Review: Shelter 3

In augustus 2013 bracht ontwikkelaar Might and Delight de survivalgame Shelter uit die door critici slecht ontvangen werd, maar geprezen werd door gamers. De opvolger kon voortbouwen op het succes en de derde game in de reeks heet Shelter 3. Hier kruip je in de huid van olifant en jonge moeder Reva. Je moet niet alleen voor je eigen gezin zorgen, je moet ook een kleine kudde olifanten leiden. De oude matriarch kan de groep niet meer leiden, dus komt deze taak op jouw schouders terecht. Maar zorgt dat ook voor een goede game?

In Shelter 3 leid je dus een kleine kudde olifanten door de jungle en verzorg je ze. Zowel sociale aspecten als behoeften als honger en dorst spelen hier een belangrijke rol. Naast survivalelementen moet je iedereen ook beschermen tegen mogelijke roofdieren zoals alligators en tijgers. Als je dat niet doet is de kans groot dat de jonge babyolifanten worden opgepeuzeld. En dat gebeurt heel snel, want de rest van de olifanten blijft gewoon stokstijf staan. Geen verdedigings- of afschriktactieken, dat valt wel wat tegen. Als ik natuurdocumentaires mag geloven zou één tijger zelfs nooit bij een babyolifant kunnen komen. Shelter 3 is dan ook geen wildlife simulator maar wel een walking simulator. Als er gevaar dreigt kan je met je slurf een noodsignaal trompetteren om iedereen samen te brengen, maar meestal volgt iedereen je gewoon blindelings. Je kan je kudde ook zelf besturen om bijvoorbeeld fruit uit bomen te meppen.

shelter-3.jpg


Olifanten stelden nooit zo hard teleur

Met je ‘survival sense’ kan je zien hoe je metgezellen zich doorgaans voelen en waar het volgende checkpoint is. Qua navigatie moet je het hiermee stellen, wat ervoor zorgt dat je gemakkelijk verdwaald raakt in de bossen en open vlaktes. Als je honger hebt, ga je zoals eerder gezegd op zoek naar fruitbomen. Botsen tegen die bomen zorgt ervoor dat fruit op de grond valt en het snel opgegeten kan worden. Omdat olifanten zoogdieren zijn, moet je je jonge dier vaak zogen. De kleur van het olifantenkalf dient hierbij als indicator. Als die grijs wordt, heeft het honger. Hoewel de verzorging van het kalf simpel is, is het soms vervelend om aan voedsel voor de rest van de kudde te komen. Maar dat hangt enkel en alleen af van de keuzes die je maakt. Ga je naar een gebied met veel fruit én veel roofdieren? Of liever naar een veiligere plek met minder eten? Wat je ook kiest, je zal ongetwijfeld een paar olifanten kwijtspelen.

Het doel van het spel is om met zoveel mogelijk olifanten de nieuwe safe space te bereiken. Of er nu een olifant sterft of niet, je gaat er geen traan om laten. De dieren verdwijnen ettelijke seconden nadat ze het loodje hebben gelegd. Ze hebben ook geen persoonlijkheid of speciale uiterlijke kenmerken. Daardoor valt de emotionele impact wel mee. Waar je misschien wel van gaat janken, zijn de talloze bugs die je in deze 2 uur durende game tegenkomt. Soms blijven olifanten in het niets staren als ze bij fruitbomen staan, met de dood als gevolg. Als ze dan wel zin hebben om fruit te plukken, valt er bij het botsen niets uit de boom. Hoe vaak en vanuit welke richting ik ook tegen die verdomde boom probeerde te botsen, er gebeurde niets. De vruchten bleven aan de bomen en het merendeel de kudde stierf ook weer geleidelijk van de honger.

Shelter3_Screenshot_01.png


Sfeervol kunstproject, slechte game

De game scoort wél met zijn typische low poly graphics en de goede soundtrack. De kleuren zijn altijd heel mooi en de low poly geometrie spreekt mij ook aan. De roep naar honger, dorst of uitdroging van een mede-olifant zorgt ervoor dat je echt je best wil doen om je kudde veilig om hun bestemming te brengen. Meestal word je tijdens je reis begeleid door rustige en aangename muziek. Dat is ook een van de weinige pluspunten in Shelter 3. Het draagt echt bij aan de sfeer die gecreëerd wordt. Zo krijgt de achtergrondmuziek in gevaarlijke situaties meer dreigende tonen die het gevoel van gevaar perfect overbrengen.

De graphics en soundtrack helpen wel om de eentonige gameplay en gebieden een beetje leven te geven, maar al bij kan ik Shelter 3 helemaal niet aanraden. Het tempo is gewoon te traag. De besturing van de olifanten kan soms raar aanvoelen, waardoor ze dingen doen je eigenlijk helemaal niet wilt. Ze lopen ook continu letterlijk door elkaar heen. Het zou leuker geweest zijn om een grappige animatie toe te voegen als de olifanten tegen elkaar liepen. Maar op vlak van animatie valt de game gewoon volledig tegen. Je kan bijvoorbeeld vast komen te zitten in bomen of rotsen en moeilijkheden hebben tijdens het lopen. Zelfs al lopend zijn de beesten tergend traag en na 5 minuten begin je je af te vragen of het nog niet bijna gedaan is.

Shelter 3 lijkt een losse ervaring, een tech demo of een eindwerk van een indie developer in spé.


De gebieden in Shelter 3 hebben veel potentieel, maar dat wordt nooit echt benut. Je bent eigenlijk alleen maar bezig met fruit te zoeken in dezelfde grijze en sombere omgeving. Ik had gedacht dat er op zijn minst een dag- en nachtcyclus gebruikt zou worden. Of dat we verschillende weersomstandigheden te zien kregen. Dat is helaas niet het geval. Spelen met je kudde, de kalfjes wat affectie geven of zelfs reageren op onbekende vijanden zijn ook niet mogelijk. Dan vraag je je af waarom er überhaupt vijanden in zitten. Als ze voor meer variatie moesten zorgen is die opzet toch flink mislukt. Dit lijken misschien allemaal kleine dingen, maar ze hadden volgens mij een groot verschil kunnen maken.

Conclusie

Als nieuwkomer in de reeks vond ik Shelter 3 een teleurstelling. De gameplay is eentonig en van de emotionele kwelling die de vorige twee delen blijkbaar met zich mee brachten blijft hier weinig van over. De bugs dragen ook niet bij aan een optimale game-ervaring. Iets meer tijd in de ontwikkelingsfase zou de game zeker goed gedaan hebben en had de uiteindelijke reviewscore waarschijnlijk flink omhoog gebracht. Wat mij betreft kan je je zuurverdiende centen beter aan iets anders spenderen. Een pluche olifant bijvoorbeeld. Daar ga je meer en langer plezier van hebben dan van de derde Shelter.

Pro

  • Mooie omgevingen en soundtrack

Con

  • Traag tempo
  • Saaie gameplay
  • Korte duur
  • Enorm veel bugs
4

Over

Beschikbaar vanaf

30 maart 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Might and Delight

Uitgever

  1. Might and Delight
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan