Review: Various Daylife

Bravely Default, Triangle Strategy, Octopath Traveler en als kers op de taart Various Daylife. Soms stel ik me toch vragen bij de namen van bepaalde Square Enix-titels. Gelukkig weten ze meestal een kwaliteitsvol spel af te leveren dat ondanks de quirky naam zijn publiek weet te bereiken. Met Various Daylife, een spel dat op consoles en pc verscheen op dezelfde dag als dat het werd aangekondigd, lijken ze de bal voor één keer toch misgeslagen te hebben.

In Various Daylife speel je als een kolonist die in het jaar 211 aankomt op het nieuw ontdekte continent Antoecia. Omdat je deel uitmaakt van de zevende golf van kolonisten, is het automatisch jouw taak om expedities te ondernemen en zo de andere delen van het continent te verkennen. Natuurlijk bouw je intussen ook een leven op in de stad Erebia, waarbij je nieuwe vrienden maakt en tal van klusjes uitvoert om geld te verdienen, wat op zijn beurt weer nodig is om je personages en hun onderlinge affiniteit sterker te maken.

Screenshots_04.jpg


Gortdroog

De klusjes en de expedities zijn de centrale concepten in het spel. Helaas zijn beide elementen even boeiend als je belastingsbrief invullen. Er wordt wel eens gezegd dat JRPG's spellen zijn waarbij alles draait rond cijfers en Various Daylife neemt dit gegeven misschien net iets te letterlijk. Het uitvoeren van de klusjes bestaat uit niet meer dan het kiezen van een van de verschillende taken uit een keuzelijst om zo geld en ervaringpunten binnen te halen en je stats zo optimaal mogelijk te verhogen. Hierbij dien je ook rekening te houden met het humeur en de vermoeidheid van je personage, want naarmate deze afnemen daalt de slaagkans en een mislukte missie resulteert niet enkel in verloren tijd maar ook het verlies van stats. Op deze manier is Various Daylife eigenlijk een life simulator-RPG waarbij alle activiteiten werden vervangen door tekstkaders, want al deze taken worden automatisch uitgevoerd en het enige dat je ziet na afloop is Success of Failure.

Een life simulator-RPG waarbij alle activiteiten werden vervangen door tekstkaders.


Wat de expedities betreft, zijn we helaas niet veel beter af. Ook hier selecteer je gewoon een van de missies en mag je toekijken hoe je personages gedurende een bepaalde tijd op wandel gaan zonder dat je hier zelf enige controle over hebt. De enige keuze die je hebt, is om de missie vroegtijdig af te breken of een kamp op te zetten om te overnachten en te eten. De vooruitgang van de missie wordt weergegeven door een percentage en gelukkig kan je de tijd ook versnellen om dit wandelen wat sneller te doen gaan. Om de zoveel tijd wordt je vervolgens getrakteerd op een gevecht en deze gevechten zijn een van de weinige lichtpuntjes in dit spel.

Screenshots_06.jpg


Cha-cha-cha

Hoewel Various Daylife ons een vrij klassiek turn-based gevechtssysteem voorschotelt, wordt er toch één interessant mechanisme geïntroduceerd met het Cha-systeem. Dit is een combo-systeem waarbij het draait om drie cha's en dan bedoel ik niet de Cubaanse dans, maar change, chain en chance. Concreet betekent dit dat je met bepaalde aanvallen eerst een verandering in de status van je vijand kan aanbrengen, bijvoorbeeld ze in vuur en vlam zetten of verlammen met een elektrische aanval. Vervolgens laten andere aanvallen je toe om een chainbonus op te bouwen en hoe groter deze bonus is, hoe meer schade je zal doen met een chance-aanval. Dit zorgt voor een interessante gevechtsdynamiek waarbij je ook nog eens rekening moet houden met je manaverbruik. Al deze aanvallen kosten uiteraard mana en je hebt maar een beperkte hoeveelheid mana.

Om de missies te ondernemen, moet je er natuurlijk voor zorgen dat je personages voldoende sterk zijn. Dit doe je echter niet op een klassieke manier. Je eigen personage laat je in level stijgen door het uitvoeren van klusjes terwijl je jouw teamgenoten levelt door het spenderen van geld, véél geld. En zo wordt Various Daylife ook nog eens een zeer grindy bedoeling, want je zal tot treurens toe klusjes uitvoeren om ervaringspunten te farmen. Zeker als je voor de tigste keer de taak Wolf Control kiest, omdat die veel ervaringspunten en bonuspunten voor je stats oplevert, kan de verveling snel toeslaan. Het spel stimuleert je bovendien om te blijven gaan voor taken door middel van een chainbonus die je ervaringspunten vermenigvuldigen. Kies je ervoor om te rusten of heb je een ongeluk, dan wordt je workchain helaas verbroken.

Screenshots_21.jpg


Na het werk komt het plezier, toch?


Om de ééntonigheid van het "werken" te doorbreken, kan je gelukkig nog de stad verkennen. Zo kan je bijvoorbeeld een café of restaurant bezoeken, nieuwe wapens en accessoires kopen in de winkel of naar de publieke baden gaan. Je kan ook een van je teamgenoten uitnodigen om samen op café of naar de markt te gaan, wat naast het verhogen van je stats en de band met het personage ook een positieve invloed heeft op je humeur en vermoeidheid. Maar dit alles kost ook weer geld, waardoor je eigenlijk voortdurend in geldnood zit. Wanneer je samen een activiteit doet met een teamgenoot, of soms tussen je taken door, word je ook getrakteerd op een cutscene die wat smalltalk laat zien tussen de personages. Deze cutscenes geven het spel wat extra elan en laten je kennismaken met een eigenlijk best wel leuke groep van vrienden. Bovendien zijn veel van de dialogen voorzien van wat stemwerk, ook al klinkt het als onverstaanbaar gebrabbel.

Eigenlijk kwam tijdens het spelen vaak de gedachte in mij op dat Various Daylife leuker zou zijn als mobile game om te spelen terwijl je op de pot zit. En ziedaar, terwijl ik wat info over de titel aan het opzoeken was, ontdekte ik dat het inderdaad oorspronkelijk het levenslicht zag in 2019 als een spel op Apple Arcade. Intussen is deze versie trouwens alweer verdwenen van deze dienst, maar op pc en consoles komt dit spel helaas niet tot zijn recht. En ondanks dat Various Daylife visueel wat weg heeft van de charme van Bravely Default, zijn de graphics op console nu ook niet bepaald noemenswaardig en had ik de indruk een PlayStation 2-spel te spelen op mijn PlayStation 5. Door dit alles voelt Various Daylife vooral aan als een enorme gemiste kans.

Conclusie

Various Daylife is een JRPG die de bal misslaat door de speler grotendeels naar de achterbank te verwijzen en een vreselijk grindy ervaring voor te schotelen. De charme van het spel en enkele leuke ideëen zoals het Cha-systeem, kunnen helaas geen soelaas bieden.

Pro

  • Charmante stijl
  • Leuke personages
  • Cha-systeem tijdens de gevechten

Con

  • Saai
  • Vreselijk grindy
  • Grafisch zeer matig
  • Droge presentatie
4

Over

Beschikbaar vanaf

16 september 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Doki Doki Groove Works
  2. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan