Review - R-Type Final 2

De hoogdagen van de Shoot’em up-spellen liggen al even achter ons. Het genre, dat ook wel vaak wordt afgekort als shmup, was vooral eind jaren tachtig en negentig populair dankzij reeksen als Gradius, Contra, Metal Slug, Darius, R-Type en voor mij Raptor: Call of the Shadows, een spel dat ik als kind werkelijk kapot heb gespeeld.

Af en toe verschijnt er wel eens een indiespel, een remaster of een reboot van een klassieker die het genre nieuw leven probeert in te blazen, al dan niet met succes. Resogun, Sine Mora EX, Velocity X2, Ikagura en Blazing Chrome zijn geslaagde voorbeelden, maar soms kan het ook de mist ingaan, kijk maar naar Contra: Rogue Corps. Het genre blijft zeer niche en zal vooral een publiek aanspreken dat is opgegroeid met de klassiekers.

r-type 1.jpg


Retro tot in de nieren

Een van de oerklassiekers in het genre is R-Type, een reeks gecreëerd door het Japanse bedrijf Irem Software Engineering. De eerste titel werd uitgebracht in 1987 en de reeks kwam oorspronkelijk tot zijn einde in 2003 met R-Type Final. In 2008 verscheen er wel nog een spin-off met R-Type Command en tien jaar later kregen R-Type and R-Type II een remaster, maar in 2019 mochten de fans eindelijk uitkijken naar een gloednieuw deel. Onder leiding van Kazuma Kuzo, die in het verleden meewerkte aan R-Type 2 en R-Type Final, mocht Granzella Inc. een nieuw deel ontwikkelen en ze lanceerden een crowdfundingproject om hun droom realiteit te maken. Na twee jaar wachten, kunnen we eindelijk aan de slag met R-Type Final 2.

Fans van het genre kunnen gerust op hun twee oren slapen. R-Type Final 2 blijft trouw aan de formule en schotelt je een fascinerende combinatie voor van verslavende gameplay en een torenhoge moeilijkheidsgraad. R-Type is zo’n spel waar de kleinste fout of onoplettendheid genadeloos wordt afgestraft. Eén keer geraakt worden, betekent herbeginnen vanaf het laatste checkpoint en na drie maal sterven is het game over. Al heb je wel een variërend aantal credits die je toelaten om verder te spelen, afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad. Gelukkig hoef je ook geen fysiek geld te gebruiken om credits te krijgen, dat laten we wel voor de arcadekasten. De ervaring die R-Type Final 2 voorschotelt, is echter wel op en top die van een old school arcadeshooter.

r-type 2.jpg


Doorbijten is de boodschap

R-Type Final 2 heeft maar zeven korte levels, waarvan de laatste twee levels wel opsplitsen, maar verwacht niet dat je dit spel binnen een uur of twee uitspeelt. De controle behouden, oefenen, vertrouwd geraken met de levels en de aanvalspatronen van de vijanden zijn uitermate belangrijk als je het spel tot een goed einde wilt brengen. Je zal doodgaan en steeds vanaf nul moeten herbeginnen, vaak tot grote frustratie. Geloof me, er is niets zo frustrerend als tijdens een late sessie om twee uur ‘s nachts haast in een trance in het laatste level te zijn en je plotsklaps langs achteren wordt aangevallen en je absoluut niets meer van levens over hebt. Maar kijk, een nieuwe dag, een nieuwe kans en na enkele uren doorbijten verscheen de aftiteling eindelijk op mijn scherm. Maar vraag mij niet om het spel op de hogere moeilijkheidsgraden uit te spelen want dat echt mijn petje te boven.

De kleinste fout of onoplettendheid wordt genadeloos afgestraft.


Wat tijdens het spelen een grote bron van frustratie vormde, was het feit dat sommige checkpoints slecht geplaatst zijn. Als je sterft, verlies je namelijk alle power-ups voor je wapen en je Force, een hulpmiddel dat je kan loskoppelen van je schip. Dit kan voor knap lastige momenten zorgen omdat je haast machteloos bent doordat je dan onderbewapend bent. Ik heb vaak zitten vloeken op momenten waar vooruitgang boeken als een te grote draad door het oog van een naald proberen te rijgen was.

Gelukkig is elke poging waardevol, niet enkel omdat je bijleert maar ook omdat je credits en grondstoffen verdient na het voltooien van een level. Met de credits kan je stickers voor je schepen en nieuwe uitrustingen kopen. De grondstoffen kan je dan weer gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe schepen. In totaal zijn er maar liefst negenennegentig variaties vrij te spelen. Dat zijn er veel en je zal de levels heel wat moeten herspelen als je ze allemaal wilt hebben.

r-type 3.jpg


Keerzijde van de medaille

Zij die niet schrikken van een hoge moeilijkheidsgraad of de verplichting om steeds te herbeginnen, hebben dus een vette kluif aan R-Type Final 2. De grafische upgrade en het 16/9-beeldformaat zorgen er bovendien voor dat de serie er nog nooit zo goed uitzag, met fantastische effecten en bij momenten adembenemend leveldesign. Het moment wanneer je tussen de vloot van ruimteschepen vliegt in level 7.1 is ronduit fantastisch bijvoorbeeld. Maar dit moment bracht wel een pijnpunt naar boven, met name de onduidelijkheid wanneer iets achtergrond is of daadwerkelijk een object waar je kan tegen botsen. Iets wat me meerdere keren is overkomen, geloof me. De vele visuele effecten en vooral de overdaad aan bloom zorgen er soms ook voor dat je totaal geen zicht meer hebt op wat er gebeurt op het scherm. Daarnaast had ik soms ook last van grafische glitches, zoals mijn schoten die plots zwart werden, wat lastig is tijdens donkere momenten.

Verder had graag ook wat meer innovatie gezien in het spel. Er wordt immers nauwelijks afgeweken van de gekende formule, zowel wat de gameplay als het leveldesign betreft. Hierdoor komt het spel weinig vernieuwend voor de veteranen onder ons. Enkele van de baasgevechten zijn ook bijzonder teleurstellend. Vooral de baas van het tweede level, die ik niet beter kan omschrijven als twee vliegende containers. Indrukwekkend grote eindbazen met een waanzinnig arsenaal aan aanvallen zijn er hier helaas niet bij.

Conclusie

R-Type Final 2 is een mooi eerbetoon en een waardige opvolger van een legendarische shmup-reeks. Het spel staat garant voor een old school arcadeshooter-ervaring die heel wat gamers het vuur aan de schenen zal leggen. Al was iets meer afwerking en innovatie wel welkom geweest.

Pro

  • Uitdagend
  • Zenuwslopende ervaring
  • Verslavende gameplay

Con

  • Weinig innoverend
  • Teleurstellende baasgevechten
  • Grafische imperfecties
7

Over

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Granzella

Uitgever

  1. NIS America
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan