Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

Ik heb geen kinderen, dus mij kan de locatie van een school persoonlijk niks schelen. Maar volgens jouw visie zouden fabrieken dus nog altijd in het centrum van de stad moeten staan, zodat arbeiders vanuit hun cité te voet naar hun werk kunnen?
Een school in het centrum is imo ook niet meer dan logisch eigenlijk, op de obligatoire soccer-mom die denkt dat haar kind meer waard is dan de rest na, is dat voor iedereen de beste locatie.
Een fabriek is al weer heel wat anders. Qua mobiliteit kan je hier ook voorzien dat je centrumbussen gebruikt die op 1 of 2 centrale locaties in de stad stoppen om dan de mensen te brengen naar 1 of 2 (of meer) locaties op de industriezone. Dat kan je natuurlijk niet invoeren voor mensen met onzekere werkuren, maar het zou wel al heel wat onnodig verkeer wegnemen. Desnoods doe je dat gratis, of terugbetaald door de werkgever.
 
Dat is ook niet overal zo he. Hier zijn de scholen op fietsafstand en indien het mooi weer is het werk ook eigenlijk. Nochtans kan je niet minder gecentraliseerd wonen. Nu, dat punt van die auto snap ik ook wel, ik had daar ook altijd stress toen ik nog in de stad woonde. Als ik op weg was naar huis was ik mij al aan het opjagen hoe er weer eens een op 2 plekken ging staan waardoor ik ver van mijn huis moest parkeren. Nu is dat poort open, oprit op, poort dicht, rust. Vooral dat laatste woord: rust. Niet enkel om die auto natuurlijk, maar om alles. Ik heb mijn ervaring met wonen in een stad en dat is echt niets voor mij, ik word daar simpelweg ziek van. Dat ik nu veel hogere kosten betaal voor water en elektriciteitsdistributie, is voor mij gewoon bijzaak. En ja, ik heb je al zien argumenteren in het verleden dat een aansluiting op het platteland meer kost aan de maatschappij dan een in de stad, maar we betalen ook effectief meer er voor.

Ik ga niet ontkennen dat je gelijk hebt wat betreft mobiliteit, milieu en dergelijke, maar qua levenskwaliteit ga ik me nooit kunnen vinden in het verhaal van een stad.

Dat punt van in de file te staan naar je werk wil ik ook nog even snel aanhalen. Toen ik nog in de stad woonde, ging ik elke dag met de fiets werken, ongeacht het weer, het was tenslotte maar een kleine 5km en het was sneller dan met de auto. De reden dat het sneller was met de fiets, was omdat er in het centrum continue file stond van pendelaars die in eigen stad werkten, maar toch met de auto gaan werken. Dat is imo een veel groter probleem dan iemand die landelijk woont en met een auto gaat werken.
Ik denk dat volgens de definitie van gecentraliseerd wonen, je dat ook doet in een typische randgemeente met bv. een treinverbinding naar de stad.

En dat is waar ik woon, naast een station praktisch, in de rand van Brussel (waar ik werk). En ik begrijp die argumenten. Ik heb ook ooit overwogen naar de stad te gaan, maar prijs/kwaliteit viel het mij toch tegen eerlijk gezegd. De toffe wijken waren geen spek voor mijn bek financieel. Ik ken een koppel, beiden een job in de chemie niveau master/PhD, die dat wel aankonden want beiden fans van de stad. Duur huis, zonder tuin, op wandelafstand van een leuke buurt met bars en dergelijke. 2 kinderen later toch wel spijt van, want voor de bars en dergelijke geen tijd, en ze hadden graag een tuin gehad.

Geef mij dus maar mijn woonplaats, scholen en dergelijke ook in de buurt trouwens. Om maar te zeggen, er is veel tussen het extremum van de stad en het extremum van een echt boerengat zonder verbindingen.
 
Ik denk dat volgens de definitie van gecentraliseerd wonen, je dat ook doet in een typische randgemeente met bv. een treinverbinding naar de stad.

En dat is waar ik woon, naast een station praktisch, in de rand van Brussel (waar ik werk). En ik begrijp die argumenten. Ik heb ook ooit overwogen naar de stad te gaan, maar prijs/kwaliteit viel het mij toch tegen eerlijk gezegd. De toffe wijken waren geen spek voor mijn bek financieel. Ik ken een koppel, beiden een job in de chemie niveau master/PhD, die dat wel aankonden want beiden fans van de stad. Duur huis, zonder tuin, op wandelafstand van een leuke buurt met bars en dergelijke. 2 kinderen later toch wel spijt van, want voor de bars en dergelijke geen tijd, en ze hadden graag een tuin gehad.

Geef mij dus maar mijn woonplaats, scholen en dergelijke ook in de buurt trouwens. Om maar te zeggen, er is veel tussen het extremum van de stad en het extremum van een echt boerengat zonder verbindingen.
Klinkt mij als Mollem
 
Wemmel en Mollem zijn, net als veel plekken in de Brusselse rand, zeer gegeerde locaties om te wonen. Naar mijn persoonlijke mening terecht al moet je door die aantrekkingskracht diep in de buidel tasten om er te kunnen wonen.

Zelf ben ik een (kleine) stad ontvlucht en heb een ruime, naar hedendaags comfort verbouwde herenwoning met kleine stadstuin in het stadscentrum ingeruild voor een woning op een heuvel in het groende Pajottenland. Op amper een paar kilometer van de vorige locatie maar veel rustiger en relaxter.

De voornaamste reden voor de stadsvlucht was het toenemende asociale gedrag waar ik me aan begon te ergeren. Een stad hoort te bruisen en is een smeltkroes met inwoners van divers pluimage. Ik heb lang in het centrum van Brussel gewoond dus ben wel wat stadsleven gewoon maar de centrumstad waar ik recent nog woonde heb ik zien veranderen doorheen de voorbije 10 jaar.

Er is daar een groep van inwoners die zeer weinig inzitten met hun mede stadsgenoten. Getuige: zwerfvuil, lawaai, patserig gedrag in het verkeer, vandalisme, drugsgebruik in het openbaar. De Carrefour Express op 500 meter van mijn vorige woning kon je alleen bezoeken na een handvol marginalen met blikken bier (en vaak ook een joint) te passeren. Op elk moment van de dag he! De supermarkt op de buiten trekt dat publiek blijkbaar niet aan.

Waar ik nu woon heeft een rampzalige mobi-score, een grotere ecologische voetafdruk maar toch vind ik mijn levenskwaliteit erop vooruit gegaan. Al voel ok me anderzijds ook schuldig omwille van het extra autogebruik... Beetje dubbel dus. Ik ben voor wonen in een stad maar (nu) blijkbaar gelukkiger om op het platteland te wonen. Er is nog heel wat werk aan een goede ruimtelijke ordening in België.
 
De mobi-score, was al rats vergeten dat die klucht zelfs bestond!
Na de introductie daar niemand meer over horen spreken.
Je bedoelt na de maanden van gezaag en geklaag maar ook terechte opmerkingen over de transparantie, waardoor het op zijn Belgisch waarschijnlijk een stille dood is gestorven?
 

Ik ben een kleine twintig jaar geleden na mijn studies in Gent blijven hangen, eerst enkele jaren op een huur appartement en nadien een nieuwbouw appartement gekocht in dezelfde buurt. In het begin woonden daar nog veel leeftijdsgenoten, waarvan een groot deel hangenblijvers na hun studies. Wanneer ik 's avonds een café, frituur, nachtwinkel of pittazaak binnen stapte was er steeds een aangename mix van bewoners en studenten, ik kwam vaak ook mensen tegen die ik kende.

Een tiental jaar geleden heb ik veel van mijn leeftijdsgenoten terug zien vertrekken om ergens buiten de stad te gaan wonen of terug te keren naar hun geboortestreek. De redenen hiervoor waren ofwel de partner, ofwel het krijgen van kinderen en toch liever ergens gaan wonen waar het groener en rustiger was. De bewoners die in de plaats kwamen waren ook van het meer asociale type, met andere woorden het was hier niet meer zo gezellig. Ik heb destijds wel het geluk gehad dat ik een appartement gekocht heb in een blok waar vooral oudere mensen zitten, dus last van lawaai en dergelijke heb ik niet.

Die oudere mensen gaan natuurlijk geen jaren meer leven, en ik wil niet weten wat daar in de plaats gaat komen wonen als die mensen overlijden. Daarom denk ik er nu aan om de vlucht vooruit te nemen en mijn appartement te verkopen om het terug iets 'landelijker' te gaan zoeken.
 
Ik ben een kleine twintig jaar geleden na mijn studies in Gent blijven hangen, eerst enkele jaren op een huur appartement en nadien een nieuwbouw appartement gekocht in dezelfde buurt. In het begin woonden daar nog veel leeftijdsgenoten, waarvan een groot deel hangenblijvers na hun studies. Wanneer ik 's avonds een café, frituur, nachtwinkel of pittazaak binnen stapte was er steeds een aangename mix van bewoners en studenten, ik kwam vaak ook mensen tegen die ik kende.

Een tiental jaar geleden heb ik veel van mijn leeftijdsgenoten terug zien vertrekken om ergens buiten de stad te gaan wonen of terug te keren naar hun geboortestreek. De redenen hiervoor waren ofwel de partner, ofwel het krijgen van kinderen en toch liever ergens gaan wonen waar het groener en rustiger was. De bewoners die in de plaats kwamen waren ook van het meer asociale type, met andere woorden het was hier niet meer zo gezellig. Ik heb destijds wel het geluk gehad dat ik een appartement gekocht heb in een blok waar vooral oudere mensen zitten, dus last van lawaai en dergelijke heb ik niet.

Die oudere mensen gaan natuurlijk geen jaren meer leven, en ik wil niet weten wat daar in de plaats gaat komen wonen als die mensen overlijden. Daarom denk ik er nu aan om de vlucht vooruit te nemen en mijn appartement te verkopen om het terug iets 'landelijker' te gaan zoeken.
Ik begrijp je volledig... heb dezelfde beweging gemaakt.
 
Als je ziet wat men allemaal loslaat in steden, verbaast het mij überhaupt nog dat gezinnen met kinderen daar nog willen wonen.
 
Als je ziet wat men allemaal loslaat in steden, verbaast het mij überhaupt nog dat gezinnen met kinderen daar nog willen wonen.
En als ge ziet wat er allemaal rondrijdt in de Vlaamse dorpen, idem ;p
 
Ik ben een kleine twintig jaar geleden na mijn studies in Gent blijven hangen, eerst enkele jaren op een huur appartement en nadien een nieuwbouw appartement gekocht in dezelfde buurt. In het begin woonden daar nog veel leeftijdsgenoten, waarvan een groot deel hangenblijvers na hun studies. Wanneer ik 's avonds een café, frituur, nachtwinkel of pittazaak binnen stapte was er steeds een aangename mix van bewoners en studenten, ik kwam vaak ook mensen tegen die ik kende.

Een tiental jaar geleden heb ik veel van mijn leeftijdsgenoten terug zien vertrekken om ergens buiten de stad te gaan wonen of terug te keren naar hun geboortestreek. De redenen hiervoor waren ofwel de partner, ofwel het krijgen van kinderen en toch liever ergens gaan wonen waar het groener en rustiger was. De bewoners die in de plaats kwamen waren ook van het meer asociale type, met andere woorden het was hier niet meer zo gezellig. Ik heb destijds wel het geluk gehad dat ik een appartement gekocht heb in een blok waar vooral oudere mensen zitten, dus last van lawaai en dergelijke heb ik niet.

Jammer om te horen dat ook jij het slachtoffer bent geworden van onze slechte ruimtelijke ordening. Want het fenomeen dat je hierboven beschrijft is natuurlijk een zichzelf-in-stand houdend fenomeen, in gang gestoken door onze slechte ruimtelijke ordening.

Want waarom verhuizen middenklassers met kinderen zo vlotjes naar het platteland? Omdat het aanbod daar zo groot is door jarenlange verkavelingen en verrommeling van de openbare ruimte, terwijl de bijhorende mobiliteitsproblemen in overgrote mate op kosten van de de gemeenschap gedragen worden.
Als die brave huisgezinnen verhuizen, krijg je (blijkbaar in jouw buurt) een ander soort cliënteel in de plaats, die op hun beurt dan weer mensen als jij óók wegjaagt. Enzovoort. Stel dat die brave huisgezinnen in eerste instantie nooit waren verhuisd, dan had jij er wellicht ook nooit aan gedacht om te verhuizen. Alles hangt aan elkaar vast en elke beleidskeuze in de verkeerde richting, katalyseert dit probleem verder en verder.


