Roken in de publieke ruimte

Rokers mogen zich terecht geviseerd worden.
Er zijn nog genoeg plekken waar je op uw gemak een sigaretje kunt roken, desnoods 100m verder van da terras.

Als het winter is en niemand wilt op terras zitten, mogen ze er gerust terug gaan roken.

De regels zijn toch duidelijk gemaakt zodat mensen die niet in de rook willen zitten, daar gewoon recht op hebben?

roken is geen privelege, of iets noodzakelijk.
Eerder een schande dat het zo duur word.

En rokers mogen komen zagen als iemand die niet rookt in het rookkotje wilt zitten maar niet wil roken, en daarom daar een rookverbod wilt. Rokers mochten denk ik buiten gaan roken, en hebben het terras zich toegeigend wat niet klopt.
Is volgens mij toegestaan als er asbakken voorzien zijn, en dus met toestemming van de uitbater. Alleen hoort iets drinken wel vaak bij een sigaretje roken, net als bij een kopje koffie.

Of wat gaan de straight edgers nog bedenken eenmaal ze dit verboden hebben gekregen? Ik herhaal mezelf, leven en laten leven. Ik zie mij al een boete krijgen voor een kopje teveel te drinken, want, slecht voor de gezondheid :unsure:

Het lijkt misschien wat banaal, en kan best begrijpen dat roken als asociaal wordt aanzien, maar mag er nog geleefd worden, al dan niet met foute keuzes? Maar zo ontneem je beetje bij beetje iedereen van hun pleziertje of uitlaatklep.

En iedereen op camera erbij, big brother compleet zo. Begint hier stilaan op een aflevering te lijken van Black Mirror mijn gedacht.

Voor de laatste keer:
"Leven en laten leven" Ik denk dat ik hier mijn mening wel heb verkondigd zo stilletjes aan. Als je in iemand zijn gezicht zit te blazen is een heel ander verhaal, maar de meeste rokers die ik zie doen wel degelijk hun best om niet teveel in iemands richting te blazen, of ik moet compleet blind zijn geworden...

Is volgens mij toegestaan als er asbakken voorzien zijn, en dus met toestemming van de uitbater. Alleen hoort iets drinken wel vaak bij een sigaretje roken, net als bij een kopje koffie.

Of wat gaan de straight edgers nog bedenken eenmaal ze dit verboden hebben gekregen? Ik herhaal mezelf, leven en laten leven. Ik zie mij al een boete krijgen voor een kopje teveel te drinken, want, slecht voor de gezondheid :unsure:

Het lijkt misschien wat banaal, en kan best begrijpen dat roken als asociaal wordt aanzien, maar mag er nog geleefd worden, al dan niet met foute keuzes? Maar zo ontneem je beetje bij beetje iedereen van hun pleziertje of uitlaatklep.

En iedereen op camera erbij, big brother compleet zo. Begint hier stilaan op een aflevering te lijken van Black Mirror mijn gedacht.

Voor de laatste keer:
"Leven en laten leven" Ik denk dat ik hier mijn mening wel heb verkondigd zo stilletjes aan. Als je in iemand zijn gezicht zit te blazen is een heel ander verhaal, maar de meeste rokers die ik zie doen wel degelijk hun best om niet teveel in iemands richting te blazen, of ik moet compleet blind zijn geworden...
Leven en laten leven klopt niet, dat is alleen als iemand iets doet waar een ander geen hinder van ondervind

Maar als ge andere mensen rook laat inademen dan valt da ni onder “leef en laten leven”

Voor de laatste keer:
Wat Suphafly zegt.

Rook is hinder voor anderen.
In de zomer ga ik bijna altijd vermijden om buiten op het terras te eten omdat er bijna altijd een roker je maaltijd komt verpesten.

Ik wil gerust aannemen dat rokers zich daar niet van bewust zijn, maar roken, ook buiten op terras, is gewoon hinderlijk voor iedereen rond u, in een véél ruimere perimeter dan je zou denken.

Het is wat gelijkaardig met iemand die een bluetooth speaker op zijn tafel zet en zijn muziek erdoor laat spelen.

Ik juich de nieuwe maatregelen toe, al vind ik niet dat ze roken nóg duurder hadden moeten maken.
Ik hoop dat ze 100% van de extra inkomsten nu zullen steken in ontradingscampagnes en steunmaatregelen om mensen naar de tabakoloog te krijgen.

Ik ken denk ik geen enkele roker niet niet wilt stoppen. (ja er zullen uitzonderingen zijn)
Alleen dat al is aanwijzing genoeg om beginnen met roken zo veel mogelijk te ontraden, en stoppen met roken zo snel mogelijk aan te moedigen.

edit: veel mensen gaan precies ook voorbij aan de intentie om te komen tot een rookvrije generatie in 2040.
Dit is niet per se bedoeld om mensen te doen stoppen met roken, maar om te verhinderen dat mensen beginnen te roken.
"Rokers zullen blijven roken" is gewoon naast de kwestie praten.
Hogere accijnzen vind ik echter ook gewoon een pestmaatregel.

Laatst bewerkt:
Ken jij 1 eigenaar die een rookverbod toepast op zijn terras? Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd 😊

Vandaag gaan fitnessen in Basic Fit. Ook daar roken ze aan de ingang (oh de irony) … ze doen maar…

Fitness wordt in 90% van de gevallen niet gedaan voor de gezondheid maar om je lichaam klaar te stomen voor tomorrowland. :unsure: :hurrr:

Nu weer in de actualiteit onder de WEVER I.

Wat gaan ze nog allemaal doen om de vrijheid van de mensen te beknotten.

Rokers eerst naar buiten gepest, nu mag buiten ook al niet meer?

Ach ga ergens in één of ander regenwoud gaan wonen met unlimited access van propere lucht. Voor de rest zijn pfas en andere vervuilende zaken precies minder dringend, want om daarbij bijvoorbeeld een oogje halfdicht bij te doen is men blijkbaar minder rap gegeneerd.

Hoe simpel ben je ook als je de dag van vandaag nog rookt?
10€ voor een pakje om je leven te verkorten. Ipv te investeren in jezelf, een goed doel steunen met dat geld, beleggen, reizen....ga je je leven verkorten.
Veel mensen ook in mijn omgeving gestopt en zelf reeds jaren rookvrij. Ze zouden zelfs de verkoop mogen verbieden zoals in Australië soon!

10€ voor een pakje om je leven te verkorten. Ipv te investeren in jezelf, een goed doel steunen met dat geld, beleggen, reizen....ga je je leven verkorten.
Veel mensen ook in mijn omgeving gestopt en zelf reeds jaren rookvrij. Ze zouden zelfs de verkoop mogen verbieden zoals in Australië soon!
Ik ben simpel, u bent?

Dus alle rokers zijn simpele mensen? Ik denk dat je verslaving an sich ferm onderschat + dat er een generatie in leven is die met een heel ander beeld op roken is opgegroeid. Er loopt bij mijn ex-werkgever (ben daar nu 3 maand weg) nog iemand rond die de tijd nog meegemaakt heeft dat roken aan de kassa (als werknemer) doodnormaal was, ik schrok daar persoonlijk wel van dat dat bestaan heeft. Voor alle duidelijkheid: ik ben géén roker, ik haat de geur van rokers en ik herinner mij nog goed het roken binnen in restaurants als kind wat ik vreselijk vond. Ik begrijp ook vanuit financieel oogpunt roken totaal niet, maar om die mensen allemaal 'simpel' te noemen, dat is een brug te ver in mijn ogen.

Ik vind het wel positief dat de regering verdere stappen zet om het roken te ontmoedigen en mensen die roken verder aan te moedigen om alle mogelijk middelen in te zetten om van de verslaving af te geraken. Ik ben dan ook voorstander van het rookverbod op terrassen, en hoop op een verduidelijking van de regel in de trent van "het is verboden te roken in een straal van 5 meter rondom een terras". Het lijkt me gewoon een kleine moeite als roker om even de benen te strekken om de verslaving in te lossen.

Ik herinner mij ook dat in de lokale papier en schoolgerief winkel de eigenaar ook rookte in z’n winkel.

En zelfs een leekracht in de klas in het secundair. Toen hebben we als protest ne gom in de gasverwarmer gegooid om hem uit te roken.

En zelfs een leekracht in de klas in het secundair. Toen hebben we als protest ne gom in de gasverwarmer gegooid om hem uit te roken.

Ik herinner mij wit zwarte tv beelden dat ik ooit had gezien van leerkrachten in de klas met een sigaret maar dus is dus effectief pas afgeschaft geweest in 1987.

Er mag langsom meer just niks nimeer. Wacht totdat ze nog iets beginnen te verbieden in de trend van uw tasje koffie, of een glas wijn. Mag niet meer, want cafeïne of alcohol ongezond. Ge gaat mij niet zeggen dat er ook weinig/geen mensen zijn die zo simpel zijn dat ze dat ook al niet kunnen laten.

Want wat volgt wanneer de sigaret is afgezworen? Ach leven en laten leven is hier steeds een abstracter begrip aan het worden. Ik weet wel niet of ge zo simpel zijt om dat te kunnen begrijpen.

Er mag langsom meer just niks nimeer. Wacht totdat ze nog iets beginnen te verbieden in de trend van uw tasje koffie, of een glas wijn. Mag niet meer, want cafeïne of alcohol ongezond. Ge gaat mij niet zeggen dat er ook weinig/geen mensen zijn die zo simpel zijn dat ze dat ook al niet kunnen laten.

Want wat volgt wanneer de sigaret is afgezworen? Ach leven en laten leven is hier steeds een abstracter begrip aan het worden. Ik weet wel niet of ge zo simpel zijt om dat te kunnen begrijpen.
De tafel naast jou heeft geen last van de rook van een glas wijn.

Ik snap je frustatie wel, rokers worden meer en meer de paria van de samenleving. Op sommige plaatsen heb ik begrip voor het verbod, op andere is het onbegrijpelijk. Om te beginnen is niet elk terras hetzelfde, de bruine dorpskroeg langs de steenweg die 2 plastieken tafels en 4 stoelen buitenzet om de rokers te plezieren vs een volgeduwt terras op de groenplaats.

Alcohol en koffie kunnen geconsumeerd worden zonder anderen schade te berokkenen die toevallig in de buurt zijn. Ik vind het de omgekeerde wereld dat je mensen die jouw rook niet willen inademen vertelt dat ze maar in een regenwoud moeten gaan wonen.

Het is gewoon simpel hoor: de maatschappij is weg aan het bewegen van roken als een normaal iets, en hoe meer je als roker de uitzondering wordt, hoe minder mensen geneigd zullen zijn om carcinogene rook (en de peuken die rokers kennelijk overal achterlaten) te tolereren.

Laatst bewerkt:
De hypocrisie druipt er natuurlijk wel af dat een ex-roker dit neerpent...

Ik, als niet-roker, zou ook eerder voorstander zijn van de eigenaar te laten beslissen i.p.v. zo'n halfslachtige regel. Want rookverbod op een open terras, maar 10cm naast de buitenste tafels mag het dan wel als die tafels op de rand van het terras staan? En, zoals horecamedewerkers aankaarten, valt de controle weer op hun schouders terwijl dit op een terras natuurlijk moeilijker is dan binnen. Weer zo'n typische Belgische regel.

Is het ook niet typisch belgisch om nu dan moord en brand te schreeuwen over iets wat in de essentie echt mega logische, kleine aanpassing is en waarvan we waarschijnlijk over een paar jaar allemaal gaan zeggen 'eigenlijk toch zot he dat dat een paar jaar geleden nog gewoon mocht?' net zoals roken op café, op het werk, op het vliegtuig of op de trein?

Terug
Bovenaan