Review: Way of the Hunter

Er op uitgaan om te jagen is in ons belgenland eerder beperkt. Mijn eigen ervaring is op dat vlak dus vrij beperkt. Gesprekken met een vriend die een jachtopleiding volgt zijn het dichtste die in de buurt komen. Het beloofde ethisch verantwoord jagen, met een realistische setting, leek een uitgelezen kans om dit in Way of the Hunter zelf te ondervinden.

Wie al eerder dit soort spellen heeft gespeeld, verwacht zich misschien aan een typisch scenario. Uit de wind blijven en traag of gebukt wandelen tot je je prooi gevonden hebt. Even mikken en eens je het perfecte schot uitgelijnd hebt - meestal mooi tussen de ogen - de trekker overhalen. Bam en missie voltooid. Wie dit verwacht, heeft in Way of the Hunter toch heel wat meer geduld nodig. De realistische setting toont zich niet alleen in de grafische pracht die overal om je heen zichtbaar is, maar vertaalt zich ook in alle andere mogelijke aspecten.

Grootvader leert je de ethische kant van het jagen

Na het arriveren in het jachthuis van je grootvader, uiteraard in een afgelegen natuurgebied, wordt het snel duidelijk dat er meer wordt verwacht dan het neerknallen van dieren zonder nadenken. De nadruk wordt hard gelegd op het eervol omgaan met dieren. Dus niet doden zonder intentie of doeleinde. En bij voorkeur vermijden om sterke dieren te doden, maar te selecteren op zwakkere dieren, om zo de genenpoel sterk te houden. Je krijgt dan ook al snel de opdracht om een muildierhert, met een genetische afwijking aan het gewei, op te jagen. Zijn vader met dezelfde afwijking staat al uitgestald in de hut, want ook grootvader heeft in het verleden die taak uitgevoerd. Het is dus nu aan jou om zijn nakomeling uit de poel te verwijderen en op te zetten in de hut, naast zijn vader. Dieren kan je dus niet alleen verkopen, maar ook opzetten en uitstallen in het jachthuis. De kwaliteit van je trofee is dan groter naarmate er rekening werd gehouden met de ethische vereisten.

20220831090441_1.jpg


Te realistisch om leuk te blijven

Dat realisme een belangrijk gegeven is, is duidelijk. Jammer genoeg bestaat er ook iets als teveel realisme in een videospel. Vijf minuten in het echte leven zijn er vijftien in het spel. De tijd versnellen kan echter enkel door te rusten in de hut of op kampeerplaatsen. Als je dus ergens te vroeg aankomt moet je ofwel terug naar een slaapplaats gaan of effectief de tijd uitzitten. Een half uur te vroeg in het spel betekent dus tien minuten afwachten. Tijdens het wachten op andere dieren schieten is dikwijls een te groot risico, want zo riskeer je het eigenlijke doelwit op te schrikken. Vooral elanden en herten zijn zeer gevoelig voor alle geluiden en zijn snel opgeschrikt. Zelf tijdens het wandelen of lopen zijn ze al vanop lange afstand bang en verdwijnen ze snel met de noorderzon. Eenden, fazanten en andere vogels zijn daar minder gevoelig voor, maar brengen ook minder geld op bij verkoop.

Te lang moeten wachten is en blijft saai.


Geld is belangrijk om de juiste wapens en uitrusting te kunnen kopen. Elk wapen heeft een gradatie die bepaalt voor welk soort dieren ze geschikt zijn. Lichte wapens met een kleiner kaliber kogels zijn geschikt voor kleine prooien en zware wapens met een groter kaliber voor grotere prooien. Gebruik je een te zwaar kaliber, dan zal de waarde van het geschoten dier verminderen aangezien je teveel schade aanricht. Ook hier speelt het realisme dus een grote rol. De plaats waar je het dier raakt, bepaalt tevens hoe ethisch verantwoord het is. Schieten in een vitaal orgaan zorgt voor een snelle en pijnloze dood. Andere uitrusting aanschaffen zoals een betere verrekijker, telescopen met betere zoom of verschillende lokfluiten om dieren te lokken zijn een must. Net zoals in het echte leven duurt het wel even vooraleer je voldoende geld hebt verzameld om iets te kunnen kopen.

WayOfTheHunter-2.jpg


Spoorzoeken en informatie verzamelen

Tijdens het jagen heb je een handige hunter mode. Geluiden en bepaalde details zijn dan zichtbaar in de wereld. Bij de start kan je deze enkel activeren als je stilstaat, maar er zijn een aantal perks vrij te spelen naarmate je vordert, waardoor deze al wandelend geactiveerd kunnen worden. Bepaalde organen een aantal keer raken of al wandelend afstanden afleggen, gebukt of zelfs kruipend, zorgen voor handige verbeteringen. Minder snel gezien worden of minder lawaai maken zorgen dan voor betere kansen tijdens het jagen. In de hunter mode worden de sporen die dieren nalaten zichtbaar.

Perks geven voordelen die goed van pas komen.


Een encyclopedie geeft je inzicht op de gewoonten van de soorten dieren, voornamelijk eet-, drink- en slaaptijden zijn belangrijke informatie. Na het vinden van meerdere sporen van hetzelfde dier zal de encyclopedie van dat dier aangevuld worden. Plaatsen en tijdstippen waar voedsel, drinken of slaapplaatsen zijn, kunnen op de map weergegeven worden. Op die manier kan je gericht beginnen jagen en op de juiste momenten op de juiste plaats zijn. De ervaring leert dat dit niet altijd een garantie is, want sommige plaatsen worden frequenter bezocht dan andere. Op tijd aankomen is ook een vereiste: te laat en je jaagt de dieren weg, maar te vroeg en je moet ofwel lang wachten ofwel heen en weer naar een slaapplaats om terug te rusten. Via de map kan je wel snel naar een slaapplaats, maar om terug te keren moet je al geluk hebben dat er een plaats is waar je terug naartoe kan. Een wagen is ook ter beschikking, maar je zal ondertussen al raden dat dit niet steeds de beste optie is. Voor grote afstanden af te leggen is het ideaal of om nieuwe gebieden te verkennen tot je locaties gevonden hebt om snel naartoe te verplaatsen.

WayOfTheHunter-1.jpg


Blijf weg van multiplayer

Multiplayer is ook beschikbaar om met maximaal vier personen samen te jagen. Dit kan met vrienden of via openbare servers met onbekenden. Alhoewel dit misschien leuk kan klinken, is dit een teleurstelling en voor mijn part overbodig. Als er al openbare servers gestart zijn of als je zelf een server start, is het maar pover uitgewerkt. Het verhaal verderzetten zit er niet in en de ervaring op zich zit vol met bugs ten gevolge van onder andere slechte verbindingen. Je inventaris en wapens neem je mee vanuit de single player mode en dieren kan je ook verkopen of opzetten. Maar aangezien je met meerdere personen rondloopt is het eerder frustrerend dan een meerwaarde. Het minste schot of geluid kan jouw doelwit al doen opschrikken en dan is je kans direct verkeken.

Conclusie

Ik keek uit naar een realistische ervaring, gekoppeld aan de ethische aanpak die het spel belooft. Jammer genoeg is er ook iets als teveel realisme, zeker in games. Het kan al snel frustrerend zijn als bij het minste geluid of beweging de dieren schrikken. Zeker herten en elanden zijn zeer gevoelig en lopen al vanop grote afstand weg. Het feit dat je ter plaatse het wachten niet kan versnellen is inderdaad realistisch, maar neemt het plezier wel snel weg. Geld verdienen is ook een werk van lange adem, al heb ik daar minder problemen mee. Even doorgaan om verschillende type wapens te bemachtigen en nadien betere versies aanschaffen. Aan de andere zijde is er effectief goed nagedacht over het ethische aspect, en is er veel nuttige informatie die je wegwijs maakt in de wondere wereld van het jagen. Multiplayer is momenteel een ramp en verklaart waarom er niemand aan deelneemt. Er is veel potentieel en heb zeker genoten van de interactie met de dieren en het realisme op vlak van het jagen zelf, maar er zijn verbeteringen nodig om het spelplezier terug op de voorgrond te krijgen.

Pro

  • Veel realisme ...
  • Effectief nadruk op ethisch verantwoord jagen

Con

  • ... neemt het plezier weg
  • Wachttijd kan niet versneld worden
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 augustus 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator
  2. Sport

Ontwikkelaar

  1. Nine Rocks Games

Uitgever

  1. THQ Nordic
 
Terug
Bovenaan