Die oudere mensen gaan natuurlijk geen jaren meer leven, en ik wil niet weten wat daar in de plaats gaat komen wonen als die mensen overlijden. Daarom denk ik er nu aan om de vlucht vooruit te nemen en mijn appartement te verkopen om het terug iets 'landelijker' te gaan zoeken.


Uw verhaal komt mij gelukkig niet bekend voor. Ik woon in de 19de eeuwse Gentse gordel waar het barst van de jonge gezinnen en waar een heel aangename sfeer hangt. Maar ik weet natuurlijk niet wat uw definitie is van "de goeie" en "de slechte" mensen...
 
Want waarom verhuizen middenklassers met kinderen zo vlotjes naar het platteland? Omdat het aanbod daar zo groot is door jarenlange verkavelingen en verrommeling van de openbare ruimte
Nee.
Omdat men op het platteland:
1) grote tuin heeft voor de kinderen
2) rustige omgevingen hebt
Dit ondanks uw zgn verrommeling
3) minder crapuul aanwezig omdat de crapuulaantrekkers er niet zijn (OCMW, Tramlijnen, etc...)
4) veiliger is in dorpen zowel voor u als uw kinderen
5) de scholen vaak nog een ietwat standaard hebben omdat men niet moet cateren aan laagste denominators zoals in de steden.

ale de lijst kan nog wel wa langer worden hoor
 
Geef mij dan toch honderd keer liever een beerkar die passeert dan luid optrekkende wagens en constant geclaxonneer.

Geclaxonneer, 100% akkoord. Onnodig claxonneren moet trouwens dringend strenger aangepakt worden. Als je weet hoe irritant dat is om naast te wonen, dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat de meest frequente claxonneerders van het type zijn "ik ben verhuisd naar het platteland voor de rust", om dan vervolgens elke dag in de stad te komen claxonneren als er eens iemand 1 seconde te laat vertrekt aan het rood licht in hun dagelijkse auto-rush van het platteland naar hun werk. En dat is eigenlijk jammer genoeg de rode draad doorheen gans ons ruimtelijke ordenings-verhaal. Iedereen vlucht voor de problemen, die ze ironisch genoeg nog versterken door diezelfde vlucht:
- Ik vlucht naar het groen, waardoor er in het algemeen minder groen is
- Ik vlucht naar de rust, waardoor er in het algemeen minder rust is
- Ik vlucht naar de gezonde lucht, waardoor er in het algemeen minder gezonde lucht is
- Etc.

En als liberaal vind ik dat de overheid maar één kerntaak zou mogen hebben: dat is het reguleren van individuele belangen om het maatschappelijke belang te laten prevaleren. En wat doet onze overheid? Een fucking kookzender uit de grond stampen, terwijl het verzaakt aan zijn bovengenoemde basistaken.
 
Geclaxonneer, 100% akkoord. Onnodig claxonneren moet trouwens dringend strenger aangepakt worden. Als je weet hoe irritant dat is om naast te wonen, dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat de meest frequente claxonneerders van het type zijn "ik ben verhuisd naar het platteland voor de rust", om dan vervolgens elke dag in de stad te komen claxonneren als er eens iemand 1 seconde te laat vertrekt aan het rood licht in hun dagelijkse auto-rush van het platteland naar hun werk.

Kijk dat stoort mij, waarom direct weer er vanuit gaan dat die claxonneerders mensen zijn van het platteland? Ik woon in een woonwijk in Gent, hier zijn geen bedrijven of openbare instellingen waar plattelanders met hun dikke bedrijfswagen wat komen werken en lastig doen. Alle herrie hier komt van de buurtbewoners zelf.

De keren dat ik dat ik met mijn wagen naar Brussel moest, en daar iets te traag reed omdat ik mijn weg niet vond, dan waren het heus geen plattelanders die agressief in mijn gat kwamen hangen, claxonneerden, of mij voorbijscheurden op de trambedding.
 
Terug
Bovenaan