Ronde van het Baskenland 01/04 - 06/04

Altijd dat kappen op de organisatoren van koersen. Ik denk dat het hoog tijd is dat de renners eens aan zelfreflectie doen. Dat ze eens goed nadenken over welke risico’s ze zelf nemen, alsmaar meer en meer.
De organisatie treft hier geen schuld, deftige brede afdaling, redelijk ok qua wegdek precies ook.
Neen, deze valpartij is enkel en alleen toe te wijzen aan de renners zelf, je kan geen 180km gaan afzetten, dan is een circuit de enige oplossing.
Mijn post nog eens lezen graag. Niemand spreekt over 180km afzetten. Ik heb het over gevaarlijke punten. Een bocht waarna een betonnen greppel, dikke reuzestenen en wat bomen staan is een (levens)gevaarlijk punt. Los van hoe breed het wegdek is en in welke staat het zich bevindt. En die staat is trouwens allesbehalve in orde als ik bepaalde commentaren moet geloven.

Je hebt gelijk dat renners zelf ook verantwoordelijk zijn, maar er moet maar eentje een foute inschatting maken of te laat remmen en zoals vandaag liggen er ineens tientallen extra in de grond. Je gaat mij niet vertellen dat elke gevallen renner vandaag te veel risico heeft genomen, dat bestaat gewoonweg niet.

Laten we stellen dat de renner van Lidl-Trek vandaag eventueel een verkeerde inschatting maakt. Kan gebeuren, maar hij neemt er op die manier wel een deel renners mee in zijn val die hoogstwaarschijnlijk niets verkeerd hebben gedaan. Dan is het toch echt wel aan de organisatie om te proberen voorkomen dat de gevolgen zo klein mogelijk zijn. Voor hetzelfde geld is Vingegaard hier gewoon morsdood. Wil je dat op uw geweten?

Bij de val van Lambrecht was er, als ik het mij goed herinner, toch wel een hoop kritiek op de organisatie en vooral op die van de Ronde van Polen in het algemeen. Nu mogen we niet kappen op de organisatie maar moeten we het gaan zoeken bij de renners zelf? Beetje serieus blijven ook aub.

Bij de val van Lambrecht was er, als ik het mij goed herinner, toch wel een hoop kritiek op de organisatie en vooral op die van de Ronde van Polen in het algemeen.
Omdat mensen nu eenmaal graag een zondebok zoeken. Aan die val kon de organisatie niks doen. Je kan nu eenmaal niet elke vierkante meter langs het parcours afdekken.

Toch maar uitkijken of ze met die airbags (en andere zaken) nog vorderingen kunnen maken. In het begin was 99% vh peloton ook tegen een helm, en nu kan niemand zich nog voorstellen zonder te rijden.

Wegdek was blijkbaar toch niet helemaal ok op de plaats van de valpartij:

izkarra: "Boomwortels onder asfalt, waardoor de weg erg hobbelig is"

Mikel Bizkarra, een profrenner van Euskaltel-Euskadiko die in de buurt van het ongeval woont, schrijft op 'X' dat de plaats van het ongeval gevaarlijk is.
"Op die weg zitten veel boomwortels onder het asfalt waardoor de weg erg hobbelig is. Op het eerste gezicht zie je ze niet, maar zonder het te beseffen stuiter je rond en als je het stuur niet goed vasthoudt, vlieg je gemakkelijk de lucht in."
In dat geval mag er wel gewaarschuwd worden door de organisatie, hobbels door boomwortels kunnen zeer gevaarlijk zijn omdat je die ook niet goed ziet.

Omdat mensen nu eenmaal graag een zondebok zoeken. Aan die val kon de organisatie niks doen. Je kan nu eenmaal niet elke vierkante meter langs het parcours afdekken.

Toch maar uitkijken of ze met die airbags (en andere zaken) nog vorderingen kunnen maken. In het begin was 99% vh peloton ook tegen een helm, en nu kan niemand zich nog voorstellen zonder te rijden.
Sorry, ik bedoelde Jakobsen :crazy: Met die zwakke opstelling van dranghekken en dergelijke.

Lambrecht was inderdaad gewoon langs de kant van een rechte weg zeker? Daar trof de organisatie inderdaad geen schuld.

Toch ook wel een heel straf manoeuvre dat Remco daar nog over die greppel springt. Gelukkig maar. En tussen die bomen kan laveren

Remco springt, valt en schuift verder. Prima opgelost.

Vingegaard komt er vanaf met een sleutelbeenbreuk en wat gebroken ribben. Tour lijkt me dan wel mogelijk.

Laatst bewerkt:
ni gedacht da het verdict zo zwaar ging geweest zijn voor Remco, da zag er echt een pak minder erg uit dan pakweg Jonas. Al nieuws rond Vine ?

edit:

Jay Vine heeft drie wevels gebroken. Gelukkig is er geen neurologische schade bij de Australiër van Team UAE. Ook van andere grote verwondingen of hoofdtrauma's is er geen sprake.

ni gedacht da het verdict zo zwaar ging geweest zijn voor Remco, da zag er echt een pak minder erg uit dan pakweg Jonas. Al nieuws rond Vine ?

edit:

Jay Vine heeft drie wevels gebroken. Gelukkig is er geen neurologische schade bij de Australiër van Team UAE. Ook van andere grote verwondingen of hoofdtrauma's is er geen sprake.

3 wervels gebroken. Al bij al ook nog sjans

Terug
Bovenaan