Robotstofzuiger

TRC

Member
Ik ben, zoals de titel al doet vermoeden op zoek naar een robotstofzuiger.
Vereiste eigenschappen:
- moet een verdieping van ongeveer 120 m² aankunnen
- kleine oneffenheden in de vloer vormen geen probleem
- moet niet superslim zijn, maar ook niet achter iedere hoek of kant blijven steken

Iemand positieve ervaringen met zo'n toestel?
 
Wij hebben sinds een paar jaar een iRobot Roomba 615. Doet alles dat wij ervan verwachten. Tis niets overdreven fancy, zoals smarthphone bediening e.d. dus je moet wel zelf op de knop drukken.

Op iBood staan er momenteel een aantal te koop aan redelijke korting. Een iRobot Roomba staat daar ook te koop.
 
Wij hebben vorig jaar de IRobot Roomba i7 aangeschaft. Een heel goed toestel. We hebben trouwens ook 3 katten dus heel veel haartjes... Het enig nadeel is het lawaai. Dus best aanzetten wanneer je vertrekt. :)
 
Ik heb een Roomba E5. Ik kan niet meer zonder iig. De volgende die ik koop zal wel van een hogere serie zijn. De e-serie is niet smart waardoor de route volledig willekeurig (=inefficiënt) is. Ik haal daarom obstakels uit de weg zodat ie toch ietwat beter door de ruimte heen kan. De duurdere robots leren de ruimte kennen en bepalen aan de hand daarvan hun route wat beter werkt.
 
Hier trippelt er een Samsung model door de kamer (type ontgaat me).
Doet het erg goed en leert ook de kamer kennen (botst bijna nergens tegen). Ik zet hem geregeld aan als ik de kinderen in bed steek en 30 min later is de benedenverdieping helemaal klaar.

Neato bitvac zou het ook erg goed doen.
 
Wij hebben sinds een paar jaar een iRobot Roomba 615. Doet alles dat wij ervan verwachten. Tis niets overdreven fancy, zoals smarthphone bediening e.d. dus je moet wel zelf op de knop drukken.

Op iBood staan er momenteel een aantal te koop aan redelijke korting. Een iRobot Roomba staat daar ook te koop.
Wij hebben eigenlijk net dezelfde & we zouden het direct opnieuw doen:

- Batterij gaat na 2j nog altijd gans de kuisbeurt mee
- Cheap spare parts via ebay of Amazon (filter, front caster, ...)
- Maandelijks onderhoud is wel een must als je wil dat em lang meegaat

Hij is ene keer van de trap gedonderd maar das omdat de drempel te laag was, afbakenen en hij was weer weg
Codename: Kirby :D, ik verschiet soms van waar hij al da stof haalt ^^
 
Wij hebben eigenlijk net dezelfde & we zouden het direct opnieuw doen:

- Batterij gaat na 2j nog altijd gans de kuisbeurt mee
- Cheap spare parts via ebay of Amazon (filter, front caster, ...)
- Maandelijks onderhoud is wel een must als je wil dat em lang meegaat

Hij is ene keer van de trap gedonderd maar das omdat de drempel te laag was, afbakenen en hij was weer weg
Codename: Kirby :D, ik verschiet soms van waar hij al da stof haalt ^^
Idd. Is zeker wel een goed toestel. Wij hebben die toen op iBood gekocht, voor dat geld kunt ge ni sukkelen.

Wij hadden die gekocht omdat wij toen konijnen hadden en die ruifde serieus hard. Chance was dat dat haar in een bolletje bij elkaar bleef. Na een paar jaar zonder konijnen nu vind diej nog altijd keutels van ergens onder, terwijl wij heel grondig hebben gekuist nadien 😅.

Ik haal die na elke paar keer kuisen uitelkaar om eens grondig te uit te stoffen.

Batterij was onlangs onder garantie vervangen, omdat die precies zijn charge niet hield, bleek uiteindelijk een slechte positie te zijn van z'n dock, waardoor die gewoon bleef zoeken achter zijn dock en uiteindelijk met een platte batterij zat 🤣.
 
Laatst bewerkt:
xiaomi roborock s5max. presteert beter dan die roombas die 5 keer zo duur zijn en hij dweilt nog eens ook. heb 2 border collies die dagelijks modder binnen brengen en hele dag binnen en buiten kunnen door een hondenluik in de keuken. de roborock kan het allemaal proper houden tot ongeveer een 7 a 10 dagen. Als hij met een heel vuile dweil voort dweilt, trekt die strepen, en die krijgt hij er moeilijk uit achteraf.

dagelijkse routine nu :

stofbakje leegmaken + water bijvullen + dwijl vervangen ( 3 min werk)

wekelijks :

hondenhaar uit de wielen en borstels halen ( 3 min)
modder van de onderkant wassen ( 2-5 min, te zien hoe nauw het steekt)


hiervoor was het elke 2 dagen een half uurtje dweilen per verdieping.

wij komen van zo een overpriced roomba en heben de roborock bijgekocht om enkel te dweilen. de roomba staat nu in de kast want de roborock doet alles beter. over de batterij kan ik niet spreken want hij rijd hier pas rond sinds eind september. maar ik heb een huis met 170m² bewoonbare opp en dan doet hij nog makkelijk met één laadbeurt. kan zelf sommige plekken 2-3 keer doen.


heeft ook alles :

smartphone bediening,
meerdere maps
kan naast de trap stofzuigen zonder er af te vallen
schema's
je kan kamers en zones aanduiden waar ie niet mag komen
detectie van matten, zodat die ze niet dweilt
obstakel detectie
als hij bvb niet tussen de poten van een stoel kan, rijd hij er een rondje rond en probeert elk hoekje zoveel mogelijk mee te pakken
volledig uit elkaar te halen, elk onderdeel koop je op aliexpress voor een appel en een ei. ( pakket van 10 herbruikbare dweiltjes, = 6 euro , reserve borstels, filters,... allemaal tussen de 5 en 10 euro). wij hebben hier al 6 maand 20 dweiltjes die dagelijks roteren en dan eens allemaal samen gewassen worden met de vodden.

ik ben princiepieel heel skeptisch tegenover chinezen, maar dit is echt de uitzondering. (Oneplus telefoons zou ik bijvoorbeeld nooit moeten hebben met al de bugs en shit in hun OS)

je kan em heel vaak vinden voor minder dan 300 euro op pepper.com met één of andere alieexpress coupon. S5max en s6 zijn trouwens bijna identiek. de s5max komt er in reviews altijd net iets uit beter uit zelfs...
 
Laatst bewerkt:
Interessant!
Wij zijn ook opzoek naar een dweil/stofzuigrobot. Vereist is vooral dat het zeer goed moet werken. Mogen gerust 2 aparte toestellen zijn, als dat beter zou zijn. Liefst werkt dat ding volledig autonoom, zodat die zelf zijn oplaadstation terugvindt enzo.

Ik ga zeker al eens kijken naar die xiaomi, maar als er nog tips zijn: zeker welkom!
 
Zelf ook zeer tevreden van de S5 max zowel qua stofzuiger als dweilrobot.
App is ook overzichtelijk en handig in gebruik.
Enige probleem dat ik tot nu toe eens gehad heb is bij het wisselen van verdiep dat hij totaal zijn positie niet vond doordat ik hem niet op zijn 'beginpositie' had gezet. Zat dus in een andere kamer bezig dan wat hij dacht bezig te zijn...
 
xiaomi roborock s5max. presteert beter dan die roombas die 5 keer zo duur zijn en hij dweilt nog eens ook. heb 2 border collies die dagelijks modder binnen brengen en hele dag binnen en buiten kunnen door een hondenluik in de keuken. de roborock kan het allemaal proper houden tot ongeveer een 7 a 10 dagen. Als hij met een heel vuile dweil voort dweilt, trekt die strepen, en die krijgt hij er moeilijk uit achteraf.

dagelijkse routine nu :

stofbakje leegmaken + water bijvullen + dwijl vervangen ( 3 min werk)

wekelijks :

hondenhaar uit de wielen en borstels halen ( 3 min)
modder van de onderkant wassen ( 2-5 min, te zien hoe nauw het steekt)


hiervoor was het elke 2 dagen een half uurtje dweilen per verdieping.

wij komen van zo een overpriced roomba en heben de roborock bijgekocht om enkel te dweilen. de roomba staat nu in de kast want de roborock doet alles beter. over de batterij kan ik niet spreken want hij rijd hier pas rond sinds eind september. maar ik heb een huis met 170m² bewoonbare opp en dan doet hij nog makkelijk met één laadbeurt. kan zelf sommige plekken 2-3 keer doen.


heeft ook alles :

smartphone bediening,
meerdere maps
kan naast de trap stofzuigen zonder er af te vallen
schema's
je kan kamers en zones aanduiden waar ie niet mag komen
detectie van matten, zodat die ze niet dweilt
obstakel detectie
als hij bvb niet tussen de poten van een stoel kan, rijd hij er een rondje rond en probeert elk hoekje zoveel mogelijk mee te pakken
volledig uit elkaar te halen, elk onderdeel koop je op aliexpress voor een appel en een ei. ( pakket van 10 herbruikbare dweiltjes, = 6 euro , reserve borstels, filters,... allemaal tussen de 5 en 10 euro). wij hebben hier al 6 maand 20 dweiltjes die dagelijks roteren en dan eens allemaal samen gewassen worden met de vodden.

ik ben princiepieel heel skeptisch tegenover chinezen, maar dit is echt de uitzondering. (Oneplus telefoons zou ik bijvoorbeeld nooit moeten hebben met al de bugs en shit in hun OS)

je kan em heel vaak vinden voor minder dan 300 euro op pepper.com met één of andere alieexpress coupon. S5max en s6 zijn trouwens bijna identiek. de s5max komt er in reviews altijd net iets uit beter uit zelfs...

FF terzijde, welke bugs dan in de OnePlus? Ik heb mijn 3rde OnePlus nu en nog nooit e probleem mee gehad.
ps. Interessante info wel over de Roborock, ga ik ook bekijken
 
Zelf ook zeer tevreden van de S5 max zowel qua stofzuiger als dweilrobot.
App is ook overzichtelijk en handig in gebruik.
Enige probleem dat ik tot nu toe eens gehad heb is bij het wisselen van verdiep dat hij totaal zijn positie niet vond doordat ik hem niet op zijn 'beginpositie' had gezet. Zat dus in een andere kamer bezig dan wat hij dacht bezig te zijn...
verander je manueel de map voor je hem verzet? ik start hem altijd aan de trap. de rest van mijn kamers is redelijk symetrisch maar toch herkend hij het allemaal...
 
FF terzijde, welke bugs dan in de OnePlus? Ik heb mijn 3rde OnePlus nu en nog nooit e probleem mee gehad.
ps. Interessante info wel over de Roborock, ga ik ook bekijken
4 vrienden met oneplussen en ze zijn er allemaal wel content van. Maar er is wel altijd iets. Laatste dat ik mij herinner is dat iemand zijn camera niet meer wou focussen,. moest rebooten elke keer en dan ging het weer tot die zijn camera app dicht deed en weer open deed. een andere zijn oled scherm werd geel na 3 maand. ten tijde van de oneplus 2 was er ook iemand zijn finger print scanner die "extreem goed werkte" bleek dat je er uiteindelijk elke vinger kon opleggen en hij ging open.

meeste van die zaken raakte wel opgelost met factory reset/Garantie maar dan ben je weer 2 dagen bezig met in elke app in te loggen ( vooral banken en heel hun gedoe)

ik ben 6 jaar geleden overgeschakeld van android naar IOS en heb nog nooit een factory reset moeten doen, of iets gehad dat bugde/ niet werkte. Moet wel zeggen dat mijn nexus 4 ook vrij probleemloos werkte.
 
ik ben princiepieel heel skeptisch tegenover chinezen, maar dit is echt de uitzondering. (Oneplus telefoons zou ik bijvoorbeeld nooit moeten hebben met al de bugs en shit in hun OS)

I call bullshit. Ik heb al jaren Oneplus. Had hiervoor een 3 en heb nu al een aantal jaar een 6T en heb nog nooit een bug gehad. Dat OS is 1 van de meest stabiele dat er is en zonder bloatware.

Die vrienden van je hebben gewoon pech, wat met elke phone kan voorkomen.
 
4 vrienden met oneplussen en ze zijn er allemaal wel content van. Maar er is wel altijd iets. Laatste dat ik mij herinner is dat iemand zijn camera niet meer wou focussen,. moest rebooten elke keer en dan ging het weer tot die zijn camera app dicht deed en weer open deed. een andere zijn oled scherm werd geel na 3 maand. ten tijde van de oneplus 2 was er ook iemand zijn finger print scanner die "extreem goed werkte" bleek dat je er uiteindelijk elke vinger kon opleggen en hij ging open.

meeste van die zaken raakte wel opgelost met factory reset/Garantie maar dan ben je weer 2 dagen bezig met in elke app in te loggen ( vooral banken en heel hun gedoe)

ik ben 6 jaar geleden overgeschakeld van android naar IOS en heb nog nooit een factory reset moeten doen, of iets gehad dat bugde/ niet werkte. Moet wel zeggen dat mijn nexus 4 ook vrij probleemloos werkte.

Vreemd, niet dat ik het niet geloof, maar ik ken persoonlijk ook een 5 tal mensen met OnePlussen en die willen niks anders meer. Gewoon pech denk ik?
 
verander je manueel de map voor je hem verzet? ik start hem altijd aan de trap. de rest van mijn kamers is redelijk symetrisch maar toch herkend hij het allemaal...
Ja ik verander de map, ik heb de indruk dat hij dan veel sneller weet waar hij is.
 
Ik heb de 5S Max gekocht via Ali, na lang afwachten toch er voor gegaan nu met deze actie.
Hopelijk wordt het wat :smile:
 
is er een actie?
Ik vind het alleszins niet super goedkoop voor een chinees toestel
 
Terug
Bovenaan