Review: Violett

Point-and-click-games speelde ik vroeger bij de vleet en waren geruime tijd mijn favoriete genre. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan Grim Fandango en The Secret of Monkey Island. Ontwikkelaar Forever Entertainment probeerde met Violett reeds in 2013 het genre weer wat leven in te blazen. Jaren later kunnen eindelijk PlayStation 4-spelers met deze game aan de slag gaan. Is dit mosterd na de maaltijd of loont het echt de moeite om deze game in huis te halen? Je komt het te weten in deze review.

Het gaat Violett niet bepaald voor de wind bij de start van de game. Met haar paarskleurige haren en zwarte punk outfit lijkt ze een rebelse puber, maar achter dit uiterlijk vertoon schuilt er veel verdriet. Ze verhuist met haar gezin naar een nieuwe woning op het platteland en vreest dat ze hierdoor elk contact met de buitenwereld zal verliezen. Wanneer haar ouders dan ook nog eens constant ruzie maken, besluit ze zich terug te trekken op haar kamer. Daar vindt ze in een muurholte een amulet dat haar transporteert naar een fantasiewereld. Om hieruit te ontsnappen en haar ouders weer in de armen te sluiten, dient ze het amulet te herstellen. Deze is namelijk in verschillende stukken gebarsten, waardoor alle delen verspreid liggen in deze fantasiewereld.

Violett_1.jpg


Puzzelen zonder enige aanwijzing

In deze point-and-click-game dien je puzzels op te lossen in een 2,5D-perspectief. Zo ontwaak je in een kooi en moet je een uitweg zien te vinden uit deze hachelijke situatie. In deze fantasiewereld bezit Violett de kracht om voorwerpen vanop afstand te manipuleren. Zo kan ze een paperclip door de kamer bewegen en op deze manier een steekvlam doen ontstaan die leidt tot haar bevrijding. De besturing voelt van bij de start meteen stroef aan en gedurende de hele game heb ik hiermee liggen worstelen. De cursor die je op het scherm verplaatst, reageert met momenten zeer traag. Dit kwam de ervaring zeker niet ten goede. De speelduur was echter beperkt, een paar uurtjes zijn ruim voldoende om het einde te bereiken.

De leuke puzzels worden gedwarsboomd door de stroeve besturing.


De game laat je volledig aan je lot over. Je moet zelf uitzoeken wat er precies in elke kamer verwacht wordt om progressie te maken. Ik heb me vaak de haren uitgetrokken omdat ik echt geen logica zag in het tafereel dat zich voor mijn ogen ontplooide. Ik klikte dan maar op elk beschikbaar voorwerp in de hoop dat ik hieruit iets wijzer zou worden. Vaak was dit niet het geval, maar gelukkig heeft de ontwikkelaar een hintsysteem ingebouwd dat je enigszins op weg zet. Hints dien je wel aan te kopen aan de hand van parels die in de omgeving verstopt zitten, maar deze zijn rijkelijk aanwezig waardoor je nooit zonder zal zitten. Elke kamer bevat vier hints die je in volgorde dient aan te kopen. Het kan dus voorvallen dat je hint vier nodig hebt, maar eerst dus de overige hints zal moeten aankopen. Dit had mijns inziens iets beter kunnen worden uitgewerkt.

Violett_2.jpg


Kleurrijke fantasiewereld

De fantasiewereld werd voorzien van veel kleur en de art style deed me wat denken aan de animatiereeksen die ik keek in mijn jeugdjaren. De figuren die je onderweg ontmoet, zijn vaak van excentrieke aard. Zo krijg je hulp van een wezen, dat het best kan omschreven worden als een kruising tussen een bever en een haai, bij het bouwen van een vlot en dien je een vervelende vlieg te vangen voor een betoverde theepot. Vermits de puzzels zich grotendeels in kleine ruimtes afspelen, lijk je wel in een dynamisch schilderij rond te lopen waarbij de geportretteerden tot leven zijn gekomen. De uitstekende soundtrack weet eveneens perfect het gevoel weer te geven van deze surreële situaties.

Conclusie

Violett wordt gekenmerkt door een leuke art style en soundtrack die surrealistische taferelen op je scherm toveren. De puzzels bieden door het gebrek aan hulp voldoende uitdaging, maar zijn op het randje van frustrerend. De stroeve besturing gooit echter roet in het eten om te kunnen spreken van een goede game. Leuk concept, mindere uitvoering.

Pro

  • Art style
  • Soundtrack
  • Uitdagende puzzels

Con

  • Stroeve besturing
  • Vreemd hintsysteem
5.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 december 2013

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Foverer Entertainment

Uitgever

  1. Forever Entertainment
 
Terug
Bovenaan