat. Ik en mijn collega's steken enorm veel tijd en moeite om die mensen zo goed mogelijk te helpen en het gaat niet om het werk dat naar daar verhuisd. Het gaat puur over de kwaliteit die ze leveren. EN ja daar zullen zeer slimme mensen zijn die veel meer kunnen/kennen als ons maar het valt gewoon op van die 3 teams bij 3 verschillende klanten het een miserie is.
 
Ik zie niet aan wat er racistisch is aan zeggen dat mensen in India qua IT slecht opgeleid zijn en dat je daardoor slechte ervaringen hebt met zo'n outsourcing.

Tenzij je zou claimen dat een blanke die daar opgegroeid is en dezelfde opleiding kreeg wél per definitie het voordeel van de twijfel krijgt, is hier geen mens die zal twijfelen dat er een of ander racistisch geurtje aan je post hangt.
 
Ik heb ook al meerdere slechte ervaringen gehad met teams in Indië. Hier en daar zit er een goeie tussen, maar die lijken dun gezaaid te zijn.

Ik heb ook ervaring met Indiërs die al jaren in België wonen, en hoewel dat geen uitblinkers waren deden ze hun job even goed dan de doorsnee Belgische collega’s.

Het ligt volgens mij aan opleiding, en misschien nog belangrijker: het cultuurverschil. Ik vermoed dat zij ons als bazen zien waartegen ze altijd ja moeten knikken. Dus bijvoorbeeld ook als we vragen of ze iets begrepen hebben. En vervolgens letterlijk doen wat we vragen, zonder 2 seconden na te denken of dat ook logisch is voor de eindgebruikers. Daar hadden die Indiërs die hier wonen dus geen last van.
 
Ik vind het gewoon super raar want als je het linkedin profiel dan bekijkt dan zou je iemand voor je moeten hebben die al alles heeft gezien en meegemaakt maar als ze dan eenmaal bezig zijn dan is het nog niet eens een school verlater.

Het geen wat mij ook frustreert is, doordat wij hun problemen mee oplossen ziet de "baas" of merkt de baas het probleem nooit op waardoor wij weer de zagenventen zijn. Wat ook wel waar is maar bon :-D
 
Eigenlijk nog enkel maar goede ervaringen gehad in verschillende teams met Indiers die vanuit Indie werken. Ik recruteer hun zelf wanneer een outsourcing bedrijf hun aan biedt, leg hun uit wat ik verwacht van hun en dan lukt het altijd goed. En indien niet, kan ik toch gewoon hun laten gaan en iemand anders in de plaats nemen.
 
Communicatie is wel een dingetje daar, ze blijven doorzoeken tot ze het gevonden hebben (ook al vinden ze het nooit) in plaats van terug te koppelen dat ze vast zitten.

Maar voor de rest, als je met goede specs afkomt (waarbij je veel meer in detail gaat dan iemand die hier ter plaatse is), lukt dat eigenlijk wel.

En wat ik ook merk is dat de eerste IT'ers meestal de beste zijn, als uithangbord voor het bedrijf. En dat je daarna de minder goede krijgt, maar dat is met de meeste grote consultancy bedrijven zo denk ik.

Grote toppers ga je daar meestal wel niet tegenkomen, die worden te snel weggesnoept.
Van als er iemand echt goed begon te worden, merkte ik dat die vertrokken naar andere bedrijven. Toch al een paar keer meegemaakt :D
 
Ik heb echt een degout gekregen van Indiers over de jaren. Eerste ervaring met Indiers was vanaf 2007, ikzelf als lead developer kreeg een team van 4 Indiers bij in ons team van 5 NL developers. Vanaf 2017 dan de ervaring als solution architect met Indische developers en BA's

Die mannen hebben een compleet andere definitie van werk dat "AF" is. Wanneer mijn werk ons NL team als developers het werk klaar had, dan was het ook echt klaar om naar productie te gaan. Je kon er dan op vertrouwen dat er amper nog bugs in zaten. Wanneer een Indier zijn werk af is, dan heeft hij gewoon een eerste versie van de code geklopt. Met als gevolg bergen aan defects en rework.

