Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

Ik vraag mij eigenlijk af in hoeverre onze bevolkingsstijging zo'n probleem is, volgens mij is met wat verdichting wel veel op te lossen. Hoeveel grote kavels met alleenstaande woningen zijn er niet in Vlaanderen/België? Ons rijhuis heeft een breedte aan de straat van 7 meter. Ook cru gezegd denk ik niet dat "betaalbaar kopen" iets is dat we kunnen volhouden (of dan toch niet voor huizen). De tijd dat iedereen kon bouwen ligt al achter ons uiteindelijk.
Ik denk wel dat het probleem op langere termijn zal zijn, de vraag is wanneer zal de problematiek echt pieken. Het blijkt dat de bevolkingsgroei gedragen wordt door de migratie. Als ik me niet vergiste was dit 90% de oorzaak vd groei tov 2021 in België… .
 
Maar dat soort van woningen zijn nog altijd een pak duurder in aankoop dan woningen in hoogbouw. Waarom opsplitsen en er 1 wooneenheid op bouwen wanneer je op dezelfde verkaveling meerdere wooneenheden kan bouwen? Zo druk je de prijs voor de koper. Mijn punt is niet puur een oplossing van de ruimtelijke ordening, maar ook voor de betaalbaarheid van wonen. Een probleem dat maar blijft groeien.



Nu geef je (bewust?) de voorbeelden aan waar het slecht is uitgevoerd. Rotterdam, Frankfurt,... zijn voorbeelden waar het wél goed is uitgevoerd. Het is niets mis met hoogbouw, er is wel iets mis met een slechte uitwerking van hoogbouw. Maar dat is niet eigen aan hoogbouw.
Aja, ik geef expres slechte voorbeelden van slechte compacte bouw, omdat ik wel een idee heb over wat er mee kan mislopen. De bijlmer bijvoorbeeld stamt nog uit een tijd toen men over de stad dacht als een machine. Je hebt het gedeelte om te wonen: dan heb je een pijpleiding (vierbaansboulevard) naar het werkgedeelte, en ergens aan de rand steek je ook nog het winkelgedeelte. Da's enorm achterhaald. Al 50 jaar spreken ze steeds vaker van het 'organische model', waarbij bijvoorbeeld de aantrekkingskracht van historisch gegroeide middeleeuwse stadskernen vaak opgehemeld wordt. Maar als je vandaag de dag projectontwikkelaars vrije loop geeft, gaan ze nog altijd gewoon simpele woontorens zetten. Veel minder complex dan zich te moeten bezighouden met al dat gemengd-gebruik-gedoe.

Dus mijn mening: goeie hoogbouw kan, maar door wat je allemaal ziet staan is het vrij verstaanbaar dat veel mensen een directe degout krijgen van het idee alleen al.
Nee maar daar kan ik me wel in vinden. Op zich interessant hoe dat een recreatie is van "het dorp" eigenlijk.

Als ik zie hoe ze hier in de gemeente klagen over de verbrusseling en teloorgang is het meestal van "het wordt te duur, te druk, te weinig groen".
Dat is het inderdaad. In de Zurenborg spreken de bakfietsouders ook altijd van het 'dorp-in-de-stad'-gevoel.
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt precies gedaan alsof de bouwgrond van 10 are is de standaard. De standaardgrootte voor bouwgrond zal eerder 4,5a zijn, denk ik
 
Hier wordt precies gedaan alsof de bouwgrond van 10 are is de standaard. De standaardgrootte voor bouwgrond zal eerder 4,5a zijn, denk ik
Dat is inderdaad de huidige standaard, maar er zijn een pak oudere woningen te vinden die op veel grotere kavels staan en die de dag van vandaag nog altijd nog zo op de markt komen. Veel van die huizen kunnen de dag van vandaag perfect afgebroken worden en opgesplits worden tot 2 woningen ipv het huidge gelap en getap kwa renovaties.
 
Maar dat soort van woningen zijn nog altijd een pak duurder in aankoop dan woningen in hoogbouw. Waarom opsplitsen en er 1 wooneenheid op bouwen wanneer je op dezelfde verkaveling meerdere wooneenheden kan bouwen? Zo druk je de prijs voor de koper. Mijn punt is niet puur een oplossing van de ruimtelijke ordening, maar ook voor de betaalbaarheid van wonen. Een probleem dat maar blijft groeien.
Duurder wel maar volgens mij halen nog altijd veel mensen hun neus op om in een appartement te gaan wonen en dan acht ik het ook niet wenselijk om mensen toch maar te dwingen van in hoogbouw te gaan wonen. Zoiets moet volgens mij toch eerder vanuit vrije wil gebeuren.
 
Dat is inderdaad de huidige standaard, maar er zijn een pak oudere woningen te vinden die op veel grotere kavels staan en die de dag van vandaag nog altijd nog zo op de markt komen. Veel van die huizen kunnen de dag van vandaag perfect afgebroken worden en opgesplits worden tot 2 woningen ipv het huidge gelap en getap kwa renovaties.
Maar, iedereen die dat kan, doet dat toch al? Want er is veel meer geld te verdienen door die 2 bouwgronden te verkopen...
Mijn grootmoeder haar huis was zo eentje, dat is ook gewoon in 3 stukken gekapt bij verkoop (zonder te slopen trouwens, de woning zelf is ook in 2 verdeeld).
 
Ik ben enorm snel overprikkeld en heb een tijdje gewoond in een zéér drukke straat met tientallen buren, ik kreeg daar echt stress van. Daarom hoop ik dat iemand nog altijd de mogelijkheid zal hebben om ergens zeer rustig of op den buiten te gaan wonen.
 
Maar, iedereen die dat kan, doet dat toch al? Want er is veel meer geld te verdienen door die 2 bouwgronden te verkopen...
Mijn grootmoeder haar huis was zo eentje, dat is ook gewoon in 3 stukken gekapt bij verkoop (zonder te slopen trouwens, de woning zelf is ook in 2 verdeeld).
Ik geloof dat iedereen wat te ruim gerekend is, velen zullen dat inderdaad doen maar er is zeker nog wat winst te behalen. Wat niet wegneemt dat dat inderdaad een goede zaak is en toch aangemoedigd mag worden. Zo zou men van mij gerust de btw naar 6procent mogen brengen naar wie op die manier verdicht. Liever die manier bouwen dan het verkavelen van nieuwe gronden of cosmetische renovatie van oude vrijstaande huizen.
 
Ik ben enorm snel overprikkeld en heb een tijdje gewoond in een zéér drukke straat met tientallen buren, ik kreeg daar echt stress van. Daarom hoop ik dat iemand nog altijd de mogelijkheid zal hebben om ergens zeer rustig of op den buiten te gaan wonen.
Het is niet omdat er verdicht wordt dat het daarom de facto zeer druk is natuurlijk. Ik denk dat dat eerder van de mentaliteit van de bewoners afhangt en van de ligging.
 
Het is niet omdat er verdicht wordt dat het daarom de facto zeer druk is natuurlijk. Ik denk dat dat eerder van de mentaliteit van de bewoners afhangt en van de ligging.
Je kiest natuurlijk je buren niet, als je ergens gaat wonen in een dichte wijk tussen rustige bewoners en daar komen na verloop lawaai- of amokmakers wonen zit je er mee, dat risico zou ik niet willen lopen.
 
Je kiest natuurlijk je buren niet, als je ergens gaat wonen in een dichte wijk tussen rustige bewoners en daar komen na verloop lawaai- of amokmakers wonen zit je er mee, dat risico zou ik niet willen lopen.
Dat snap ik en ik ben ook niet zo happig op zo'n zaken maar dat heb je natuurlijk niet in de hand en dat kan je in mijn ogen overal tegenkomen. Tenzij je echt in het hol van pluto gaat wonen maar als iedere Belg zo redeneert zullen we toch nog eens onzen Alexander moeten opjutten om een oorlog te starten om wat meer lebensraum te verkrijgen.
 
Dat snap ik en ik ben ook niet zo happig op zo'n zaken maar dat heb je natuurlijk niet in de hand en dat kan je in mijn ogen overal tegenkomen. Tenzij je echt in het hol van pluto gaat wonen maar als iedere Belg zo redeneert zullen we toch nog eens onzen Alexander moeten opjutten om een oorlog te starten om wat meer lebensraum te verkrijgen.
Er zijn nog genoeg mensen die liever (sub)urbaan wonen hoor. Ik vraag me trouwens af wat er gaat gebeuren met al die 'kleine huizekes' waar nu nog oudere mensen in wonen en die je terug vindt in de steden, dorpscentra en langs drukke banen. Dat zijn allemaal van die woningen waar al meer dan twintig/dertig jaar niets van investering is in gebeurd en vaak komen die op de markt aan een prijs tussen de € 175 000 en € 250 000. Aangezien veel van die huizen zich in een reeks van gelijkaardige woningen bevinden is het parels voor de zwijnen dat je zoiets gaat opknappen, vaak moet je er gewoon ook té veel geld tegenaan gooien en is de structuur van die woningen ook allesbehalve.

Je ziet dan ook snel dat die woningen een aantrekkingspool zijn voor mensen die zich niet meer kunnen veroorloven en de woning in de huidige staat gaan betrekken, dus in zo goed als alle gevallen met een enorm slecht EPC. Dat zijn dan vaak mensen afkomstig uit een huurhuis of uit het Brusselse die al blij zijn dat ze iets voor zichzelf hebben. Als ik met de wagen langs of door Aalst rijd zie ik direct al welke huizen en straten op termijn dat lot beschoren zijn. Eigenlijk zou de stad moeten zorgen dat dat soort woningen niet meer op de markt komt om er mensen in te laten wonen, want dat zijn huizen die eigenlijk rijp zijn voor de sloop.
 
Er zijn nog genoeg mensen die liever (sub)urbaan wonen hoor. Ik vraag me trouwens af wat er gaat gebeuren met al die 'kleine huizekes' waar nu nog oudere mensen in wonen en die je terug vindt in de steden, dorpscentra en langs drukke banen. Dat zijn allemaal van die woningen waar al meer dan twintig jaar niets van investering is in gebeurd en vaak komen die op de markt aan een prijs tussen de € 175 000 en € 250 000. Aangezien veel van die huizen zich in een reeks van gelijkaardige woningen bevinden is het vaak parels voor de zwijnen dat je zoiets gaat opknappen, vaak moet je er gewoon ook té veel geld tegenaan gooien en is de structuur van die woningen ook allesbehalve. Je ziet dan ook snel dat die woningen een aantrekkingspool zijn voor mensen die zich niet meer kunnen veroorloven en de woning in de huidige staat gaan betrekken, dus in zo goed als alle gevallen met een enorm slecht EPC. Dat zijn dan vaak mensen afkomstig uit een huurhuis of uit het Brusselse die al blij zijn dat ze iets voor zichzelf hebben. Als ik met de wagen langs of door Aalst rijd zie ik direct al welke huizen en straten op termijn dat lot beschoren zijn. Eigenlijk zou de stad moeten zorgen dat dat soort woningen niet meer op de markt komen om er mensen in te laten wonen, want dat zijn huizen die eigenlijk rijp zijn voor de sloop.
Dat is een moeilijke gezien een "op te knappen woning" kopen en die langgerekt renoveren (en ook niet altijd grondig) een beetje de manier is voor veel mensen om nog een woning te verwerven. Sloop en heropbouw is meestal gewoon duurder en dan moet het geld er in een kortere termijn zijn.
 
Dat is een moeilijke gezien een "op te knappen woning" kopen en die langgerekt renoveren (en ook niet altijd grondig) een beetje de manier is voor veel mensen om nog een woning te verwerven. Sloop en heropbouw is meestal gewoon duurder en dan moet het geld er in een kortere termijn zijn.
Wanneer je bijvoorbeeld enkel nog maar overweegt van een warmtepomp te plaatsen moet je alle vloeren al gaan uitbreken om vloerverwarming te leggen, en wanneer het verdiep nog met een houten roostering is is het ook al geen ideale situatie om daar vloerverwarming op te leggen. Idem voor de situatie met de waterput trouwens. Je kan tegenwoordig geen deftige energetische ingrepen meer doen zonder extreem breekwerk, en dan is het echt alles of niets.
 
Er zijn nog genoeg mensen die liever (sub)urbaan wonen hoor. Ik vraag me trouwens af wat er gaat gebeuren met al die 'kleine huizekes' waar nu nog oudere mensen in wonen en die je terug vindt in de steden, dorpscentra en langs drukke banen. Dat zijn allemaal van die woningen waar al meer dan twintig jaar niets van investering is in gebeurd en vaak komen die op de markt aan een prijs tussen de € 175 000 en € 250 000. Aangezien veel van die huizen zich in een reeks van gelijkaardige woningen bevinden is het vaak parels voor de zwijnen dat je zoiets gaat opknappen, vaak moet je er gewoon ook té veel geld tegenaan gooien en is de structuur van die woningen ook allesbehalve. Je ziet dan ook snel dat die woningen een aantrekkingspool zijn voor mensen die zich niet meer kunnen veroorloven en de woning in de huidige staat gaan betrekken, dus in zo goed als alle gevallen met een enorm slecht EPC. Dat zijn dan vaak mensen afkomstig uit een huurhuis of uit het Brusselse die al blij zijn dat ze iets voor zichzelf hebben. Als ik met de wagen langs of door Aalst rijd zie ik direct al welke huizen en straten op termijn dat lot beschoren zijn. Eigenlijk zou de stad moeten zorgen dat dat soort woningen niet meer op de markt komen om er mensen in te laten wonen, want dat zijn huizen die eigenlijk rijp zijn voor de sloop.
Ik snap niet wat dat ter zake doet? Het gaat er net om dat het niet over willen gaat maar over wat kan. Ik zou ook gerust wel ergens op de buiten willen wonen in het groen waar ik kan doen wat ik wil, liefst nog met alle mogelijk voorzieningen dicht in de buurt. En met een weide erbij voor een ezel die geld schijt. Maar ik denk dat we allemaal wel de kans juist kunnen inschatten over de mogelijkheid daarvan. Het gaat helemaal niet meer over wat we allemaal willen , maar over wat de mogelijkheden zijn in de huidige maatschappij. En uw laatste voorbeeld is inderdaad jammer genoeg voor veel mensen de enige mogelijkheid om nog een woning te kunnen verwerven en daar zou men ook wat meer mogen op inzetten. Maar dan moet men langs de andere kant ook wel zorgen dat er genoeg kwalitatieve woningen op de markt te vinden zijn vooralleer men kan huizen die niet geschikt zijn van de markt halen. Anders zorg je voor nog meer scheeftrekking van de prijzen.
 
