Review: Unholy

Na even actief lid te zijn van de sekte The Eternal Spring, besluit Dorothea dat het welletjes is geweest en maakt ze haar koffers klaar om samen met haar zoontje Gabriel een normaler leven te gaan leiden. Tijdens de avond voor hun vertrek, na nog een dutje te doen in haar logies, ontwaakt Dorothea plots met de schrikbarende vaststelling dat haar zoontje zoek is. Na wat zoeken vindt ze hem terug op de bovenverdieping van de tempel, waar hij helaas ingezet wordt voor een duivels ritueel van de hogepriester. Dorothea probeert haar zoon nog te redden, maar dat lukt niet doordat de rite al snel uitmondt in een vuurzee en zelfs een deel van de tempel doet instorten. Enkel zijzelf overleeft het gebeuren en natuurlijk is ze nu de wanhoop nabij. Maar dan ziet ze plots de gestalte van een oude dame die haar belooft dat er toch nog een kans is om Gabriel zijn ziel te redden. Ze moet hiervoor reizen naar een parallelle maar weliswaar gevaarlijke wereld, genaamd de Eeuwige Stad, om er de confrontatie met de hogepriester aan te gaan.

Ondanks het warrige verhaal, is jouw interesse nu toch enigszins gewekt? Dan is Unholy misschien wel iets voor jou. Ik vond de premisse alvast zo veelbelovend gestoord klinken, dat ik die vermaledijde hogepriester eigenhandig wel even op zijn plek wilde zetten. Mocht dat nu nog niet duidelijk zijn, Unholy is dus een surrealistische survival horror game waarin je zowel stealth als actie-elementen terugvindt. De game is het eerste project van Duality Games, gepubliceerd via Hook en wordt beschikbaar vanaf 20 juli voor pc via Steam.

20230719161520_1.jpg

Hoe horror moet​

Nog vooraleer je in het spel belandt, merk je al dat de soundtrack een groot aandeel heeft in het creëren van de perfecte setting. Die akelige vioolsnaren wanneer er iets ergs op til staat, de opzwepende drums wanneer een vijand op je af komt: ook na de introtune blijft de muziek gewoon zijn stinkende best doen om je de daver op het lijf te jagen. Ook de geluidseffecten en de stemmen komen aan. Een schreeuw die door merg en been gaat, de wind die snoeihard doorheen je oren ruist wanneer je te dicht bij een raam gaat staan, die griezelig weergalmende kinderrijmpjes welke ervoor zorgen dat je extra op je hoede bent wanneer je weer maar eens door een donkere gang loopt, op zoek naar een uitweg: it just works.

Blijft meteen in je hoofd hangen.


En wat dan gezegd van het beeld. Onder meer de gelaatsuitdrukkingen en de lipsynchronisatie tijdens de gesprekken ogen in Unholy zovele malen meer gelikt dan bij de gemiddelde indie. Het spel loopt daarnaast erg soepel en het is mogelijk om Nvidia DLSS in te stellen voor een nog hogere framerate. Geregeld zien de omgevingen er indrukwekkend uit, met veel oog voor detail. De speler zal tijdens de zoektocht naar Gabriel zowel vertoeven in de open lucht, in de middeleeuws ogende Eeuwige Stad, in macabere kelders en gangen, Lovecraftiaanse tunnels die weggeplukt lijken uit Scorn, een gigantisch klooster én werkateliers die zo van een of andere duistere tovenaar zouden kunnen zijn.

Ja, de wereld van Unholy is eentje die meteen in je hoofd blijft hangen en dat komt mede door de voortreffelijke soundtrack en de prachtige beelden. De lore is zo boeiend dat je de audiologs en handgeschreven brieven niet eens overslaat. Er zijn zichzelf herhalende ruimten, dode dieren in de koelkast, deurknoppen die verdwijnen, onverklaarbaar gebonk op deuren en ramen, zombies en geesten die je blijven achtervolgen, … Liefhebbers van het genre zullen zeker smullen.


Hoe gameplay kan en mag​

Over naar de gameplay dan. Doordat de lineaire spelomgeving betrekkelijk klein gehouden wordt en progressie overduidelijk voorgeprogrammeerd is, komt de gameplay zeker tijdens de eerste hoofdstukken nogal simplistisch over. Vooreerst moet Dorothea natuurlijk geregeld van dat soort puzzels vervullen welke typisch zijn voor het genre. De geschikte sleutels zoeken, de correcte cijfercodes bemachtigen, objecten verzamelen voor een ritueel, het openen van sluizen, enzoverder. Geen enkele puzzel is te complex, want de focus van Unholy ligt dan ook duidelijk, naast op de story, op de stealth en de actie.

