Review: République Anniversary Edition

Een naam zegt meestal snel over welke game het gaat. Sniper Elite, Grand Theft Auto of Need for Speed, je weet al snel wat je te wachten staat. Bij République Anniversary Edition had ik oorspronkelijk geen flauw idee, een City Builder of een RPG misschien. Niets van dit alles, République is een adventure stealth game gemaakt door studio Camouflaj. République werd oorspronkelijk in 2016 uitgebracht in vijf episodes voor iOS en later pc, Mac en PS4. Nu is er een Anniversary-bundel beschikbaar voor PS4 en Switch en er is ook een afzonderlijke VR -editie. Voor deze review werd enkel de PS4-versie van nabij bekeken.

Van zodra je République opstart, word je opgebeld door Hope, een jonge vrouw die op de vlucht is. Hope bevindt zich in een totalitaire wereld ‘Metamorphosis’ waarin ze is opgegroeid en wordt gevolgd door de vele camera’s en agenten (Prizraks). Het verhaal begint vrij vaag maar de wanhoop van Hope grijpt onmiddellijk naar de keel. Hope (of 390H door haar gijzelaars genoemd) is op de vlucht omdat ze een verboden boek heeft gelezen waardoor ze een bedreiging zou vormen. Gelukkig wordt Hope geholpen door een bevriende agent Cooper en jij. Als speler heb je controle over de camera’s waardoor je Hope kan helpen ontsnappen. Vaak kan Hope via haar telefoon deuren openen of agenten weglokken. Deze telefoon wordt doorheen het verhaal geüpdatet, waardoor bepaalde deuren pas veel later kunnen worden geopend. De telefoon is zeer belangrijk in de vlucht naar vrijheid, waardoor je deze geregeld dient op te laden, er zijn ook extra opties te koop om zo Hope te helpen. Het verhaal ontplooit zich geleidelijk via tapes of mails die je overal kan terugvinden. Doorheen het verhaal kom je meer te weten over de wereld en de rol die Hope speelt. Tijdens het spelen moest ik vaak denken aan mijn lievelingsboek ‘1984’ van George Orwell, een absolute aanrader voor iedereen die interesse heeft in de dystopische wereld van République.

Republique 1.jpg


Episodes en collectables

Oorspronkelijk werd République per episode uitgebracht, deze structuur blijft behouden en na elke episode merk je goed de verbetering of aanpassing aan de game. Waar Hope eerst weinig items tot haar beschikking heeft om agenten weg te lokken, krijg je bij elke nieuwe episode meer mogelijkheden. Dit maakt je doorheen de game wel nieuwsgierig naar een volgende episode. In totaal mag je rekenen op een speelduur van ongeveer tien tot twaalf uur. Aan het begin van République kan je kiezen tussen verschillende moeilijkheden waarbij elke moeilijkheid zijn eigen kledij heeft. Er is een mogelijkheid om als speedrunner de game te starten. Hierdoor wordt je snelheid verhoogd. Of je kiest voor de makkelijke optie waardoor je onmiddellijk een taser tot je beschikking hebt.

Doorheen je tocht zijn er veel collectables om te verzamelen, van belangrijke literaire boeken, gamediskettes tot verschillende audiotapes. Vaak zijn collectables een uitvinding om een game te rekken en trophies uit te reiken, maar hier was ik oprecht benieuwd naar welk boek of welke game ik zou terug vinden. Voor één keer zijn de collectables dus geen opvulling maar een leerrijke ervaring. Ondanks de wanhoop en de ruwe, donkere wereld, is er ook plaats voor humor. Je vindt geregeld grappige posters en onze vriend Cooper betrap je vaak op flauwe mopjes.

Republique 2.jpg


MGS en Watchdogs

Zoals ik al heb vermeld, is République een stealth game. Er zijn wel wapens ter beschikking, maar vaak is dit enkel een verweermiddel wanneer je door een agent wordt ontdekt. In de stealth actie merk je dat République werd gemaakt door veteranen van Metal Gear Solid. Als speler heb je enerzijds controle over Hope met de linkerstick en anderzijds heb je controle over de camera’s met de rechterstick. Van zodra ik de eerste camera overnam, kreeg ik onmiddellijk een Watch Dogs-gevoel. Je verspringt van camera naar camera en je kan telkens op deze manier belangrijke plaatsen of agenten ontdekken. De overgang tussen de camera’s verloopt niet altijd vlekkeloos. Wanneer je Hope beweegt, dan verspringt het beeld telkens naar de dichtstbijzijnde camera waardoor je tijdens een stealth actie soms plots van richting moet veranderen door de verandering van camera. Dit kan soms frustrerend werken. Mijn grootste frustratie is echter de map, deze kan je namelijk niet onmiddellijk tevoorschijn toveren, maar bevindt zich in een submenu. Hierdoor moet je verschillende knoppen klikken alvorens de map terug te vinden. En als je net zoals mij om de paar minuten de map wil raadplegen, dan zal je snel mijn frustraties begrijpen. Wat voor mij eveneens onbegrijpelijk is, zijn laadschermen in een Anniversary Edition. Deze duren vaak lang, soms tien seconden. Dit kon absoluut vermeden worden bij een heruitgave van een game van enkele jaren terug.

Visuals en voice-acting

De wereld van République ziet er duister, donker en mysterieus uit. Je bekijkt meestal alles vanuit het camera (vogel)perspectief, hierdoor zie je weinig close-up van Hope. Er zijn geen bugs of glitches op te merken, alles ziet er goed uit. Enkel de agenten konden wel wat mooier worden afgewerkt. Doorheen verschillende verdiepingen zoek je een weg naar vrijheid. Enkele eenvoudige puzzels maken eveneens deel uit van de Big Brother-wereld. Elke episode heeft zijn eigen thema waardoor er voldoende variatie aanwezig is. De voice-over en de acteerprestaties zijn top, de wanhoop en de angst van Hope blijven hangen. Daarnaast zijn de stemmen en de acteerprestaties in de verschillende cutscenes zeer geslaagd, hiervoor verleenden bekende acteurs uit Metal Gear Solid, Mass Effect en Fire Emblem hun stem.

Conclusie

République Anniversary Edition heeft voor een low-budgetprijs vele troeven: een goed verhaal, intrigerende wereld met leuke collectables en goed functionerende stealth actie. Jammergenoeg werkt de camera soms wat tegen en kom je nog regelmatig loading screens tegen. Dit neemt niet weg dat het 10 uur durend verhaal me echt kon boeien en ik me al vrij snel betrokken voelde bij het lot van onze vluchtende dame die op mij alle “hoop” vestigt om een uitweg te vinden. Een onverwachte aanrader voor wie op zoek is naar een stealth game in een intrigerende wereld.

Pro

  • Boeiend verhaal
  • Goedkoop
  • Leuke collectables
  • Voice-acting en graphics

Con

  • Laadtijden
  • Camera’s maken het soms moeilijk
  • Map moeilijk raadpleegbaar
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

10 maart 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation VR

Genre

  1. Action
  2. Stealth

Ontwikkelaar

  1. Camouflaj

Uitgever

  1. Camouflaj
 
Terug
Bovenaan