Review: TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3

Opgelet! Voor wie niet vertrouwd is met de motorrace-wereld: de Tourist Trophy motorrace op Isle Of Man staat bekend als een van de gevaarlijkste races ter wereld. Het is niet ongewoon dat er slachtoffers vallen, al dan niet dodelijk. Wat deze race zo gevaarlijk maakt, is niet moeilijk om uit te dokteren: tegen de klok racen, op de smalle wegen en straten van het Isle Of Man, daagt de rijders uit om de limieten op te zoeken. Er is geen ruimte om fouten te maken, en in tegenstelling tot het spel, kom je er dan niet altijd zonder kleerscheuren van af.

De voorganger dateert ondertussen van 2020 en ondanks de vele goede reviews, liet de game vooral op vlak van physics nog wat te wensen over. TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3 werd nu niet ontwikkeld door KT Racing, maar er werd door Nacon gekozen om samen te werken met RaceWard Studio. Deze studio is gekend van RiMS Racing, waarin ook getracht werd een waarheidsgetrouwe beleving neer te zetten, maar dan op racecircuits. Ze namen de opgedane ervaring mee in het proces en ik was benieuwd of ze er nu beter in slagen om een realistisch racegevoel neer te zetten, in tegenstelling tot de voorganger.

TTIsleOfMan-a2.jpg

Vooruit met de geit

Na het opstarten word je direct uitgenodigd een Nacon-account te openen, dat nodig is om ook het multiplayergedeelte te kunnen spelen. Na het linken van de nodige Steam en/of Epic accounts, als je op pc speelt toch, kan je al snel aan de slag. En met snel bedoel ik ook heel snel, van een tutorial is geen sprake. Even kijken in de settings dus, om te zien waar al je knoppen voor dienen en de belangrijkste functies te controleren. Gas geven: check, remmen achteraan: check, remmen vooraan: check. Wat kleine teksten later, met dan toch een beetje info in, ben ik klaar om de open wereld te ontdekken. Dat is tevens nieuw deze versie: het volledige Isle Of Man is berijdbaar, zowel het officiële parcours als de kleinere zijwegen en straten. Toegegeven, er was eerder al een klein deel beschikbaar, maar dat was echt wel beperkt. Nu is er meer dan tweehonderd kilometer waarover je vrij kan scheuren.

Om te racen heb je natuurlijk een motor nodig, dus vooraleer je volledig los kan gaan moet je een - voor sommige een moeilijkere dan voor andere - keuze maken uit de beschikbare rijders en bijbehorende motor. Er zijn twee categorieën om in te strijden: Supersport en Superbike, met respectievelijk 600-750 cc en 1000 cc motoren. Voor de liefhebbers is er onderaan een volledige lijst toegevoegd. En dan is het nu eindelijk tijd geworden om te vallen! Ah, excuseer, om te racen! Maar vooraleer dit vlotjes gaat, vrees ik dat je toch eerste enkele keren de grond van dichtbij zal inspecteren. Een goede tip: start met de beginner optie wat realisme betreft, en niet ineens met gemiddeld of realistisch, want je zal toch eerst wat oefening kunnen gebruiken om niet bij de minste fout te vallen.

TTIsleOfMan-a5.jpg

Leren, leren, leren, wie zijn best doet ... zal minder crashen.​

Na de eerste kennismaking met het asfalt, wat al snel het geval is, besef je dat dit geen eenvoudig spel is. Wie een arcade belevenis zoekt is duidelijk aan het verkeerde adres. Ook de beginner optie is namelijk al niet bepaald vergevingsgezind te noemen, toch is er nog een duidelijk verschil met de andere instellingen. Om dit spel als de Forza Horizon of Gran Turismo van de motorrace games te bestempelen is echter nog niet aan de orde. Daarvoor is de game niet uitgebreid genoeg door de afwezigheid van meer fabrikanten en extra activiteiten, zoals het behalen van rijbewijzen of het stelselmatig vrijspelen van andere motoren.

Het realisme en de beleving zit zeker goed, er mist wat extra inhoud om er een absolute topper van te maken.


Waar het spel wel goed in slaagt, is het neerzetten van een realistische belevenis van de TT Isle Of Man. Dit zowel op vlak van physics, met een grote pluim voor de ontwikkelaar, als op het neerzetten van een eng gevoel tijdens het racen. Er werd samengewerkt met ervaren racers, die al meermaals hebben deelgenomen aan de TT Isle Of Man. Toegegeven, op visueel vlak is er mijns inziens niet veel veranderd, er werd duidelijk gekozen om de beleving een niveau hoger te tillen.


Wat valt er wel te beleven?​

Behalve het cruisen op het volledig eiland, zijn er ook verschillende evenementen te beleven. Via het overzicht op de map kan je de belangrijkste daarvan direct terugvinden, maar tijdens het rondrijden ontdek je ook andere uitdagingen. De eerste uren raad ik aan om vooral de kortere en snellere evenementen er uit te kiezen. Een groot onderdeel van het spel is niet alleen gewend raken aan de besturing, maar ook het parcours leren kennen en tevens omgaan met de tijdsdruk. Er zijn races van een paar minuten tot twintig minuten of meer, dus als je graag snel een goede tijd neerzet kan je dit het beste leren op een beperkte race, zowel qua tijd als afstand. Om de volwaardige TT te rijden, moet je je eerst kwalificeren. Er zijn verschillende kwalificatierondes, waarvoor je je eerst nog eens moet plaatsen door het neerzetten van goede tijden in verschillende andere voorrondes. Dit vormt een seizoen, maar tussendoor kan je dus genoeg oefenen met de elf verschillende types evenementen. Zo heb je bijvoorbeeld de Task Race, waarbij je bepaalde taken en doelen moet behalen tijdens een race.

Door meer ervaring op te doen en uitdagingen tot een goed einde te brengen, verdien je upgradepoints. Met die punten kan je jouw motor verder verbeteren, maar daarvoor heeft de ontwikkelaar duidelijk hetzelfde systeem van RiMS Racing toegepast. Op zich werkt het systeem goed, en kan je verschillende onderdelen van je motor van een verbeterde versie voorzien, maar het blijft wel jammer dat dit eigenlijk rechtstreeks overgenomen is. Wat het multiplayergedeelte betreft kan je zelf een eigen sessie starten of deelnemen aan sessies van andere spelers. Maar er zijn ook wekelijkse en maandelijkse races om aan deel te nemen, onder de noemer van TT eSPORTS. Wie de meeste eSPORTS punten verzameld, mag zich na een seizoen tot de winnaar kronen.

Supersport
Superbike
  • Craig Neve, Kawasaki ZX-6R (2022)
  • Davey Todd, Honda CBR600RR (2022)
  • Jamie Coward, Kawasaki ZX-6R (2022)
  • Dominic Herbertson, Kawasaki ZX-6R (2022)
  • Xavier Denis, Yamaha YZF-R6 (2022)
  • Joey Thompson, Honda CBR600RR (2017)
  • Lee Johnston, Yamaha YZF-R6 (2022)
  • Brian McCormack, Triumph Daytona 765 Moto2 (2020)
  • Conor Cummins, Honda CBR600RR (2022)
  • Dean Harrison, Kawasaki ZX-6R (2022)
  • Gary Johnson, Triumph Daytona 675 ABS (2016)
  • Ian Hutchinson, Yamaha YZF-R6 (2022)
  • James Hillier, Yamaha YZF-R6 (2022)
  • John McGuinness, Honda CBR600RR (2022)
  • Michael Dunlop, Yamaha YZF-R6 (2022)
  • Peter Hickman, Triumph Daytona 765 Moto2 (2020)
  • Raul Torras Martinez, Yamaha YZF-R6 (2022)
  • Conor Cummins, Honda CBR1000RR-R SP (2022)
  • Dean Harrison, Kawasaki ZX-10RR (2022)
  • Davey Todd, Honda CBR1000RR-R SP (2022)
  • Gary Johnson, BMW S1000RR (2019)
  • Ian Hutchinson, BMW M1000RR (2022)
  • James Hillier, Yamaha YZF-R1 (2022)
  • John McGuinness, Honda CBR1000RR-R SP (2022)
  • Ilja Caljouw, Kawasaki ZX-10RR (2019)
  • Michael Dunlop, Suzuki GSX-R1000R (2019)
  • Glenn Irwin, Honda CBR1000RR-R SP (2022)
  • Peter Hickman, BMW 1000RR (2021)
  • Raul Torras Martinez, Honda CBR1000RR-R SP (2022)
  • Jamie Coward, Yamaha YZF-R1 (2022)
  • Shaun Anderson, Suzuki GSX-R1000R (2019)
  • Lee Johnston, BMW S1000RR (2019)
  • Forest Dunn, Suzuki GSX-R1000R (2019)
  • Julien Toniuttie, BMW S1000RR (2018)
  • Brian McCormack, BMW M1000RR (2021)
  • Michael Rutter, BMW M1000RR (2021)
  • Rob Hodson, Kawasaki ZX-10RR (2022)
  • Stefano Bonetti, BMW S1000RR (2018)

Conclusie

Wie op zoek is naar een realistische ervaring, zal met TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3 niet teleurgesteld zijn. Voor mij is dit het spel dat het meest de realiteit benadert voor motorracegames van de afgelopen jaren. Mijn respect voor de rijders van deze race, en bij uitbreiding alle motorraces, is alleen maar toegenomen. Er zijn momenten waarbij je schrik hebt om - in een videospel nota bene - een bocht te nemen, laat staan dat je dit in het echte leven doet. Al probeer je nog zo voorzichtig te zijn: het raken van de stoeprand op een verkeerde manier, op het verkeerde moment remmen of te scherp sturen in een bocht, zorgt ervoor dat je van dichtbij kennis maakt met het asfalt. Dit is een race voor de durvers, zoveel is duidelijk, en het spel slaagt er in om dat gevoel over te brengen. In de meest realistische setting worden fouten genadeloos afgestraft, in de minst realistische setting kom je met wat meer weg. Een uitdaging voor de liefhebbers dus.

Pro

  • Physics
  • Belevenis
  • Uitdagend

Con

  • Geen tutorial
  • Visueel gelijkaardig aan vorige versie
  • Mist wat keuze qua motoren en fabrikanten
8

Over

Beschikbaar vanaf

11 mei 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. RaceWard Studio

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan