Review: RiMS Racing

Al zolang ik game ben ik fan van racegames, in alle vormen en maten. Van Super Mario Kart op Nintendo, tot Need For Speed, Burnout Paradise, Wipeout, Gran Turismo en Ridge Racer op PlayStation. Waar ik minder ervaring mee heb, zijn de echte motorracespellen. Het is al van Road Rash geleden dat ik nog eens virtueel op de motor ben gekropen. Daar wil ik met RiMS Racing nu verandering in brengen. Of ik me evenveel geamuseerd heb als met indertijd tegenstanders van hun motor te meppen, lees je in onderstaande review.

RiMS Racing is naar eigen zeggen geen puur racespel, maar eerder een motorsimulator, waarbij Raceward Studio getracht heeft om realistische races te combineren met het engineering-aspect van de motorsport. Een iets andere insteek, maar net daarom zeker interessant! Voor een leek als mezelf, die met moeite weet dat een motor uit meer bestaat dan twee wielen, een zadel en een stuur, de ideale kans om ook iets meer te leren over de mechanica die erachter zit!

Rims 1.jpg


Van raceheld tot mecanicien!

Je begint het spel met een korte tutorial. Hierin leer je welke knoppen je nodig hebt, wat er allemaal op het scherm tevoorschijn komt, maar ook hoe de verschillende menu’s in elkaar zitten en welke opties je allemaal hebt. Tijdens deze tutorial wordt het al meteen duidelijk dat dit niet het zoveelste standaard racespel is, maar dat het toch iets dieper gaat dan als eerste de finishlijn bereiken. Zo kom je te weten je wat je moet doen om tijdens races een goede pitstop te maken, maar ook hoe je nadien je motor moet onderhouden en upgraden. Dit laatste aspect is heel belangrijk in RiMS Racing. Hoe vaker je valt of hoe meer races je rijdt, hoe sneller de onderdelen van je motor dienen te worden vervangen. Afhankelijk van de schade aan je motor, zal deze ook anders aanvoelen tijdens het racen, wat op zijn beurt bijdraagt tot de realistische feel in het spel. Zeker een pluspunt!

Wanneer je je motor onder handen neemt, ga je effectief zelf als mekanieker aan de slag. Je kan de onderdelen namelijk vervangen door sequenties die op het scherm komen in te toetsen en uit te voeren op de controller. Zo leer je je motor vanbinnen en vanbuiten kennen. Hoewel dit een leuke meerwaarde geeft aan het spel, dreigt het op termijn helaas wat repetitief te worden. Gelukkig kan je in een latere fase je workshop upgraden, zodat je dat niet meer steeds zelf hoeft te doen.

Rims 2.jpg


Met vallen en opstaan

Na het voltooien van de tutorial kom je in de carrièremodus terecht. Vanuit je centrale workshop kan je je racer aanpassen, de kalender raadplegen waarin alle race-evenementen worden vermeld, je motor onderhouden en upgraden, onderdelen kopen en verkopen, een team samenstellen en zoveel meer. Je merkt het al, maar aan mogelijkheden ontbreekt het alvast niet.

Voor je je eerste race speelt, krijg je de keuze uit acht verschillende motors. Maak hierbij een weloverwogen keuze, want het is meteen de motor waar je een tijdje mee aan de slag zult gaan. De gekende merken, zoals een Ducati, BMW, Aprilia, Kawasaki, … passeren hierbij de revue. Helaas is het aanbod vrij beperkt en blijft het doorheen het spel slechts bij de acht mogelijkheden die je nu reeds voorgeschoteld krijgt. Spijt van je keuze? Geen zorgen, in een latere fase kan je de andere motoren ook nog vrijspelen.

Mijn eerste kwartier RiMS Racing voelde aan als voer voor een volgende Rage Quit.


Goed, over naar de core van het spel: het racen zelf! Ik zal maar meteen toegeven dat het spel een zekere, euh … laat ons zeggen, ‘leercurve’ kent. Iets minder genuanceerd: mijn eerste kwartier RiMS Racing voelde aan als voer voor een volgende Rage Quit. Ik lag met momenten meer naast de motor dan erop. Ik weet nu alleszins hoe die tegenstanders in Road Rash zich moeten gevoeld hebben. Wie gewoon is van vol op de gas te duwen bij racegames, zal bij RiMS Racing helaas bedrogen uitkomen. Het spel is gemaakt om zo realistisch mogelijk de werkelijkheid te benaderen en dat doet het ook door middel van de mechanics van het spel. Je moet als het ware je motor onder controle leren houden, weten wanneer je te veel of te weinig gas geeft, hoe je een bocht moet ingaan, enzoverder. Kleine foutjes worden hierbij meteen afgestraft. Kom je iets te ver in de graskant terecht, dan duurt het niet lang of je slingert zo de motor af. Het heeft even geduurd voor ik doorhad dat je twee verschillende settings hebt om de moeilijkheidsgraad te beïnvloeden. Enerzijds voor de moeilijkheid van spel zelf, hiermee bedoel ik dan hoe goed de tegenstanders zijn, anderzijds voor de ‘hulp’ die je krijgt bij het sturen. Dat laatste bracht gelukkig toch enige redding!

In RiMS Racing kan je zelf beslissen aan welke evenementen je deelneemt. De verschillende races gaan van grote race-evenementen, tot kleinschaligere fabrikantenraces of zelfs head-to-head wedstrijden. Na elke race neemt je ervaring (level) toe en ontvang je credits en teampunten. Deze kan je op hun beurt gebruiken voor het kopen van betere onderdelen. De moeilijkheidsgraad van verschillende evenementen durft soms wel variëren. Op zich niet slecht om af en toe eens uitgedaagd te worden, maar naar mijn gevoel zat de balans voor de verschillende evenementen niet altijd even goed, waardoor je de ene race won met de vingers in de neus en de andere met moeite de middenmoot haalde. Dat laatste kan uiteraard ook aan mezelf liggen. Je eigen skills kan je uiteraard ook testen in de multiplayermodus, waar ik helaas niet toe gekomen ben, al wordt vrij vaak melding gemaakt dat de multiplayer community voorlopig nog dun gezaaid is.

Rims 3.jpg


Een spel voor de échte liefhebbers

Zoals jullie tot nu toe konden lezen, was het voor mij voorlopig een beetje een haat-liefde verhouding met het spel. Een deel daarvan ligt zeker aan mijn eigen speelkwaliteiten, maar ook als we verder kijken dan enkel de race ervaring moet ik toch toegeven dat het hier en daar wat schort. Grafisch bijvoorbeeld had ik ook iets meer verwacht. De motoren, de racers en de racetracks aan zich zijn zeer goed uitgevoerd, maar wanneer je kijkt naar de ruimere omgeving, verwacht je toch iets meer voor een next-gen console. Daarentegen moet ik wel toegeven dat het spel zeer soepel draait, dat ik nooit last heb gehad van een hapering en dat het geluid wel de moeite is. Ook de haptic feedback op de controller is heel erg goed geïmplementeerd en biedt zeker een meerwaarde voor de speelervaring. Voor de liefhebbers van de motorsport zeker een aanrader, maar voor het gemiddelde publiek helaas vermoedelijk niet.

Conclusie

RiMS Racing is wat je van een racesimulator verwacht: het benadert zeer goed de realiteit en heeft een legio aan mogelijkheden om elke motor tot in de kleinste details te onderhouden en te upgraden. Daar tegenover staat echter dat er iets te weinig afwisseling is op vlak van motors en verscheidenheid in racetracks. Het is een spel dat vooral de échte bikers onder ons, die ook in het echte leven met de motor bezig zijn, zal kunnen bekoren. Wens je een motor in meer detail te leren begrijpen en sta je open om een zekere moeilijkheidsgraad te overbruggen, dan is RiMS Racing voor jou de goede keuze. Ben je echter op zoek naar een racegame om eens ter afwisseling te spelen, dan zou ik toch eerder een iets klassiekere racer aanraden.

Pro

  • Zeer uitgebreide aanpassingsmogelijkheden
  • Leuke game voor de echte motorliefhebbers

Con

  • Moeilijkheidsgraad
  • Vaak repetitief
  • Weinig diversiteit in motors en racetracks
6

Over

Beschikbaar vanaf

19 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. RaceWard Studio

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan