Review: R-Type Final 3 Evolved

Gradius, Metal Slug, Contra, R-Type, et cetera; allen wereldberoemd gedurende de hoogte van hun populariteit, maar in het klimaat van vandaag vallen ze slechts in de smaak bij een beperkte demografie. In de ogen van liefhebbers wellicht een droevige realiteit … en toch kunnen we niettemin spreken over een genre dat net begeerd genoeg is om zichzelf in leven te houden. Zowel ervaren als indie developers produceren namelijk voortdurend ports, hommages of geheel nieuwe belevenissen omtrent deze conceptuele niche, laat staan dat succesvolle spellen zoals de NieR-serie of Returnal veel te danken hebben aan shoot ‘em ups. Granzella, een firma die deels werd opgericht door voormalige leden van Irem Software Engineering, blijft de fakkel alvast verder dragen, want recent lanceerden ze een uitgebreide evolutie van R-Type Final 2 die ik in deze recensie onder de loep zal nemen.

Even een beknopte geschiedenisles voor zij die niet familiair met dit project zijn. R-Type Final begon in principe op de PlayStation 2 circa 2003 en voor deze game was men van plan om de serie definitief te beëindigen. Een vergelijkbare situatie met de eerste Final Fantasy met andere woorden, en net vanwege die motivatie behandelde men het spel in kwestie als een soort eerbetoon waarin men (onder andere) zoveel mogelijk herkenbare referenties propte. Rond 2019 daarentegen opende men een Kickstarter-campagne voor R-Type Final 2, een zet die (uiteraard) voldoende fondsen vergaarde en bovendien zodanig werd gewaardeerd, dat Granzella aan de slag ging om R-Type Final 3 Evolved in elkaar te knutselen. Niet bepaald een slotstuk zoals men oorspronkelijk bedoelde, maar het opzet achter deze titel verschilt in één zin niet tegenover diens voorgangers: Final 3 Evolved moet en zal opnieuw hulde brengen aan alles wat met R-Type te maken heeft!

R-Type_Final_3_Evolved_Mei_23_N_02.jpg

Deep Space Fine​

Met als gevolg blinkt R-Type Final 3 Evolved op z’n minst uit in één categorie: de content die de ontwikkelaars voorzagen ten opzichte van concurrerende shmups. Diens grootste troef is niet alleen de gigantische hoeveelheid ruimteschepen die je kunt vrijspelen, maar ook de totale kwantiteit van levels, hoewel ik dit laatste met een asterisk verbind. In totaal beschikt het spel over zeven originele levels die nieuw zijn voor Final 3 Evolved, terwijl de zeven standaard levels van Final 2 eveneens werden toegevoegd. Dit respectabel assortiment vergrootte men tevens met een dosis aparte levels die elk naar vorige R-Types verwijzen, zij het officiële sequels of spin-offs, waardoor Granzella met een eindtotaal van 35 levels op de proppen kwam. Een overheerlijk smörgäsbord voor de doorgewinterde fanaat?

Zoals verwacht behield men de kenmerkende multi-tasking balans van R-Type ...


Zonder dit verder te onderzoeken, klinkt het alsof je een heerlijk gerecht gaat verorberen, hoewel één belangrijk detail meteen je mening zal veranderen: het feit dat men die aparte levels in werkelijkheid verspreidde over negen stukken downloadbare content. Drie van deze DLC packs (bestaande uit zeven levels) biedt men ten minste gratis aan bij het aanschaffen van R-Type Final 3 Evolved, maar voor de resterende zes DLC packs moet je (al dan niet via twee Stage Passes) ongeveer € 40 extra ophoesten. Zo’n fragmentatie betreur ik, want Granzella schrikt met zo’n intimiderende prijskaart de potentiële consument die van nul begint af. Zij die dezelfde DLC reeds voor R-Type Final 2 bezitten, hoeven zich daarentegen nergens zorgen over te maken, omdat deze inhoud automatisch wordt overgedragen bij de aankoop van R-Type Final 3 Evolved. Eventueel een kleine troost, afhankelijk van je standpunt …

R-Type_Final_3_Evolved_Mei_23_N_03.jpg

Houston, we have a problem

Vreemde beslissingen blijven in dit spel echter op elkaar stapelen, los van het bovenstaande. Zo merkte ik op dat je in de Shop, naast bijvoorbeeld kleuren of decals voor de 100+ aanwezige schepen in de R Museum, kledij voor je avatar en willekeurige objecten voor je Pilot & War Record-profiel kunt aankopen. Zulke betalingen verricht je in dit geval gelukkig met valuta’s die slechts vereisen dat je de game speelt, maar het bestaan van zulke hebbedingetjes vond ik aanvankelijk raar, zo niet geheel overbodig. Toen herinnerde ik me echter dat Granzella sinds de eerste aankondiging een sociale, metaverse-achtige ruimte adverteerde, waardoor ik uit nieuwsgierigheid de relevante optie opzocht. Tot mijn verbazing werkt dit aspect voorlopig enkel offline, omdat men diens geplande online-functies pas later gaat implementeren. Via een update zonder een geschatte releasedatum, nota bene. Hetzelfde probleem geldt op dit moment eveneens voor Competition, een andere beloofde multiplayer modus met een leuk conceptueel idee. Hierin zouden spelers tegen elkaar wedijveren gedurende verschillende levels, inclusief aanpasbare secundaire regels, maar ook dit is tot op heden een voorbarige toevoeging. Granzella liep in sommige gebieden dus te ver vooruit.

Granzella liep in sommige gebieden dus te ver vooruit.


Toch kan ik ook positieve evoluties opsommen, aangezien men de presentatie van R-Type Final 3 Evolved een adequate poetsbeurt gaf. Diens voorganger zag er verre van lelijk uit, maar omdat Granzella nu overstapte naar Unreal Engine 5 en simultaan de algemene art direction een beetje onder handen nam, ziet deze game er met als gevolg minder leeg en steriel uit dan tevoren. Vooral de grote, zichtbare schaduwen op de achtergrond telkens jij de Beam van je schip oplaadt, vond ik redelijk aantrekkelijk. In diens huidige conditie ervaart het spel echter sporadische framerate drops, maar deze passeren meestal vlug, dus het heeft nauwelijks een storende impact. Kortom: fatsoenlijke grafische verbeteringen, met daarbovenop een nieuwe soundtrack (voor de nieuwe levels welteverstaan) die me vaker bekoorde dan de muziek die men voor Final 2 componeerde.

R-Type_Final_3_Evolved_Mei_23_N_04.jpg

“Master pilots do not blame their aircraft.”

Ten slotte stelde de gameplay me tevreden. Zoals verwacht behield men de kenmerkende multi-tasking balans van R-Type en Granzella deinsde er alles behalve voor terug om taaie uitdagingen te ontwerpen. Final 3 Evolved levert vaak lastige hindernissen op, want je ontploft zonder pardon wanneer één schot (of de vijand zelve) je schip treft, wat betekent dat jij ook al je verzamelde power-ups zal verliezen. Je schip gradueel of nogmaals met betere upgrades versterken, het tactisch positioneren van de oranje bol (oftewel de Force) voor meerdere redenen, het spontaan wijzigen van je snelheid en dergelijke mechanics leveren gezamenlijk het soort unieke appeal dat blijft amuseren, ongeacht de relatief hoge leercurve. De meer ‘casual’ shmup-liefhebber onder ons hoeft overigens niet te panikeren, want je kunt in totaal vijf moeilijkheidsgraden – wat in sommige instanties het verloop van de levels beïnvloedt – en verscheidene behulpzame instellingen selecteren.

Conclusie

R-Type Final 3 Evolved kan ik eenvoudig samenvatten: goede gameplay, maar een twijfelachtig pakket, vooral zodra iemand de totale prijs begint te overwegen. Hetgeen waar ik van baal heeft niets met technische mankementen of problematische mechanics te maken, want op dit vlak wist Granzella wat ze moesten doen. Het zijn de omsingelende beslissingen die deze titel in de weg lopen: incomplete features voor wie weet hoe lang, content die in mijn opinie standaard inbegrepen moest zijn, het feit dat deze game exclusief voor PlayStation 5 verscheen – terwijl zowel R-Type Tactics I • II als Final 2 net wél voor meerdere platformen worden aangeboden – enzovoort. Hierdoor kreeg ik de indruk dat de ontwikkelaars te veel hooi op hun vork namen, ten koste van de resterende facetten. Granzella bouwde een solide kern voor een shoot ‘em up met veel pit en replay value, maar ze moeten ook in de nabije toekomst de 'finishing touch' toedienen.

Pro

  • Genuanceerde leercurve
  • Audiovisueel beter dan Final 2
  • Meer dan 100 schepen die je kunt unlocken

Con

  • Dure DLC
  • Sommige onvolledige features
  • Eerder een grote update in plaats van een sequel
7

Over

Beschikbaar vanaf

28 april 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Granzella

Uitgever

  1. Nippon Ichi Software
  2. NIS America
 
Terug
Bovenaan