Review: Planet of Lana

Toen Planet of Lana in 2021 aangekondigd werd, was al snel duidelijk dat een PlayStation-release (voorlopig) uitgesloten was. Aangezien ik voornamelijk speel op PlayStation, was ik destijds toch wat teleurgesteld. Maar ... Daar kwam dan in november vorig jaar verandering in. Toen werd namelijk bekendgemaakt dat de game ook de overstap zou maken naar PlayStation en Nintendo Switch. Er vond een klein vreugdesprongetje plaats en al zeker in april, toen de game daadwerkelijk voor die twee nieuwe platformen uitgebracht werd. Ik neem je nu graag mee naar mijn ervaring met Planet of Lana op PlayStation 5.

De Zweden stonden eerder dit jaar niet alleen te trappelen om het Eurovisiesongfestival op gang te trappen, want de Zweedse studio Wishfully Studios zorgde er vorige maand voor dat ook PlayStation 5-, PlayStation 4- en Nintendo Switch-bezitters met hun eerste game aan de slag kunnen. Planet of Lana is dan wel een kleine indiegame, toch werd het razend populair. Dat de game beschikbaar was via Game Pass, heeft daar het een en ander mee te maken. En ik kan nu al verklappen dat zo veel mogelijk mensen kennis moeten maken met Planet of Lana, want ik heb persoonlijk van begin tot eind genoten. Het waarom leg ik je graag uit in onderstaande review.

Planet of Lana 1.jpg

Buitenaardse dreiging​

Het eerste wat opvalt als je aan de slag gaat met Planet of Lana, is het schilderachtige geheel. De achtergronden springen direct in het oog en zien er op z'n zachtst gezegd schitterend uit. Dat alles handgetekend is, moet dan ook vermeld worden. De graphics die op elk moment verwonderen, gaan trouwens hand in hand met de muziek én de geluidseffecten. Het geheel zorgt er dan ook voor dat je regelmatig verbaasd zal worden van wat Planet of Lana je te bieden heeft. Minstens even belangrijk is uiteraard het verhaal en ook op dit vlak heb ik goed nieuws. Hoewel er geen woord verstaanbare taal wordt gesproken, weet je zo goed als exact wat er precies aan de hand is en wat er zich allemaal op je scherm afspeelt.

De wereld wordt in Planet of Lana namelijk bedreigd door buitenaardse entiteiten. Je begint als Lana in je op het water gebouwde dorp, waarbij na enkele minuten de dreiging al in beeld komt. In de achtergrond speelt er zich van alles af waar je op dat eigenste moment nog het raden hebt naar het wat en hoe, maar al snel blijkt dat de mensen uit je dorp ontvoerd worden. De buitenaardse wezens krijgen jou niet te pakken, dus je missie mag nu wel duidelijk zijn. Red je planeet, je bevolking en je voortbestaan voor die buitenaardse dreiging er voorgoed een einde aan maakt. Gelukkig sta je er niet moederziel alleen voor, want al snel maak je kennis met een schattig viervoetertje dat je, na diens vrijlating, met plezier bijstaat.


In één keer​

Het is dan pas dat je avontuur echt start. De platformer stelt je namelijk op een aantal punten op de proef. Zo kom je regelmatig inheemse als buitenaardse dreigingen tegen en moet je die zien te overwinnen, want laat jij of je bevriende viervoeter het leven, dan begin je terug van een eerder bereikt checkpoint. Voornamelijk als je alle Trophies of Achievements wil verdienen, is het opletten geblazen. Je moet namelijk de volledige game doorlopen zonder dood te gaan. Ook je grijze hersenmassa zal in gang moeten schieten, want op tijd en stond laat het Zweedse team je goed doordachte puzzels oplossen. Verwacht hier echter geen verbazing zoals dat met het visuele aspect het geval is, maar de gameplay doet wat het moet doen, niets meer.

Planet of Lana verdient het om gespeeld te worden.


Zo heb je regelmatig je klein zwart wezentje nodig om de puzzels tot een goed einde te brengen. Het is dan ook erg handig dat je het beestje kunt commanderen. Ergens neer laten zitten, je volgen, door een hol kruipen of ervoor zorgen dat een ontoegankelijk touw plots toegankelijk is, bijvoorbeeld. Daarnaast kun je het ding ook soms als aas gebruiken, zodat jij ongezien langs vijanden kunt komen. Allemaal goed gevonden, maar niet echt iets dat heel vernieuwend is. Het commanderen van je bondgenoot verloopt trouwens niet altijd van een leien dakje. Vooral als er gevaar dreigt en je snel moet zijn, kan het al snel eens mislopen, waarna je die bepaalde sectie opnieuw moet proberen.

Planet of Lana vergt trouwens niet veel vrije tijd van je, want op zo'n vier tot vijf uur heb je het volledige verhaal doorlopen. Daarnaast zijn er nog tien shrines verstopt in het spel, waarbij enkele wel héél erg goed verstopt zitten. Qua herspeelbaarheid moet je trouwens niet veel verwachten, want eens je de puzzels kent, is er natuurlijk nog weinig aan. Laat je dat echter niet tegenhouden om met Planet of Lana aan de slag te gaan, want ik vind dat deze kleine indiegame, de debuuttitel van ontwikkelaar Wishfully Studios, je tijd meer dan waard is. Al is dat iets persoonlijks natuurlijk.

Conclusie

Planet of Lana verdient wat extra aandacht. Het is een kleine, fijne indiegame die de debuuttitel is van een Zweedse ontwikkelstudio. Na een release op Xbox-consoles en pc vorig jaar, zijn nu ook de PlayStation-consoles en Nintendo Switch aan de beurt. Verwacht je aan een visueel sterke game die je platformkunsten en denkvermogen middels enkele doordachte puzzels op de proef zal stellen. De besturing werkt niet altijd even goed mee, maar de andere aspecten van de game maken het meer dan goed!

Pro

  • Schitterende visuals
  • Meeslepend verhaal
  • Soundtrack en geluidseffecten
  • Toffe puzzels

Con

  • Besturing niet altijd even nauwkeurig
  • Soms trage gameplay
8

Over

Beschikbaar vanaf

16 april 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Platformer
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Wishfully Studios

Uitgever

  1. Thunderful Games
 
Terug
Bovenaan