Ryanair staking - compensatie?

ducky666

New member
Hallo,

ik was dit weekend bij de gelukkigen die een vlucht met Ryanair geboekt hadden en hem afgelast zagen. 36 uur voor vertrek pas verwittigd geweest, het aangeboden alternatief door Ryanair zou 5 dagen later vertrekken (donderdag ipv zaterdag) en was dus compleet ontoereikend en ik heb een (veel duurdere) last minute bij een andere maatschappij geboekt om mijn vakantie niet volledig verloren te zien gaan. De terugbetaling van Ryanair verliep vlot, maar als ik het goed begrijp heb ik ook recht op een compensatie (van in mijn geval 250 EUR) aangezien ik minder dan een week op voorhand verwittigd ben.

Het Ryanair claim formulier geeft mij echter deze melding, en Ryanair customer support is hopeloos.

rMlp8Z4rx8QRkjpFVmDECNRJ7


Het internet staat vol met bedrijven die zeggen claims van Ryanair te verwerken in ruil voor een commissie en die volgens het no cure - no pay principe werken, heeft iemand hier ervaring mee? Een die aan te raden is of te vermijden?
 
Op zich zou zo'n bedrijf niet nodig mogen zijn maar Ryanair (en andere luchtvaartmaatschappijen) doen er echt alles aan om onder EC261/2004 uit te komen. Alles is volgens hen overmacht en maken ze de procedure zo moeilijk mogelijk of negeren ze je compleet.
In die zin is zo'n bedrijf handig aangezien het je alles uit handen neemt en de weg naar de rechter goed kent, de juiste advocaten heeft,...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ryanair zou ook een van de weinige bedrijven zijn waarbij ik alles uit handen zou geven aan dat bedrijf. Ryanair kan teveel kosten aan aangetekende zendingen etc.

Pas op: check of je een bijstandsverzekering hebt, want soms (bvb bij Touring assistance) schiet die verzekering die bedragen voor en recupereren zij zelf alles bij de vliegtuigmaatschappij. Da's dan nog minder miserie, want dan krij je zeker het volle bedrag.
 
Ik had een half jaar geleden een vertraging van ongeveer 6 uur waardoor ik ook recht had op een vergoeding van 250 euro. Een dag later online een formulier ingevuld op de website van Ryanair (wel serieus zoeken naar de juiste website, ze zetten dat natuurlijk niet in het groot op hun homepage). Een paar dagen later stond de 250 euro al op mijn rekening. Om maar te zeggen dat het wel vlot kan gaan in sommige gevallen, zelfs bij Ryanair.
 
Ik wil er hier zeker geen Ryanair bash thread van maken, want heb zelf al 2 keer 250 EUR gekregen voor een vertraagde vlucht, 2 keer zonder problemen en binnen de week, en zoals gezegd was mijn terugbetaling nu ook zeer snel in orde. Maar qua compensatie lijkt het mij dat ze deze keer hun verantwoordelijkheid willen ontlopen en ze niet zomaar gaan uitbetalen.

een paar sites die ik gevonden heb - en wat er overblijft van mijn 250 EUR na hun fee (in het slechtste geval)

airhelp.com - 125

www.euclaim.com - 140

https://www.flight-delayed.co.uk/ - 140

https://www.skycop.com/ - 150

flightright.com - 140

https://eu.flightclaimer.com/ - ???

Sommige zien er professioneler uit dan andere, iemand ooit een van deze gebruikt en eentje aan te bevelen?
 
Er is hier al een topic over waar ik ook mijn ervaring heb gezet.
Komt er op neer dat ik de papieren versie per mail heb bezorgd, wat mailtjes over en weer, nog een aantal keer telefonisch contact en uiteindelijk na enkele maanden toch 800€ gekregen.
 
Het internet staat vol met bedrijven die zeggen claims van Ryanair te verwerken in ruil voor een commissie en die volgens het no cure - no pay principe werken, heeft iemand hier ervaring mee? Een die aan te raden is of te vermijden?
Sommige zien er professioneler uit dan andere, iemand ooit een van deze gebruikt en eentje aan te bevelen?
WWww.airhelp.com heb ik al succesvol gebruikt (voor en 24h vertraging) duurde wel even maar toch het geld gekregen waar ze je als gewone consument afschepen en je niets hebt. Want ik heb het eerst zelf, tevergeefs, geprobeerd.
Je ziet op hun website ook hoeveel ze zelf houden, als ze iets loskrijgen.
 
