Werk Veranderen van richting binnen IT - Developer naar Linux Engineer

R3L4X

New member
Hey, kort samengevat, ik ben ondertussen een dikke vijf jaar aan de slag binnen IT en begin mijn huidige setting een beetje beu te geraken.

Concreet aan de slag geweest als:
- 1.5j (Dev)Ops engineer, opzetten systemen bij klanten, custom integraties met eigen systemen en Java applicaties
- 3j Full stack dev, leuke omgeving, interessant project maar op een einde gelopen en op het einde was de fun er ook af
- 1j Backend dev momenteel - helemaal mijn ding niet - slecht project en team - zit zwaar tegen
- vooruitzicht op mogelijk nieuw project met setting van cloud context, maar nog steeds mixed met development eigenlijk (80-90%)

Concreet eerste twee taken binnen consultancy bedrijf, laatste ook, maar na een jobwissel bij een nieuw consultancy bedrijf. Grotendeels de sprong gewaagd ook voor financieel een grote stap te zetten, maar blijkt achterliggend toch dat de setting vooral belangrijk was (weinig gemotiveerd atm - en ook niet boeiend/geen interesse meer in development).

Ik heb zelf als 'afstudeerrichting' netwerk/systeembeheer gedaan aan de KHL en heb na een mindere stage toen toch besloten niet die richting uit te gaan, maar ik merk precies dat daar toch wel eerder mijn interesse/passie ligt.

Heb bv. zelf grote interesse in Docker, Rancher, K8s, AWS en algemeen Linux serverbeheer, merk dat ik me daar na de uren wel makkelijk mee kan bezig houden zonder dat dat als een 'sleur' aanvoelt, in tegenstelling tot m'n huidige job.

Wat is zowat de verwachting die ik kan stellen qua verloning? Ga ik terug als 'starter' aan de slag, of gaat huidige kennis (soft en hard skills) ook sowieso een meerwaarde zijn binnen het juiste bedrijf?

Zijn er mensen die een beetje zelfde traject gevolgd hebben (dan eerder algemeen (fullstack) developer -> Linux/System Engineer)? Wat zijn de ervaringen bij mensen met een gelijkaardig traject? Eventueel bedrijven die interessant kunnen zijn? Merk dat de jobs niet voor het rapen liggen zoals in development :).
 
Laatst bewerkt:
Ik zit beetje een hetzelfde straatje zit nu 6+ jaar in development en testing. Ben het ook wat beu aan het worden. Ik heb besloten om richting netwerken/systeem beheer (ik hoop volledig netwerken). Ben nu bezig om mijn CCNA te halen.

Ik denk nu wel niet dat je als 'starter starter' moet terug gaan. Bedoel je hebt wel wat kennis opgebouwd van systemen door de jaren heen plus voor automation dus powershell scripting en consorten is de programmeer achtergrond wel handig denk ik dan.

In ieder geval ik volg dit topic zeker mee!
 
Ik zit beetje een hetzelfde straatje zit nu 6+ jaar in development en testing. Ben het ook wat beu aan het worden. Ik heb besloten om richting netwerken/systeem beheer (ik hoop volledig netwerken). Ben nu bezig om mijn CCNA te halen.

Ik denk nu wel niet dat je als 'starter starter' moet terug gaan. Bedoel je hebt wel wat kennis opgebouwd van systemen door de jaren heen plus voor automation dus powershell scripting en consorten is de programmeer achtergrond wel handig denk ik dan.

In ieder geval ik volg dit topic zeker mee!

Met die kennis zal je toch nog als starter moeten beginnen. System engineer gaat wel veel verder dan wat powershell-scripting.
Development en infrastructuur zijn toch nog 2 verschillende werelden hoor.

Als jij aan medior wil starten dan wil dat zeggen dat jij je kennis al aan anderen kan doorgeven terwijl je net je CCNA hebt behaald.
 
Met die kennis zal je toch nog als starter moeten beginnen. System engineer gaat wel veel verder dan wat powershell-scripting.
Development en infrastructuur zijn toch nog 2 verschillende werelden hoor.

Als jij aan medior wil starten dan wil dat zeggen dat jij je kennis al aan anderen kan doorgeven terwijl je net je CCNA hebt behaald.
Tuurlijk is het meer dan powershell scripting, maar automation (lees programmeer skills) kunnen u wel onderscheiden van echt een schoolverlater. Daarmee dat ik ook het woord "starter start" gebruikte en niet medior!
 
Tuurlijk is het meer dan powershell scripting, maar automation (lees programmeer skills) kunnen u wel onderscheiden van echt een schoolverlater. Daarmee dat ik ook het woord "starter start" gebruikte en niet medior!
Elke developer die net van 't school komt zou dan net hetzelfde kunnen stellen want 'ik kan wel programmeren hoor'. Beide hebben jullie development skills.
Beiden hebben weliswaar (meestal) 0,0 ervaring in PS Automation als front/back end DEV, dus heb je even veel ervaring als die schoolverlater.

Lijkt mij niet echt dat die vlieger zal op gaan.

Je hebt ook geen echte ervaring in het opzetten van infrastructuur, dus heb je ook nog geen mening ter zake indien er beslissingen moeten worden getroffen in zake welke topologie zal worden uitgewerkt.
So yeah ... ik denk wel dat je terug naar 'af' gaat. Met eventueel een klein beetje extra krediet voor jaren ervaring in de IT business tout court (zijnde, je bent al in contact gekomen met corporate infrastructure, weliswaar voornamelijk als 'gebruiker').

Als DevOps DEV met hoog contact met Azure kan het evt. zijn dat je ooit al een deel cloud infrastructure op jou kunnen nemen hebt (al was het soms maar in eigen MSDN omgeving). Of dit voldoende zou zijn om u boven schoolverlater te plaatsen ... kinda doubt it, but maybe.
 
Elke developer die net van 't school komt zou dan net hetzelfde kunnen stellen want 'ik kan wel programmeren hoor'. Beide hebben jullie development skills.
Beiden hebben weliswaar (meestal) 0,0 ervaring in PS Automation als front/back end DEV, dus heb je even veel ervaring als die schoolverlater.
PS automation, 0.0 ervaring ... kinda doubt it, but maybe.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan