Review: Jusant

Al wie zegt dat gamen niet rustgevend kan zijn, is uitermate fout. Jusant wist meteen mijn interesse te wekken toen deze werd voorgesteld op de Xbox Games Showcase 2023. Of de game aan mijn verwachtingen kon voldoen, lees je hieronder!

Ontwikkelaar DON'T NOD staat vooral bekend om hun verhaalgedreven games zoals de Life Is Strange-franchise en de voor mijn part onderschatte game Vampyr. Op 13 februari brengt de studio het langverwachte Banishers: Ghosts of New Eden uit.

18bf6136a6843-screenshotUrl.jpg

Jusant: Terugtrekkende beweging van het getij

In Jusant ga je de uitdaging aan om, met een naamloos personage en een mysterieus wezentje waarvan de soort Ballast wordt genoemd, een gigantische berg te klimmen in een droge, warme, dystopische wereld waar hier en daar nog een sprankje flora en fauna te bespeuren zijn. Bereid je voor op een meditatief avontuur vol prachtige vista's, ontspannende geluiden en te vinden hints die je meer informatie geven over de verloren beschaving.

Een gigantische berg te beklimmen in een droge, warme, dystopische wereld met hier en daar nog een sprankje flora en fauna.


De mechanics zijn zeer eenvoudig en worden je aan de hand van een korte tutorial uitgelegd. Om je vast te grijpen gebruik je de linker- en rechtertrigger om de respectievelijke handen van het personage te gebruiken. Meer dan een touw, een paar ankers en je trouwe Ballast heb je niet nodig om je doel te bereiken. Je kunt tijdens het klimmen tot drie ankers aan de muur bevestigen die ervoor zorgen dat wanneer je valt, je niet terug bij het begin moet beginnen. Deze ankers kun je ook gebruiken om een punt te creëren waaraan je met je touw kunt zwieren en rappellen.

Met behulp van je mysterieus wezentje, dat gemaakt is van water, kun je planten laten groeien die te gebruiken zijn om verder je weg te banen. Enkel wanneer je in de felle zon traverseert drogen deze planten snel uit en verdwijnen ze weer. Ook je personage verliest al sneller zijn krachten wanneer je in het vlakke zonlicht aan het klimmen bent. Het zorgt ervoor dat timing wat belangrijker is, maar het spel is nooit super uitdagend.


Het verleden ontdekken​

Doorheen de game zijn er meer dan honderd verzamelobjecten te vinden. Zo zijn er schelpen die de echo’s van het verleden van die specifieke locatie laten horen, zijn er gigantische muurschilderingen die je met je Ballast kunt doen opblinken, altaars, af te werken cairns en verschillende brieven en dagboek hoofdstukken die het verhaal vertellen van personages die dankzij de Jusant, hun woonplaats moeten verlaten en ook naar boven klimmen op zoek naar een oplossing en thuis tegen de droogte. Deze brieven, muurschilderingen en schelpen zijn de enige vorm van storytelling waaruit je zelf wat moet afleiden wat er zich in het verleden precies afspeelde. Laat je deze links liggen, dan ontgaat je een groot deel van het onderliggende verhaal. Je bent zeker ook niet verplicht om constant op zoek te gaan naar deze collectibles. Het is mogelijk het klimavontuur casual aan te gaan zonder elk pad te moeten ontdekken. Na het spel uit te spelen kun je via chapter select zien welke items nog niet gevonden zijn in bepaalde chapters.

Jusant is een kort maar fijn spel. Ikzelf deed er ongeveer een zestal uur over om het einde te bereiken. Online las ik dan weer dat het spel in drie tot vier uur uit te spelen valt. Het aangename vond ik het vorderen op je eigen tempo en punten te bereiken waarvan je dacht dat er maar een route was, om eenmaal aangekomen verschillende andere manieren te ontdekken. Jusant is een zeer mooi spel met prachtige vista's tijdens je trip. Dit alles met op de achtergrond een aangename, simpele doch sfeervolle soundtrack. Een minpunt zijn de vele bugs die ik toch frequent tegenkwam. Zo zat mijn personage af en toe vast in de grond en waren bepaalde camerastandpunten, die je met momenten niet kunt aanpassen, wat vervelend.

Conclusie

Jusant zorgt voor een aangename en rustgevende game-ervaring die nooit moeilijk wordt of voor frustraties zorgt. Naast het feit dat je rekening moet houden met hoe lang je uithoudingsvermogen om te klimmen is, word je nooit gepushed om je te haasten tijdens dit avontuur. Je krijgt de volledige vrijheid om het klimmen en de zoektocht naar verzamelobjecten op jouw tempo te ondernemen met een fantastische rustgevende soundtrack op de achtergrond. De bugs die je af en toe uit de ervaring halen moet je er jammer genoeg bij nemen.

Pro

  • Soundtrack
  • Interessante wereld
  • Aantrekkelijke visuals

Con

  • Bugs
  • Camera doet soms vreemd
8

Over

Beschikbaar vanaf

31 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. DON'T NOD

Uitgever

  1. DON'T NOD
 
Terug
Bovenaan