Review: Pronty

Dat het met onze planeet niet fantastisch gesteld is, valt niet te ontkennen. Elk jaar overvallen ons wel een aantal natuurlijke fenomenen die dood en vernieling zaaien, plus dat het droger en warmer wordt, ijskappen smelten … Om dan nog maar te zwijgen van wat wij onder elkaar allemaal uitspoken. Er wordt dus, niet zonder reden, zachtjes aan gekeken over waar wij - mensen, dus - misschien ooit een nieuw leven zouden kunnen opbouwen. Voor games is dit een dankbare insteek. Er zijn veel nieuwe werelden die we zo kunnen bezoeken. Soms het gevolg van menselijke triomfen, soms het gevolg van het noodlot.

Pronty op Nintendo Switch neemt ons mee in het tweede scenario, de mensheid heeft een rampzalige tijd achter de rug. Visachtig beestje Pronty moet de strijd aangaan om ons te helpen.

1678723287870.jpeg


Just keep swimming, just keep swimming

18Light en FunZone Games uit Taiwan brachten Pronty al een tijdje terug naar pc, maar sinds maart dus ook op Nintendo Switch. De game valt onder de noemer Metroidvania, waar een spel elementen haalt uit oerklassiekers Metroid en Castlevania. Het is een genre met heel wat in de aanbieding, tot soms bos en bomen moeilijk uit elkaar te halen zijn, maar niettemin blijven er ook net zoveel liefhebbers. Nieuwe ideeën worden dus altijd met de nodige nieuwsgierigheid onthaald.

Pronty: Fishy Adventure is - dat laat zich al raden - een onderwateravontuur. Het verhaal speelt zich af in Royla, een wereld diep onder de zeespiegel. Heel lang geleden zijn mensen naar Royla gevlucht omdat boven water leven geen optie meer was. Lang was het dan ook een bloeiende maatschappij … maar nu dus niet meer. Ga samen met een vissig creatuurtje op onderzoek naar de oorzaak van de plotse zware vervuiling en de angstaanjagende mutanten die Royla’s toekomst bedreigen.

77D8E52F-D54D-4632-9DAE-49B30824C9C3.jpeg


Deep breath and dive down


We bevinden ons dus in het koninkrijk Royla. De schattige Pronty wordt wakker op zijn verjaardag met het spannende vooruitzicht om officieel een beschermer van het rijk te mogen worden. Hij gaat dan ook vol enthousiasme aan het trainen met zijn compagnon, een robot-zwaardvis genaamd Bront. Voor Pronty echter nog maar zijn opleiding kan afwerken, komt een grote en gevaarlijke visachtige, Raksha, de stad aanvallen. Alle beschermers, afgestudeerd of niet, moeten in vliegende vaart naar het centrum van Royla om het gevecht aan te gaan. Zo begint de tocht van Pronty door een wonderbaarlijke onderwaterwereld.

Het koninkrijk bestaat uit een hele resem onderling verbonden scènes. Terwijl de nieuwbakken beschermer op tocht is, ontdekken we stukje bij beetje meer over wat er nu precies aan de hand is in Royla, wat er ooit zo ontzettend misgelopen is met een prachtige beschaving, en dat blijkt een heel stuk serieuzer te zijn dan wat je op het eerste gezicht zou denken. Je verzamelt stukjes informatie (‘lore’). Ondertussen moet je wel ook het gevecht aangaan met een hele hoop griezelige vijanden. De vijanden zijn ook vissen maar zwaar gemuteerd, een signaal van welke richting het noodlot van Royla uitgaat. Pronty heeft een originele gevechtsgimmick in dat je visje niet zelf gaat vechten, maar zijn robotmaatje Bront de aanvallen voor zich neemt. Het is geen eenvoudig systeem, want terwijl de speler Bront moet aansturen is Pronty zelf niet veilig van aanvallen (joystick en ZR tegelijk blijven besturen). Onderweg verzamel je wel power-ups (rode en blauwe vloeistoffen, deze werken als klassieke boosters: mits verzamelen ga je een niveau omhoog) en extra vaardigheden, dus hoe verder op de reis, hoe beter je jezelf kan gaan verdedigen (tijdelijk onzichtbaar worden, superklein worden, een moment erg krachtig worden en Bront telepathisch naar Pronty terugroepen).

7C62C6F2-21F8-4472-A34E-7BD2947BB6A4.jpeg


Humans have sinned far too much

Pronty is een prima aanwinst voor het Metroidvania-genre. Het idee om met de mensheid onder water te gaan, geeft mogelijkheid aan prachtige omgevingen en helpt mee om het verhaal op te bouwen en duiding te geven. Het gaat hier ook om een volle 360°-beleving: de speler kan elke richting uit in Royla en omdat bepaalde delen pas beschikbaar zijn bij het opdoen van skills, loop je geen risico op verloren zwemmen (al kan je soms wel in moeilijkheden komen na een zware aanval als een rustpunt ver weg blijkt). Máár dat wil ook zeggen dat je van elke kant een aanval kan verwachten, dus blijft het wel uitkijken. Persoonlijk vond ik het soms moeilijk om de coördinatie in de vingers te houden, al denk ik dat dit meer aan mij lag (twee handen die elk iets anders doen? Help!) en zal het voor meer doorgewinterde gamers zeker minder een issue zijn. Er zijn - interessant om weten - ook vier moeilijkheidsgraden in het spel. Je kan kiezen om onkwetsbaar/onoverwinnelijk te zijn, misschien een nono voor meer ervaren gamers maar het maakt dit spel wel toegankelijk voor heel het gezin en dat is toch wel een mooi voordeel.

Wat diepgang was nog mooier geweest want Pronty heeft wel degelijk een boodschap en eentje die we moeten horen.


Qua tegenstanders en boss fights heeft men duidelijk plezier gehad met het bedenken. De oceanen blijven voor ons vol mysterie en bewoond door de meest exotische wezens, dat komt hier volop tot uiting. De afwisseling is hier absoluut een bonus: van de enorme octopus tot enge haaien, een heuse koning Triton, … De slechteriken ontploffen, elektrocuteren, schieten met lasers en proberen van Pronty hun middagmaal te maken. Gelukkig zijn er save points waar onze Pronty terug op adem kan komen. Het enige echte minpunt voor mij was dat men misschien te weinig gedaan heeft met het originele verhaal. Je ontdekt het weliswaar wel, mits stukjes tekst en hints in de omgeving, maar het moet een vrij epische geschiedenis geweest zijn, waar men wat meer had mogen rond doen. De cutscenes zijn mooi gedaan, wat diepgang was nog mooier geweest want Pronty heeft wel degelijk een boodschap en eentje die we moeten horen. Dit is geen lang spel, je kan deze in feite - mits enorme toewijding - op een lange namiddag uitspelen, maar heeft een aantal verschillende eindes en dus kan het toch wel interessant zijn om de game een tweede of derde keer ter hand te nemen.

Conclusie

Pronty is geen revolutie binnen de Metroidvania-klasse, maar dat hoeft ook helemaal niet want dit visje doet zijn ding uitstekend. De animaties en graphics zijn fijn en een plezier om zien, er zit een verrassend niveau aan variatie in je tegenstanders en met drie mogelijke eindes heeft Pronty ook nog eens herspeelbaarheid. Doe daar bij dat je hoofdrolspelers, Pronty en Bront, een originele samenwerking hebben (met Bront als wapen) en het feit dat de boodschap achter Pronty er eentje van groot belang is en je hebt een game die in elke bibliotheek zijn plaatsje mag krijgen. Ook het feit dat je niveau aanpasbaar is en dus zowel kleine en/of onervaren spelers én zij met goed ontwikkelde gamerduim aan de slag kunnen, is een plus voor Pronty. Ja, ietsje meer diepgang was leuk geweest met de erg interessante insteek. En misschien wat meer muziek, al past de stilte wel bij de dieptes van de oceaan. Maar niets waar je na enkele minuten niet gewoon overstapt terwijl je het avontuur induikt. Ik zou zeggen, koop deze Pronty pronto.

Pro

  • Mooi
  • Interessante insteek
  • Herspeelbaar
  • Moeilijkheidsgraad in te stellen

Con

  • Weinig muziek
  • Het is wennen aan de controls voor Pronty en Bront
8

Over

Beschikbaar vanaf

7 maart 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Action
  2. Adventure
 
Terug
Bovenaan