Review: Very Very Valet

Valet service is in onze contreien nauwelijks bekend, maar is over de grote plas een ingeburgerd gegeven dat me eerlijk gezegd de stuipen op het lijf jaagt. Het komt erop neer dat wanneer je naar een club of restaurant gaat je vervolgens aan de ingang de sleutels van je wagen overhandigt aan een medewerker die de bolide voor je gaat parkeren. Je geeft een totale vreemde dus wat geld om je persoonlijke batmobile te gaan stallen en die na je avondje uit, hopelijk intact, terug te krijgen. Heb ik last van vertrouwensproblemen wanneer ik zeg dat het idee van een random kerel die met mijn wagen een ritje gaat maken niet meteen het begin zou markeren van een zorgeloos avondje uit? Draagt Manuel wel goed zorg voor mijn vierwielig monster is alles wat steeds door mijn gedachten zou flitsen. Het is met die nachtmerries dat Very Very Valet lijkt te spelen. Het is een game die opgezet is uit klanten die hun wagens veilig geparkeerd willen zien en de Valets die zoveel mogelijk voertuigen aan een snel tempo op een parkeerplaats willen krijgen. Het bevestigt alle primordiale angsten die je als autobezitter kan hebben en is stiekem behoorlijk fun.

Dat je Very Very Valet niet te serieus moet opvatten wordt al snel duidelijk wanneer je merkt dat je baas een opgewonden duif is die te veel vogelzaad heeft gepikt. Dit is een kleurrijke wereld waarin de hoofdpersonages er uitzien als aan lager wal geraakte Muppets die zich moeten behelpen met een knullige job als professioneel parkeerder om hun heroïneverslaving te bekostigen. Het basisidee achter de gameplay is kinderlijk eenvoudig. Je krijgt een auto en rijdt die vervolgens naar een parkeerplaats, om die na een paar minuten terug te brengen naar de klant. Laat ons zeggen dat het voor iedereen het beste is dat we niet te hard stilstaan bij het tijdsverloop in dit spelletje. Het komt er in elk geval op neer om binnen de tijdslimiet het beoogde aantal wagens van klant naar parkeerplaats en terug te brengen. Een heel simpel concept dus.

very very very.jpg


Chaotische taferelen op de parkeerplaats

Dat simpel niet noodzakelijk eenvoudig blijkt, dat kom je als speler al pijnlijk snel te weten. Uiteraard is het om te beginnen al logisch dat de wagentjes in dit spel niet de meest accurate dingen om te besturen zijn. Het besturingsmodel met de joysticks is doelbewust geïmplementeerd om wat onwennig te voelen waardoor je al snel tegen dingen aan aan het rammen bent. Het is zeker en vast geen game als Octodad waar de besturing doelbewust ontworpen is om het de speler moeilijk te maken, maar het voelt wel degelijk wat losjes en arcade.

Een tweede kink in je kabel is het level design dat ontworpen is om het je lekker lastig te maken. De omgevingen beginnen weliswaar eenvoudig genoeg maar ontpoppen zich al snel tot hindernisbanen waar je constant over hellingen en rare verkeersverbindingen aan het manoeuvreren bent. Wanneer je uiteindelijk ook met katapulten, teleportatie en poorten naar andere dimensies te maken krijgt weet je dat het tijd is om je beste parkeerbeentjes voor te zetten. Het komt erop neer om die begeerde drie sterren rating in elk level te verzilveren en dat doe je door zo snel mogelijk door de omgevingen te scheuren en elke shortcut te benutten. Klanten geven er grappig genoeg niet om dat je een stuk schroot op vier wielen terug aflevert, maar o wee als je ze te lang laat wachten. Wanneer je er te lang over doet vliegen je klanten, ook tot verbazing van je hyperactieve duif van een baas, gewoon weg. Te weinig tevreden klanten resulteert in te weinig sterren op je score en dat betekent dat je dag met het handje mag zeggen tegen je progressie naar volgende levels. Het komt er dus op neer om zo snel mogelijk de indeling van de omgeving in je op te nemen en alle mogelijkheden om tijd te besparen optimaal te benutten. Dat je via extra opdrachten zoals het opruimen van vuilnis ook sterren kan verdienen is uiteraard netjes meegenomen, maar uiteindelijk is het in een rotvaart over die parking snellen en het hoofd koel houden onder de chaotische tijdsdruk waar het spelletje om draait.

Games zoals dit zijn zoals seks. Leuk op je eentje, maar het werkt veel beter met meerdere spelers.


Op je eentje is Very Very Valet speelbaar. Het is een simpel spelletje met een simpele presentatie dat als tussendoortje wel wat minuten kan doden van tijd tot tijd. Daar is het echter niet voor gemaakt, laat ons daar duidelijk in zijn. De gameplay werd instant een stuk vermakelijker en nog chaotischer toen mijn vriendin haar Joy-Con nam. Dit is dus duidelijk een game die je net als Overcooked samen op de bank hoort te spelen. Het samen falen en overal tegenaan rammen en lachen om die gedrogeerde duif maakt de game nu eenmaal stukken leuker dan op je eentje spelen. Dat de game gelimiteerd is tot vier spelers offline op de bank en dus geen online functionaliteit heeft is ietwat een minpunt maar als je op zoek bent naar een ouderwetse partygame kun je slechtere keuzes maken op Switch.

Conclusie

Very Very Valet is een verrassend leuk tussendoortje dat een simpel concept weet om te vormen tot een fijne party game. Het heeft niet genoeg substantie om lang te boeien op je eentje, maar met meerdere spelers is chaotische pret verzekerd.

Pro

  • Brengt leuke gameplay vertrekkend uit een erg simpel gegeven
  • Kleurrijk en speels
  • Gameplay kan nog best uitdagend uit de hoek komen
  • Leuk op je eentje, maar vooral erg amusant met meerdere spelers

Con

  • Op je eentje ontbreekt de aantrekkingskracht om lang te spelen
  • Geen online functies
  • Die gestresseerde duif die de boel leidt, is irritant
7

Over

Beschikbaar vanaf

25 mei 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Ontwikkelaar

  1. Toyful Games

Uitgever

  1. Nighthawk Interactive
 
Games zoals dit zijn zoals seks... op dan bij de cons te lezen: op je eentje ontbreekt de aantrekkingskracht om lang te spelen...😂🤣😁... die humor...👌
 
Terug
Bovenaan