Review: MXGP 2021 - The Official Motocross Videogame

Het jaar loopt zo stilletjesaan op zijn einde, wat wil zeggen dat de sportwereld in winterpauze gaat of, zoals voor de gemotoriseerde sporten het geval is, het einde van het seizoen wordt ingeluid. Veel racefanaten zaten afgelopen weekend bijvoorbeeld aan het scherm gekluisterd voor de bloedstollende ontknoping van het F1-kampioenschap, maar heel wat competities liepen eerder al op hun einde, waaronder het WRC en het wereldkampioenschap motorcross, ook wel gekend als MXGP. Als Belg mogen we trouwens trots zijn op onze geschiedenis in deze sport, want we zijn nog steeds recordhouder wat het aantal wereldtitels betreft, met dank aan onder andere Stefan Everts, Joël Smets en Roger De Coster.

Voor de liefhebbers die niet kunnen wachten tot het nieuwe seizoen volgend jaar of diegenen die zelf eens willen ervaren hoe het eraan toegaat in de motocross, op virtuele wijze weliswaar, is er gelukkig de MXGP-serie van de Italiaanse ontwikkelaar Milestone. Net zoals het geval is voor andere sportspellen, brengen zij ons jaarlijks een nieuwe versie van de belangrijkste competities van de gemotoriseerde tweewielers, zijnde MotoGP, MXGP en met Monster Energy Supercross het AMA Supercross Championship, de Amerikaanse evenknie van MXGP waarbij er voornamelijk in stadions wordt gereden. De grootste vraag bij zo'n jaarlijkse releases is natuurlijk in welke mate het spel voldoende vernieuwend is om een aankoop te rechtvaardigen.

MXGP 2021 - The Official Motocross Videogame_20211204120036.jpg


In de modder ploeteren

In MXGP kruip je zoals gewoonlijk op je dirtbike om te crossen op verschillende off-road circuits van over de hele wereld. Het kampioenschap wordt net als bij F1 gereden in verschillende grand prix die elk een weekend in beslag nemen met vrije oefensessies, kwalificatiesessies en de race zelf. Deze races nemen wel een bijzondere vorm aan want tijdens een grand prix wordt er twee keer geracet, waarbij elke race dertig minuten plus twee rondes lang is. Door de Corona-pandemie werd de weekendstructuur wel herzien, waarbij alles plaatsvond op één dag, en waren er dit jaar ook minder wedstrijden. Al deze wedstrijden vinden plaats in twee categorieën, zijnde het gewone MXGP-kampioenschap en het MX2-kampioenschap voor opkomend talent. Sinds 2014 is er bovendien ook een kampioenschap voor vrouwen en is de MX3-catergorie verdwenen.

De carrièremodus is een vrij kale bedoeling in vergelijking met andere racespellen.


MXGP 2021 - The Official Motocross Videogame laat je de sensatie van het kampioenschap van afgelopen jaar (her)beleven, zowel online als via een van de verschillende singleplayermodi. Het spel bevat zoals verwacht de twaalf officiële circuits, alsook alle rijders, motoren en teams van het 2021-seizoen om je mee uit te leven, wat natuurlijk de natte droom is van elke fan van de sport. Nu hoor ik je al denken, twaalf tracks, dat is toch niet zoveel. Dat klopt, en gelukkig heeft Milestone hier een oplossing voor gevonden door de toevoeging van vier zogenaamde legacy tracks, zijnde Ottobiano (Italië), Ernée (Frankrijk), Leon (Mexico) en Agueda (Portugal). In de Career-modus komen deze circuits aan bod in de vorm van extra uitdagingen, die worden aangevuld met een aantal fictieve circuits gebaseed op het free-roam gebied in het spel. Verder is deze carrièremodus eigenlijk een vrij kale bedoeling in vergelijking met wat andere racespellen zoals WRC, F1 of zelfs MotoGP ons voorschotelen. Buiten een Prestige-systeem waarbij je in level stijgt en zo toegang krijgt tot betere contracten, is deze modus een aaneenschakeling van raceweekends zonder enige management-aspecten of zijactiviteiten, de tien extra uitdagingen niet meegerekend natuurlijk. Het wordt tijd dat Milestone een tandje bijsteekt om de carrièremodus aantrekkelijker te maken, want op dit vlak hinkt de serie hopeloos achterop.

MXGP 2021 - The Official Motocross Videogame_20211207222920.jpg


Welkom in Wales

Naast de carrièremodus, heb je de gebruikelijke Time Attack-, Grand Prix- en Championship-modus, waarbij die laatste je toelaat om je eigen kampioenschap te maken. Dit zijn natuurlijk de standaardmodi van het genre en mogen haast niet ontbreken in een racespel. Daarnaast heb je ook nog een speciale modus, de Playgroud. Dit is een free-roam gebied dat je vrij kan verkennen en waar je kan oefenen met je motor. Verder kan je er ook een aantal uitdagingen vinden zoals time trials en races, maar ook waypoint races, gemaakt door jezelf en andere spelers. Dit gebied, dat deze keer de naam Cymraeg kreeg, is gebaseerd op het landschap van Wales. De makers zijn er alvast goed in geslaagd om deze setting tot leven te brengen, met vervallen burchten, dichtbegroeide bossen en rurale gebieden.

Race je liever tegen menselijke tegenstanders, dan kan je daarnaast ook aan de slag met de multiplayermodus. Helaas is er geen split-screen aanwezig, maar wel een online modus. Deze modus werkt met een lobby-systeem, waardoor je al snel merkt dat er maar weinig volk online is in dit spel. Zo waren er niet meer dan twee à drie lobbies beschikbaar iedere keer dat ik online wou spelen, en deze lobbies waren vaak niet opgevuld. De enkele races die ik heb kunnen spelen, verliepen wel vlot en zonder enige technische problemen, dus op dat vlak zit het wel snor. Verder is de multiplayermodus exact wat je ervan kan verwachten, met de leuke toevoeging dat je ook kan racen op circuits gemaakt door de community.

MXGP 2021 - The Official Motocross Videogame_20211206125937.jpg


Sensationele races

MXGP 2021 bevat immers opnieuw de uitgebreide track editor waarmee je aan de slag kan gaan om je eigen circuits te bouwen. Je kan kiezen uit drie verschillende omgevingen en vervolgens krijg je een hele hoop modules ter beschikking om je uit te leven en de meest waanzinnige cicruits te ontwerpen. Zolang ze aan de vereisten van een normaal circuit voldoen, waarbij er een validatie is door een computergestuurde rijder. Vervolgens kan je jouw circuit opslaan en delen met de community zodat het beschikbaar is om op te racen. De track editor is vrij intuïtief om te gebruiken en het duurt niet lang voordat je alles onder de knie hebt. Enkel die startopstelling en finish om het circuit af te sluiten was even zoeken voor mij. Als je liever ver weg blijft van zelfgemaakte creaties, heeft het spel enkele indrukwekkende circuits voor je in petto, waaronder onze eigen trots, het circuit van Lommel, al moet ik helaas wel bekennen dat dit een van de minder interessante circuits is in het spel.

Voor mij was dit bovendien de eerste MXGP die ik speelde op de nieuwe generatie consoles en was ik aangenaam verrast door de visuele vooruitgang die Milestone heeft geboekt. Ik heb eerder dit jaar wel Monster Energy Supercross 4 gespeeld op de Xbox Series S, maar dit was de Xbox One-versie en die zag er zowaar slechter uit dan Monster Energy Supercross 3. MXGP 2021 was dus mijn eerste volwaardige next-gen motocross ervaring en die stelde alvast niet teleur. De beelden zagen er scherp en kleurrijk uit, de frame rate was vloeiend en stabiel, en de laadtijden waren zeer kort. De DualSense-features worden hier ook tot hun uiterste benut, met een constant getril dat het gevoel van op een motor te zitten simuleert, alsook een goede weerstand op de triggers voor het gas geven en het remmen. Ik heb de intensiteit wel moeten verlagen naar medium, want mijn handen, en dan vooral mijn rechter wijsvinger, zagen af door al dat getril en die weerstand. De A.I. en de moeilijkheidsgraad werd ook onder handen genomen in vergelijking met Monster Energy Supercross 4. Dit maakt het spel, samen met de keuze tussen een meer realistische of arcadegerichte besturing, toch weer net iets toegankelijker.

De DualSense-features worden hier ook tot hun uiterste benut.


Om af te sluiten wil ik wel nog even twee elementen belichten waar ik mij aan ergerde tijdens het spelen. Het spel maakt gebruik van een dynamisch weersysteem, wat wil zeggen dat je race kan beginnen in de regen en eindigen met zonneschijn. Maar bij die overgang droogt het circuit als bij mirakel volledig op. De plassen die er de ronde ervoor nog waren, zijn plotsklaps weg en dit vond ik toch wel een spijtige keuze. Verder was er ook een groot probleem met de weergave van de tijdverschillen tijdens het racen. Zo werd bijvoorbeeld op het scherm weergegeven dat mijn tegenstander zes seconden achter mij zat, terwijl hij bijna in mijn gat aan het rijden was. Als de voorsprong te groot was, verdween de tijdsindicatie zelf (net) voordat het verschil met je achterligger werd getoond. Hopelijk patchen de makers deze problemen er nog uit, maar het gebrek aan vernieuwing zoals een meer uitgebreide carrière- en online modus, meer historische elementen, echte terrain deformation, ... valt helaas moeilijk te verbergen.

Conclusie

MXGP 2021 - The Official Motocross Videogame breng ons de jaarlijkse update met alle nieuwigheden van het afgelopen seizoen. Buiten een nieuw free-roam gebied, lijkt MXGP 2021 echter weinig innovatie te bieden in vergelijking met zijn voorgangers. Ik heb het gevoel dat de MXGP-serie wat stiefmoederlijk wordt behandeld door Milestone, waarbij het spel het resultaat lijkt te zijn van een minimum aan inspanning, om toch maar jaarlijkse een nieuwe titel op de markt te brengen. Dit is best spijtig, want persoonlijk vind ik MXGP bijvoorbeeld leuker dan Monster Energy Supercross. Daarom is het spel dan ook makkelijker aan te bevelen voor nieuwkomers dan aan zij die de editie van vorig jaar (of ervoor) al in huis hebben.

Pro

  • Geweldig racegevoel
  • Visueel knap
  • Implementatie van de DualSense-features
  • Goede balans tussen uitdaging en toegankelijkheid

Con

  • Zwakke carrièremodus
  • Enkele onvolmaaktheden
  • Weinig online activiteit
  • Te weinig vernieuwing
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

30 november 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Milestone

Uitgever

  1. Milestone
 
Terug
Bovenaan