Door de wapperende boombladeren heen vangt Lana iets vreemds op. Van de richting van de dichtstbijzijnde maan komen zwarte ronde machines op haar dorpje afgevlogen. Wanneer de volledige bevolking, waaronder Lana's grote zus, ontvoerd wordt, moet zij een epische queeste ondergaan om het alienvolk te leren begrijpen en zo haar eigen volk te kunnen redden. Daarvoor zal ze haar eigen eigenaardige planeet moeten trotseren alsook vijanden zowel inheems als buitenaards. Welkom in Planet of Lana: an Off-Earth Odyssey.
Dit is de eerste game van de Zweedse ontwikkelaar Wishfully Studios. Uitgever Thunderful ken je wellicht alvast van de SteamWorld-franchise en diverse titels zoals Source of Madness, Hell Pie, Cursed to Golf, Paper Cut Mansion en Wavetale. Planet of Lana komt op 23 mei uit voor de pc en de Xbox Series en is daarboven ook beschikbaar als deel van Xbox Game Pass. Is dit avontuur je tijd waard of heeft Lana's planeet jou weinig te bieden?
Het verhaal dat verteld wordt is uitermate simpel, maar daarom niet minder emotioneel en bevredigend. Kort na het vaststellen van het dagelijkse leven in het intiem vissersdorpje van Lana, wordt de hemel overrompeld door zwarte machines, die iedereen behalve Lana zelf in een kooi steken en naar het moederschip vervoeren. Daaronder valt Lana's grote zus, die zij koste wat het kost wil redden. Gelukkig is Lana's reis niet zo eenzaam omdat ze al snel een viervoetertje vindt die haar kan helpen de omgevingen en vijanden op de planeet te trotseren. Samen zullen ze verder in tijd en ruimte reizen dan ze ooit gedacht hadden.
Qua atmosfeer kan je je vooral verwachten aan omgevingen die wel thuis zouden horen in Studio Ghibli-films. Niet enkel vanwege de kleurrijke 2D-achtergronden, maar ook de flora en fauna doen specifiek denken aan de Susuwatari, de zwarte pluizige wezentjes van My Neighbor Totoro. Zowel je dierlijke bondgenoot als veel van de begroeiing op de planeet wordt dan ook enkel als een zwart silhouet getoond, met enkel detail in hun oogjes of poliepen. Al zal het merendeel van je avontuur zich afspelen aan de brullende groene kliffen van de buitenwereld, zal je tocht je ook naar donkerdere locaties sturen, zoals grotten. Daarin kan je wel eens à la Limbo een enger tafereel meemaken dan je van het spel gewoon bent ...
De meest ingewikkelde puzzels hebben vaak iets te maken met het ontcijferen van de taal van de aliens. Al vormen deze puzzels dan scherpe stijgingen in de moeilijkheidscurve, toch is het jammer dat er niet dieper op dit idee ingegaan wordt. In de plaats van gameplay-diepte kiest Planet of Lana dan ook een simpel maar teleurstellend alternatief: QTE's. De tweede helft van het verhaal zit vol Quick Time Events op de meest climactische stukjes. Dit neemt weg van de impact van die momenten, vooral aangezien de toepassing van eerder geïntroduceerde gameplay-concepten een veel elegantere en betekenisvollere oplossing had geweest. Al bij al is de gameplay hier helemaal niet slecht, maar het voldoet niet aan het potentieel van zijn eigen ideeën, of van de onvergetelijke presentatie.
Dit is de eerste game van de Zweedse ontwikkelaar Wishfully Studios. Uitgever Thunderful ken je wellicht alvast van de SteamWorld-franchise en diverse titels zoals Source of Madness, Hell Pie, Cursed to Golf, Paper Cut Mansion en Wavetale. Planet of Lana komt op 23 mei uit voor de pc en de Xbox Series en is daarboven ook beschikbaar als deel van Xbox Game Pass. Is dit avontuur je tijd waard of heeft Lana's planeet jou weinig te bieden?
Een planeet om te koesteren
Planet of Lana's visueel design is adembenemend en haast ongelooflijk. Elk beeld zit vol kleur, beweging, contrast en persoonlijkheid. Daarboven is de 2D-wereld altijd in beeld gezet met cinematografisch sterke principes in het achterhoofd; zo blijft elk moment van deze ervaring een visueel wonder. Ook de audiokant moet hier niet aan onderdoen. Simpele pianocomposities ondersteunen het emotioneel verhaal en de game zit vol passende geluidseffecten die de prachtige wereld volledig verkopen. Daarboven is er een slimme synchronisatie tussen het beeld, de muziek en het geluid die ze allen samen naar een goddelijk niveau verheven. Het enige wat jammer is aan de presentatie van Planet of Lana is dat het vol zwarte laadschermen zit die anders vloeiende beelden onderbreken.Het verhaal dat verteld wordt is uitermate simpel, maar daarom niet minder emotioneel en bevredigend. Kort na het vaststellen van het dagelijkse leven in het intiem vissersdorpje van Lana, wordt de hemel overrompeld door zwarte machines, die iedereen behalve Lana zelf in een kooi steken en naar het moederschip vervoeren. Daaronder valt Lana's grote zus, die zij koste wat het kost wil redden. Gelukkig is Lana's reis niet zo eenzaam omdat ze al snel een viervoetertje vindt die haar kan helpen de omgevingen en vijanden op de planeet te trotseren. Samen zullen ze verder in tijd en ruimte reizen dan ze ooit gedacht hadden.
Slimme synchronisatie tussen het beeld, de muziek en het geluid verheft alles samen naar een goddelijk niveau.
Qua atmosfeer kan je je vooral verwachten aan omgevingen die wel thuis zouden horen in Studio Ghibli-films. Niet enkel vanwege de kleurrijke 2D-achtergronden, maar ook de flora en fauna doen specifiek denken aan de Susuwatari, de zwarte pluizige wezentjes van My Neighbor Totoro. Zowel je dierlijke bondgenoot als veel van de begroeiing op de planeet wordt dan ook enkel als een zwart silhouet getoond, met enkel detail in hun oogjes of poliepen. Al zal het merendeel van je avontuur zich afspelen aan de brullende groene kliffen van de buitenwereld, zal je tocht je ook naar donkerdere locaties sturen, zoals grotten. Daarin kan je wel eens à la Limbo een enger tafereel meemaken dan je van het spel gewoon bent ...
Een odyssee met blokpuzzels
Planet of Lana vergt slechts vijf uur om uit te spelen, wat gegeven de details in de animatie niet verrassend is. Ook vind ik het op zich geen tekortkoming, zeker aangezien de game op Game Pass speelbaar is en niet voor de volle prijs verkocht wordt. Het grootste deel van die vijf uur hield ik me bezig met puzzelplatformen. Vaak gaat het om simpele blokpuzzels, maar een groot deel van de puzzels gaan om coördinatie met je diertje. Zo wordt het beestje commando's geven een van je belangrijkste mogelijkheden. Naast de atmosferische gelijkenissen, doet dat ook denken aan het onderschatte wonder The Last Guardian. De puzzelsegmenten zijn grotendeels competent, maar ook onopmerkelijk. Wel ervoer ik kleine irritaties bij het wijzen (dat doe je om je diertje te vertellen waarheen te gaan) en bij de slome snelheid van Lana, die simpele puzzels vaak te lang deden duren, vooral als je een stuk moet opnieuw proberen.Als een kruising tussen Limbo, The Last Guardian en My Neighbor Totoro je bevalt, probeer dan zeker deze grandioze titel.
De meest ingewikkelde puzzels hebben vaak iets te maken met het ontcijferen van de taal van de aliens. Al vormen deze puzzels dan scherpe stijgingen in de moeilijkheidscurve, toch is het jammer dat er niet dieper op dit idee ingegaan wordt. In de plaats van gameplay-diepte kiest Planet of Lana dan ook een simpel maar teleurstellend alternatief: QTE's. De tweede helft van het verhaal zit vol Quick Time Events op de meest climactische stukjes. Dit neemt weg van de impact van die momenten, vooral aangezien de toepassing van eerder geïntroduceerde gameplay-concepten een veel elegantere en betekenisvollere oplossing had geweest. Al bij al is de gameplay hier helemaal niet slecht, maar het voldoet niet aan het potentieel van zijn eigen ideeën, of van de onvergetelijke presentatie.
Conclusie
Planet of Lana kan opgesplitst worden in twee onderdelen: zijn magnifieke, cinematische audiovisuele presentatie en zijn onopmerkzame puzzelplatformer-gameplay. Dit korte avontuur kan je met zijn adembenemende vista's en ontroerend verhaal makkelijk door zijn campaign slepen, maar de puzzels die je ondertussen moet oplossen, zijn meestal geen hoogtepunt. Als een kruising tussen Limbo, The Last Guardian en My Neighbor Totoro je bevalt, probeer dan zeker deze grandioze titel, maar verwacht alleszins niet om evenveel door de gameplay betoverd te worden als door de hemelse visuals.
Pro
- Adembenemend prachtige achtergronden en animaties
- Effectieve muziek en immersieve geluidseffecten
- Ontroerend, simpel verhaal
Con
- Traag en inconsistent puzzeldesign
- Aanwijzen op console best onhandig
- Boss fights bestaan uit QTE's
7.5
Over
Beschikbaar vanaf
23 mei 2023
Gespeeld op
- Xbox Series X|S
Beschikbaar op
- PC
- Xbox Series X|S
Genre
- Adventure
- Puzzle
Ontwikkelaar
- Wishfully Studios
Uitgever
- Thunderful Games