Review: Scarf

Terwijl we merken dat Koning Winter nu echt bijna op zijn troon zit, zien we er buitenshuis nog knulliger uit dan voorheen, met die sjaal daar onder dat mondmasker. Misschien bood dit gekke zicht alleen al voldoende inspiratie voor Uprising Studios om de puzzelgame Scarf in elkaar te knutselen, over een blauw verkleumd mannetje met een rode sjaal en een rare stekel op zijn hoofd.

Je hoeft er geen vergrootglas bij te halen om te zien dat Scarf heel wat dingen pikt uit de succesvolle Unravel-serie, welke ik persoonlijk een hele leuke franchise vond. In beide Unravel-games bleken de puzzels slim bedacht, maar nooit te moeilijk of frustrerend. Het verhaal over de eenzaamheid en fragiliteit van het wollen mannetje getuigde ook van een zodanig ontwapenende charme, dat je niet anders kon dan meevoelen met het zielige hoofdpersonage. In Scarf is onze smurf dan wel niet van wol vervaardigd, maar zijn sjaal mogelijks wel, zou dat een goed voorteken zijn? Neen.

20211204214808_1.png


Warrig verhaal over een zwak mannetje en een dode draak

Het verhaal van Scarf begint eigenlijk over een Moeder Draak die even terug vermoord werd door onbekenden. Haar restanten werden in draden getrokken (gruwelijk!) en creëerden op hun beurt portalen in de kosmos. Ons blauw, naamloos en antropomorf wezen krijgt in het begin van de game ook een stukje van die bloederige draad te pakken. Hij besluit de draak te helpen - wat dit ook moge betekenen voor een levenloos fabeldier - en wel door de draad als sjaal om te doen, omdat dit hem tevens bijzondere krachten oplevert. Meer wordt er eigenlijk niet uitgelegd, maar in ieder geval komt er hier dus geen wol aan te pas. Oké, ik beken, ik snapte echt geen snars van het verhaal en ik vond onze zwijgzame, mislukte Sonic meteen iets van een lijkenpikker hebben.

Het grootste gedeelte van de game heeft Blue Da Ba Dee deze sjaal namelijk rond zijn nek hangen en loopt er parmantig mee rond als een soort superheld. Op bepaalde momenten kan hij echter niet verder zonder de speciale krachten van diezelfde sjaal, waardoor alleen maar extra in de verf gezet wordt hoe zwak hij eigenlijk wel is. Veel later dan je zou verwachten leert ons mannetje springen, sprinten en een double jump via engelenvleugels, enkel en alleen doordat de drakensjaal hem dit allemaal aanleert.

20211204222508_1.png


Simpele en saaie puzzels, niks baanbrekends

In Scarf ben je voortdurend bezig met het blauwe peetje vooruit te sturen tot je vastzit, om vervolgens op de juiste locatie de specifieke knoppen van de controller die op het scherm worden weergegeven, in te drukken. Af en toe moet je eens backtracken en soms zul je eens, al zoekend of voor de gein, verdrinken of te pletter storten, maar er gebeurt echt niks baanbrekends die je de sjaal… euh das omdoet.

De puzzels zijn zodanig simpel dat het al erg snel repetitief en saai wordt.


De puzzels zijn dan ook zodanig simpel dat het spelletje al erg snel repetitief en saai wordt. Even aan een hendel trekken, een blok verslepen, een goed getimede sprong doen naar een bewegend platform, de sjaal aanwenden als grapple hook of als slingshot, een soort magische bal op een platform leggen zodat al het water in je omgeving verdwijnt, … Hoe mooi de game er ook uitziet door zijn speciale art style, dat wordt helaas volledig tenietgedaan door de slaapverwekkende, onoriginele gameplay en het dito verhaal.

20211204235524_1.png


Performantieproblemen, bugs en onhandige camera

Op zich hoeft het gebrek aan originaliteit nog geen drama te betekenen, ware het niet dat de game ook op vlak van performantie flink teleurstelt. Geregeld is er stutter waar te nemen, bijvoorbeeld wanneer het gezichtsveld automatisch uitzoomt bij het betreden van een nieuwe omgeving. En dan zijn er nog de vele bugs. Ik ben echt de tel kwijtgeraakt hoeveel keer die dwaze smurf recht doorheen een object viel.

Ook de camera werkte niet echt mee in Scarf. Vaak zoomt deze erg knullig in wanneer je bepaalde objecten benadert of dicht tegen een muur komt te staan. Het perspectief draait ook onhandig traag wanneer je na een verticale sprong plots overschakelt naar een horizontale beweging.

Conclusie

Scarf spelen was voor mij als van een oude koek eten. Hoe meer happen je ervan neemt, hoe meer het voorgekauwd en muf smaakt. De game miste zowel spanning als uitdaging en kon mij echt niets bieden wat ik al niet eerder had gezien. Vervolgens maakten de vele technische mankementen de slappe ervaring alleen maar slechter. Gelukkig is er nog de mooie grafische stijl, waardoor ik uiteindelijk toch weiger om Scarf een buis te geven.

Pro

  • Mooie art style

Con

  • Onorigineel
  • Smurf is saai
  • Onhandige camera
  • Bugs
5

Over

Beschikbaar vanaf

23 december 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Platformer
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Uprising Studios

Uitgever

  1. HandyGames
 
Terug
Bovenaan