Wat is woonuitbreidingsgebied? Is/was er daar ooit zekerheid over dat het bebouwd zal worden?
Indien niet, lijkt mij dat ook 100% speculatief en moet dat dus absoluut niet vergoed worden volgens de waarde die de speculant had verwacht te krijgen.
Het zou dan zelfs bijna aan prijzen van landbouwgrond mogen verkocht worden in feite.
Bron: Provincie Vlaams BrabantWoonuitbreidingsgebieden zijn reservezones om aan zeer specifieke woonnoden tegemoet te komen of om bijkomende woningen te realiseren als het reeds bestemde woongebied ontoereikend blijkt. Maatschappelijke evoluties voorspellen dat de meeste woongebieden in voldoende woningen zullen kunnen voorzien.
De rand rond Brussel is echter vrijwel de enige Vlaamse regio waar het bestaande woongebied ontoereikend is.
Ik zou inderdaad max. de prijs van goedkope landbouwgrond geven.
Maar de realiteit is dat vaak corrupte lokale overheden in samenspraak met de eigenaars van deze WUB's deze herbestemmen tot woongebied, zelfs wanneer het in overstromingsgevoelig gebied ligt, compleet niet ontsloten is met wegen of nutsvoorzieningen, etc. en zo snel nog een grote hoop cash pocketen. De Vlaamse regering dreigt dit soort beleid nu zelfs nog te bestendigen op regionaal niveau.
WAL*GE*LIJK. Maar goed, van Bart Somers en zijn trawanten verwacht ik niet beter.
De tegenstanders wilden wachten op de nieuwe planschaderegeling die op de tafel van de Vlaamse regering lag. Die werd vorige week effectief goedgekeurd (DS 26 december). In de oude regeling kregen eigenaars 80 procent van de geïndexeerde aankoopwaarde van de stukken grond die op minder dan 50 meter van een uitgeruste weg liggen. De nieuwe regeling gaat uit van de volledige actuele marktwaarde, ongeacht de ligging.
Met de nieuwe regeling winnen ze de jackpot, vindt professor Ruimtelijke Planning Tom Coppens (UAntwerpen). ‘Ze strijken bedragen op voor gronden die amper iets waard waren en misschien nooit ontwikkeld zouden worden. Gaan we die speculatie echt belonen? Zou het niet zinvoller zijn om die miljarden te investeren in openbaar vervoer en in de opwaardering van de kernen? Dat is misschien een efficiëntere manier om de bouwshift te realiseren.
*docent Ruimtelijke Ordening Peter Lacoere (Hogeschool Gent)Een systeem als het onze bestaat nergens. Mijn buitenlandse collega’s zijn verbijsterd als ze horen hoe wij het doen.’
Bij ons geldt het eigendomsrecht resoluut boven het algemene belang, zegt Lacoere*. ‘Dat maakt ruimtelijk beleid moeilijk. En met de nieuwe regeling van de Vlaamse overheid hebben we het laatste instrument voor een financieel haalbare betonstop uit handen gegeven.’
Bron: De Standaard
Mind you, ik ben ook niet voor het allemaal gaan wonen in (groot)steden, maar ik woon gelukkig aan de rand van een stadje (5 minuten van het station) met toch nog wat groen in de buurt. Er mag gerust een prijs betaald worden om het landelijke karakter en groen te behouden, maar die prijs moet ook weer niet dienen om speculanten te belonen. Het vorige systeem leek me nog een gezond evenwicht, maar tja... als dat soort politici iets "hervormen" weet je dat er geld in andermans zakken verdwijnt.