Samen huren (geen gezin) en regeling vaste kosten

Hoffman

Well-known member
Mijn beste vriend en mezelf gaan volgende week gaan kijken naar een woning die we eventueel samen zouden huren.
Dus beide onze domicilie op het nieuw adres, maar niet als gezin/bloedverwanten.
Het is een groot huis met voldoende ruimtes om toch zo goed als appart te leven. (op de keuken na)

Maar wat doe je best in zo een geval voor de vaste betalingen? (huur, electriciteit, water, internet)
En ik bedoel rekening houdend met de wet, niet zozeer voor onderlinge goede verstandhouding.

Want ik neem aan als we met een gemeenschappelijke rekening zouden werken voor die kosten, we ook het risico lopen om als wettelijk samenwonend te worden aanzien? En dat dus negatieve gevolgen kan hebben op je inkomsten 'mocht' er toch ooit eens iemand langdurig werkloos vallen of langdurig ziek vallen?
(ik heb daarover wel al wat gelezen via samenhuizen.be, maar vind dat nog steeds niet allemaal duidelijk)

Zijn we dan beter om zo iets te vermijden, dat 1 iemand alles betaald van zijn rekening en de ander partij zijn deel stort naar de ander?

Zoals we het nu zien, zou mijn copain alles betalen van vaste kosten, en zou ik mijn deel gewoon met een vaste opdracht op voorhand op zijn rekening storten.
 
Er is geen wettelijk kader rond hetgeen dat je wilt doen. Ook maakt een gezamenlijke rekening geen hol uit om minder inkomsten te genereren bij werkloosheid bijvoorbeeld. Dit gaat al in van het moment dat je met meer dan een persoon onder eenzelfde dak woont.

Jullie moeten voor julliezelf dus wat kijken wat het beste gaat werken en/of er een scenario is waarin jullie je comfortabel voelen als de andere toch een eigen stek gaat zoeken. Let vooral hier goed mee op.
 
Laatst bewerkt:
Mijn beste vriend en mezelf gaan volgende week gaan kijken naar een woning die we eventueel samen zouden huren.
Dus beide onze domicilie op het nieuw adres, maar niet als gezin/bloedverwanten.
Het is een groot huis met voldoende ruimtes om toch zo goed als appart te leven. (op de keuken na)

Maar wat doe je best in zo een geval voor de vaste betalingen? (huur, electriciteit, water, internet)
En ik bedoel rekening houdend met de wet, niet zozeer voor onderlinge goede verstandhouding.

Want ik neem aan als we met een gemeenschappelijke rekening zouden werken voor die kosten, we ook het risico lopen om als wettelijk samenwonend te worden aanzien? En dat dus negatieve gevolgen kan hebben op je inkomsten 'mocht' er toch ooit eens iemand langdurig werkloos vallen of langdurig ziek vallen?
(ik heb daarover wel al wat gelezen via samenhuizen.be, maar vind dat nog steeds niet allemaal duidelijk)

Zijn we dan beter om zo iets te vermijden, dat 1 iemand alles betaald van zijn rekening en de ander partij zijn deel stort naar de ander?

Zoals we het nu zien, zou mijn copain alles betalen van vaste kosten, en zou ik mijn deel gewoon met een vaste opdracht op voorhand op zijn rekening storten.
Nooit over nagedacht toen ik samenwoonde met een vriend van mij. Ik betaalde gewoon de rekeningen en hij had een doorlopende opdracht voor de helft van de kosten naar mijn rekening.
 
Ja klopt, dat laatste is ook een kleine kopzorg bij mij :)

Maar we zijn beide al 40+, en beide al heel ons leven alleenstaand.
Zou anders zijn mochten we beide nog twintigers zijn. :)

Maar nu leven we beide in een goedkope kleine huurwoning die beetje afgeleefd is, zonder enige luxe.
Om een idee te geven, we betalen beide bijna 200 euro electriciteit in onze huidige slecht geisoleerde huur woningen.
En we gaan naar een grote ultra moderne woning met zonnepanelen, waterpomp en vloerverwarming waar de vorige bewoners (als ik dat mag geloven), maar 300 - 400 euro betaalden op jaarbasis.
 
Want ik neem aan als we met een gemeenschappelijke rekening zouden werken voor die kosten, we ook het risico lopen om als wettelijk samenwonend te worden aanzien? En dat dus negatieve gevolgen kan hebben op je inkomsten 'mocht' er toch ooit eens iemand langdurig werkloos vallen of langdurig ziek vallen?
(ik heb daarover wel al wat gelezen via samenhuizen.be, maar vind dat nog steeds niet allemaal duidelijk)
Het is iets eenvoudiger dan dat :). Voor zowel werkloosheid (100% zeker hiervan) als mutualiteit (redelijk zeker ervan) zullen jullie, omdat jullie duidelijk kosten delen, als samenwonenden beschouwd worden. Of je nu wettelijk samenwonend bent of niet, maakt daarvoor niks uit.

Of er dan een gemeenschappelijke rekening is of 1 iemand alles betaalt en de andere een soort van huurgeld (woning+vaste kosten) betaalt, maakt ook daar geen verschil. Dat laatste kan wél een verschil maken naar wetgeving op vlak van onderverhuring (die strikt genomen vaak verboden is of onderhevig is aan een functiewijziging van de woning: https://www.woninghuur.vlaanderen/overdracht-van-de-huur-en-onderhuur)

Maar zoals ik lees zullen jullie het huurcontract samen aangaan. Dat is geen enkel probleem, maar jullie zullen wel degelijk als feitelijk samenwonenden beschouwd worden.
 
Nog bijkomstig vraag ivm vaste kosten:

Bij een verhuis laat je altijd je electriciteits/water contract overzetten, ook in ons geval best 1 iemand zijn contract laten overzetten en de ander gewoon zijn huidig aansluitadres laten afsluiten? Of beter beide afsluiten en nieuw contract op dat adres? Of maakt dat ook niets uit?
 
Nog bijkomstig vraag ivm vaste kosten:

Bij een verhuis laat je altijd je electriciteits/water contract overzetten, ook in ons geval best 1 iemand zijn contract laten overzetten en de ander gewoon zijn huidig aansluitadres laten afsluiten? Of beter beide afsluiten en nieuw contract op dat adres? Of maakt dat ook niets uit?
Het maakt in principe ook weer niets uit, echter lijkt het me wel makkelijker dat je één van de contracten laat omzetten. Zo zit je zeker al niet zonder water/elektriciteit.
 
En we gaan naar een grote ultra moderne woning met zonnepanelen, waterpomp en vloerverwarming waar de vorige bewoners (als ik dat mag geloven), maar 300 - 400 euro betaalden op jaarbasis.
Ga aub niet uit van de goedkope prijs van 300-400€ per jaar voor de toekomst. De digitale meter gooit daar roet voor in het eten.

Je zult minder verbruiken, maar ga daar aub niet alleen van uit in de beslissing om te verhuizen.
 
Tuurlijk is het verbruik niet de enige reden.

Alles van kosten zal goedkoper uitkomen + een zee aan ruimte ( Naast de living en keuken nog eens 2 verdiepen erboven met elks een badkamer en 3 kamers + grote tuin en tis in een aangename rustige groene omgeving grensend aan een oude vaart.
Ik woon nu in een huurhuis die niet warm te krijgen is in de winter en waar je niet binnen kan zitten in de zomers (behalve dit jaar :biglaugh:).
Geen koertje, geen tuin, geen terras en qua ruimtes een kleine living/keuken die ook nog eens dienst doet als werkplek, badkamer en 1 slaapkamer.
Ik leef, eet en werk in dezelfde kleine ruimte en heb bijvoorbeeld ook geen plaats om mijn petekindjes eens op te vangen als mijn zus er eens een avond vanaf wil :)

Huurprijzen van een 'deftig' huis met een tuintje zijn te hoog gegrepen tegenwoordig om het alleen te doen voor mij, en ik wil liever niet naar een appartement verhuizen.
Ik heb daar geen goeie herinneringen aan, ik leef woon en werk graag in zoveel mogelijk rust en stilte.
 
Het idee op zich vind ik zeer lovenswaardig. Zouden meer mensen moeten doen. Maar dan moet je als vrienden al zeer goed overeenkomen.
Je haalde zelf al aan over eventuele problemen indien één vd twee zonder werk kwam te zitten.
Wat ga je echter doen als nu één van jullie een vriend/vriendin tegenkomt , het klikt en die komt na verloop van tijd mee inwonen ?

Een kennis van me heeft ongeveer iets gelijkaardig meegemaakt. Die huurden samen een appartement (een redelijk groot) in Antwerpen.
Hij en een jeugdvriendin dus. Alle contracten en huurovereenkomsten stonden op haar naam.
Want ze kwamen supergoed overeen en waren 2 handen op 1 buik.
Hij stortte de helft van alle kosten gewoon maandelijks op haar rekening. Na verloop van tijd leert zij iemand kennen. Die kerel bleef dus na een tijdje vaak overnachten en woonde praktisch in met haar. Haar nieuwe vriend kon echter niet overweg met 't feit dat zij samenwoonde met een jeugdvriend (puur platonisch trouwens).
Die heeft haar dus na een tijdje voor het blok gezet. Ofwel koos ze voor de liefde en moest de jeugdvriend er uit ofwel verbrak hij de relatie.

Ze heeft dus voor hem gekozen en de jeugdvriend laten weten dat hij andere oorden kon/moest opzoeken.
Is nog een heel gedoe geweest omdat die nieuwe vriend z'n vriendin opstookte en smerig liet spelen omdat alles toch op haar naam stond.
Uiteindelijk zijn die nog getrouwd , ne kleine en na 2 jaar gescheiden.

Ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook zal gebeuren maar ik zou toch maar iets van zekerheid voor beide incalculeren .
 
Twintigers versus veertigers maakt wel een groot verschil wat betreft relaties en samenwonen etc. Hoe ouder, hoe meer kans dat je kiest voor een LATrelatie.
 
Ja idd onze leeftijd 45 & 46 tegenover stel twintigers, maar je kan nooit weten inderdaad.
Voor de rest kennen we elkaar al 32 jaar.

Maar in feite is het niet anders dan wanneer je uit een huurwoning zou worden gezet wegens bijvoorbeeld verkoop van de verhuurder. Dan kan het ook zijn dat je onverwacht nog 3 maand tijd hebt om iets anders te moeten zoeken. Dus of dat nu daardoor komt of doordat iemand van ons een wederhelft vind en toch zou verhuizen, maakt op zich niet veel uit he.

Even ambetant om snel iets anders te moeten vinden, ongeacht de voorgeschiedenis.
 
Hou er wel rekening mee dat je héél goed de facturen + betaalwijze van alles bewaart, zodat een deurwaarder achteraf niet alles kan aanslaan van jullie 2 als er één schulden heeft.
 
Terug
Bovenaan