Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

Chance dat dat nooit gebeurt bij lintbebouwing op den buiten langs uw steenweg!

Kom Mini, ik probeer al jaren te vechten tegen het stereotype beeld van de navelstaarder-kerktoren-verkavelings-Vlaming met voetbal als enige hobby en zijn eigen moestuin "omdat dat gezonder is" en die helemaal vanachter in zijn langgerekte hof met uitzicht op de koetjes wat Bekaert-draad gespannen heeft om wat scharrelkippen te houden omdat ze uw afval opeten en je er 20 eieren per week voor terugkrijgt waarvan je ook beweert dat die "toch veel lekkerder zijn dan die in de winkel" maar die je in de realiteit nooit opkrijgt waardoor je die maar gaat uitdelen aan heel uw omgeving, maar die eigenlijk ook niet moeten hebben omdat de schoonmoeder eigenlijk ook scharrelkippen hebben in hun hof ... enzovoort enzovoort.

Ik probeer daartegen te vechten omdat ik wéét dat niet iedereen zo is. Maar telkens komen mensen als jij dan zulke nonsens verkopen over "de grote boze stad" waar ze telkens met de deuren op slot doorrijden waardoor ik weer ga geloven dat dat stereotype beeld klopt.
Ik woon in een doodlopende wijk makker. Helemaal op het einde dan nog. Zone 30.
Enkel de buren rijden hier, kinderen spelen hier constant op straat, no stress.

Ik heb nochtans geen moestuin, noch kippen.
Wel een bekaert draad in mn hof, zodat menne border collie niet gaat lopen :)
 
Ik woon in een doodlopende wijk makker. Helemaal op het einde dan nog. Zone 30.
Enkel de buren rijden hier, kinderen spelen hier constant op straat, no stress.

Ik heb nochtans geen moestuin, noch kippen.
Wel een bekaert draad in mn hof, zodat menne border collie niet gaat lopen :)

En een doodlopende wijk is iets exclusief aan den buiten ofzo?

Ik woon in het midden van de stad in een woonstraat (ergo: geen doorgaand verkeer), ook zone 30. Kinderen spelen hier ook constant op straat. Ook no stress.

Ok, dan hebben we beiden onze nuances uitgesproken. Dan is het nu tijd voor argumenten waarom we onze ruimtelijke ordening niet op orde zouden mogen zetten?
 
En een doodlopende wijk is iets exclusief aan den buiten ofzo?

Ik woon in het midden van de stad in een woonstraat (ergo: geen doorgaand verkeer), ook zone 30. Kinderen spelen hier ook constant op straat. Ook no stress.

Ok, dan hebben we beiden onze nuances uitgesproken. Dan is het nu tijd voor argumenten waarom we onze ruimtelijke ordening niet op orde zouden mogen zetten?
Ah, maar als gij uw straat uitgaat, hebde prijs :)
Ik kan het halve dorp doorgaan en mss 5 autos tegenkomen ;)

Het verschil tussen u en mij is:
Ik zit niet te kankeren 3 jaar aan een stuk over mensen die in de stad wonen :)
 
Ah, maar als gij uw straat uitgaat, hebde prijs :)
Ik kan het halve dorp doorgaan en mss 5 autos tegenkomen ;)

Het verschil tussen u en mij is:
Ik zit niet te kankeren 3 jaar aan een stuk over mensen die in de stad wonen :)
Oei, dat vind ik een vuil woord en niet gepast. Maar dit terzijde.

En uiteraard zit jij nooit te zagen over mensen die in de stad wonen; zij financieren namelijk jouw dure nutsleidingen, zij financieren in hogere mate uw gesubsidieerde salariswagen + tankkaart, omdat stadsbewoners zo compact wonen zorgen ze ervoor dat jij ruimte-innemend kan wonen, zij zorgen voor jouw propere lucht door de auto te vermijden (meer te voet, met de fiets of OV mogelijk), zij zorgen ervoor dat jouw files minder lang zijn door voorgaande reden, zij veroorzaken geen problemen met illegaal opgepompt water, enzovoort enzovoort. Zal ik nog even doorgaan?

AKA: alle redenen waarom onze ruimtelijke ordening op orde moet gesteld worden. ;)
 

Minister Demir wil strikter optreden tegen illegale grondwaterboringen


Ik heb dit probleem in dit topic al maanden/jaren geleden voorspeld. Dit is een zoveelste rechtstreeks negatief gevolg van onze verspreide bebouwing: elk zijn eigen illegale boorwaterput. Ik ken enorm veel mensen in mijn omgeving met een illegale boorwaterput, maar ik werd op dit forum weer weggezet als "de overdrijver".

Welnu, blijkbaar is het toch niet zo'n klein probleem. Waar is mijn inventaris ook weer gebleven met alle nadelen van verspreide bebouwing? Heeft iemand de laatste versie nog? Kan die nog op één pagina?

Yup iedere Vlaming heeft zo een put waar hij ettelijke hectoliters per dag uit oppompt... We kijken dan uiteraard even weg van de bedrijven die een veelvoud oppompen.
 
Ozij financieren namelijk jouw dure nutsleidingen, zij financieren in hogere mate uw gesubsidieerde salariswagen + tankkaart, omdat stadsbewoners zo compact wonen zorgen ze ervoor dat jij ruimte-innemend kan wonen, zij zorgen voor jouw propere lucht door de auto te vermijden (meer te voet, met de fiets of OV mogelijk), zij zorgen ervoor dat jouw files minder lang zijn door voorgaande reden, zij veroorzaken geen problemen met illegaal opgepompt water, enzovoort enzovoort. Zal ik nog even doorgaan?

AKA: alle redenen waarom onze ruimtelijke ordening op orde moet gesteld worden. ;)
Best grappig, komende van de man die in de meest gesubsidieerde stad van het land woont :D
Salariswagens worden niet gesubsidieerd, de overheid geeft immers geen geld uit. Verder betaal ik ongeveer 50-55% aan belastingen, dus dan mag dat stukje wagen er wel af in ruil om al die gelukzoekers in uw stad te onderhouden :)

Ik heb geen files in mijn omgeving
en uw stad veroorzaakt meer grondwaterproblemen met al die beton die daar ligt, dan mijne gebuur met zijn illegaal putje.
 
Yup iedere Vlaming heeft zo een put waar hij ettelijke hectoliters per dag uit oppompt... We kijken dan uiteraard even weg van de bedrijven die een veelvoud oppompen.
Ik heb weet van een grote onderneming die niet wou meewerken aan een pilootinstallatie met een innovatieve waterzuiveringstechnologie op hun productie-site, omdat dan naar boven zou komen dat zij veel meer (oppervlakte)water gebruiken dan dat in hun milieuvergunning toegelaten is.
 
Wat je leest is natuurlijk ook voor een groot deel zwaar overdreven naar mijn mening.

Maar ik merk wel met ouder te worden dat ik van jouw redenering ook meer naar "buiten de stad" ben veranderd. Wat je daar opnoemt in het vet hebben de meeste mensen die zoals ik in een typische gemeente wonen denk ik, op cultuur en cinema na (nuja, als je cultuur gelijksteld met een CC zal dat ook wel meevallen). Ik heb het hier al gezegd, ik ken mensen die net zo hebben geredeneerd, en nu ze kinderen hebben missen ze een tuin en wat rust. Ook naar beschikbare plaatsen zou ik die scholen en crèches wel willen vergelijken met buiten de stand.

Zelf heb ik een tuin nu, en ik vind dat persoonlijk geweldig. Als ik met vrienden wil afspreken in Brussel is dat een half uurtje trein of wagen, dus ik vind niet echt dat ik iets mis.

Het opwaarderen van de buurt rond Brussel-Zuid, is dat ook niet een redelijk gecontesteerd onderwerp? Is ook al jaren bezig, ik herinner mij een artikel uit Humo van misschien 10 jaar geleden waar het onmenselijke wegjagen van armere gezinnen werd aangeklaagd :unsure:
Ik heb de indruk dat het nu wel écht bezig is. Komt door verschillende redenen:
- Zoals eerder gezegd, gemeente & Hoofdstedelijk gewest hebben een plan uitgetekend om deze buurt leefbaarder (groener en autoluw) te maken.
- NMBS gaat in Bxl-Zuid hun nieuwe HQ opzetten. Die pendelaars zullen niet allemaal in hun cafetaria eten. Ik neem aan dat dit de eetzaken ten goede komt.
- Er komen steeds meer onafhankelijke hippe koffieshops, co-work werkplaatsen & onafhankelijke designwinkels die de huur in en rond Chatelain niet meer kunnen betalen.
- Qua openbaar vervoer zit ik hier perfect met Midi, metro & tram. (ik heb een mobiscore van 9,8 ;):ROFLMAO:)
- Maar hoofdzakelijk komt het doordat de driehoek tussen St Boniface, het Ter Kamerenbos & Park v Vorst (Elsene, Ukkel, Hoog-Vorst & hoog St Gillis (=alles boven Bareel)) gewoon onbetaalbaar is voor een gewone Belgische werknemer. Het effect van de salarissen van de Europese ambtenaren dus. Is op zijn beurt ook een gentrificatie he. Gentrificatie is normaal in een levende stad.
 