Update: gisteravond een mail gekregen van Ryanair support
I wish to confirm that we are organizing a payment for compensation and in order for us to proceed, we require you to submit the passenger's bank details, as per below.
Ik ga er dus van uit dat het in orde komt en ik mijn 250 zal krijgen:coolbrows:
 
Ook nog even een vraagje posten:
23 december (ja eerste weekend van kerst vakantie), vertrek ik met Ryanair naar Malaga, de vlucht van 15.00 uur ofzo vanuit Charleroi.

De kans dat ze dan ook gaan staken lijkt me wel reeël, gezien dit een druk weekend lijkt te worden.
Maar ergens heb ik hoop dat ik niet getroffen zal worden, omdat het een vlucht is van 15.00 uur, dus ik vermoed dat dit een vliegtuig is die niet hier maar in Spanje zal gestationeerd zijn?

Dus geen belgische piloten... Of is dit ijdele hoop?
 
Spaanse piloten kunnen ook staken, luchtverkeersleiders en grondhandling ook. Nog wat vroeg om daar nu al iets zinnig over te zeggen.
Ryanair heeft wel een basis (en piloten) in Málaga. 15u is een uur waarop het vliegtuig al wel enkele vluchten achter de rug kan hebben. En dus bijvoorbeeld 's ochtends snel vanuit Charleroi naar Milaan op en af gevlogen is en daarna naar Málaga vertrekt. Of een totaal andere route voorafgaand aan jouw vlucht doet.
 
Het is al een tijdje geleden dat ik nog gevlogen heb, maar ik denk dat de kans klein is dat ik ooit nog met Ryanair ga vliegen met al die stakingen.
 
Ik zou voorlopig toch geen Ryanair vluchten boeken, tot die problemen van de baan zijn. Als je dan juist op vakantie zou vertrekken dan sta je daar wel schoon.
 
Gohja, 't is bij de andere maatschappijen niet beter hoor. Ita-Airways (het vroegere Alitalia) haalt ook zo'n stoten uit.

Vlucht naar Milaan om 16h15 afgelast, en dit werd gemeld om 13h 's middags, iedereen herboekt naar de vlucht van 21h20 (de middagvluchten zitten nooit zo vol, was een kleine charter-jet die dan normaal vloog, 's avonds een A320). Vraag je compensatie om de afgelaste vlucht, krijg je te horen "it was a birdstrike on the previous flight, and thus exempt from 261/2004". Wat straf is, want dat vliegtuig had normaal om 14h10 moeten vertrekken naar Brussel, maar door een "birdstrike" kon dit niet. Maar datzelfe toestel kon wel perfect vertrekken om 14h40 naar Faro in Portugal...

Probeer het maar eens te bewijzen dat het geen birdstrike was, en niet afgelast omdat er niet genoeg volk op zat.
 
Probeer het maar eens te bewijzen dat het geen birdstrike was, en niet afgelast omdat er niet genoeg volk op zat.
Bewijslast ligt bij de luchtvaartmaatschappij. Als het werkelijk gebeurd is, dan is er sowieso een officiële paper trail van:
De luchtvaartmaatschappij moet dit bewijzen aan de hand van bv. logboeken of incidentenrapporten. Zij moet dit bewijs aan de nationale handhavingsinstantie en de passagiers geven, overeenkomstig de nationale bepalingen inzake toegang tot documenten.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Gohja, 't is bij de andere maatschappijen niet beter hoor. Ita-Airways (het vroegere Alitalia) haalt ook zo'n stoten uit.

Vlucht naar Milaan om 16h15 afgelast, en dit werd gemeld om 13h 's middags, iedereen herboekt naar de vlucht van 21h20 (de middagvluchten zitten nooit zo vol, was een kleine charter-jet die dan normaal vloog, 's avonds een A320). Vraag je compensatie om de afgelaste vlucht, krijg je te horen "it was a birdstrike on the previous flight, and thus exempt from 261/2004". Wat straf is, want dat vliegtuig had normaal om 14h10 moeten vertrekken naar Brussel, maar door een "birdstrike" kon dit niet. Maar datzelfe toestel kon wel perfect vertrekken om 14h40 naar Faro in Portugal...

