Ronde van het Baskenland 03/04 - 08/04

Airjinx

Well-known member
Crowdfunder FE
De boom in met de Ronde, f*** de Scheldeprijs, Parijs-Roubaix is nog ver. De eer is aan de klimmers ;)

* Starten doen we met een "vlakke" etappe waar de vele sprinters zich kunnen uitleven. Go go Hayter.
* Voornaamste klassementsmannen: Vingegaard, Bilbao, Landa, Gaudu, Martinez, Mas, S Yates, Carapaz, Uran, Higuita, ...
* Slechts 8 Belgen aan de start, geen Lotto Dstny.
* Ayuso heeft ook deze rittenkoers geschrapt. Als 19-jarige podium rijden in de Vuelta doe je niet ongeschonden.
* Uiteraard te bekijken op jullie favoriete zender Eurosport.

etappe-1-profiel.jpg

etappe-2-profiel.jpg

etappe-3-profiel.jpg

etappe-4-profiel.jpg

etappe-5-profiel.jpg

etappe-6-profiel.jpg
 
0 aankomsten bergop?

Wel leuke ronde!

Rit 3 zeker? Aankomst op een muurtje.

Normaal is Baskenland de laatste aanloop voor de Ardennen maar als ik Roglic en Evenepoel in Catalonie zag en Pogacar in Vlaanderen dan denk ik toch dat we de winnaar van Luik deze week niet aan het werk zullen zien.

Maar op zich wel de moeite, kan Vignegaard zijn eerst WT (niet GT) ronde winnen. Doet Gaudu een plekje beter dan in Parijs-Nice. Bezorgd Mas de Spanjaard een leuke week. Is Carapaz aan de betere hand na een Catalonie waar het toch een beetje achter de feiten aanhollen was (kwam terug van ziekte of val dacht ik).
 
@Airjinx: Baskenland loopt tot en met 8 april ipv 6 april zoals nu in de topic titel staat.

Op basis van wat we eerder dit seizoen gezien hebben mogen we vooral Gaudu, Vingegaard & Mas verwachten zou ik denken. Misschien een goeie Simon Yates. Bilbao & Landa verwacht ik te licht gezien die eerste 3 namen, Martinez reed in Nice geen deuk in een pakje boter maar won wel als een duiveltje uit een doosje Algarve nog. Als we nog verder moeten zoeken zitten we toch al naar mannen van de 3de rij te kijken.
Jammer genoeg geen Belgen waar we veel van moeten verwachten. Quiten Hermans misschien in de "ardennen etappes" die er in zitten? Ik dacht dat Kobe Goossens vorige week ook nog op de startlist stond maar die is er blijkbaar af :unsure:

Wel atypisch parcours idd zonder echte aankomsten bergop, tenzij je dat muurtje in rit 3 wil rekenen (die rit lijkt misschien wel een beetje op de slotrit in Tirreno?).
* In rit 2 ligt de aankomst na een afdaling van 5km na een klim van 11km maar met slechts 3.2% avg rijdt daar niemand weg. Een sterke sprinter als Aranburu, Hayter of Skjelmose moet daar imo toch kunnen overleven.
* In rit 4 zullen de GC mannen toch al eens iets willen laten zien. 7.4km aan 6.5% met vooral de eerste helft relatief steil. Op de top is het nog ~15km maar wel grotendeels bergaf...
* In rit 6 valt wel nog het één en ander recht te zetten. Korte rit met een aantal korte maar stevige beklimmingen. Iemand die daar het klassement nog op zijn kop wel zetten kan op de voorlaatste klim (4.1km @ 9.2%) zeker nog wel het verschil maken. Op de top is het daar nog 27km waar het vooral berg af en berg op is. Enkel in de laatste 5 kilometer zou een eenzame vluchter in het nadeel kunnen zijn maar tegen dan ligt alles wrs zo uit elkaar dat het niet uit maakt.
 

Is dat nu al een sprinter? :biglaugh:

Zou me trouwens niet verbazen als er in die tweede etappe iemand (Bilbao bv) het verschil maakt in die afdaling, die eindigt namelijk pas op 500m van de streep. Rare finale wel imo. Hopelijk geen jongens die te veel risico's nemen en hopelijk droog.
 
Is dat nu al een sprinter? :biglaugh:
Won eerder dit jaar toch al eens de sprint van een uitgedunde groep maar sprinters is idd verkeerde omschrijving. Aranburu en Hayter zijn ook niet echt sprinter maar wel snelle mannen die geaccidenteerd terrein aankunnen.

