Ronde van het Baskenland 01/04 - 06/04

Pogacar en VDP zijn de enige niet-geblesseerde toppers op dit moment. Puur omdat ze niet mee reden. Denk daar maar eens over na. Deze sport gaat belachelijk slecht om met haar sterren.

En zondag PR, afwachten hoeveel huid en botten daar weer worden achtergelaten op het asfalft/kasseien. De wielersport moet toch eens diep beginnen nadenken waar ze naartoe willen.

Steff Cras zou de Total renner geweest zijn die er slecht uitzag... Nog zo een man gemaakt voor het ongeluk

Wel bij bewustzijn (gelukkig).

typisch sleutelbeenbreuk beweging, ma aangezien ie echt in het gras viel zou je verwachten dat het nog zou meevallen, strange.

Laatst bewerkt:
Ik zeg toch gewoon dat ik dacht dat hij als 1ste de bocht mist. Niks gezegd over zijn stuurkunsten. Minder kort lontje aub. Trouwens die valpartij achter hem hindert hem niet.

Over de valpartijen sprak ik in het algemeen.

Remco wordt door de Lidl renner licht getikt aan zijn achterwiel, dus eventjes evenwichtsverlies , daarom dat remco rechtdoor gaat

ik vind het toch ni kunnen dat ge als organisatie zo een bocht ni beter afschermt, die stenen en die drain, als het een beetje tegenzit laat ge u leven daar 😖

Er moet dringend iets veranderen aan het concept van de koers, valpartijen lijken alleen maar talrijker en zwaarder te worden.

Evenepoel kan ook geraakt zijn aan de milt door op zijn stuur te klappen. Even afwachten dus of t wel sleutelbeen is.

Met alle renners tout court. Die airbagkledij , ik zou daar toch nog eens over nadenken.
Had dat in deze dan een groot verschil gemaakt?
Het probleem is dat renners het gevaarlijk maken door zo snel als mogelijk door bochten te willen gaan. Er is niemand die eens wat mindert, allemaal op en over de limiet.
Tsja dan gebeuren er valpartijen natuurljk.

Straks moet men nog werken met een max. snelheid in afdalingen. En blijkt nadien bij het uitlezen van de fietscomputer dat je er boven zat: DQ :unsure:

Vingegaard dus gelukkig ook bij bewustzijn (op weg naar ziekenhuis). Laten we dus hopen dat het wachten van de ambulances vooral was omdat het uiteindelijk bij niemand super dringend was

als ge die beelden bekijkt valt remco zelf niet eens op zijn sleutelbeen of miskijk ik me nu?

Hij valt eerst op zijn bekken, schuift dan op zijn zijde door en botst ergens met zijn schouder op een hoop aarde of gras en tolt dan. Mss daar iets geraakt

Ik vind nu niet dat Remco zijn schouder echt "hangt" zoals dat vaker is bij een sleutelbeen. Dat is natuurlijk niet noodzakelijk, maar er kunnen ook andere redenen zijn voor de houding. Ribbreuken bijvoorbeeld, maar ook andere problemen met de schouder (en sommigen zijn problematischer dan een sleutelbeenbreuk natuurlijk). Maar hij mag toch van geluk spreken, ik denk dat in het slechtste geval hij enkel de Waalse klassiekers mist. Dat is kut natuurlijk, maar het kan veel erger als je die anderen ziet. Bij Vingegaard lijkt me dat bijvoorbeeld einde seizoen.

Had dat in deze dan een groot verschil gemaakt?
Het probleem is dat renners het gevaarlijk maken door zo snel als mogelijk door bochten te willen gaan. Er is niemand die eens wat mindert, allemaal op en over de limiet.
Tsja dan gebeuren er valpartijen natuurljk.
Goh ja, maar als je de beelden bekijkt... gaan ze daar nu zo wild te keer? Lijkt me qua gedrag en onaangepaste snelheid nog wel mee te vallen. Afwachten naar de getuigenissen van de betrokkenen...

Is voor een groot deel natuurlijk ook brute pech dat nét daar weer rotsen/beton in 'de weg ligt'. Maar hoe haalbaar is het om in rondes als deze de afdalingen maximaal te gaan beveiligen? Op die manier gaan we naar een situatie dat we wielerwedstrijden gewoon op parcours gaan rijden van rondjes van 15 km die je dan maximaal kan beveiligen, maar dan is er veel van de charme weg natuurlijk.

Ik weet niet of zo'n airbag te heilige graal is, maar in ieder geval hoop ik dat ze er toch wat mee gaan experimenteren. Als zoiets afgaat op de juiste moment, dan zal een botsing met een rots/betonnen pijler toch al beter meevallen. Maar goed, de eventuele nadelen moeten ook in rekening gebracht worden.

Wat mij opvalt is dat weinig renners nog met koershandschoenen rond rijden. Vroeger toen ik koerste had ik deze standaard aan. Deze handschoenen waren vrij dik aan de palm. Het zal niet bij elke valpartij helpen zoals deze of in ddv maar ik heb enkele kerel toch mijn val kunnen "verzachten" door hier eerst op te steunen. Alles gaat natuurlijk heel snel en soms was het een reflex.

Terug
Bovenaan