Review: Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4

Sportgames zijn een wederkerend fenomeen. Ieder jaar mogen we een nieuwe versie verwachten met meestal slechts kleine aanpassingen. Ontwikkelaars doen ons echter geloven dat deze zo baanbrekend zijn dat ze de game voorgoed veranderen in positieve zin. Daar sta je vervolgens dan met het hoesje in de hand aan de kassa, om een paar uur later tot de constatering te komen dat deze wel zeer hard lijkt op zijn voorganger. Een update voor een kleine prijs had meer geschikt geweest, maar zo werkt hun verdienmodel nu eenmaal niet. Voor zover mijn vooroordelen over sportgames, die ik nu aan de kant schuif bij de beoordeling van Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4. In deze review lees je mijn verdict over de vierde game in deze reeks. Verwacht je aan scheurende motoren, spectaculaire valpartijen en veel modder.

Zelf wist ik niet van het bestaan van deze sport af en ik veronderstel dat ik niet de enige ben. Deze sport is vooral populair in de Verenigde Staten, waar de races logischerwijs plaatsvinden. Supercross is een motorsport en kan je vergelijken met motorcross. Racers dienen ook hier als eerste de eindmeet te bereiken. Het verschil zit in het parcours, dat kunstmatig wordt aangelegd in een stadion en waar hindernissen aan worden toegevoegd om het spektakelgehalte te verhogen. Deze lijken dan weer gestolen te zijn van een BMX-baan, denk maar aan de scherpe bochten en wasborden.

De game schotelt je meteen een tutorial voor, die zeer welgekomen was vermits ik zo goed als geen ervaring heb met racegames. Eerst krijg je te horen welke knoppencombinatie je moet uitvoeren om een perfecte start te nemen. Eens je op het parcours rondrijdt, is je positie op de motor van cruciaal belang. Deze kan je bepalen met de rechter joystick. Zo kom je te weten dat je bij de aanvang van een sprong niet naar achter moet leunen indien je je evenwicht niet wenst te verliezen. Dit klonk allemaal logisch en vanzelfsprekend, in de praktijk was het dit helaas niet. Ik heb die eerste ronde meer op de grond gelegen dan op mijn motor gezeten. Dit leidde vrij snel tot frustraties omdat de game zeer karig is met informatie. Je moet volledig zelf uitzoeken wat de correcte houding op de motor is en gaandeweg je rijstijl aanpassen. Met de licenties zit het overigens snor, zo kan je kiezen uit ruim 100 racers en zijn alle tracks van dit seizoen beschikbaar. De game telt vier belangrijke modi: de online multiplayer, de compound, de track editor en de singleplayer in de vorm van een carrièremodus.

MonsterEnergySupercross1.jpg


Voor elk wat wils

In de multiplayer strijd je tegen maximaal vijftien racers voor de eerste plaats. Je kan zelf een publieke of private lobby opstarten of toetreden tot een beschikbare lobby. De wedstrijden volgen elkaar snel op waardoor de tijd die je tussendoor verliest, beperkt blijft. Tijdens het testen verliep alles zeer vlot, maar er was ook maar één lobby beschikbaar. Het valt nog af te wachten hoe alles loopt wanneer het grote publiek zich op de server stort. De Compound is het Free Roam-gedeelte van de game en speelt zich af op een eiland. Hier kan je met drie vrienden allerlei uitdagingen aangaan en zo outfits vrijspelen voor je rijder. Bieden de talrijke tracks niet genoeg uitdaging, dan kan je er zelf één opstellen met behulp van de track editor. Deze is zeer gebruiksvriendelijk en biedt een hele waslijst aan hulpstukken aan om je gedroomde track op te stellen. Bochten, sprongen, bruggen, een aangepaste eindmeet en zelfs de kleur van de verlichting kan je zelf bepalen.

Tenslotte kan je je wagen aan de carrièremodus. Hier start je in de Supercross Futures als nieuweling en tracht je door goede wedstrijden te rijden een plaats te veroveren in de 450SX-categorie. Hier neem je het op tegen racers uit de echte wereld. In het begin van ieder seizoen dien je een contract te ondertekenen met een ploeg of sponsor. Aan elk contract hangt een doelstelling vast die extra credits oplevert indien deze wordt behaald. Je kan ook zelf een sponsor aanspreken en zo proberen gunstigere voorwaarden te bekomen. De modus zit vrij klassiek in elkaar en heeft leentjebuur gespeeld bij andere sportgames. Je hebt iedere week een race waarbij je punten kunt verdienen voor het kampioenschap. Tussen deze races door kan je trainingen en speciale events voltooien. Hierbij kan je punten verdienen om de eigenschappen van je rijder en motor op te waarderen of credits om het uiterlijk van je motor naar eigen believen aan te passen. Upgrades vrijspelen voor je motor is belangrijk, want eerst rijdt deze zeer stroef. Er is nog een tweede manier om punten vrij te spelen. Zo heb je een dagboek met allerlei uitdagingen die je kan voltooien. Deze focussen zich op alle aspecten van het rijden, denk maar aan het aantal gereden kilometers of het aantal succesvol voltooide sprongen. Hoewel deze spelvariant een zeer klassiek verloop kent, biedt deze door de uitdagingen genoeg content om je even zoet te houden.

MonsterEnergySupercross2.jpg


Geduld is een schone deugd

Ik haalde het eerder al aan, maar de instapdrempel voor nieuwkomers zonder enige ervaring met dit genre ligt hoog. Je kan je natuurlijk de vraag stellen of zij überhaupt het doelpubliek zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat Milestone deze groep wil uitsluiten en geen nieuwe spelers wil aantrekken. Ik werd na uren spelen nog steeds iedere wedstrijd gedubbeld op de laagste moeilijkheidsgraad. Dit ligt ongetwijfeld grotendeels aan mijn capaciteiten, maar de vraag is hoeveel doorzettingsvermogen de gemiddelde gamer heeft indien hij na zoveel tijd nog steeds geen vooruitgang boekt. De game biedt nochtans hulp aan om het besturen van de motor te vergemakkelijken. Zo gaf ik het schakelen en de bediening van de achterrem uit handen, maar zelfs dat mocht niet baten.

Er vallen eveneens een paar minpunten te bespeuren. Zo wordt er wel voor sfeer gezorgd tijdens een wedstrijd door het publiek, maar close-ups van de aanwezigen krijg je niet te zien. Het opspattende zand en modder zorgen uiteraard voor een vuile outfit. Alleen wordt dit bepaald door de tijd die je al spendeerde op het parcours. Indien je in de eerste bocht grandioos onderuit gaat in een modderplas, zal je vervolgens met een brandschone outfit je weg verderzetten. Bij de spectaculaire stunts die je kan uitvoeren, horen natuurlijk spectaculaire crashes. De manier waarop je echter van je motor wordt gekatapulteerd en je vervolgens op de grond terechtkomt, ziet er nogal knullig en onnatuurlijk uit.

Conclusie

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 is een feest van herkenning voor de fans van de reeks. De carrièremodus werd verder uitgebreid en biedt genoeg content om je even bezig te houden. De game is voorzien van de nodige licenties waardoor je aan de slag kan met je favoriete rijder op één van de bekende tracks. Vind je echter hier je gading niet tussen, dan kan je ervoor kiezen om zelf de perfecte track samen te stellen met behulp van de track editor. In de multiplayer kan je jezelf meten met je vrienden en de rest van de wereld. Nieuwkomers zullen echter moeten wennen aan de controls en tijd moeten investeren om de motor volledig te kunnen beheersen. Zij zullen eerst de nodige frustraties moeten overwinnen.

Pro

  • Carrièremodus
  • Track editor
  • Licenties

Con

  • Hoge instapdrempel voor nieuwkomers
  • Game physics
7

Over

Beschikbaar vanaf

8 maart 2021

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Milestone

Uitgever

  1. Milestone
 
Laatst bewerkt:
Redactie
"Ik werd na uren spelen nog steeds iedere wedstrijd gedubbeld op de laagste moeilijkheidsgraad. Dit ligt ongetwijfeld grotendeels aan mijn capaciteiten" Ligt niet alleen aan je capaciteiten hoor, er is ergens iets grondig misgelopen met de AI en de game physics. Ik had het exacte hetzelfde probleem. Maar daarnet nog eens SX3 opgezet na meer dan een jaar niet gespeeld te hebben en direct 1ste in de drie races die ik speel! Ondertussen in SX4 word ik met moeite voorlaatste... Wat in godsnaam is hier misgelopen?
 
Laatst bewerkt:
"Ik werd na uren spelen nog steeds iedere wedstrijd gedubbeld op de laagste moeilijkheidsgraad. Dit ligt ongetwijfeld grotendeels aan mijn capaciteiten" Ligt niet alleen aan je capaciteiten hoor, er is ergens iets grondig misgelopen met de AI en de game physics. Ik had het exacte hetzelfde probleem. Maar daarnet nog eens SX3 opgezet na meer dan een jaar niet gespeeld te hebben en direct 1ste in de drie races die ik speel! Ondertussen in SX4 wordt ik met moeite voorlaatste... Wat in godsnaam is hier misgelopen?
Ik heb de vorige games nooit gespeeld, dus ik kon niet vergelijken. Maar het meest frustrerende is echt dat de game je op geen enkele manier bijstaat om jezelf te verbeteren. Ik heb nog altijd geen enkel idee wat nu de beste manier is om hindernissen op een goede manier aan te pakken. Ik word daar elke keer gewoon voorbij gevlogen door de AI.
 
Terug
Bovenaan