Review: Outbreak: Endless Nightmares

Hoewel het genre al enige tijd bestaat, lijkt roguelike/roguelite de nieuwste rage te zijn in videogameland. Met het succes van titels als Returnal, Hades, Loop Hero en Slay the Spire lijkt het genre nog een mooie toekomst tegemoet te gaan. Maar voor elk succesverhaal is er ook een gedrocht dat het daglicht beter niet had gezien.

De laatste serie die op de kar springt is Outbreak, ontwikkeld door het eenmansbedrijf Dead Drop Studios LLC. De eerste Outbreak verscheen in 2017 en intussen is de reeks al aan haar zesde episode toe. Eén element dat als rode draad doorheen de serie loopt, is dat het zijn liefde voor klassieke horror-survivalspellen niet onder stoelen of banken steekt.

Outbreak Endless Nightmares_2.jpg


Miskloon

Oscar Wilde zei ooit “Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness.” Maar zelfs dit zou te veel lof zijn voor Outbreak: Endless Nightmares, want dit spel is slechts een schim van de serie waarop het zich grotendeels op baseert. Er worden namelijk tal van elementen overgenomen van Resident Evil, gaande van de inventory management met bijhorende geluidjes tot het health-systeem en de manier waarop je planten combineert om helende items te maken. Het spel kopieert hier zelfs in die mate dat het mij verbaast dat ze nog geen auteursrechtklacht van Capcom aan hun been hebben.

Natuurlijk zijn er ook andere manieren waarop de maker het retrogevoel probeert op te wekken, zoals de besturing met tank controls en graphics die het PlayStation 2-tijdperk niet hebben overleefd. Helaas is het spel visueel enorm teleurstellend en de hoeveelheid post-processing effecten vloekt enorm met deze verouderde stijl. Het spel bevat ook drie camerastandpunten, waaronder een klassiek vast camerastandpunt. Maar alle drie zijn ze even klungelig eerlijk gezegd. Om nog maar te zwijgen over de overdramatische muziek en vreselijke geluiden die deze ervaring een ware nachtmerrie maken om te spelen.

Outbreak Endless Nightmares_1.jpg


Bugs versus zombies

Waar deze zesde episode in de reeks tracht te innoveren, is door het horror-survivalgenre te combineren met roguelike elementen. Deze elementen zijn echter minimaal en bestaan voornamelijk uit de pittige moeilijkheidsgraad (hoewel je ook een Easy-mode hebt) en de semi-procedurele generatie van de nachtmerrielevels. In het spel zit je namelijk vast in een soort van anomalie met een centrale hub die de vorm voormalige school heeft, en moet je een aantal nachtmerriekerkers doorspelen om te ontsnappen. Wanneer je sterft, behoud je hier wel al je wapens en items, enkel speciale Conductor-munten die nodig zijn om nieuwe delen van de centrale hub of nieuwe dungeons te ontgrendelen verlies je wanneer je sterft. Heel erg roguelike voelt het niet echt aan, hoewel het zo wel wordt geadverteerd.

Het grootste probleem waarmee het spel echter kampt, is hoe amateuristisch alles overkomt. Het ontwerp van de levels is met momenten tenenkrommend slecht en het verhaal is nauwelijks noemenswaardig. Je ergste vijanden in het spel zijn trouwens niet de zombies, maar, naast de controls en de camera, de talloze bugs en glitches die aanwezig zijn in het spel. Vijanden die vast komen te zitten door onzichtbare randen of half door muren komen, wapens die plots tien centimeter boven je handen zweven, items waar je niet aankan doordat ze slecht geplaatst zijn... noem maar op, de kans is groot dat je het zal tegenkomen in Outbreak: Endless Nightmares. Het grappigste van alles is trouwens de manier waarop er ingewanden uit jou of je vijand vliegen wanneer het lichaam geraakt wordt. Bij dit soort momenten had ik echt medelijden met het spel.

Je ergste vijanden in het spel zijn trouwens niet de zombies.


Toegegeven, van een spel ontwikkeld door één persoon verwacht ik geen big budget-ervaring. Maar van enige kwaliteit mag er toch wel sprake zijn hoop ik. Er zijn tal van goede voorbeelden van toffe spellen die gemaakt zijn door slechts één persoon. Ik had zelfs even gewacht met het schrijven van een review in de hoop dat enkele patches kritieke verbeteringen zouden brengen, maar wanneer dit ijdele hoop bleek, heb ik het helaas aan de kant geschoven. Outbreak: Endless Nightmares heeft trouwens co-op en verschillende personages waarmee je kan spelen, maar mijn interesse hierin was helaas onbestaand gezien de staat van het spel.

Conclusie

Outbreak: Endless Nightmares probeert ouderwetse horror-survival te combineren met roguelike-elementen, maar gaat helaas de mist in door de gebrekkige uitvoering en het slechte design. Ongeacht of je op zoek bent naar een Resident Evil-achtige of roguelike ervaring, zijn er veel betere alternatieven dan dit op de markt.

Pro

  • Euhm

Con

  • Zowat alles
2

Over

Beschikbaar vanaf

19 mei 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Dead Drop Studios

Uitgever

  1. Dead Drop Studios
 
Laatst bewerkt:
Ik zweer het die soundclips voor het geschreeuw zijn geript uit een ander spel maar ik kan me niet herinneren welk
 
Terug
Bovenaan