Review: Sheltered 2

In maart 2016 verscheen Sheltered op PC. Het was een post -apocalyptische survival game zonder een echt achtergrondverhaal waar je maar één doel had: zo lang mogelijk met je familie overleven in de bunker. En daar had je genoeg aan, want het werd je niet gemakkelijk gemaakt om lang te overleven. Dit jaar brengt Team17, die ook het originele spel uitbracht, een tweede deel uit. Geen vervolg, maar eerder een remake met een upgrade van het grafische en wat aanpassingen qua verhaal en dingen die je moet doen. Loont het de moeite om deze game te spelen? Lees a.u.b. even mee.

Qua omgeving is er duidelijk geen verschil: ook Sheltered 2 speelt zich af na een apocalyptische gebeurtenis in de wereld en je bevindt je ook weer in een bunker waar je gaat moeten overleven. Dit keer is het echter niet met je gezin, maar met een paar leden van je factie. De wereld is namelijk verdeeld in facties die elk een deel van de map controleren en je hebt besloten een eigen factie op te richten om zo langzaamaan vrede te brengen. Gaandeweg ga je meer en meer mensen in je bunker ontvangen die je factie willen ondersteunen, alhoewel deze niet van het eerste moment loyaal zullen zijn.

Sheltered2_001.jpg


Geen fastfood met thuislevering

Meer volk klinkt op zich wel leuk en al redelijk snel zal er af en toe iemand aan de deur passeren die voorstelt om zich aan te sluiten, maar dat groeien doe je best niet te snel, want in een post-apocalyptische wereld is het geen sinecure om deze van water en voedsel te voorzien. Zelfs met de settings op gemakkelijk, is het een uitdaging om met vier man de voorraad voedsel op peil te houden. Je start wel met een moestuintje en kan dus zelf wat groenten zaaien, maar dat betekent niet dat je er elke dag van kan leven. Het duurt wel een tijdje eer je kan oogsten en tijdens het opgroeien van de plantjes durft er ook eens wat te mislukken waardoor er zelfs helemaal geen oogst is.

Groeien doe je best niet te snel.


Bovendien start je met maar een klein moestuintje. Net genoeg voor twee maaltijden, wat betekent dat al één van je starters op zijn of haar kin mag kloppen. Die moet maar een blikje voedsel opendoen. Dan bouw je maar een tweede moestuin, zeg je? Wel, je kan meerdere moestuinen bouwen, maar daar heb je dan weer grondstoffen zoals hout voor nodig. Die grondstoffen heb je echter ook nodig voor andere zaken, zoals een bed, een douche, een toilet, enzovoort. Bijna alles moet nog gebouwd worden en dan begrijp je dat, met de schaarste van grondstoffen en vrije ruimte, het geen makkelijke opdracht wordt om juiste keuzes te maken en je eigenlijk altijd wel in de problemen komt.

Sheltered2_002.jpg


Met één been in het graf

Toch is het belangrijk dat je in al deze zaken voorziet, want de leden van je bunker hebben ook wensen en behoeftes. Eten, drinken, toiletbezoek, slaap en hygiëne zijn de belangrijkste. Staat het cirkeltje rond het icoontje in het geel of rood, dan heeft dit effect op het tempo waarmee men beweegt en zal men niet meer beschikbaar zijn voor bepaalde missies. Is het cirkeltje mooi rood en volledig rond, dan val je ter plekke in slaap, loop je constant voedselvergiftigingen op of ga je langzaam dood. Heb je maar één bed en staan alle drie je leden in het geel qua vermoeidheid, dan begint het gegoochel met wie eerst mag slapen en voor hoe lang. Heb je hetzelfde voor met voedsel, dan wordt het tijd om amen te zeggen.

Is het cirkeltje mooi rood en volledig rond, dan ga je langzaam dood.


Grondstoffen en eten zijn dus belangrijke zaken. Zoals gezegd gaat het eten vooral gekweekt moeten worden in of boven je bunker, maar de grondstoffen ga je moeten halen door middel van expedities. Deze expedities zet je op via de radio, waarbij je personen, wapens, proviand en eventueel ruilmateriaal voorziet. En daarmee stuur je hen op pad waarbij ze gebouwen en locaties zullen doorzoeken voor bruikbaar materiaal. Het nadeel is dat je niet alleen op de map bent en je woon-werk verkeer en de locaties zelf niet altijd veilig zijn. Ook de andere facties lopen rond en maken je het leven lastig, waarbij het regelmatig tot een (turn-based) gevecht komt. Wil je beter worden in deze gevechten, betere wapens kunnen dragen en naar gevaarlijkere streken trekken, ga je in je bunker moeten sporten. Dat oefenmateriaal kost je echter, je raadt het al, grondstoffen.

Conclusie

Sheltered 2 is een pittige game waarbij je het leven niet gemakkelijk wordt gemaakt. Een deel van de game zal afhangen van het geluk dat je hebt met welke materialen je vindt, maar sowieso zal je regelmatig moeten afwegen wat het belangrijkste is qua bouwen en ga je vloeken dat je weer net te weinig grondstoffen of ruimte hebt. Je beheert de gezondheid en acties van je leden en de uitbouw van je bunker. Doordat alles zo schaars is, gaat het spel redelijk traag vooruit en is het een beetje zoals met de Sims, waarbij je herhaaldelijk dezelfde handelingen van 'eet, kuis, bezoek het toilet, neem een douche en repareer' gaat moeten uitvoeren, maar dan meer hardcore vanwege de schaarste.

Pro

  • Sfeervol
  • Pittig
  • Geluidseffecten
  • Random mappen

Con

  • Repetitief
  • Traag spelverloop
  • Zelfs gemakkelijk is niet gemakkelijk
7

Over

Beschikbaar vanaf

21 september 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Unicube

Uitgever

  1. Team17
 
Terug
Bovenaan