Hiervoor beschikt Dorothea over maskers die vereist zijn tijdens bepaalde secties én een katapult waarmee ze kristallen kan afschieten, genaamd Emotions. Er zijn meerdere soorten Emotions welke elk hun eigen kleur hebben. Met de blauwe kristallen kun je schakelaars en generatoren in- en uitschakelen. Sommige van deze zullen je helpen om vijanden te vernietigen. De paarse dienen om jezelf te verbergen, want ze verblinden de vijand tijdelijk. Rode kristallen kun je gebruiken om mijnen te activeren waarmee je vijanden kunt opblazen en blokkades in de omgeving te vernietigen. Met de gele dien je vijanden te lokken naar een bepaalde plaats op het scherm. Ieder kristal en de inventory zelf kan ook wat geüpgraded worden aan een shrine wanneer je in het desbetreffende hoofdstuk de Memento’s vond, welke objecten zijn die bij Dorothea herinneringen doen oproepen.

Het feit dat je elke penibele situatie op meerdere manieren kunt oplossen, maakt de gameplay van Unholy zeker verfrissend en uitdagend. Meermaals zul je namelijk genoodzaakt zijn om gewoon dingen uit te proberen, zoals het juiste masker aanwenden of de benodigde combinatie van kristallen. Vaak met een fatale afloop, tot je tot het besef komt wat er vereist is om verder te geraken.


Hoe perfectie niet bestaat​

Helaas werken de besturing en betrouwbaarheid van het spel niet altijd hierbij mee. Meer zelfs, momenteel zijn het net deze die de perfecte horrorervaring, welke nochtans om de hoek loerde, verhinderen. De muisbediening tijdens interactie met een aantal objecten durft wel eens sloom te verlopen, en soms dien je meerdere malen een toets in te drukken vooraleer deze geregistreerd wordt. Zeker het sluiten van deuren of het al sprintend maken van een sliding kon soepeler uitgewerkt zijn. Bij omgevingsobjecten blijft de in te drukken knop daarnaast steevast weergegeven, waardoor het niet altijd duidelijk is of je het object al eerder activeerde.

Besturing en bugs verhinderen momenteel nog de perfecte horrorervaring.


Ook de vijandelijke A.I. blijkt niet al te slim. Zo zullen jouw belagers bijvoorbeeld niets ondernemen wanneer ze jou in een locker zien stappen. Behalve dan extra geagiteerd te raken en aldus hun passen te versnellen wanneer ze de nabije omgeving afspeuren. Ze kunnen ook geen deur openen en wanneer deze al open is, blijven ze geregeld gewoon staan gapen bij de deurpost. Wat de bugs in Unholy betreft, bevinden jouw vijanden zich dan ook onder de zwaarst getroffenen. Meermaals zag ik zombies en bewakers vastzitten in muren of andere objecten. Zelf ben ik ook een aantal keren op een locatie beland waar ik absoluut niet hoorde te zijn of bleef Dorothea vasthangen op een ladder, waardoor ik het laatste checkpoint moest herladen. Deze technische euvels ondermijnen weliswaar de perfectie, maar maken van Unholy gelukkig nog geen erbarmelijk horrorspel.

Conclusie

Vanaf heden dient Unholy voor mij als een synoniem voor uitstekende psychedelische, surrealistische horror, want de game doet veel dingen op dat vlak gewoon beter dan pakweg een Visage, The Medium of Scorn. Vaker wel dan niet krijg je gevoel dat er iemand Dorothea beloert, precies zoals het zou moeten zijn voor dit genre. Er komen geregeld geniale momenten voor, de sporadische jump scares wérken en het spannende plot houdt je op het puntje van je stoel. Het vrije gebruik van de diverse kristallen en de speciale maskers zorgen daarnaast voor een verfrissende gameplay. Sommigen zullen de voorgeprogrammeerde progressie wel kunnen plaatsen, terwijl anderen zich er erg aan zullen storen. Maar onbetwistbaar zal iedereen zich wel ergeren aan de bugs in de huidige staat van de game. Hopelijk worden deze dus snel opgelapt, en dan zou Unholy wel eens een verrassend succes kunnen worden.

Pro

  • Beelden die het indieniveau overstijgen
  • Verbluffende soundtrack
  • Psychedelisch overtuigend sterk
  • Uitdagende gameplay

Con

  • Komt geregeld erg voorgeprogrammeerd over
  • Besturing kan soepeler
  • Bugs, bugs en nogmaals bugs
8

Over

Beschikbaar vanaf

20 juli 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Action
  2. Horror
  3. Stealth

Ontwikkelaar

  1. Duality Games

Uitgever

  1. HOOK
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan