Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

Als ze bij de overheden al eens zouden afstappen van die barema's, het zou al veel helpen. Iemand met een master in voedings- en dieetkunde die rechtstreeks van school komt verdient op de dienst ruimtelijke ordening meer dan iemand met een bachelor, graduaat of secundaire opleiding en tien jaar relevante ervaring in die dossiers.
 
Als ze bij de overheden al eens zouden afstappen van die barema's, het zou al veel helpen. Iemand met een master in voedings- en dieetkunde die rechtstreeks van school komt verdient op de dienst ruimtelijke ordening meer dan iemand met een bachelor, graduaat of secundaire opleiding en tien jaar relevante ervaring in die dossiers.
Dit dus.

Wanneer je leest "Nog geen enkele voldoende gediplomeerde kandidaat heeft zich aangeboden", dan weet je toch waar het schoentje wringt.

En dan te denken dat ik nog maar weinig stedenbouwkundige ambtenaren ben tegengekomen waarvan ik echt dacht "tiens, die heeft nu eens echt veel relevante kennis". Er zijn in de sector heel wat mensen die niet de nodige diploma's hebben maar wel wel een pak meer kennis en in elk geval meer dan voldoende kennis om dergelijke functie in te vullen.

Maar ja, dat blindstaren op diploma's...
 
Hoe een freelancer mee over je bouwvergunning beslist: gemeenten huren steeds vaker personeel bij privébedrijven

Lol.

Ruimtelijke Ordening in handen leggen van de dorpspolitiek was natuurlijk al compleet belachelijk. En dan krijg je daarenboven nog deze outsourcing aan privé-bedrijven. 🤡 🤡 🤡

Pas op, als liberaal ben ik de privé-sector veel meer genegen dan onze logge en obese ambtenarij. Begrijp me niet verkeerd. Maar het is toch wel bijzonder ironisch dat we met een overheidsbeslag van >50% dan nog steeds een absolute kerntaak van de overheid zoals Ruimtelijke Ordening (!) in handen moeten geven van de eerste de beste random consultant uit de privé. Iemand intussen nog een diversiteitsambtenaar nodig?

Wat een failed state is dit landje toch. Jezus Christus.

Dat is omdat iedere kleine gemeente moet beslissen over complexe materie over bouwvergunningen.

Er zijn 581 gemeenten waar ze elk zoééntje aannemen :p

VVSG zou juist de oplossing moeten aanbieden door de expertise te centraliseren maar de controle is dan weg uit de baronie :p. Dat willen ze natuurlijk niet :p.

Bewijs dat er veel te veel gemeenten zijn in België
 
Voor een ruimtelijke ordening op maat van de omgeving lijkt het Vlaams niveau me er dan weer veel te ver van af te staan gegeven de compleciteiten die er soms aan verbonden zijn.

In een ideale wereld, jup, doen. Jammer genoeg zitten we niet in die wereld.
 
Voor een ruimtelijke ordening op maat van de omgeving lijkt het Vlaams niveau me er dan weer veel te ver van af te staan gegeven de compleciteiten die er soms aan verbonden zijn.

In een ideale wereld, jup, doen. Jammer genoeg zitten we niet in die wereld.
Toen wij onze bouwvergunning aanvroegen wist de ambtenaar ruimtelijke ordening onze straat niet eens liggen. Tijdens zo een goedkeuringsproces moeten er ook veel zaken passeren bij diensten op een hoger niveau (provincie, gewest) zoals het integraal waterbeleid.
 
Toen wij onze bouwvergunning aanvroegen wist de ambtenaar ruimtelijke ordening onze straat niet eens liggen. Tijdens zo een goedkeuringsproces moeten er ook veel zaken passeren bij diensten op een hoger niveau (provincie, gewest) zoals het integraal waterbeleid.
Het is complex en de competenties van de behandelende persoon zijn belangrijk. Het stratenplan van buiten kennen lijkt me wel niet essentieel voor goed beleid op wijkniveau te kunnen bekomen.

Ik weet niet goed wat je probeert toe te voegen?
 
Het is complex en de competenties van de behandelende persoon zijn belangrijk. Het stratenplan van buiten kennen lijkt me wel niet essentieel voor goed beleid op wijkniveau te kunnen bekomen.

Ik weet niet goed wat je probeert toe te voegen?
Dat een gemeente die er dichter bij staat niet per se over meer capaciteiten, kennis en competenties beschikt daardoor. Dat dat dus geen reden is om het niet op hoger niveau te regelen.
 
Dat een gemeente die er dichter bij staat niet per se over meer capaciteiten, kennis en competenties beschikt daardoor. Dat dat dus geen reden is om het niet op hoger niveau te regelen.
'niet perse' werkt in twee richtingen 😉

Maar capaciteiten, kennis en competenties is niet de reden die ik aanhaalde hé. Dat zou juist een reden zijn om het wel op een hoger niveau te tillen.

Ik zeg dat een lokaal beleid belangrijk is. Een ambtenaar in Brussel / Antwerpen gaat helemaal toch niet alles kunnen bepalen, terwijl het beleid qua ruimtelijke ordening op een lager niveau zit?

Voor alle duidelijkheid, op dat vlak vind ik ook dat dat op een groter dan gemeentelijk niveau moet geregeld worden. Meer 'stedelijk'. In deze context zijn grotere, slagkrachtigere steden een cruciale rol om een goede balans te hebben tussen lokaal beleid, kennis en uitvoering/handhaving.
 
Als ze bij de overheden al eens zouden afstappen van die barema's, het zou al veel helpen. Iemand met een master in voedings- en dieetkunde die rechtstreeks van school komt verdient op de dienst ruimtelijke ordening meer dan iemand met een bachelor, graduaat of secundaire opleiding en tien jaar relevante ervaring in die dossiers.

Niet helemaal juist natuurlijk. Je stelt als gemeentebestuur een functie vacant op een bepaald niveau. Die afweging moet goed gedaan worden. Grote verschillen vaak tussen lokale besturen voor gelijkaardige functies. Voor dezelfde functie gaat de persoon met een master diploma niet meer verdienen als de persoon met een bachelordiploma wanneer deze op bachelor-niveau wordt opengesteld. Als ik met een masterdiploma ga solliciteren op een C-functie, dan zal ik betaald worden op C-niveau. Dat masterdiploma is in dat geval niet relevant.
 
Niet helemaal juist natuurlijk. Je stelt als gemeentebestuur een functie vacant op een bepaald niveau. Die afweging moet goed gedaan worden. Grote verschillen vaak tussen lokale besturen voor gelijkaardige functies. Voor dezelfde functie gaat de persoon met een master diploma niet meer verdienen als de persoon met een bachelordiploma wanneer deze op bachelor-niveau wordt opengesteld. Als ik met een masterdiploma ga solliciteren op een C-functie, dan zal ik betaald worden op C-niveau. Dat masterdiploma is in dat geval niet relevant.
Uiteraard.
 
De stad hier naast ons dorp heeft momenteel een vacature open in de dienst ruimtelijke ordening op C niveau. Deze staat nu voor de 3e maal open in +-2jaar ongeveer.
De vacature spreekt mij aan en ik ben zeker dat ze een 'type' zoals mezelf zoeken. Ik ben maar tot mijn 18 naar school geweest en heb een technische opleiding gedaan maar ik heb mij in 15 jaar wel opgewerkt en werd telkens gevraagd voor een andere hogere functie in de privé.
Ik verdien daar 1500€ bruto meer (zelfs met 15 jaar anciënniteit bijgeteld) en heb een firmawagen. Hoe gaan zei eigenlijk zo geschikte mensen vinden vraag ik mij al jaren af.
Ik heb ooit gesolliciteerd voor een functie op B niveau waar genoeg relevante ervaring gelijk stond aan diploma maar dan werd ik zelfs niet eens uitgenodigd ook al had ik al 10 jaar ervaring in die functie toen ze maar 5 jaar vroegen.
Zelfs daar ging ik nog zwaar moeten inleveren.
En zoals mij zijn er veel. Dit soort types zullen nooit een ideale job vinden bij de overheid waar er genoeg uitdaging is en het loon relevant naar de kennis.
 
De stad hier naast ons dorp heeft momenteel een vacature open in de dienst ruimtelijke ordening op C niveau. Deze staat nu voor de 3e maal open in +-2jaar ongeveer.
De vacature spreekt mij aan en ik ben zeker dat ze een 'type' zoals mezelf zoeken. Ik ben maar tot mijn 18 naar school geweest en heb een technische opleiding gedaan maar ik heb mij in 15 jaar wel opgewerkt en werd telkens gevraagd voor een andere hogere functie in de privé.
Ik verdien daar 1500€ bruto meer (zelfs met 15 jaar anciënniteit bijgeteld) en heb een firmawagen. Hoe gaan zei eigenlijk zo geschikte mensen vinden vraag ik mij al jaren af.
Ik heb ooit gesolliciteerd voor een functie op B niveau waar genoeg relevante ervaring gelijk stond aan diploma maar dan werd ik zelfs niet eens uitgenodigd ook al had ik al 10 jaar ervaring in die functie toen ze maar 5 jaar vroegen.
Zelfs daar ging ik nog zwaar moeten inleveren.
En zoals mij zijn er veel. Dit soort types zullen nooit een ideale job vinden bij de overheid waar er genoeg uitdaging is en het loon relevant naar de kennis.

dat is dan gewoon een administratief ondersteunend profiel dat men zoekt. Bij dit soort functies is geen specifieke voorkennis vereist, alleen een aantal administratieve basiscompetenties.
Doorgaans zijn dit niet de functies die moeilijk in te vullen zijn. Al is het natuurlijk zo dat de ene dienst meer aanspreekt dan de ander.
 
Met het nieuwe spreidingsplan van de bushaltes bij De Lijn, begint het bij iedereen precies te dagen dat een slechte ruimtelijke ordening in combinatie met een efficiënte manier van transport geen goede match is.
 
Met het nieuwe spreidingsplan van de bushaltes bij De Lijn, begint het bij iedereen precies te dagen dat een slechte ruimtelijke ordening in combinatie met een efficiënte manier van transport geen goede match is.
Neen het vereist politieke moed en dat bestaat niet in dit land.

Openbaar vervoer, overstromingen aanpakken, verkeersstromen optimaliseren... wordt allemaal moeilijker.

Er is geen oplossing meer mogelijk, dus we doen dan maar verder zeker.
 
Dit moet men mij toch eens uitleggen:


De Donder:
Bovendien zijn heel wat huizen in Affligem gebouwd in overstromingsgevoelig gebied. Volgens cijfers van de provincie Vlaams-Brabant zou het gaan om 14 procent van de huizen. "Men heeft in het verleden nooit rekening gehouden met die watergevoelige gebieden bij het toekennen van vergunningen", klinkt het erg kritisch bij De Donder. "De hogere overheden hebben de lokale overheden ook niet voldoende gewaarschuwd om die gebieden vrij te houden. Men heeft het toegestaan en we kunnen die mensen nu moeilijk uit hun huizen jagen."

Kritiek waarover De Smet namens de Vlaamse Milieumaatschappij "geschokt" is. "Sinds 2021 heeft minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) de instructie gegeven om in beroep te gaan, als een negatief advies van ons niet gevolgd is door lokale besturen. Dat hebben we onder meer in Affligem gedaan", zegt Smet.

Dus de burgemeester schuift de zwarte piet door naar de "hogere overheden die niet duidelijk genoeg waren" in het verleden, en de VME zegt dat Affligem (recent) advies aan zijn laars lapt.

Allez het is weer niemand zijn fout.
 
Terug
Bovenaan