Probeer het maar eens te bewijzen dat het geen birdstrike was, en niet afgelast omdat er niet genoeg volk op zat.
In Indonesie is dat schering & inslag bij zowat alle vliegtuigmaatschappijen, vorig jaar veel miserie mee gehad.

Zetten een hele hoop vluchten online die je kan boeken, ik vermoed zelfs meer dan ze eigenlijk willen laten plaatsvinden om zoveel mogelijk klanten te lokken. Paar dagen voor de vlucht bekijken ze het aantal boekingen eens. Zijn er 4 vluchten gepland terwijl alle passagiers in 2 vluchten zouden passen, annuleren ze gewoon die 2 andere vluchten. Vaak zelfs als de 'alternatieve' vlucht pas de dag erna plaatsvindt, dus je mag dan last minute nog een hotel op eigen kosten gaan boeken (en dus dubbel betalen voor die nacht, want op je bestemming had je ook al een hotel).

Er is daar ook quasi geen enkel wettelijk kader voor bescherming van de passagier dus weinig dat je kan doen..
 
In Indonesie is dat schering & inslag bij zowat alle vliegtuigmaatschappijen, vorig jaar veel miserie mee gehad.

Zetten een hele hoop vluchten online die je kan boeken, ik vermoed zelfs meer dan ze eigenlijk willen laten plaatsvinden om zoveel mogelijk klanten te lokken. Paar dagen voor de vlucht bekijken ze het aantal boekingen eens. Zijn er 4 vluchten gepland terwijl alle passagiers in 2 vluchten zouden passen, annuleren ze gewoon die 2 andere vluchten. Vaak zelfs als de 'alternatieve' vlucht pas de dag erna plaatsvindt, dus je mag dan last minute nog een hotel op eigen kosten gaan boeken (en dus dubbel betalen voor die nacht, want op je bestemming had je ook al een hotel).

Er is daar ook quasi geen enkel wettelijk kader voor bescherming van de passagier dus weinig dat je kan doen..
Ik kan dit inderdaad beamen.

Wij zochten voor naar Phuket te gaan: Air asia had 7 vluchten die dag van uit bangkok!, lion air , nok air en thai smiles elk nog een stuk of 3.
Dat zijn dus om en bij bijna 20 vluchten naar Phuket (!!) per dag vanuti Bangkok.

Wij namen dan maar toch Nok air, omdat die het ideale uur hadden (11 uur smorgens, dat was prima na ons uit checken van ons hotel, een uurtje taxi, was 11 u voor ons het beste).

Paar weken voordien kregen we dan bericht dat die vlucht werd geannulleerd; dus we moesten toch degen van smorgens vroeg of savonds laat nemen.

Soit: geen zo'n probleem natuurlijk, maar ik denk ook echt wel dat ze gewoon kijken op welke vluchten het meeste mensen zitten, en als ze dan zien dat ze maar passagier boekingen hebben voor 2 vluchten ipv 3, tja, dan annuleren ze gewoon degene met de minste boekingen...

Maar ja, wel straf dat zoiets kan.

En om het hele verhaal te vertellen: wij namen dus 4 vluchten met dergelijke maatschappijtjes. (laos-bangkok; bangkok laos, phuket bangkok, bangkok phuket). Welnu, 3 van de 4 werden veranderd wegens soortgelijke bovenstaande situaties.

Maar in die landen heb je dan wel het geluk dat de vluchten peanuts kosten (25 a 50 euro), én dat er meerdere per dag vertrekken, dus je kan makkelijk een andere nemen.
 
Ter info: ook in Europa kan een maatschappij zonder problemen vluchten schrappen of uren of data wijzigen tot 14 dagen voor vertrek. Je kan je vlucht dan gratis annuleren of omboeken maar meer moet je ook hier niet verwachten. Is me dit kalenderjaar al 4x overkomen, van twee uur of een halve dag vroeger/later tot vijf dagen vroeger/later
:unsure: (geen een ervan was Ryanair)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb EUclaim onlangs gebruikt tegen een Moldavische maatschappij.
Mijn vlucht werd de dag voor vertrek gewijzigd naar 5 dagen later. De dag dat ik zou terugvliegen...

Ze hebben net hun eerste claim richting de maatschappij gestuurd.
Ik verwacht er niet veel van maar wel benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan