Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

Sporadisch stoort dat niet.
Echter, het gegeven dat er nergens nog aan te ontsnappen valt, zou me een heel bedrukkend gevoel geven. Een gebrek aan vrijheidsgevoel bijna.


Wat een trieste gedachte.
Ontsnappen in de natuur in BE ....

België's grootste probleem. En al zeker Vlaanderen. Zie het natuurbehoud debat en stikstof debat nu. Rand bijna elk natuurgebied? Velden en boerderijen bijna overal of zelfs industriezones ...

Ja, een paar stukjes Limburg en Ardennen zijn mooi , maar je bent er na een paar km al snel door, of botst snel op woningen of een grotere autoweg of wat dan ook ...

Als je meer 'ruimte' wilt en zeker puur natuur, zoek je dat idd beter in grotere ongerepte landen.
 
Ontsnappen in de natuur in BE ....

België's grootste probleem. Zie het natuurbehoud debat en stikstof debat nu. Rand bijna elk natuurgebied? Velden en boerderijen bijna overal of zelfs industriezones ...

Ja, een paar stukjes Limburg en Ardennen zijn mooi , maar je bent er na een paar km al snel door, of botst snel op woningen of een grotere autoweg of wat dan ook ...

Als je meer 'ruimte' wilt kan je idd beter naar grotere ongerepte landen.
Mja, Vlaanderen is op delen van Limburg en de Westhoek na nu ook wel gewoon een grote bebouwde kom. En die Westhoek is dan ook eerder farmville dan bossen. De ardennen vind ik persoonlijk nog goed meevallen, maar je kan nu ook geen wonderen verwachten in een streek die sinds de middeleeuwen (?) relatief dichtbevolkt is geweest.

In landen met ruimte moet je er natuurlijk bijnemen dat je ofwel in de brousse woont ofwel meestal meer dan hier betaalt om dichtbij de beschaving te zitten.
 
Mja, Vlaanderen is op delen van Limburg en de Westhoek na nu ook wel gewoon een grote bebouwde kom. En die Westhoek is dan ook eerder farmville dan bossen. De ardennen vind ik persoonlijk nog goed meevallen, maar je kan nu ook geen wonderen verwachten in een streek die sinds de middeleeuwen (?) relatief dichtbevolkt is geweest.

In landen met ruimte moet je er natuurlijk bijnemen dat je ofwel in de brousse woont ofwel meestal meer dan hier betaalt om dichtbij de beschaving te zitten.
Tjah alles heeft voor en nadalen.

Als ik met Scandinaviers spreek die hier studeren of op expat zitten, missen ze toch wel al hun natuur bvb. Duitsland en Frankrijk heeft toch al een pak meer ... Oostenrijk, Italie heeft de Alpen en Dolemieten etc ....

Eens op hike tocht in de USA national parks is al iets heel anders dan hier, maar het zal natuurlijk meer kosten.

Het kleine Vlaanderen is nu éénmaal Vlaanderen idd.
 
Tjah alles heeft voor en nadalen.

Als ik met Scandinaviers spreek die hier studeren of op expat zitten, missen ze toch wel al hun natuur bvb. Duitsland en Frankrijk heeft toch al een pak meer ... Oostenrijk, Italie heeft de Alpen en Dolemieten etc ....

Eens op hike tocht in de USA national parks is al iets heel anders dan hier, maar het zal natuurlijk meer kosten.

Het kleine Vlaanderen is nu éénmaal Vlaanderen idd.
Ja maar neem nu de VS, zo'n uitgestrekte natuurparken vind je hier gewoon niet. Ik heb nog in Wisconsin gewoond, 10 minuten de stad uit en je lijkt in de Ardennen te zitten, maar nog veel uitgestrekter. Schitterende natuur. Maar goed, als je daar niet in een stand woont ben je ook echt een boerenpummel bij wijze van spreken, wiens levensopties zijn om na je middelbaar boer te worden of te verhuizen naar een stad waar het leven duur is.
 
Als je het als een enorme bron van geluk ervaart om uw auto steeds exact voor uw deur te kunnen parkeren, dan moet je inderdaad vooral wat afgelegener gaan wonen. Klopt.