Dan is er nog de "cultuur" van die mensen als je dat al cultuur mag noemen. Buiten wat hier boven al genoemd is, 1 simpel voorbeeld. Het is zelfs ooit zo ver gekomen dat NL medewerkers naar huis gingen in de loop van de dag en daar gingen verder werken naar toilet moesten, maar die werden telkens zo smerig achter gelaten door onze lieftallige Indische collega's.

Persoonlijke hygiene is ook iets dat blijkbaar niet in hun woordenboek stond denk ik.

Dit was blijkbaar niet bij ons schering en inslag. Ik heb heel wat vrienden in de IT in andere bedrijven en die klagen steen en been over dezelfde zaken.
 
Denk dat call centers (als voorbeeld) zowiezo een slechte reputatie hebben. Gaat vaak om slecht betaalde starterjobs waar de instapdrempel zeer laag is. Ergens wel logisch dat de geleverde diensten dan vaak niet een al te hoog niveau halen. Als ik naar Telenet bel, kom ik toch ook vaak van een kale reis thuis, ook al is de persoon aan de andere kant van de lijn Belg of Nederlander. Heeft mijns inziens meer te maken met het soort personeel dat je recruteert dan met van waar ze afkomstig zijn.

Zelf sinds vorig jaar een eerste echte ervaring met samenwerken met Indiërs in mijn team en ik kan daar eigenlijk weinig van zeggen. Hebben een zeer goed niveau en correcte instelling. 1 van de 3 praat wel een zwaar typisch accent en daar probeer ik zoveel mogelijk via chat mee te communiceren omdat het anders snel redelijk vermoeiend wordt.

Wanneer een Indier zijn werk af is, dan heeft hij gewoon een eerste versie van de code geklopt. Met als gevolg bergen aan defects en rework.
Persoonlijke hygiene is ook iets dat blijkbaar niet in hun woordenboek stond denk ik.
Zijn dat soort zware veralgemeningen eigenlijk echt nodig? Want ook alle Belgen zijn dom, Nederlanders arrogant, enz :sarcastic:
 
Die mannen hebben een compleet andere definitie van werk dat "AF" is. Wanneer mijn werk ons NL team als developers het werk klaar had, dan was het ook echt klaar om naar productie te gaan. Je kon er dan op vertrouwen dat er amper nog bugs in zaten. Wanneer een Indier zijn werk af is, dan heeft hij gewoon een eerste versie van de code geklopt. Met als gevolg bergen aan defects en rework.
Dat ligt volledig in jouw verantwoordelijkheid als lead. Een Definition of Done is hetzelfde voor iedereen in het team. Jij of de scrum master of wie dan ook moet een betere team cultuur creeeren.
 
Zijn dat soort zware veralgemeningen eigenlijk echt nodig? Want ook alle Belgen zijn dom, Nederlanders arrogant, enz :sarcastic:

Hoezo is dit een veralgemening? ik heb het over de Indiers waar ik mee gewerkt heb... Of gaan we ook in deze discussie de racisme kaart trekken?

Dat ligt volledig in jouw verantwoordelijkheid als lead. Een Definition of Done is hetzelfde voor iedereen in het team. Jij of de scrum master of wie dan ook moet een betere team cultuur creeeren.

Dat was niet te doen, want na 3 - 6 maanden waren ze al weer weg. Ze kregen een mooie opleiding in ons team en wanneer ze een beetje up to speed waren met onze standaard vertrokken ze naar het volgende bedrijf. Nu stond er op hun CV dat ze gewerkt hebben in het buitenland, waardoor ze in het volgende bedrijf het dubbele loon aangeboden kregen.

Dan kwam de volgende en kon je weer van 0 af opnieuw beginnen.
 