Wanneer je bijvoorbeeld enkel nog maar overweegt van een warmtepomp te plaatsen moet je alle vloeren al gaan uitbreken om vloerverwarming te leggen, en wanneer het verdiep nog met een houten roostering is is het ook al geen ideale situatie om daar vloerverwarming op te leggen. Idem voor de situatie met de waterput trouwens. Je kan tegenwoordig geen deftige energetische ingrepen meer doen zonder extreem breekwerk, en dan is het echt alles of niets.
Ja, ik weet het hoor. Soms denk ik dat dit voor ons ook gewoon de oplossing zou zijn, maar dan zit je met een serieuze factuur voor sloop en bouw én moet je ondertussen elders wonen natuurlijk. Misschien komt het er nog ooit van, maar met een kind op weg is enige stabiliteit wel leuk.
 
Ik snap niet wat dat ter zake doet? Het gaat er net om dat het niet over willen gaat maar over wat kan. Ik zou ook gerust wel ergens op de buiten willen wonen in het groen waar ik kan doen wat ik wil, liefst nog met alle mogelijk voorzieningen dicht in de buurt. En met een weide erbij voor een ezel die geld schijt. Maar ik denk dat we allemaal wel de kans juist kunnen inschatten over de mogelijkheid daarvan. Het gaat helemaal niet meer over wat we allemaal willen , maar over wat de mogelijkheden zijn in de huidige maatschappij. En uw laatste voorbeeld is inderdaad jammer genoeg voor veel mensen de enige mogelijkheid om nog een woning te kunnen verwerven en daar zou men ook wat meer mogen op inzetten. Maar dan moet men langs de andere kant ook wel zorgen dat er genoeg kwalitatieve woningen op de markt te vinden zijn vooralleer men kan huizen die niet geschikt zijn van de markt halen. Anders zorg je voor nog meer scheeftrekking van de prijzen.
Het gaat wel degelijk ook over willen. Zoals reeds aangehaald, als we naar het buitenland kijken zien we landen waar je met massa's meer in een huis kan wonen en dat gaat ook. Als er met wat we willen geen rekening gehouden moet worden kan je dit probleem in 10 jaar zonder heel veel moeite oplossen. De vraag is hoe we tot een aanvaardbaar compromis komen tussen de vrijheid om voor persoonlijk comfort te gaan en wat er maatschappelijk gewenst is.
 
Deze avond was het de fameuze Pano uitzending. Die verstedelijking van bepaalde dorpen zoals we daar in Merchtem hebben gezien is jammer genoeg iets dat meerdere dorpen onleefbaar begint te maken.
 
Ben zelf opgegroeid in Merchtem en woon nu een gemeente verder. Merchtem is de afgelopen 20 jaar inderdaad enorm veranderd van een vrij landelijke randgemeente naar een halve voorstad.
Weliswaar zonder de daarbij horende ringwegen en faciliteiten als voldoende scholen, een brandweer, zwembad, ziekenhuis,... Onleefbaar is het er zeker niet maar ik vond het er vroeger toch aangenamer wonen.

Joris als klokkenluider, Elpers als vastgoedontwikkelaar (al van voor hij schepen was denk ik) en fam. Asselman - de Block (broer van Maggie was lang burgemeester van Merchtem waaronder de verstedelijking begon) is eigelijk niet echt nieuws voor de locals. Die doen wettelijk gezien misschien niets verkeerd maar met de ons-kent-ons vriendjesmentaliteit doen ze quasi wat ze willen, ook al stemmen ze op zulke momenten niet mee wegens belangenvermenging. Enige die hen hier en daar nog kan tegenhouden is de provincie die de bouwvergunningen aflevert. Had het aan het Merchtemse schepencollege gelegen stond er aan het stuk risicogebied (overstromingsgebied) bij het binnenrijden van Merchtem ook al lang een immens appartementencomplex.
 
Terug
Bovenaan