Minister Demir wil strikter optreden tegen illegale grondwaterboringen


Ik heb dit probleem in dit topic al maanden/jaren geleden voorspeld. Dit is een zoveelste rechtstreeks negatief gevolg van onze verspreide bebouwing: elk zijn eigen illegale boorwaterput. Ik ken enorm veel mensen in mijn omgeving met een illegale boorwaterput, maar ik werd op dit forum weer weggezet als "de overdrijver".

Welnu, blijkbaar is het toch niet zo'n klein probleem. Waar is mijn inventaris ook weer gebleven met alle nadelen van verspreide bebouwing? Heeft iemand de laatste versie nog? Kan die nog op één pagina?
Kijk geen enkel probleem dat illegale boorputten aangepakt worden, maar dat probleem moeten we niet overschatten. Een bedrijf zal al snel een paar tientallen particuliere putten evenaren in verbruik.

daarnaast moeten we nu ook zo ver niet gaan om die private putten te verbieden, zeker omdat niet iedereen op leidingwater aangesloten is of kan worden. We hebben het zelf geprobeerd maar het staatsmonopolie daar is verschrikkelijk inefficiënt en dus die poging moeten staken. Enige water dat er dus is is via een boorput, waarvoor mooi belastingen betaald worden.
 
Salariswagens worden niet gesubsidieerd, de overheid geeft immers geen geld uit.
Dus de woonbonus was geen subsidie? Belastingsvrije som met meer kinderen is geen subsidie? Nja, puur semantisch misschien niet. Maar in elke andere zin van de betekenis is dat krak hetzelfde.
 
Dus de woonbonus was geen subsidie? Belastingsvrije som met meer kinderen is geen subsidie? Nja, puur semantisch misschien niet. Maar in elke andere zin van de betekenis is dat krak hetzelfde.
Ik vind dat wel meer dan semantiek.

Voor u is elke niet-belasting aan 100% een subsidie van de overheid
Voor mij is elke belasting boven de 0% een aanslag door de overheid.

gwn verschillende point of views.
 
Oei, dat vind ik een vuil woord en niet gepast. Maar dit terzijde.

En uiteraard zit jij nooit te zagen over mensen die in de stad wonen; zij financieren namelijk jouw dure nutsleidingen, zij financieren in hogere mate uw gesubsidieerde salariswagen + tankkaart, omdat stadsbewoners zo compact wonen zorgen ze ervoor dat jij ruimte-innemend kan wonen, zij zorgen voor jouw propere lucht door de auto te vermijden (meer te voet, met de fiets of OV mogelijk), zij zorgen ervoor dat jouw files minder lang zijn door voorgaande reden, zij veroorzaken geen problemen met illegaal opgepompt water, enzovoort enzovoort. Zal ik nog even doorgaan?

AKA: alle redenen waarom onze ruimtelijke ordening op orde moet gesteld worden. ;)
Qua financiering, over het algemeen hebben de stedelingen wel een lager gemiddeld inkomen dan de verkavelde rand van de steden (zeker in de Vlaamse Ruit). Het echte platteland (aka uithoeken van West-Vlaanderen en Limburg) zijn dan nog een hoopje lager. Het zijn dus de verkavelingvlamingen die meer belastingen zullen betalen en voornamelijk zichzelf financieren.

 
Ik vind dat wel meer dan semantiek.

Voor u is elke niet-belasting aan 100% een subsidie van de overheid
Voor mij is elke belasting boven de 0% een aanslag door de overheid.

gwn verschillende point of views.
Wel belangrijk om rekening te houden wat er anders met dat geld zou gebeuren.
Door het enorme fiscale kluwen rond salariswagens loopt de overheid effectief geld mis, want het alternatief zou zijn dat ze effectief meer belastingsgeld zouden krijgen.
Dus indirect is het wel een subsidie door de overheid.

En ja ik heb zelf een bedrijfswagen die ik heel graag zou willen houden :D
 
Ik vind dat wel meer dan semantiek.

Voor u is elke niet-belasting aan 100% een subsidie van de overheid
Voor mij is elke belasting boven de 0% een aanslag door de overheid.

gwn verschillende point of views.
Stel dat woonbonus niet iets fiscaal was, maar dat de overheid gewoon elk jaar 1500 EUR op je rekening stortte, zou je dan akkoord zijn dat het een subsidie is, of alleszins geen belastingstingverlaging? De eindsituatie zou exact dezelfde zijn, de overheid zou 1,500 armer zijn en jij 1.500 rijker, het enige verschil zou zijn dat je een ander formulier moest invullen dan je belastingaangifte.
 
Kijk geen enkel probleem dat illegale boorputten aangepakt worden, maar dat probleem moeten we niet overschatten. Een bedrijf zal al snel een paar tientallen particuliere putten evenaren in verbruik.

daarnaast moeten we nu ook zo ver niet gaan om die private putten te verbieden, zeker omdat niet iedereen op leidingwater aangesloten is of kan worden. We hebben het zelf geprobeerd maar het staatsmonopolie daar is verschrikkelijk inefficiënt en dus die poging moeten staken. Enige water dat er dus is is via een boorput, waarvoor mooi belastingen betaald worden.
Ook het artikel gelezen van die woningen die op kleigrond staan die nu moeten afgebroken worden omdat die putten ervoor zorgen dat hun huis barst? Zonder dat de verzekering tussen komt trouwens. Dus dat is een kost van 250-500k€ voor die mensen. Ik vraag mij af of zij ook vinden dat je het probleem niet moeten overschatten ;).

Ik vraag me nu wel af waar je woont, ik heb letterlijk nog nooit een huis gezien zonder wateraansluiting.
 
Stel dat woonbonus niet iets fiscaal was, maar dat de overheid gewoon elk jaar 1500 EUR op je rekening stortte, zou je dan akkoord zijn dat het een subsidie is, of alleszins geen belastingstingverlaging? De eindsituatie zou exact dezelfde zijn, de overheid zou 1,500 armer zijn en jij 1.500 rijker, het enige verschil zou zijn dat je een ander formulier moest invullen dan je belastingaangifte.
Volgens die redenering worden we allemaal 100% betaald door de overheid. Want wat is het verschil tussen dat ze u nu ( pakweg) 60% van uw loon laten houden of dat ze het allemaal nemen en u elk jaar die 60% storten.

Mini heeft een punt er is een fundamenteel verschil in visie. Sommige mensen denken dat alles van de overheid is en je moet blij zijn voor wat je mag houden anderen zien het net omgekeerd
 
  • Leuk
Waarderingen: Mini
Ook het artikel gelezen van die woningen die op kleigrond staan die nu moeten afgebroken worden omdat die putten ervoor zorgen dat hun huis barst? Zonder dat de verzekering tussen komt trouwens. Dus dat is een kost van 250-500k€ voor die mensen. Ik vraag mij af of zij ook vinden dat je het probleem niet moeten overschatten ;).

Ik vraag me nu wel af waar je woont, ik heb letterlijk nog nooit een huis gezien zonder wateraansluiting.
50 m van de hoofdstraat van het dorp, het huis naast mij heeft wel aansluiting. Historische anomalie.

En je zou nog verschieten, ik ken toch een paar wijken hier in de (buurt)gemeenten waar ik zeker van ben dat er geen leidingwater is (of riolering for that matter). Zie bv https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...huizen-niet-aangesloten-op-riool-zo-halen-we/

Het zijn niet de private illegale boorputten die daarvoor zorgen in principe, aangezien hun verbruik eerder beperkt is, maar het industriele gebruik van grondwater (wat totaal niet gecontroleerd wordt). Daarnaast zijn we de bodem ook geen cadeau aan het doen met alle warmtepompen die momenteel gestoken worden. Dat gaat zich wrsch ook nog wreken.
 
50 m van de hoofdstraat van het dorp, het huis naast mij heeft wel aansluiting. Historische anomalie.

En je zou nog verschieten, ik ken toch een paar wijken hier in de (buurt)gemeenten waar ik zeker van ben dat er geen leidingwater is (of riolering for that matter). Zie bv https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...huizen-niet-aangesloten-op-riool-zo-halen-we/

Het zijn niet de private illegale boorputten die daarvoor zorgen in principe, aangezien hun verbruik eerder beperkt is, maar het industriele gebruik van grondwater (wat totaal niet gecontroleerd wordt). Daarnaast zijn we de bodem ook geen cadeau aan het doen met alle warmtepompen die momenteel gestoken worden. Dat gaat zich wrsch ook nog wreken.

bij mijn weten is het niet verboden om een grondwaterput te hebben. Enkel moet je wel vergunning ervoor hebben.
Gewone gezinnen kunnen die minder dan 500m³/jaar gebruiken met handpomp moeten zelfs geen vergunning vragen.
Er is wel meldingsplicht voor de boormaatschappijen.

Maar ja, als je in pano ziet dat bepaalde bedrijven 14 illegale pompen hebben dan zijn zij wel de grote boosdoener. Zeker omdat ze de putten gebruiken wanneer er al een tekort aan water en regen is. Ze versterken het probleem.
 
Waarom is het weer de extremen, zwart wit en niets tussenin. Er zijn enkel mensen die vinden dat de overheid niets moet krijgen of mensen die vinden dat de overheid alles moet krijgen? Right...

Beetje serieus blijven he.
 
Terug
Bovenaan