Om dan vervolgens elke dag met de auto in de file te staan naar de school en het werk, omdat je veraf woont van alle scholen en werkgevers. Om vervolgens elk weekend in de file te staan naar de baanwinkels. Dat je slechte luchtkwaliteit creëert. Enzovoort enzovoort. Dat linken we niet aan onze woonplaatskeuze en steken we dan maar gemakshalve op "de politiek". Et voila; we kunnen weer gerust slapen.
Ik parkeer hier elke dag voor mijn deur, woon op 600m van de school en 700m van een winkelstraat hoor.
Er is nog een verschil tussen een stadscentrum en een dorp...
 
Als ik hier 10 minuutjes wandel zit ik in een natuurgebied waar je op een bepaalde plek niets rondom jou ziet buiten in de verte een kerktoren. Soms wandel ik onder de middag of na mijn uren eens tot daar om even te ontspannen. Zo een gebieden moeten beschermd worden en niet worden gebruikt om daar windmolens te zetten. Die graafwerken en het verkeer dat daarmee gepaard zou gaan, zou trouwens ook een aanslag zijn op de fauna en flora.
 
De échte vraag is of we als Vlamingen nog recht hebben op nog enkele laatste onaangetaste zones waar we naartoe kunnen vluchten om even tot rust te komen, of om de harmonie van een ongerept landschap te mogen ervaren.
En het antwoord daarop is 'nee'.

Of anders gezegd, je kan perfect die plaatsjes vinden maar mss niet IN vlaanderen of op 15 minuten van de deur.
 
En het antwoord daarop is 'nee'.

Of anders gezegd, je kan perfect die plaatsjes vinden maar mss niet IN vlaanderen of op 15 minuten van de deur.
Dus daarmee geef je dan een vrijgeleide om Vlaanderen volledig vol te bouwen? Als dat ooit het geval zou zijn vertrek ik hier asap.
 
  • Heb je als gemeente in het verleden heel uw ruimtelijke ordening naar de kl*ten geholpen door overal woningen te vergunnen, versnipperd over gans het landschap?-> Proficiat, dan belonen wij u als Vlaamse Overheid met de obstructie van het plaatsen van windturbines zodat deze verspreide bewoners geen enkel gevolg moeten dragen van hun idiote ligging. Lekker populair bij de Vlaamse gedecentraliseerde bevolking natuurlijk.
  • Heb je als gemeente in het verleden uw ruimtelijke ordening op een deftige manier aangepakt door enkel woningen te vergunnen in dorpskernen? -> Vlaamse Overheid: "Aha, interessant! Nu kunnen we dit zorgvuldig bewaard landschap zelf verkrachten voor onze eigen belangen!" Ze zien daar plots een weg van de minste weerstand opduiken om in deze laatste stukken ongerept landschap nu plots windturbines te gaan plaatsen à gogo zonder enige vorm van weerstand of protesterend kiesvee.
Jamaar mac, wat is het nu, hebben de decentrale Vlamingen het goed of slecht gedaan?

Want waar denk je dat die gedecentraliseerde Vlamingen wonen? Juist ja, tussen al dat waardevol agrarisch gebied. Agrarisch gebied zonder enige vorm van lintbebouwing of die typische decentrale praktijken waar je jou (ik ook, overigens) zo vaak aan stoort, dat bestaat niet. Dit is eigenlijk eerder "ah, we mogen hem niet in uw hof zetten? Goed, dan poten we hem neer op het veld van de boer achter uw huis. Stop maar met zagen."

(Overigens, ik woon in een dorpskern en de zeer kleine wei tegenover mij en mijn achtertuin staan ook allebei geregistreerd als "waardevol agrarisch gebied", die term wordt nogal losjes gebruikt hoor.)
 
Dus daarmee geef je dan een vrijgeleide om Vlaanderen volledig vol te bouwen? Als dat ooit het geval zou zijn vertrek ik hier asap.
Ik heb niks tegen natuur, maar om grote opofferingen als maatschappij te maken om maar dat beetje natuur dat we hebben niet aan te raken .. Ik weet niet of dat het waard is.

Dan ben ik meer fan van een natuurpark ergens dat je volledig beschermd en dan wat minder gemuggezift op dat locale patchke bomen of die 3 velden.

Ik woon dan ook wel in de vlaamse ruit, dus het dichtsbijzijnde natuurstuk van meer al 2km2 is al een heel eindje rijden. Dan zit ik liever in de tuin, heb nog mooi uitzicht op mijn berken bomen achteraan de tuin (al willen ze een windmolen zetten op 2km afstand die ik dan wel ga zien ertussen, maar om consequent te zijn met mezelf klaag ik daar dus niet over (in tegenstelling tot de helft van de wijk)). Maar dan vind ik dat het bij anderen ook moet kunnen.

om een idee te geven van de 'lelijkheid' van de windmolen:
 
Laatst bewerkt:
Stoort dat nu zo hard in ons cultuurlandschap, wat windmolens en hoogspanningslijnen? Als het geen slagschaduw oplevert, mogen ze van mijn part de hele horizon met turbines volbouwen. Ik zie dat als een tijdelijke oppoffering die onze generatie maakt. Binnen 50 jaar mogen we die windmolens gerust weghalen als we onze vierdegeneratie kernenergie, geothermie, wind op zee... uitgebouwd hebben.

Zeker in de eindeloze aardappelvelden in West-Vlaanderen, waar de enige bebouwing bestaat uit een hoeve elke kilometer, is er toch nog enorm veel potentieel.
Vergelijk eens een plek als deze in West-Vlaanderen met een zeer gelijkaardig bebouwde plek in Flevoland, en tel de windmolens.

In natuurgebied windmolens zetten is nog iets anders natuurlijk. Maar tussen de velden? Stoort het je echt dat je op een rustige natuurwandeling tientallen windmolens op +- 2 km afstand ziet?

Disclosure: ik ontwerp hoogspanningsmasten als beroep dus op dat vlak mss biased :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Stoort dat nu zo hard in ons cultuurlandschap, wat windmolens en hoogspanningslijnen? Als het geen slagschaduw oplevert, mogen ze van mijn part de hele horizon met turbines volbouwen. Ik zie dat als een tijdelijke oppoffering die onze generatie maakt. Binnen 50 jaar mogen we die windmolens gerust weghalen als we onze vierdegeneratie kernenergie, geothermie, wind op zee... uitgebouwd hebben.

Disclosure: ik ontwerp hoogspanningsmasten als beroep dus op dat vlak mss biased :unsure:
Maar wat voor jou de horizon is zal voor iemand anders zijn achtertuin zijn... Dat is natuurlijk het hele probleem :)
 
Niet per se.
Er mogen wat mij betreft gerust windmolens komen in industriegebied, in havengebied, op zee, op plaatsen met hoge graad van ruimtelijke wanorde, langs lelijke Vlaamse steenwegen, langs lintbebouwing, etc.
Om hier even een héél concreet voorbeeld te schetsen hoe absurd het kan zijn:
  • Werkgever zit in een industrieterrein, hier staan 5 windmolens
  • Werkgever heeft achter het bedrijf nog een stuk industriegrond liggen van 1 hectare -2 jaar terug is hij gecontacteerd met de vraag of er interesse is om daar een windmolen te zetten - perfect voor hem (brengt geld op) en voor bedrijf (eveneens geld want we gebruiken best wat elektriciteit)
  • Iedereen akkoord - buurtonderzoek (of hoe heet zoiets) wordt gestart en langs die zijde is geen huis te bespeuren over een afstand > 1km - dat komt dus wel goed.
  • Wat denk je: net naast het stuk industriegrond van 1 hectare van werkgever ligt onze buur ook met een stuk van 1ha industriegrond - deze tekent bezwaar aan met als motivatie: mijn stuk grond zal minder waard zijn als er een windmolen op het perceel ernaast staat
resultaat - geen windmolen, in industriezone, waar er al een aantal staan
 
Maar wat voor jou de horizon is zal voor iemand anders zijn achtertuin zijn... Dat is natuurlijk het hele probleem :)
Kijk, een windmolen mag geen slagschaduw of grote geluidsoverlast veroorzaken, laten we het daarover eens zijn. Maar alle argumenten inzake 'uitzicht verpesten' en 'woning die in waarde verminderd' mogen van mijn part juridisch compleet onmogelijk worden. Dan zit je toch al ver genoeg om het geen achtertuin meer te noemen, niet?
 
Mja, Vlaanderen is op delen van Limburg en de Westhoek na nu ook wel gewoon een grote bebouwde kom.

Klopt totaal niet.
Als je die uitspraak doet bij wijze van boutade om onze ruimtelijke ordening aan te klagen, fair enough. Maar jammer genoeg zie ik de meeste mensen dit soort onjuiste uitspraken doen met de onderliggende fatalistische boodschap: "Het is toch al allemaal naar de kl*ten, we kunnen nu zowel maar alles gewoon volbouwen en dichtbouwen tot er niets meer overblijft". Waardoor je het allemaal nog 10 keer erger maakt.

Heel gevaarlijke uitspraken dus.

En die Westhoek is dan ook eerder farmville dan bossen. De ardennen vind ik persoonlijk nog goed meevallen, maar je kan nu ook geen wonderen verwachten in een streek die sinds de middeleeuwen (?) relatief dichtbevolkt is geweest.

In landen met ruimte moet je er natuurlijk bijnemen dat je ofwel in de brousse woont ofwel meestal meer dan hier betaalt om dichtbij de beschaving te zitten.

Een goede ruimtelijke ordening nastreven is nog wel iets anders dan "wonderen verwachten". Of leggen we de lat voor onze politici zó laag? Moeilijk is het nochtans niet, je moet alleen wat moedige (*) keuzes durven maken.

(*) En dan heb ik het niet over "Oekraïne-moed" om tegen uw grote, nucleaire buurman in de loopgraven te willen vechten. Dat is écht moedig. Ik heb het gewoon over niet al teveel toegeven aan cliëntelisme en nog een klein beetje het algemeen belang in het oog houden. Maar zelfs dat is al teveel gevraagd voor onze incompetente natte dweilen-politici.
 
Jamaar mac, wat is het nu, hebben de decentrale Vlamingen het goed of slecht gedaan?
Dat is een irrelevante vraag. Een vraag met het oog op het verleden.

De relevante vraag is; moeten de decentrale Vlamingen, die ons vandaag al bommen geld en lelijkheid kosten, nog eens extra beloond worden? Of moeten zij nu voor de eerste keer in hun leven eens "de gevolgen" dragen van hun idiote keuzes?

Ik pleit voor het laatste.

Want waar denk je dat die gedecentraliseerde Vlamingen wonen? Juist ja, tussen al dat waardevol agrarisch gebied. Agrarisch gebied zonder enige vorm van lintbebouwing of die typische decentrale praktijken waar je jou (ik ook, overigens) zo vaak aan stoort, dat bestaat niet. Dit is eigenlijk eerder "ah, we mogen hem niet in uw hof zetten? Goed, dan poten we hem neer op het veld van de boer achter uw huis. Stop maar met zagen."

Waar gedecentraliseerde bebouwing is, daar mogen windmolens komen wat mij betreft.
Dat agrarisch gebied bestaat wel.

(Overigens, ik woon in een dorpskern en de zeer kleine wei tegenover mij en mijn achtertuin staan ook allebei geregistreerd als "waardevol agrarisch gebied", die term wordt nogal losjes gebruikt hoor.)

Dat er losjes wordt omgesprongen met dat begrip kan gerust zijn. Maar dan doel ik op het échte waardevol agrarisch gebied, m.a.w. waar dus geen lintbebouwing of gedecentraliseerde woningen staan.
 
Klopt totaal niet.
Als je die uitspraak doet bij wijze van boutade om onze ruimtelijke ordening aan te klagen, fair enough. Maar jammer genoeg zie ik de meeste mensen dit soort onjuiste uitspraken doen met de onderliggende fatalistische boodschap: "Het is toch al allemaal naar de kl*ten, we kunnen nu zowel maar alles gewoon volbouwen en dichtbouwen tot er niets meer overblijft". Waardoor je het allemaal nog 10 keer erger maakt.

Heel gevaarlijke uitspraken dus.
Een goede ruimtelijke ordening nastreven is nog wel iets anders dan "wonderen verwachten". Of leggen we de lat voor onze politici zó laag? Moeilijk is het nochtans niet, je moet alleen wat moedige (*) keuzes durven maken.

(*) En dan heb ik het niet over "Oekraïne-moed" om tegen uw grote, nucleaire buurman in de loopgraven te willen vechten. Dat is écht moedig. Ik heb het gewoon over niet al teveel toegeven aan cliëntelisme en nog een klein beetje het algemeen belang in het oog houden. Maar zelfs dat is al teveel gevraagd voor onze incompetente natte dweilen-politici.
Het gaat me niet zozeer om fatalisme, natuurlijk moeten we de ruimtelijke ordening proberen rechttrekken, maar ik reageerde op iemand die zelfs de Ardennen niet voldoende vond. Ik zie niet hoe we in Vlaanderen snel nog iets gaan zien dat nog maar in die richting gaat. Verder is het gewoon een feit dat Vlaanderen als regio een van dichtst bevolkte ter wereld is, waar hopen op grote stukken ongerepte natuur voor mij wel gelijk staat aan wonderen verwachten. Tenzij je bv. Buggenhout bos als een groot natuurgebied ziet.
 
Om hier even een héél concreet voorbeeld te schetsen hoe absurd het kan zijn:
  • Werkgever zit in een industrieterrein, hier staan 5 windmolens
  • Werkgever heeft achter het bedrijf nog een stuk industriegrond liggen van 1 hectare -2 jaar terug is hij gecontacteerd met de vraag of er interesse is om daar een windmolen te zetten - perfect voor hem (brengt geld op) en voor bedrijf (eveneens geld want we gebruiken best wat elektriciteit)
  • Iedereen akkoord - buurtonderzoek (of hoe heet zoiets) wordt gestart en langs die zijde is geen huis te bespeuren over een afstand > 1km - dat komt dus wel goed.
  • Wat denk je: net naast het stuk industriegrond van 1 hectare van werkgever ligt onze buur ook met een stuk van 1ha industriegrond - deze tekent bezwaar aan met als motivatie: mijn stuk grond zal minder waard zijn als er een windmolen op het perceel ernaast staat
resultaat - geen windmolen, in industriezone, waar er al een aantal staan
Vreemd dat er op basis van die argumentatie geen vergunning wordt toegekend. Ik merk namelijk de laatste tijd een buitengewoon laks vergunningenbeleid op voor windmolens.

- Ecologie, fauna en flora
- Vogelrichtlijngebied
- Erfgoed in de buurt
- Beschermd monument ernaast
- Cultuurhistorisch landschap
- Etc.
Allemaal niet meer van belang wanneer een projectontwikkelaar ergens een windturbine wil neerpoten.

Maar o wee als je als gewone burger te maken krijgt met één van bovenstaande elementen, dan wordt er tot op de kleinste details je het leven en/of vergunning moeilijk gemaakt. Een windturbine van duizenden tonnen staal en beton, 200 meter hoog, kilometers ver zichtbaar, ... is dan weer geen enkel probleem.

Het is het één of het ander.
 
Dat er losjes wordt omgesprongen met dat begrip kan gerust zijn. Maar dan doel ik op het échte waardevol agrarisch gebied, m.a.w. waar dus geen lintbebouwing of gedecentraliseerde woningen staan.
Ik vraag me oprecht af waar je dat in Vlaanderen vindt zonder ook maar enige vorm van lintbebouwing of decentrale woningen.

Versta mij niet verkeerd, ik hoop dat je gelijk hebt hé. Maar ik ben het toch nog niet tegengekomen, en ik woon in de Vlaamse Ardennen. Maar goed, we zijn hier ook wereldkampioen bouwen in natuurgebied, dus misschien is "waardevol" hier allemaal best relatief te noemen.

En à propos, ik heb mij altijd al afgevraagd waarom er hier niet meer windmolens staan. We hebben hier een heleboel velden langs de steenweg waar niemand er ook maar een hol last van kan hebben dat er een molen of 10 wordt neergeplant.
 
Hoe een freelancer mee over je bouwvergunning beslist: gemeenten huren steeds vaker personeel bij privébedrijven

Lol.

Ruimtelijke Ordening in handen leggen van de dorpspolitiek was natuurlijk al compleet belachelijk. En dan krijg je daarenboven nog deze outsourcing aan privé-bedrijven. 🤡 🤡 🤡

Pas op, als liberaal ben ik de privé-sector veel meer genegen dan onze logge en obese ambtenarij. Begrijp me niet verkeerd. Maar het is toch wel bijzonder ironisch dat we met een overheidsbeslag van >50% dan nog steeds een absolute kerntaak van de overheid zoals Ruimtelijke Ordening (!) in handen moeten geven van de eerste de beste random consultant uit de privé. Iemand intussen nog een diversiteitsambtenaar nodig?

Wat een failed state is dit landje toch. Jezus Christus.
 
Terug
Bovenaan