Zal ook wa van het profiel van de afdaling afhangen (steil/smal/bochtig VS loper/breed en veel rechtdoor). Op basis van het profiel lijkt het niet súper steil maar het kan natuurlijk. Ik verwacht alleszins wel een grote groep op die laatste klim boven.
 
@Airjinx: Baskenland loopt tot en met 8 april ipv 6 april zoals nu in de topic titel staat.

Op basis van wat we eerder dit seizoen gezien hebben mogen we vooral Gaudu, Vingegaard & Mas verwachten zou ik denken. Misschien een goeie Simon Yates. Bilbao & Landa verwacht ik te licht gezien die eerste 3 namen, Martinez reed in Nice geen deuk in een pakje boter maar won wel als een duiveltje uit een doosje Algarve nog. Als we nog verder moeten zoeken zitten we toch al naar mannen van de 3de rij te kijken.
Jammer genoeg geen Belgen waar we veel van moeten verwachten. Quiten Hermans misschien in de "ardennen etappes" die er in zitten? Ik dacht dat Kobe Goossens vorige week ook nog op de startlist stond maar die is er blijkbaar af :unsure:

Wel atypisch parcours idd zonder echte aankomsten bergop, tenzij je dat muurtje in rit 3 wil rekenen (die rit lijkt misschien wel een beetje op de slotrit in Tirreno?).
* In rit 2 ligt de aankomst na een afdaling van 5km na een klim van 11km maar met slechts 3.2% avg rijdt daar niemand weg. Een sterke sprinter als Aranburu, Hayter of Skjelmose moet daar imo toch kunnen overleven.
* In rit 4 zullen de GC mannen toch al eens iets willen laten zien. 7.4km aan 6.5% met vooral de eerste helft relatief steil. Op de top is het nog ~15km maar wel grotendeels bergaf...
* In rit 6 valt wel nog het één en ander recht te zetten. Korte rit met een aantal korte maar stevige beklimmingen. Iemand die daar het klassement nog op zijn kop wel zetten kan op de voorlaatste klim (4.1km @ 9.2%) zeker nog wel het verschil maken. Op de top is het daar nog 27km waar het vooral berg af en berg op is. Enkel in de laatste 5 kilometer zou een eenzame vluchter in het nadeel kunnen zijn maar tegen dan ligt alles wrs zo uit elkaar dat het niet uit maakt.
Bwa atypisch? Baskenland finisht toch geregeld op een vlakke aankomst/na een afdaling na een golvend parcours? De echte cols zie je daar toch niet zo vaak, laat staan dat ze boven finishen. In de vorige twee edities zaten er ook amper aankomsten bergop in. En degene dat er dan inzaten was vaak niet meer dan een korte klim/heuvel.
 
Bwa atypisch? Baskenland finisht toch geregeld op een vlakke aankomst/na een afdaling na een golvend parcours? De echte cols zie je daar toch niet zo vaak, laat staan dat ze boven finishen. In de vorige twee edities zaten er ook amper aankomsten bergop in. En degene dat er dan inzaten was vaak niet meer dan een korte klim/heuvel.

Normaal is er wel de typische Arrate aankomst hé. En ja dat is na een kilometer bergaf, maar dat wordt wel gewoon als een aankomst boven gezien. In dat opzicht is het wel degelijk atypisch. Ook geen tijdrit, in het verleden toch vaak een heuvelachtige tijdrit in het parcours gezeten.

Won eerder dit jaar toch al eens de sprint van een uitgedunde groep maar sprinters is idd verkeerde omschrijving. Aranburu en Hayter zijn ook niet echt sprinter maar wel snelle mannen die geaccidenteerd terrein aankunnen.

Zal ook wa van het profiel van de afdaling afhangen (steil/smal/bochtig VS loper/breed en veel rechtdoor). Op basis van het profiel lijkt het niet súper steil maar het kan natuurlijk. Ik verwacht alleszins wel een grote groep op die laatste klim boven.

Goh ja, ik zie Skjelmose toch vooral als een klimmer die vrij snel is in een klein groepje inderdaad. Ik zou eerder nog naar mannen als Schelling, Gregoire, Vendrame, Hermans, Aular, Aberasturi, Oldani, ... kijken voor ik naar Skjelmose kijk.

Nu normaal gezien moet Hayter dit afmaken hé, ook al zag hij er niet goed uit in Catalonië.
 
Laatst bewerkt:
Ferme lead-out van Fraille, Hayter moest nog 3 keer trappen. Die 3 van Quick-Step met een goei verkoudheid denk ik.
 
Ik ben vooral benieuwd wat Hermans hier gaat presteren.
Zal toch al een eerste indruk geven voor de Waalse klassiekers, waar hij toch zijn zinnen op heeft gezet.
 
Geen idee of het al gepost is, maar:


Dit seizoen zie ik dat toch niet meer goedkomen eerlijk gezegd. Ik ben normaal gezien niet direct sceptisch ingesteld, maar die resultaten beginnen wel verontrustend te worden.
 
Jammer voor Bilbao, zou tekort gekomen zijn voor eindwinst vermoed ik maar heeft in zijn 3 andere rondes dit jaar toch telkens een mooi eindklassement gereden.
Geen idee of het al gepost is, maar:


Dit seizoen zie ik dat toch niet meer goedkomen eerlijk gezegd. Ik ben normaal gezien niet direct sceptisch ingesteld, maar die resultaten beginnen wel verontrustend te worden.
Zag er niet goed uit. Op een 20-tal kilometer van de streep lag er een tussensprint bovenaan een heuveltje waar de klassementsmannen al eens goed door trokken voor de Boni's (Martinez, Vingegaard, Soler en anderen...) en bengelde daar al héél ver achteraan in een erg langgerekt peloton.

Ik dacht gisteren nog "das fin de carriere" maar ik ben effe gaan opzoeken en die crash is eigenlijk nog maar een dik jaar geleden. Gezien de schade moeten we hem zeker nog meer tijd geven maar dan nog wordt dit een héél zware opgave, helemaal omdat er sinds zijn Tourzege toch 3 nieuwe serieuze kleppers hun neus aan het venster gestoken hebben en dan tel ik Roglic niet eens mee.
 
De poppen toch effe aan het dansen al daarnet met nog 50km voor de boeg... had ik niet verwacht gezien die loper straks. Wel nog veel volk samen terug ondertussen.
 
Zag er niet goed uit. Op een 20-tal kilometer van de streep lag er een tussensprint bovenaan een heuveltje waar de klassementsmannen al eens goed door trokken voor de Boni's (Martinez, Vingegaard, Soler en anderen...) en bengelde daar al héél ver achteraan in een erg langgerekt peloton.

Ik dacht gisteren nog "das fin de carriere" maar ik ben effe gaan opzoeken en die crash is eigenlijk nog maar een dik jaar geleden. Gezien de schade moeten we hem zeker nog meer tijd geven maar dan nog wordt dit een héél zware opgave, helemaal omdat er sinds zijn Tourzege toch 3 nieuwe serieuze kleppers hun neus aan het venster gestoken hebben en dan tel ik Roglic niet eens mee.
+ hij was ook voor het ongeval toch al op de sukkel met zijn rug, niet?

Wordt heel moeilijk. Dit zal sowieso een overgangsjaar worden. Vraag is of hij in 2024 meer zal kunnen tonen... Maar het hoogste niveau (strijden voor eindwinst in een GT) terug halen, lijkt me een half mirakel.
 
Poeh, blij dat ze heelhuids beneden geraakt zijn.

Goed verkend door Bora hier. Schelling dat leek van véél te ver maar in die laatste 200m kan je eigenlijk niet meer passeren.
Morgen zullen de kaarten een eerste keer écht op tafel gaan vermoed ik.
 
Waarom lieten ze Hayter werken vandaag? Dit moest hem toch ook gewoon liggen? Lastig was die beklimming alles behalve.

En die aankomsten jongens toch gisteren ook al zo'n as verschuiving op 50m van de streep of zo vandaag bocht na bocht in de laatste km en dat in een afdaling.
 
Waarom lieten ze Hayter werken vandaag? Dit moest hem toch ook gewoon liggen? Lastig was die beklimming alles behalve.

En die aankomsten jongens toch gisteren ook al zo'n as verschuiving op 50m van de streep of zo vandaag bocht na bocht in de laatste km en dat in een afdaling.

Hayter kan niet dalen.

Schandalige finale natuurlijk. Die rotonde op 150m van de streep is volledig tegen de regels van de UCI en toch wordt het goedgekeurd. Onbegrijpelijk.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
71
Weergaven
4K
Deleted member 3366
D
Terug
Bovenaan