Review: Mutazione

Mutazione is een leuke, simpele game die onlangs voor de Nintendo Switch is uitgekomen. De originele 2D point-and-click game is ontwikkeld door Die Gute Fabriek, en is een blend van een sterk verhaal, mutanten en tuinieren. Ik geef toe dat die combinatie enorm raar en niet echt uitnodigend klinkt, maar het levert wel een prachtgame op. En niet zoals je zou verwachten...

De opa van het verlegen tienermeisje Kai ligt op sterven en hij wil natuurlijk afscheid nemen van zijn kleindochter. Opa ligt wel op het eiland Mutazione (Italiaans voor mutatie) waar jaren geleden een meteoor neergestort is. Het grootste deel van de bevolking is nu mutant en Kai’s opa was de sjamaan en tuinman van het dorp. Hij kan zijn bed niet meer uit waardoor de tuinen beginnen te verdorren. Het nu aan Kai om die taak over te nemen en alle mutanten en het eiland beter te leren kennen. Van duistere, gruwelijke monsters en ander nachtmerriemateriaal is hier duidelijk geen sprake. Mutazione is een moeilijk te omschrijven titel omdat hij niet echt in specifieke genres past. Avontuur? Scifi? Visual novel? Misschien alle drie, maar toch ook weer niet. De game lijkt wat op Oxygen Free en Night in the Woods, waar je de keuze hebt uit verschillende antwoorden tijdens een conversatie én waar het verhaal een grote rol speelt. Fan van die twee games? Dan ga je Mutazione fantastisch vinden.

mutazione02_0.jpg


Groene vingers komen van pas

Iedere tuin heeft verschillende planten nodig om weer te floreren. Die tuinen speel je vrij doorheen de hoofdstukken van het verhaal, opgesplitst in verschillende dagen en binnen die dagen ‘ochtend’, ‘middag’ en ‘avond’. Die hoofdstukken duren lang, ik deed ongeveer 9 uur over hoofdstuk 1. In ieder segment kan je vrij rondlopen, zaadjes zoeken en praten tegen iedere eilandbewoner. Om door te gaan naar het volgend level moet je een taak vervullen of een bepaalde conversatie hebben. Hoe meer je met iedereen praat, hoe meer je te weten komt. Met andere woorden: je roddelt constant met iedereen, over iedereen. Ik vond het wel leuk om met elk personage te praten omdat je dan meer te weten komt over wat er speelt. Onbeantwoorde liefde, trauma’s, pijnlijke herinneringen… Dat zijn dingen die de personages liever voor zichzelf houden als je geen praatje komt slaan.

Een goed geschreven narratief en een unieke art style zorgen voor een prachtige game.


Om het allemaal wat overzichtelijk te houden, houdt Kai een dagboek bij. Hier staan een encyclopedie met de verschillende planten en je taken in. Niet alleen dat, ook het algemeen verhaal en dat van de rest van de bewoners. Kai is een erg goed geschreven en interessant hoofdpersonage, net als de meeste van de nevenpersonages. De soundtrack, voornamelijk bestaande uit reggae-tunes en lofi beats, draagt ook erg hard bij aan de dromerige en kalme sfeer die in het spel hangt. Als ik toch een paar minpunten moet aanhalen zijn het de lange laadschermen die me uit de game halen. Als je het verhaal uitgespeeld hebt kan je geen bepaalde dagen opnieuw spelen, maar moet je volledig opnieuw beginnen. Da’s jammer, want ik wilde sommige dagen wel herbeleven.

Mutazione_release.0.jpg


Er is helaas geen voice acting in de game, maar het sound design is voor de rest wel perfect gedaan. Elk achtergrondgeluid is erg subtiel: zo zal het zachter worden als je ergens binnengaat. En als je terug buitenstapt wordt je opnieuw begroet door fluitende vogeltjes en tsjirpende krekels. Zelfs de geluidseffecten tijdens de menu's zijn tof: papier dat kraakt als je door het dagboek bladert, een klik-geluidje als je een item krijgt of aanklikt. Als iemand muziek aan het spelen is, zal die muziek ook zachter worden als je ervan wegloopt. Dat maakt het allemaal wat realistischer.

Conclusie

Mutazione is speciaal. Het tuinier-aspect is een belangrijk deel, maar het belangrijkste en leukste zijn de conversaties. Iedereen beter leren kennen, het leukste antwoord kiezen, soms falen. Je moet ervan houden. In ieder geval zorgen een mooi verhaal, uniek design en prachtige sfeer en soundtrack voor een briljante must-have game voor fans van het genre. Of voor iemand die eens iets anders wil proberen dan een niet nader genoemde mainstream battle royale game.

Pro

  • Geweldig geschreven
  • Originele insteek
  • Simpele maar unieke graphics
  • Sound design

Con

  • Voice acting zou de beleving nog beter hebben gemaakt
8

Over

Beschikbaar vanaf

26 mei 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Die Gute Fabrik

Uitgever

  1. Akupara Games
 
Terug
Bovenaan