Wanneer een Indier zijn werk af is, dan heeft hij gewoon een eerste versie van de code geklopt.
Hoezo is dit een veralgemening? ik heb het over de Indiers waar ik mee gewerkt heb...
Dan moet je toch beter je zinnen formuleren. Wanneer je zegt "een Indier" dan is dat toch iets anders dan "de Indiers waar ik mee samengewerkt heb".
Of gaan we ook in deze discussie de racisme kaart trekken?
Ik heb het over veralgemening. De racismekaart trek je nu zelf. Maar omdat je aandringt, van Unia:
Racisme is een houding van systematische vijandigheid of minachting voor bepaalde personen of groepen van personen op basis van hun nationaliteit, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afkomst.
 
Ik heb ook al meerdere slechte ervaringen gehad met teams in Indië. Hier en daar zit er een goeie tussen, maar die lijken dun gezaaid te zijn.

Ik heb ook ervaring met Indiërs die al jaren in België wonen, en hoewel dat geen uitblinkers waren deden ze hun job even goed dan de doorsnee Belgische collega’s.

Het ligt volgens mij aan opleiding, en misschien nog belangrijker: het cultuurverschil. Ik vermoed dat zij ons als bazen zien waartegen ze altijd ja moeten knikken. Dus bijvoorbeeld ook als we vragen of ze iets begrepen hebben. En vervolgens letterlijk doen wat we vragen, zonder 2 seconden na te denken of dat ook logisch is voor de eindgebruikers. Daar hadden die Indiërs die hier wonen dus geen last van.

Vooral dat laatste, opleiding en cultuurverschil, speelt een belangrijke rol in mijn ervaring met een paar tientallen Indiërs (waar effectief ook wel een paar toppers bij zaten). Ook vaak dat ze gewoon "ja" zeggen omdat ze het lastig vinden om "nee" te zeggen, ook al begrijpen ze soms gewoon nog onvoldoende waar het over gaat.
En de toppers worden inderdaad snel weggekaapt, nog sneller dan typisch in Europa het geval is.
 
Vooral dat laatste, opleiding en cultuurverschil, speelt een belangrijke rol in mijn ervaring met een paar tientallen Indiërs (waar effectief ook wel een paar toppers bij zaten). Ook vaak dat ze gewoon "ja" zeggen omdat ze het lastig vinden om "nee" te zeggen, ook al begrijpen ze soms gewoon nog onvoldoende waar het over gaat.
En de toppers worden inderdaad snel weggekaapt, nog sneller dan typisch in Europa het geval is.
Dit is ook mijn ervaring. Collega's daar hebben blijkbaar veel schrik om hun job te verliezen en durven daardoor niet op tijd aangeven wanneer ze iets niet begrepen hebben. Ze werken wel hard, zeer lange dagen en vaak nog eens tot heel laat op hun avond vanwege het uurverschil.
 
Dat ligt volledig in jouw verantwoordelijkheid als lead. Een Definition of Done is hetzelfde voor iedereen in het team. Jij of de scrum master of wie dan ook moet een betere team cultuur creeeren.
En dit is nu het geen wat mij het meest frustreert. Gewoon een open vraag rekruteer jij alleen of moet je er effectief mee samenwerken. En met samenwerken bedoel ik dus effectief samen iets mee bouwen. Niet vanop een afstandje iets managen. Ik bedoel deze vraag absoluut niet slecht é is effectief een vraag.

Want als je nu mijn baas zou vragen zou die direct zeggen: "ooh die mannen leveren top werk", terwijl wij de shit opkuisen en uren in begeleiding steken in de hoop dat ze het leren. Wij hebben ook een def of done, en daar is alles bij gezegd. Ze leveren iets af wat volgens de def of done zou moeten af zijn of toch in review en wat krijg je een heleboel werk....
 
In mijn team zitten 2 Indiërs in België. De 1 woont al 10j in België en presteert zoals een gemiddelde belg. Geen klachten.
De andere is nu 2j in België en is echt een topper. Klanten lopen weg met haar (en dat zijn niet de minsten). Wat een energie, kennis en sociaal persoon is dat. Ze spreekt al serieus wat Nederlands. Echt knap.

De Indiërs van de IT helpdesk (in India) zijn vaak een ramp. Moeilijk verstaanbaar en denken vaak niet verder na.
In het verleden ook met Indiërs moeten samenwerken voor een klant en dat was toch redelijk positief. Maar de klant is dan ook een multinational met redelijk hoge standaarden en nemen dus het beste personeel aan wat India te bieden heeft.

Dus over het algemeen niet al te negatieve ervaringen (hout vast houden :) )
 
En dit is nu het geen wat mij het meest frustreert. Gewoon een open vraag rekruteer jij alleen of moet je er effectief mee samenwerken. En met samenwerken bedoel ik dus effectief samen iets mee bouwen. Niet vanop een afstandje iets managen. Ik bedoel deze vraag absoluut niet slecht é is effectief een vraag.

Want als je nu mijn baas zou vragen zou die direct zeggen: "ooh die mannen leveren top werk", terwijl wij de shit opkuisen en uren in begeleiding steken in de hoop dat ze het leren. Wij hebben ook een def of done, en daar is alles bij gezegd. Ze leveren iets af wat volgens de def of done zou moeten af zijn of toch in review en wat krijg je een heleboel werk....
Ik werk er effectief mee samen.
 
Werken met Indische IT teams is alles tot in de puntjes voorkauwen, je kan en mag ze geen ruimte laten tot vrijheid. Anders wordt het een grote soep.
 
De betere profielen in India proberen dan ook te maken buiten India. En er echt een groot verschil tussen de mannen die daar gewoon in batch werk verrichten en degene die bvb in buitenland op project mogen.

In 1 van mijn vorige jobs wanneer ik nog in Londen woonde had ik waarschijnlijk 30 indies in mijn team die het gemaakt Hadden in Londen en die waren echt technisch sterk.

De 182 die rapporteerden aan mijn uit India was 90% een drama.
 
Het valt me op hoe weinig mensen hier eigenlijk echt open staan om samen te werken met Indiërs. Ik heb er nu 12 jaar mee samengewerkt, en het helpt ook gewoon om hun cultuur wat te leren begrijpen (je verwacht exact hetzelfde van hen he...)
1) Dat "ja-zeggen" ook al begrijpen ze iets niet: In India is het onbeleefd om tegen uw "meerdere" te zeggen dat je zijn uitleg niet begrepen omdat dat voor hen wil zeggen dat jij het slecht uitlegt. Dat los je op door ofwel ze daarna het zelf te laten uitleggen, ofwel door er voor te zorgen dat ze u niet als hun meerdere zien maar als een vriend/collega.

2) De helpdesk... no offence, maar bel eens naar een random helpdesk van pakweg Telenet he... Ook niet bepaald de hooggeschoolde IT-ers...

Ik heb het in mijn eigen teams ook gezien, Indische collega's die on site in de teams zaten, maar die nog altijd stiefmoederlijk behandeld werden (als in: niet uitnodigen op teamdrinks etc). Ik heb het bij meerdere collega's gehad die mij nadien kwamen bedanken omdat ik hun eerste Belgische vriend was. Ik vind dat echt schrijnend, dat zijn gewoon collega's zoals anderen, je kan daar perfect ook eens mee lachen enzo he.

Zie hierboven precies "hun werk was nooit AF." en dan een paar zinnen later "na 3 tot 6 maanden waren ze terug weg"... Ik heb nog NOOIT op een project gezeten waar ik op minder dan 6 maanden volledig was ingewerkt in de materie, maar je verwacht wel van iemand die zelfs niet op locatie zit om dat wel te zijn...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan