Review: Scarf

Zelfs in het meest kille hartje van de winter, met pegels aan mijn oren en mijn neus half bevroren omdat het erg koud is in de kou, weiger ik om een sjaal te dragen. Een beetje gaan paraderen met een te groot stuk stof rond mijn nek? Ik ben Harry Potter niet. Maar wat als, in tegenstelling tot de sjaal van Harry, die van mij magisch zou zijn? Wat als het nutteloze stuk textiel zou kunnen transformeren tot een draak? Dat zou de ‘rule of cool’ toch een stukje oprekken lijkt me. Laat dat nou net het kapstokje zijn waar Scarf zijn crux aan ophangt, een puzzel platformer met een magische sjaal in de hoofdrol.

Verhaalgewijs levert Scarf het soort zweverige excuus dat je zou verwachten van een game met een sjaaldraak. Een wezen van licht wordt geboren om de wereld te redden van de wrede wezens die de kosmische moederdraak hebben gedood om portalen te kunnen openen naar andere dimensies. Het overlevende kind van die draak, de titulaire Scarf, weet die verlosser naar een verlaten oase in de woestijn te lokken en zich netjes rond de nek van onze protagonist te draperen. Niet enkel ziet het ding er best modieus uit, wapperend in de wind, het biedt ook enkele handige krachten. De sjaaldraak kan zich gaandeweg namelijk omtoveren tot een stel vleugels om hoger mee te springen, een elastiek om mee te slingeren en een glider om mee te doen wat gliders nou eenmaal doen. Het zijn handige hulpmiddelen om de obstakels in je komende tocht het hoofd te kunnen bieden.

Scarf 3.jpg

Warrige draadjes

Nou moet je daar als speler niet al te veel drama van verwachten, Scarf is namelijk duidelijk meer Journey dan Breath of the Wild, en is vooral bedoeld als een ontspannend tussendoortje om een uurtje of vijf in rond te dwalen. De tegenstanders die je bijvoorbeeld tegenover je treft, zijn humanoïde wezentjes die er eigenlijk best schattig uitzien en moeiteloos door je sjaalmonster geabsorbeerd worden om nieuwe krachten vrij te spelen. Het roept al snel de vraag op of je wel degelijk deel uitmaakt van de good guys in dit warrige narratief dat stukje bij beetje aan de oppervlakte komt tijdens het spelen. Dat de verhaalvertelling gebeurt via zwaarmoedige korte cutscenes of muurschilderingen die je makkelijk kunt missen, helpt ook al niet te hard om veel touwen aan het verhaal vast te knopen.

Scarf 4.jpg

Vertrouwd terrein

De gameplay zelf steunt op platformen van het vederlichte soort. Je krijgt drie spelwerelden voorgeschoteld die je thematisch kan omschrijven als: oceaan, woestijn en bos. Nee, originaliteitsprijzen gaat Scarf niet scoren, maar dat de drie quasi open werelden knap en sfeervol vormgegeven zijn, valt niet te ontkennen. Knappe vista’s, majestueuze watervallen en groene velden bezaaid met de restanten van oude tempels. Scarf is af en toe een visueel plaatje. Die tempels leveren de grootste uitdagingen op in de game. Vaak komt het erop neer dat je vijf items nodig hebt om een mechanisme te ontsluiten dat je verder helpt op je pad. Die items verkrijg je door de omgeving te verkennen en puzzels op te lossen. Grote blokken met symbolen in de juiste volgorde plaatsen of het niveau van het water in een aquaduct aanpassen en uiteraard de obligate laser puzzels. Wederom, Scarf gaat niet voor originaliteitsprijzen. Desondanks speelt het allemaal plezierig weg en ligt de oplossing van een puzzel nooit te ver buiten handbereik.

Het gebrek aan uitdaging zou bij veel games een struikelblok zijn, maar weet in Scarf net de meubelen te redden.


Naast het puzzelen kruipt het bulk van je tijd in het traverseren door de omgeving met behulp van je sjaal. Het grote struikelblok is echter dat de besturing nogal wat steken laat vallen met momenten. Het grapplen is op die manier vaak een kwestie van goed geluk en ook het springen gaat vaak spectaculair de mist in wanneer je gewoon verder springt dan het kleine platformpje waar je op aan het mikken was. Erg veel frustratie roept het niet op, omdat het checkpointsysteem in lijn met de volledige game ontzettend vergevingsgezind is, maar het gebrek aan precisie in de besturing is erg bizar te noemen. Je vergeeft het Scarf echter voor een deel, omdat de sfeer van het kleine spelletje behoorlijk rustgevend is, en je dankzij de artstyle en kleurrijke omgevingen een niemendalletje krijgt waar het enkele uurtjes fijn in dwalen is.

Conclusie

Scarf valt een tikje door de mand op vlak van besturing en verhaalvertelling, maar is desalniettemin sfeervol en laat je een paar uurtjes ongedwongen dwalen door knappe werelden.

Pro

  • Ziet er ontzettend sfeervol uit
  • De gameplay is lekker ongedwongen en rustgevend voor het gros van de speelduur

Con

  • De besturing laat wat steken vallen
  • Verhaalvertelling is warrig
  • Gaat niet voor originaliteit
6

Over

Beschikbaar vanaf

6 juli 2023

Gespeeld op

  1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Platformer
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Uprising Studios

Uitgever

  1. HandyGames
 
Terug
Bovenaan