Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

eS

Well-known member
Crowdfunder FE
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een waanzin wederom. Het eindeloze doorschuiven van verantwoordelijkheid in dit land moet stoppen. Overigens hebben diezelfde gemeenten bijkomende pensioenverplichtingen. Hoe gaan die dat in hemelsnaam nog betalen?
 
Simpel: zwaar kosten maken, fuseren en dan een deel van die kosten zijn verdwijnen naar Vlaanderen :unsure:
Maar serieus: wat een kutoplossing.
 
Iedereen die dat leest beseft wel er iets serieus mis zit met dat beleid zeker? Verantwoordelijkheid afschuiven op een niveau dat er geen budget voor heeft...
Jambon maakt hier imo nog al wat blunders in de Vlaamse regering momenteel.
 

Vooral het laatste punt is interessant. Over hoe het in de buurlanden werkt en vooral over de gewestplannen.
Dat is anders bij ons: de gewestplannen, die dateren van de jaren 70, worden nu beschouwd als bindend. Maar dat was eigenlijk nooit de bedoeling. "Dat waren eerder opties, om aan te geven waar in de komende tien jaar woonontwikkeling zou kunnen komen. Die moesten dan nog verder worden gedetailleerd door gemeentelijke plannen, maar die zijn er vaak niet gekomen. Daardoor is die optie doorheen de jaren geïnterpreteerd als een soort 'bouwrecht' en hangen we daar nu nog altijd aan vast."

Als ik het zo lees zijn die gewestplannen nog altijd niet bindend?
Wat houdt ons dan tegen om effe alles aan te passen? 't zou zelfs niks kosten. Al vrees ik wel dat dat politieke zelfmoord is voor de partij die daar aan begint. En voor vele rechtszaken van "gedupeerden".
 
Onze Vlaamse minister van Wonen, Matthias Diependaele (N-VA), n.a.v. BatiBouw:
"Ik huiver van een overheid die zegt hoe de mensen moeten wonen. De mensen moeten vrij zijn om te kiezen voor stad of platteland, voor nieuwbouw of renovatie."

Voor wie dacht dat er al enige sense of urgency zou doorgesijpeld zijn tot op het beleidsniveau... Het loopt al scheef vanaf de jaren '60, we zijn vandaag anno 2021, meer dan de helft van Vlaanderen is al verrommeld, decennia aan vernietigende commentaren van experts zijn al gepasseerd, ... en dan lees je dit soort populistische uitspraken. De CVP 2.0.

Dit is echt triestig. Zeker van iemand die beweert te houden van zijn regio. In plaats van te vendelzwaaien en kinderliedjes te zingen, zou hij beter eens zorgen dat zijn "prachtige Vlaanderland" terug prachtig zou worden. Zowel qua uitzicht als qua efficiëntie.
 
Iedereen naar de stad krijgen zit er gewoonweg niet in omdat het niet betaalbaar is voor velen. Was pas vorige week nog in het het nieuws dat er vaak 50-80.000 euro boven de vraagprijs geboden wordt.
 
Ik zou het graag eens hebben over scheefgegroeide historische situaties.

In de oude fabriekssteden stonden de fabrieken vaak in het centrum van de stad, meestal langs een waterloop of spoorlijn. Rondom die fabrieken kreeg je dan de arbeiderswijken of cités. Vandaag de dag zijn bijna al die fabrieken gesloten, omdat ze vaak actief waren in een sector die ter ziele gegaan is (cfr. textiel), of ze zijn verhuisd naar industrieterreinen buiten het centrum. Op de plaatsen waar die fabrieken stonden hebben zich dan woon- of recreatieprojecten ontwikkeld. Deze historische situatie heeft zich dus in veel gevallen opgelost.

Maar iets anders, en waar ik eigenlijk nog nooit iemand heb horen over spreken is de historische situatie rond scholen. Veel scholen liggen pal in het centrum van de stad, of in het centrum van het dorp. Dit stamt nog uit de tijd dat alle kinderen die daar school liepen op fiets- of wandelafstand van de school woonden, en dat de mama huismoeder was en de tijd had om de kinderen dus op het gepaste uur te brengen en te halen.

Maar vandaag de dag is de hele maatschappij veranderd, en gaan kinderen vaak naar school in naburige steden of gemeenten. De ouders zijn ook vaak beide werkende, en de kinderen worden zelden nog te voet naar school gebracht maar afgezet met de wagen. Aangezien veel scholen op plaatsen liggen waar onvoldoende parkeerplaats is, of waar geen deftige doorstroming mogelijk is, zorgt dit dus voor enorme verkeersdrukte met alle problemen van dien.

Waarom is er eigenlijk nooit aan gedacht om scholen te gaan bouwen langs de invalswegen, met voldoende parking voor het personeel en ruime kiss & ride zones waar ouders hun kinderen in alle veiligheid kunnen afzetten zodat het doorgaand verkeer niet belemmerd wordt. Er kunnen daar ook perfect bushaltes worden voorzien aan die scholen, en ook de fietsinfrastructuur kan daarop worden aangepast.

Financiering zal uiteraard wel een rol spelen, anders zouden veel scholen niet meer in gebouwen zitten waar je precies naar de jaren 70 wordt gekatapulteerd als je er binnen stapt.

Maar ik vind het wel iets om over na te denken.
 
Persoonlijk zie ik het ook moeilijk in om ooit een eigen woning te kunnen betalen aan de huidige prijzen als ik niet ergens (ver) uit de buurt van een stad ga wonen.

Je kan wel zeggen 'Je moet maar huren', maar ik woon momenteel zo'n 2 jaar in een gehuurd appartementje in een stad. Hieronder volgt een grote klaagpost en uiteindelijk woon ik best goed/aangenaam hier overall, maar wat mij het sterkste tegensteekt is dat ik me nog geen enkele moment 100% 'thuis' gevoeld heb hier zoals ik dat deed toen ik een eigen huisje had. Ook het cliché: 'Ik wil niet iemand anders zijn hypotheek afbetalen'.

Verder is de straat hier tijdens het laatste jaar 70-80% van de tijd een bouwwerf geweest, tof als je al een jaar thuiswerk doet en er constant iemand de straat aan het openleggen is met een drilboor of tegels aan het zagen met een cirkelzaag. Ramen dicht, koptelefoon op met een luide podcast/muziek of ik word er zot van. Vooral fijn als dit in de zomer gebeurt: ramen open doorheen de dag afgelopen zomer toen het zo warm was was een tijdelijke luxe, want er was vaak gewoon té veel lawaai van auto's (ofwel doorrijdend, ofwel met de motor aan stilstaand om bestellingen uit te laden), luid pratende winkelaars (woon in een winkelstraat), herstellings- of verbouwingswerken, de drie kerken hier in de buurt die om de beurt een concertje spelen, ..

En dan moet je natuurlijk ook zelf stil genoeg zijn want anders krijg je klachten van de geburen (mijn deftige speakers bv kan ik 's avonds niet gebruiken want die bass hoor je, zeker tegenwoordig waar in films en series de gesprekken op 20dB gebeuren en actie-scenes op 90dB). En het gaat me niet om het klagen, ik vind het ook gewoon onrespectvol om te doen omdat het me zelf erg zou storen.

'Buitenkomen' is ofwel in de stad rondlopen, een heel eindje wandelen naar het beetje groen hier of op een klein balkonnetje dat uitkijkt op de achterkant van van mensen hun huis/andere balkonnetjes .. 'Privacy' en 'openlucht' is mutually exclusive hier.

Uiteindelijk begin je te dromen van een of ander klein huisje dat je eigen eigendom is in het midden van een veld met geen enkele beschaving in een straal van 5km rondom je. En ik weet dat dat niet haalbaar is en dat we compacter moeten gaan wonen, maar ik denk echt niet dat mensen naar huurappartementen in de stad jagen goed is voor het algemene welzijn. Maar misschien ben ik gewoon een onverdraagzame zeur.

Wat mij wel nog interessant lijkt (en ik denk dat ik dat hier of op 9L eens heb zien passeren?) zijn van die 'mini-wijkjes' waar je verschillende, wat kleinere appartementsblokken hebt, met een beetje open ruimte en wat groen ertussen, niet teveel verkeer en plaats voor een kranten-winkeltje oid hier en daar. Die kan je dan aneenkoppelen tot een 'stad'. Maar da's een bijna praktisch onhaalbare oplossing want dan moet je hele steden ombouwen ..

Anyway nutteloze rant die niks bijbrengt, ik wilde gewoon even klagen. :unsure:
 
Persoonlijk zie ik het ook moeilijk in om ooit een eigen woning te kunnen betalen aan de huidige prijzen als ik niet ergens (ver) uit de buurt van een stad ga wonen.

Je kan wel zeggen 'Je moet maar huren', maar ik woon momenteel zo'n 2 jaar in een gehuurd appartementje in een stad. Hieronder volgt een grote klaagpost en uiteindelijk woon ik best goed/aangenaam hier overall, maar wat mij het sterkste tegensteekt is dat ik me nog geen enkele moment 100% 'thuis' gevoeld heb hier zoals ik dat deed toen ik een eigen huisje had. Ook het cliché: 'Ik wil niet iemand anders zijn hypotheek afbetalen'.

Verder is de straat hier tijdens het laatste jaar 70-80% van de tijd een bouwwerf geweest, tof als je al een jaar thuiswerk doet en er constant iemand de straat aan het openleggen is met een drilboor of tegels aan het zagen met een cirkelzaag. Ramen dicht, koptelefoon op met een luide podcast/muziek of ik word er zot van. Vooral fijn als dit in de zomer gebeurt: ramen open doorheen de dag afgelopen zomer toen het zo warm was was een tijdelijke luxe, want er was vaak gewoon té veel lawaai van auto's (ofwel doorrijdend, ofwel met de motor aan stilstaand om bestellingen uit te laden), luid pratende winkelaars (woon in een winkelstraat), herstellings- of verbouwingswerken, de drie kerken hier in de buurt die om de beurt een concertje spelen, ..

En dan moet je natuurlijk ook zelf stil genoeg zijn want anders krijg je klachten van de geburen (mijn deftige speakers bv kan ik 's avonds niet gebruiken want die bass hoor je, zeker tegenwoordig waar in films en series de gesprekken op 20dB gebeuren en actie-scenes op 90dB). En het gaat me niet om het klagen, ik vind het ook gewoon onrespectvol om te doen omdat het me zelf erg zou storen.

'Buitenkomen' is ofwel in de stad rondlopen, een heel eindje wandelen naar het beetje groen hier of op een klein balkonnetje dat uitkijkt op de achterkant van van mensen hun huis/andere balkonnetjes .. 'Privacy' en 'openlucht' is mutually exclusive hier.

Uiteindelijk begin je te dromen van een of ander klein huisje dat je eigen eigendom is in het midden van een veld met geen enkele beschaving in een straal van 5km rondom je. En ik weet dat dat niet haalbaar is en dat we compacter moeten gaan wonen, maar ik denk echt niet dat mensen naar huurappartementen in de stad jagen goed is voor het algemene welzijn. Maar misschien ben ik gewoon een onverdraagzame zeur.

Wat mij wel nog interessant lijkt (en ik denk dat ik dat hier of op 9L eens heb zien passeren?) zijn van die 'mini-wijkjes' waar je verschillende, wat kleinere appartementsblokken hebt, met een beetje open ruimte en wat groen ertussen, niet teveel verkeer en plaats voor een kranten-winkeltje oid hier en daar. Die kan je dan aneenkoppelen tot een 'stad'. Maar da's een bijna praktisch onhaalbare oplossing want dan moet je hele steden ombouwen ..

Anyway nutteloze rant die niks bijbrengt, ik wilde gewoon even klagen. :unsure:

Ik woon ook op een appartement, weliswaar gekocht, in het centrum van Gent. Sinds enkele maanden heb ik een vriendin die in een deelgemeente van Aalst woont in een kalme straat, het voelt voor mij echt surrealistisch aan dat ik daar mijn wagen rustig kan parkeren voor de deur met zicht op de velden en in alle rust daar kan vertoeven. Hopelijk kan ik snel naar daar verkassen...
 
Ik zou het graag eens hebben over scheefgegroeide historische situaties.

In de oude fabriekssteden stonden de fabrieken vaak in het centrum van de stad, meestal langs een waterloop of spoorlijn. Rondom die fabrieken kreeg je dan de arbeiderswijken of cités. Vandaag de dag zijn bijna al die fabrieken gesloten, omdat ze vaak actief waren in een sector die ter ziele gegaan is (cfr. textiel), of ze zijn verhuisd naar industrieterreinen buiten het centrum. Op de plaatsen waar die fabrieken stonden hebben zich dan woon- of recreatieprojecten ontwikkeld. Deze historische situatie heeft zich dus in veel gevallen opgelost.

Maar iets anders, en waar ik eigenlijk nog nooit iemand heb horen over spreken is de historische situatie rond scholen. Veel scholen liggen pal in het centrum van de stad, of in het centrum van het dorp. Dit stamt nog uit de tijd dat alle kinderen die daar school liepen op fiets- of wandelafstand van de school woonden, en dat de mama huismoeder was en de tijd had om de kinderen dus op het gepaste uur te brengen en te halen.

Maar vandaag de dag is de hele maatschappij veranderd, en gaan kinderen vaak naar school in naburige steden of gemeenten. De ouders zijn ook vaak beide werkende, en de kinderen worden zelden nog te voet naar school gebracht maar afgezet met de wagen. Aangezien veel scholen op plaatsen liggen waar onvoldoende parkeerplaats is, of waar geen deftige doorstroming mogelijk is, zorgt dit dus voor enorme verkeersdrukte met alle problemen van dien.

Waarom is er eigenlijk nooit aan gedacht om scholen te gaan bouwen langs de invalswegen, met voldoende parking voor het personeel en ruime kiss & ride zones waar ouders hun kinderen in alle veiligheid kunnen afzetten zodat het doorgaand verkeer niet belemmerd wordt. Er kunnen daar ook perfect bushaltes worden voorzien aan die scholen, en ook de fietsinfrastructuur kan daarop worden aangepast.

Financiering zal uiteraard wel een rol spelen, anders zouden veel scholen niet meer in gebouwen zitten waar je precies naar de jaren 70 wordt gekatapulteerd als je er binnen stapt.

Maar ik vind het wel iets om over na te denken.

Sorry maar ik kan het niet meer oneens zijn dan met deze post. Dit druist in tegen alles wat nog maar in de buurt komt van goed bestuur.

Het enige wat klopt is uw vaststelling: namelijk dat er absurd veel kinderen afgezet worden met de auto voor de schoolpoort. Inclusief de paradox: "Ik zet mijn kind af met de auto voor de schoolpoort omdat ik de schoolomgeving te gevaarlijk vind door al die... auto's.". -> Ah, oeps. Dat je op die manier zelf bijdraagt tot het probleem is de splinter in het oog van de ander zien, maar de balk in het eigen oog niet willen zien.

En nu wil je die paradox nog gaan katalyseren door die schoolomgevingen nog méér op autogebruik af te stemmen? Wat dacht je ervan om deze vicieuze cirkel eens te doorbreken: autogebruik rond schoolomgevingen ontraden waardoor de omgeving veiliger wordt, waardoor je automatisch nog meer fietsende kinderen aantrekt, het nog veiliger wordt, etc. Is dat niet logischer?

Bovendien: je kunt toch niet gunstiger gelegen zijn dan in een stads- of dorpscentrum waar alle mobiliteitsknooppunten samenkomen? Hoezo denk jij dat te willen verbeteren door scholen langs random steenwegen te gaan bouwen? Huh?!
Dat doet me wat denken aan van die winkels die wegtrekken uit stadscentra om zich te gaan inplanten langs al die lelijke steenwegen, waar iedereen wel MOET met de auto komen omwille van de slechte alternatieve vervoersmethoden en waar je bijgevolg collectief in de file staat op drukke momenten. Naar analogie met van die baanwinkels op de zaterdagmiddag wanneer alle shoppende gedecentraliseerde huismoeders met de auto van winkel naar winkel tuffen, terwijl de doorstroming (nog steeds de bedoeling van die steenwegen) belemmerd wordt.

Sorry dat ik uw ideeën het toonbeeld noem van het grote mentaliteitsprobleem bij ons in Vlaanderen, wellicht bij u onbewust gecultiveerd door het wanbeleid sinds de jaren '60 waarbij dit waandenken er stilaan overal is ingeslopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon ook op een appartement, weliswaar gekocht, in het centrum van Gent. Sinds enkele maanden heb ik een vriendin die in een deelgemeente van Aalst woont in een kalme straat, het voelt voor mij echt surrealistisch aan dat ik daar mijn wagen rustig kan parkeren voor de deur met zicht op de velden en in alle rust daar kan vertoeven. Hopelijk kan ik snel naar daar verkassen...

Als je het als een enorme bron van geluk ervaart om uw auto steeds exact voor uw deur te kunnen parkeren, dan moet je inderdaad vooral wat afgelegener gaan wonen. Klopt.

Om dan vervolgens elke dag met de auto in de file te staan naar de school en het werk, omdat je veraf woont van alle scholen en werkgevers. Om vervolgens elk weekend in de file te staan naar de baanwinkels. Dat je slechte luchtkwaliteit creëert. Enzovoort enzovoort. Dat linken we niet aan onze woonplaatskeuze en steken we dan maar gemakshalve op "de politiek". Et voila; we kunnen weer gerust slapen.
 
Als je het als een enorme bron van geluk ervaart om uw auto steeds exact voor uw deur te kunnen parkeren, dan moet je inderdaad vooral wat afgelegener gaan wonen. Klopt.

Da's een beetje het punt missen van wat hij bedoelt hé. Als ik zijn argument zou steelmannen: het gaat niet specifiek om die auto parkeren, die auto is een voorbeeld/representatie van het verschil in leef-ervaring tussen die twee plaatsen. Het gaat om het gemak/comfort en de rust. Het punt was ook vooral "zicht op de velden, in alle rust vertoeven" denk ik. Toen ik nog bij mijn ouders woonde en uit het raam keek zag ik groen. Als ik nu uit het raam kijk zie ik beton en dat klein gegeven heeft weldegelijk een impact om mijn mentale welzijn. (probeer dit wel op te vangen door meer planten in huis te nemen de laatste tijd maar blijft een stop-gap oplossing).

Aangezien ik zelf geen parkeerplaats heb hier moet ik bv ook 15 minuten wandelen naar mijn auto die buiten het stadcentrum geparkeerd staat. Op zich is dat geen groot probleem want ik heb die niet vaak nodig. Thuiswerk + voor lockdown nam ik altijd de trein die op 10 minuten afstand is van hier, maar ik werkte dan ook op 5 minuten van Brussel-Noord. Dat komt niet voor iedereen zo goed uit en zoiets draagt ook bij aan het algemene verhoogde stress-niveau die zo'n leefomgeving nu eenmaal in de hand werkt.

Het openbaar vervoer is in België nu eenmaal .. Ontoereikend.

Dit bijvoorbeeld uit je vorige post:

Bovendien: je kunt toch niet gunstiger gelegen zijn dan in een stads- of dorpscentrum waar alle mobiliteitsknooppunten samenkomen? Hoezo denk jij dat te willen verbeteren door scholen langs random steenwegen te gaan bouwen? Huh?!

Dat doet me wat denken aan van die winkels die wegtrekken uit stadscentra om zich te gaan inplanten langs al die lelijke steenwegen, waar iedereen wel MOET met de auto komen omwille van de slechte alternatieve vervoersmethoden en waar je bijgevolg collectief in de file staat op drukke momenten.

Mensen moeten zeker anders beginnen denken en omgaan met de leefomgeving. Ofja eigenlijk: dit moet top-down gestuurd worden want structurele proberen vragen structurele aanpassingen. Anders is het zoals klimaatverandering aanpakken door te zeggen dat mensen minder met de auto moeten rijden. Dat wérkt niet, je moet ze een betere structuur geven, dan passen ze hun gedrag automatisch aan in het systeem. Mensen zijn als water: ze kiezen vaak de weg van minste weerstand. Voor een individu is dat niet altijd zo, net zoals dat voor een individuele watermolecule dat niet altijd is, maar voor het aggregaat zal dat wel zo zijn.

Dit soort dingen zijn dan bijvoorbeeld een goed idee denk ik:

Wat dacht je ervan om deze vicieuze cirkel eens te doorbreken: autogebruik rond schoolomgevingen ontraden waardoor de omgeving veiliger wordt, waardoor je automatisch nog meer fietsende kinderen aantrekt, het nog veiliger wordt, etc. Is dat niet logischer?

Offtopic, maar ik was me al aan het afvragen of mac-bc de overstap naar BG niet had gemaakt en ben blij om te zien van wel.
 
Sorry maar ik kan het niet meer oneens zijn dan met deze post. Dit druist in tegen alles wat nog maar in de buurt komt van goed bestuur.

Het enige wat klopt is uw vaststelling: namelijk dat er absurd veel kinderen afgezet worden met de auto voor de schoolpoort. Inclusief de paradox: "Ik zet mijn kind af met de auto voor de schoolpoort omdat ik de schoolomgeving te gevaarlijk vind door al die... auto's.". -> Ah, oeps. Dat je op die manier zelf bijdraagt tot het probleem is de splinter in het oog van de ander zien, maar de balk in het eigen oog niet willen zien.

En nu wil je die paradox nog gaan katalyseren door die schoolomgevingen nog méér op autogebruik af te stemmen? Wat dacht je ervan om deze vicieuze cirkel eens te doorbreken: autogebruik rond schoolomgevingen ontraden waardoor de omgeving veiliger wordt, waardoor je automatisch nog meer fietsende kinderen aantrekt, het nog veiliger wordt, etc. Is dat niet logischer?

Bovendien: je kunt toch niet gunstiger gelegen zijn dan in een stads- of dorpscentrum waar alle mobiliteitsknooppunten samenkomen? Hoezo denk jij dat te willen verbeteren door scholen langs random steenwegen te gaan bouwen? Huh?!
Dat doet me wat denken aan van die winkels die wegtrekken uit stadscentra om zich te gaan inplanten langs al die lelijke steenwegen, waar iedereen wel MOET met de auto komen omwille van de slechte alternatieve vervoersmethoden en waar je bijgevolg collectief in de file staat op drukke momenten. Naar analogie met van die baanwinkels op de zaterdagmiddag wanneer alle shoppende gedecentraliseerde huismoeders met de auto van winkel naar winkel tuffen, terwijl de doorstroming (nog steeds de bedoeling van die steenwegen) belemmerd wordt.

Sorry dat ik uw ideeën het toonbeeld noem van het grote mentaliteitsprobleem bij ons in Vlaanderen, wellicht bij u onbewust gecultiveerd door het wanbeleid sinds de jaren '60 waarbij dit waandenken er stilaan overal is ingeslopen.
Ik heb geen kinderen, dus mij kan de locatie van een school persoonlijk niks schelen. Maar volgens jouw visie zouden fabrieken dus nog altijd in het centrum van de stad moeten staan, zodat arbeiders vanuit hun cité te voet naar hun werk kunnen?
 
Waarschuwing (zonder strafpunten): Op de man spelen is echt voor niks nodig
Als je het als een enorme bron van geluk ervaart om uw auto steeds exact voor uw deur te kunnen parkeren, dan moet je inderdaad vooral wat afgelegener gaan wonen. Klopt.

Om dan vervolgens elke dag met de auto in de file te staan naar de school en het werk, omdat je veraf woont van alle scholen en werkgevers. Om vervolgens elk weekend in de file te staan naar de baanwinkels. Dat je slechte luchtkwaliteit creëert. Enzovoort enzovoort. Dat linken we niet aan onze woonplaatskeuze en steken we dan maar gemakshalve op "de politiek". Et voila; we kunnen weer gerust slapen.
ik woon in een dorp, lekker rustig maar op 65km van mijn werk. Met een dikke SUV als firmawagen, omdat ik weet dat jij die graag hebt.
1) Nooit file. Tenzij hevig accident. En dan rij ik binnendoor en dat duurt mss 5-10 mins langer, max. en nu met thuiswerken, is het nog aangenamer. Lekker werken op mn terras tussen de fluitende vogeltjes
2) mijn kinderen gaan naar school waar mijn vrouw lesgeeft. 12 minuten rijden. Nooit file.
3) In het weekend koop ik verse groenten en vlees in de lokale spar. De grote boodschappen haal ik af via collect&go bij de colruyt in de nabije stad. Ik ben meestal heen en terug op 20 mins.

heb een 400tal M2 bewoonbare oppervlakte, op 750M2 grond, doodlopende straat, rustige buurt en dorp.
Gekocht voor minder als 250K destijd. In de stad met 250K? een duivenkot uit de jaren 80 :) Zonder tuin.
 
In de stad met 250K? een duivenkot uit de jaren 80 :) Zonder tuin.
En het ander allooi van buren moogt ge er ook direct bijnemen in de stad... Hier gaat op een etmaal geen uur voorbij of ik word opgeschrikt door luid geclaxonneer of een lawaaierige optrekkende wagen of moto.
 
Als je het als een enorme bron van geluk ervaart om uw auto steeds exact voor uw deur te kunnen parkeren, dan moet je inderdaad vooral wat afgelegener gaan wonen. Klopt.

Om dan vervolgens elke dag met de auto in de file te staan naar de school en het werk, omdat je veraf woont van alle scholen en werkgevers. Om vervolgens elk weekend in de file te staan naar de baanwinkels. Dat je slechte luchtkwaliteit creëert. Enzovoort enzovoort. Dat linken we niet aan onze woonplaatskeuze en steken we dan maar gemakshalve op "de politiek". Et voila; we kunnen weer gerust slapen.
Dat is ook niet overal zo he. Hier zijn de scholen op fietsafstand en indien het mooi weer is het werk ook eigenlijk. Nochtans kan je niet minder gecentraliseerd wonen. Nu, dat punt van die auto snap ik ook wel, ik had daar ook altijd stress toen ik nog in de stad woonde. Als ik op weg was naar huis was ik mij al aan het opjagen hoe er weer eens een op 2 plekken ging staan waardoor ik ver van mijn huis moest parkeren. Nu is dat poort open, oprit op, poort dicht, rust. Vooral dat laatste woord: rust. Niet enkel om die auto natuurlijk, maar om alles. Ik heb mijn ervaring met wonen in een stad en dat is echt niets voor mij, ik word daar simpelweg ziek van. Dat ik nu veel hogere kosten betaal voor water en elektriciteitsdistributie, is voor mij gewoon bijzaak. En ja, ik heb je al zien argumenteren in het verleden dat een aansluiting op het platteland meer kost aan de maatschappij dan een in de stad, maar we betalen ook effectief meer er voor.

Ik ga niet ontkennen dat je gelijk hebt wat betreft mobiliteit, milieu en dergelijke, maar qua levenskwaliteit ga ik me nooit kunnen vinden in het verhaal van een stad.

Dat punt van in de file te staan naar je werk wil ik ook nog even snel aanhalen. Toen ik nog in de stad woonde, ging ik elke dag met de fiets werken, ongeacht het weer, het was tenslotte maar een kleine 5km en het was sneller dan met de auto. De reden dat het sneller was met de fiets, was omdat er in het centrum continue file stond van pendelaars die in eigen stad werkten, maar toch met de auto gaan werken. Dat is imo een veel groter probleem dan iemand die landelijk woont en met een auto gaat werken.
 
Terug
Bovenaan